Bukefalos 28 år!

Mat till dräcktigt sto? (Sammanslagen)

Blandrastik

Trådstartare
Mat till dräktigt sto.

Kompisens sto är dräktigt, och går på bete av "tamare" sort. Plus att hon äter idag ca 1/2 kg Krafft Grund, jag har själv aldrig haft föl, men det känns ändå logiskt att ge stoet mer kraftfoder och proteiner än så.

Men vad och hur mycket?

Måste ha mer på fötterna om jag ger mig in i en diskussion.
 
Sv: Mat till dräktigt sto.

Och för att vi ska kunna ge dig mer på fötterna måste vi veta om hästen ska föla i sommar (dvs är högdräktig) eller om det är först nästa år. Vidare måste vi veta typ av häst (ras kanske) hur mycket den aktiveras och om den är lättfödd eller inte. Om stoet (vi förutsätter fölning i år) ser helt okej ut i hullet så behövs förmodligen inget extra nu inna fölningen utan först efteråt.

Ett sto som är högdräktig behöver ett bra foder av god kvalité medan den lågdräktiga inte behöver något extra alls.
 
Sv: Mat till dräktigt sto.

Hon är precis konstaterat dräktig, Tinker, tämligen lättfödd och går enbart "hushållsridning".

Jag kanske hetsar upp mig i onödan, att den inte behöver mer mat förrens om ett år.
 
Vad ger ni era ston för mat när de är dräktiga?Nått speciellt man ska passa sig för? Vet att mögel kan göra så att de kastar så att det är jätte viktigt att man kollar allt med hygien och sådant.
 
Sv: Mat till dräcktigt sto?

Jag ser till att ha analys på grovfodret, och försöker hitta ett med så höga värden som möjligt. Ger fri tillgång på det och kompletterar med det kraftfoder som behövs. Ofta har man inte "stuterihö" utan får ge rätt stora mängder proteinfoder från 8e månaden. Själv använder jag både soja och Kraffts produkter för att få upp proteinet. Krafft Pluss Grön innehåller också mycket vitaminer och mineraler, det behovet går också upp mycket.
 
Sv: Mat till dräcktigt sto? (Sammanslagen)

mitt sto har stått på semin-stationen under hela perioden från semin till avvänjningen. där hade dom ett dunder hösilage så stona fick bara fri tillgång på grovfoder till 3 mån innan fölningen och såklart efter då, och dom är jätte fina!!! kanonfina föl och mammor som inte ser ut som om det ska komma ett föl till om någon vecka...

jag jobbade i ett stall där ett sto fick fång på vintern(!) troligen pga att hennes ägare gav för mycket mat... de var tvugna att avliva henne när fölet var 4.5 månader, det var jätte hemskt!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 904
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 058
Senast: Andersson
·
  • Artikel
Dagbok Nu har Ariel (mitt sto som fick föl i april) gått ur den höglakterande fasen. Visst krävs det fortfarande mer foder än när hon är...
Svar
10
· Visningar
1 066
Senast: corzette
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 133
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp