Mata småfåglarna

Tömde frysdisken på riktig talg hos handlarn och sa till att de måste beställa hem mer. I morgon kommer det upp en hängare fullproppad med talg. :d

När jag ändå var ute så köpte jag 25 kg jordnötter på Mälargården och nya, stora fröautomater på ÖoB som de säljer med 20% rabatt. :up: Eftersom jag tycker deras dränagehål är väl små tog jag skruvdragaren och borrade upp dem med en 3 mm borr så vatten ska rinna bort bättre.

1700939858239.png


Vill fortsätta tipsa om att Blomsterlandet tar 299 kr för 20 kg strimmiga solrosfrön. Såg igår att CG tar samma pris för 13 kg. :meh:
 
Tömde frysdisken på riktig talg hos handlarn och sa till att de måste beställa hem mer. I morgon kommer det upp en hängare fullproppad med talg. :d

När jag ändå var ute så köpte jag 25 kg jordnötter på Mälargården och nya, stora fröautomater på ÖoB som de säljer med 20% rabatt. :up: Eftersom jag tycker deras dränagehål är väl små tog jag skruvdragaren och borrade upp dem med en 3 mm borr så vatten ska rinna bort bättre.

Visa bifogad fil 132774

Vill fortsätta tipsa om att Blomsterlandet tar 299 kr för 20 kg strimmiga solrosfrön. Såg igår att CG tar samma pris för 13 kg. :meh:
Bra med påminnelse, tack. Imorgon ska jag fylla min talghållare också :up:
Det märks att det är vinter nu för nu behövs det fyllas på oftare.
Jag var till Blomsterlandet och bunkrade solrosfröer nu i veckan, och dom verkade dessutom ha en hel del på lager så jag ska passa på att hämta 2 säckar till (sen är fodertunnan proppfull) så jag klarar mig hela säsongen :up:
 
Bra med påminnelse, tack. Imorgon ska jag fylla min talghållare också :up:
Det märks att det är vinter nu för nu behövs det fyllas på oftare.
Jag var till Blomsterlandet och bunkrade solrosfröer nu i veckan, och dom verkade dessutom ha en hel del på lager så jag ska passa på att hämta 2 säckar till (sen är fodertunnan proppfull) så jag klarar mig hela säsongen :up:
Jag glömde köpa krokar idag, när de bytte mitt tak i somras sågade de av min fröautomagren så jag måste spika ihop något för att få upp alla automater jag brukar ha hängande. Solros, nötter, hampa och talg. :(
 
Åtta till tolv minusgrader på G här kommande dagar :arghh: så det får bli lite frö- och nöthandel i kväll efter jobbet till de små stackarna. Hackspetten var och spanade häromdagen och påminde mig om att den gillar jordnötter extra mycket.:love:
 
Har efter några års uppehåll i matandet insett att det var dags igen. Solrosfrön o talgbollar får duga. Nu är det trafik kan jag säga. Herr o fru Större hackspett och mesar o titor o nötväcka och vår skatfamilj. Det räcker till alla.
17011595137021688579322885952550.jpg
och medan jag laddade upp kortet så satte sig en rödhake på fönsterbrädan preciiiis framför mig och kollade på mig.
 
Mjo, mer eller mindre. Jag hade en sort förra året som åts hela säsongen. Men jag minns inte vilket märke det var.
Köp riktig talg istället för palmoljebollar. Min lanthandel har det hemma i frysdisken men det borde vilken handlare som helst kunna ta hem.
 
Köp riktig talg istället för palmoljebollar. Min lanthandel har det hemma i frysdisken men det borde vilken handlare som helst kunna ta hem.
Jag vill inte hantera talg :o

Brukar göra egna fyllda kokosnötter med kokosfett och smör, har bara inte orkat i år..
 
Jag vill inte hantera talg :o

Brukar göra egna fyllda kokosnötter med kokosfett och smör, har bara inte orkat i år..
Du kan han handskar? Bara att skära i strimlor och fylla hållaren, inte mer klet än palmoljebollarna som jag vägrar befatta mig med.
 
Du kan han handskar? Bara att skära i strimlor och fylla hållaren, inte mer klet än palmoljebollarna som jag vägrar befatta mig med.
Är mer principen, jag vill inte hantera rent talg.. Lite löjligt kanske men jag vill inte.

Nu kom jag på vad det var för bollar jag hade förra året! Från vivara, utan palmolja ;)
 
Är mer principen, jag vill inte hantera rent talg.. Lite löjligt kanske men jag vill inte.

Nu kom jag på vad det var för bollar jag hade förra året! Från vivara, utan palmolja ;)
Förlåt att jag frågar, men vad är det för princip? Att det är fett från ett djur istället för plantager?
 
Hönsfoderautomaten är ju suverän att fodra med när jag väl gjort lite hål så det inte samlas vatten i. Är ju lätt att tömma och göra ren. Men det snöar ju lite dumt på den. Tänka tänka, stortänka. Får bra ide. Ide funkar finemang. Ser ni vad jag använt?
 

Bifogade filer

  • 20231202_102530.jpg
    20231202_102530.jpg
    218,4 KB · Visningar: 28
Jag har balkong med tak och kör enklast möjliga. Inga specialgrejer, bara en helt vanlig skål med skalade solrosfrön, kokosflingor och en rejäl klutt jordnötssmör. När jag har hemma brukar jag slänga i en klick kokosolja också. Kanske köper lite mjölmask om det fortsätter vara kallt. Har talgoxe, blåmes, koltrast, rödhake och större hackspett som brukar komma hit. Alla sitter så fint på kanten och smaskar! Solrosfröna är mest poppis men allt slinker ner med god aptit, får fylla på allt varannan/var tredje dag. Hackspetten föredrar jordnötssmör och kokosolja så när den varit framme får man fylla på nästan direkt 🥰

Intressant är att vi haft en och annan skata, men de verkar ha koll på att vi är på andra sidan glaset på ett helt annat sätt än de andra fåglarna så de sticker så fort de ser en. Trodde skatorna skulle vara först fram och ta över balkongen, men de är lite för smarta helt enkelt. Eller osmarta, beroende på hur man ser det.
C6B028A4-063C-4E6A-96B4-B06DBE97399F.jpeg
 
Här hänger det ett par stora automater med solrosfrön, drygt ett kg talg, en stor automat med jordnötter. Tror aldrig jag haft så mycket domherrar som nu? Talltitan satt förväntansfull ca en meter ifrån mig i syrénen när jag fyllde på automaterna senast. :d
 

Liknande trådar

Övr. Djur Vad har ni för fåglar hos er? :bump: Här kommer det oftast blåmes, talgoxar o nötväcka. Det händer att det kommer in en hel flock med...
2
Svar
27
· Visningar
3 075
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp