Bukefalos 28 år!

Mat under en dag

Frukost - Smoothie, gröt eller liknande i samband med mina b-vitaminer (Äter inga animalier). På helgen kan jag lyxa till det med pannkakor, bananpudding eller annat gott som jag inte hinner med att göra till vardags.

Lunch - Om jag äter någonting blir det frukt eller nötter. Hoppar ofta över det här målet.

Middag - Idag blev det bakad sötpotatis med goda röror och stekt tofu + avokadosallad.

Kvällsmat - Kan vara lite vad som, tex smörgås med avokado på, fruktsallad, blomkålsgröt (Det är hur gott som helst och sött :D), nötter eller vad jag nu råkar vara sugen på.
Ikväll blir det smörgås med mandelsmör.

Blir en och annan godbit också.
 
Dagens matintag:

12.00: En bärry yoghurt och kaffe
16.00: En halv kycklingwrap, ett par rollo kolor och kaffe
21.00: Tänkte äta middag men orkade inte så åt chips och drack ett glas rödvin

Kaozzz
 
Jag blir förvånad över hur många som är chockade över dåliga matvanor och blir lite illa berörd över hur ni ger er på DressyrtjejenO_o
Jag är 27 och är helt värdelös på att laga mat förrutom
olika pastasåser. Enligt sambon kan man inte leva på pasta varje dag men jag hade gärna försökt :D Jag har inget intresse av att lära mig laga mat heller. Är lakto-ovo-vegetarian och halva anledningen till det är eftersom jag inte orkar lära mig tillaga kött.

En dag där jag äter bra:

07.30 - Frukost bestående av ägg, smörgås med ost och havregrynsgröt med kanel och lite äppelmos + kaffe

09:00 - Kaffe + lite osötat och osaltat jordnötssmör.

12:00 - Köper sallad som består av bönor och grönsaker

15:00 - Frukt + kaffe

19:00 - Middag bestående av vad som sambon än lagar.

Frukt/Popcorn/Nötter på kvällen



En dag som idag:

07:00 - Kaffe

10:00 - Kaffe

13:00 - Frukt + kaffe

15:00 - Två rostmackor gjort på vitt bröd med marmelad.

20:00 - Färdigpizza + några glas vin och godis


Det brukar vara 50/50 mellan dessa dagarna. Äter bra de dagar jag tränar för annars orkar jag inte. Är smal med muskler och anses vara vältränad och ska tydligen enligt omgivningen se väldigt hälsosam ut om det spelar någon roll.
 
Mina matvanor är ju lite sådär för tillfället minst sagt. Kombinerar nattjobb med studier så det är ju rätt olika tider jag är vaken beroende på dag.

Men frukost är oftast en kopp kaffe och två ostmackor (utan smör, blä:wtf:) med paprika eller färskost. Borde äta gröt men det gör jag inte för att jag helt enkelt aldrig är speciellt hungrig på morgonen eller när jag precis vaknat efter jobbet.

Lunch är ofta soppa/sallad/större macka kombinerat med någon form av protein.

Fika måste man förstås också göra om man pluggar och då blir det kaffe (ofta mer än en kopp....) och någon bulle/kaka.

Middag blir oftast någon ordentligare lagad mat av "husmanskostvariant". Är både jag och sambon för trött för att laga mat så blir det köpmat. Hatar egentligen att laga mat men är dessutom för snål för att köpa mat.:grin:

De dagar jag gymmar, dvs oftast, även frukt/riskaka och proteinshake.

De dagar jag jobbar så äter jag jobbmat någon gång mitt i natten. Oftast keso/kvarg/yoghurt med en frukt och/eller nötter och grönt te. Är det en jobbig natt eller jag tränat väldigt duktigt så kan det hända att jag också får en chokladbit:angel:.

Händer rätt ofta att jag glömmer bort att äta om jag är upptagen eftersom jag inte har någon riktigt dygnsrytm när det kommer till maten och därför inte blir direkt hungrig när jag borde:o
 
Jag vet att jag skrev att jag inte gillar såna här trådar, och det gör jag inte. Jag skrev även att jag skulle skämmas ihjäl om jag delade med mig av en "matdag" för mig, och det gör jag, MEN jag tänkte ändå dela med mig. Som tröst för er liksom, ni som tror att ni slarvar med maten och äter ohälsosamt. Så här har jag ätit idag (rätt typisk dag för mig)

Frukost: Mackor med ost, oboy
Lunch: Två munkar
Middag: En chokladtomte
Övrigt: Julmust

:o Det värsta är att jag överdriver inte ens. Min resa har gått från att som liten äta allt, till att bli allt mer petig med maten, till att bli vegetarian, till att bli ätstörd, till att bli anorektisk, till att bli friskare, till att hetsäta, till att bli friskare igen, och så till nu då jag har noll aptit och i stort sett inte kan förmå mig själv att äta annat än sötsaker. Jag äter lagad mat några gånger i veckan, annars är det mackor och godis som gäller. Och det är såklart sjukt ohälsosamt och gör inte precis att jag mår bättre,men det är så svårt att bryta och varje gång jag försöker slår någon av de ätstörda sidorna över :banghead:
 
En normal dag:
Frukost:
Två rostade mackor med smör och några lager ost.

Fem stora matskedar med gröt och äppelmos med grädde och mjölk till.
Ca 3 koppar kaffe med mjölk.
Sen oftast 2 koppar på eftermiddagen så totalt 5 koppar kaffe.
Ca 1-2 koppar te.

Lunch: varierande tex en stor portion soppa eller potatis med tex köttbullar och lingonsylt med brunsås.

Middag: också varierande men tex pasta med korv och sås.

Övrigt: filmjölk på kvällen med sylt och müsli.
En kexchoklad.
Några halstabletter.
Ofta lite chips eller liknande alternativt smoothie.
Ett glas saft.
Vatten.

Min fråga är om detta är normalt med mat eller mycket/lite? Och ungefär vad detta skulle landa på kalorimässigt under en dag?
Sen är jag nyfiken på ungefär vad ni brukar äta under en dag.

Bahahaha :rofl: du äter ju som en hel karl! :laugh:
Ärligt talat önskar jag att jag kunde äta så mycket och utan att gå upp i vikt för jag verkligen ÄLSKAR MAT och att äta!!

Sååå avis, jag måste tänka på både tider och kalorier :down:
 
En vanlig dag ser ut ungefär såhär för mig:

Frukost: en fralla med grönsaksröra/avocado/ost/vad jag nu har hemma + kaffe i termosmugg.
Innan jobbet: ibland ngt sötebröd, men oftast hemgjord smoothie.
På rasten: matlåda eller så köper jag pastasallad eller falafel på jobbet.
Hemma efter jobbet: lagad mat eller mackor. När jag är ensam hemma, som igår t ex, blir det dock ofta en påse chips och ett glas rödvin istället... älskar att laga mat men motivationen är inte alltid på topp kl 22.
 
Bahahaha :rofl: du äter ju som en hel karl! :laugh:
Ärligt talat önskar jag att jag kunde äta så mycket och utan att gå upp i vikt för jag verkligen ÄLSKAR MAT och att äta!!

Sååå avis, jag måste tänka på både tider och kalorier :down:
Jobbar i stall så det går åt en hel del energi där. Hade säkerligen ätit annorlunda om jag hade haft ett kontorsjobb enbart :)
 
Alltså måste skärpa mig big time.

Frukost: En kanelbulle och kaffe
Lunch: En kexchoklad och smågodis
Middag: En grillkorv med extra allt och bröd på 7/11 :o

Fräsch man är :rofl:
 
Kunde inte laga mat när jag flyttade hemifrån. Testade steka fryst köttbit på högsta värmen, finfin rökutveckling. Micron var min bästis länge. Var nog närmre 30 innan jag lagade nåt som kallas mat. Tycker fortfarande köttfärssås är lite avancerat, så många ingredienser.

Jag är matglad. Och lite för rund. Antar att jag därmed borde vilja späka mig och gråta över mina ätvanor men nä. Mår fint och är glad och energisk så.

Frukost
1 macka
1 tallrik gröt eller yoghurt
Kaffe

Lunch ute
Kaffe

Frukt/smoothie/ troligen lite choklad på EM

Lagad middag

Säkert en macka eller nåt annat innan sovdags.
 
Kunde inte laga mat när jag flyttade hemifrån. Testade steka fryst köttbit på högsta värmen, finfin rökutveckling. Micron var min bästis länge. Var nog närmre 30 innan jag lagade nåt som kallas mat. Tycker fortfarande köttfärssås är lite avancerat, så många ingredienser.

Jag är matglad. Och lite för rund. Antar att jag därmed borde vilja späka mig och gråta över mina ätvanor men nä. Mår fint och är glad och energisk så.

Frukost
1 macka
1 tallrik gröt eller yoghurt
Kaffe

Lunch ute
Kaffe

Frukt/smoothie/ troligen lite choklad på EM

Lagad middag

Säkert en macka eller nåt annat innan sovdags.

Det låter verkligen som en "normal" (vad det nu är) och bra matdag. Jag önskar jag kunde äta så så att både kropp och knopp orkade må bra och hålla igång hela dagen!
 
Kunde inte laga mat när jag flyttade hemifrån. Testade steka fryst köttbit på högsta värmen, finfin rökutveckling. Micron var min bästis länge. Var nog närmre 30 innan jag lagade nåt som kallas mat. Tycker fortfarande köttfärssås är lite avancerat, så många ingredienser.

Jag är matglad. Och lite för rund. Antar att jag därmed borde vilja späka mig och gråta över mina ätvanor men nä. Mår fint och är glad och energisk så.

Frukost
1 macka
1 tallrik gröt eller yoghurt
Kaffe

Lunch ute
Kaffe

Frukt/smoothie/ troligen lite choklad på EM

Lagad middag

Säkert en macka eller nåt annat innan sovdags.
Det låter ju som hälsan själv! Föredömligt. :)
 
Jag har långt ifrån en bra mat vana.
Äter frukost kl 1; ett glas O'boy eller juice, ca 2 mackor med smör och ngt pålägg. Eller en skål med flingor.
Sen har jag oftast en flaska saft med på jobb, och ev ngt godis/kakor då jag kör på natten och "behöver" extra socker för att hålla mig vaken ;). (Har Försökt med bara vatten men fick yrsel och huvudvärk. Så saft fungerar bra :))
Nästa frukost är kl 13, också där blir det en 2 mackor och O'boy/juice, eller en skål med flingor. Ibland blir det rester från gårdagens middag.

Kvällsmat äter jag mellan kl 17 och 22.. Dvs antingen slänger jag i mig ngt efter jobb nr 2 och innan jag ska till stallet eller så äter jag när jag är klar i stallet.

Blir allt ifrån fryspizza till köttfärssås till klyftpotatis och kyckling.
Sen kan det bli en skål chips eller glass framför tv innan jag måste gå och lägga mig innan jobb nr 1 igen.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Ja, vad brukar ni laga för middagar hemma? Varför jag undrar är för att själv är jag sådan att jag vill ha varierande mat hemma och det...
2
Svar
37
· Visningar
3 715
Senast: Mabuse
·
Gravid - 1år Hej! Jag skrev ju en tråd för ett tag sen om My som bara åt och åt och åt och åt (på mig alltså). Tänkte att ni kanske ville veta hur...
Svar
8
· Visningar
1 150
Senast: Björk
·
Övr. Barn Ja, rubriken säger väl det mesta tror jag. Vi har stött på lite problem, och jag behöver bolla lite funderingar och frågor med folk som...
Svar
13
· Visningar
1 445
Senast: Bebben
·
  • Låst
Övr. Barn I alla föräldratidningar tycker jag man läser om mammor som skäms över att de inte kunnat/velat amma och hur insändare vill att man...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 950
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp