Mata småfåglarna

Åh, blir avundsjuk på er med domherrar på besök. Det var ofta ett helt gäng som kom hit förut, men sedan det gallrades i skogen intill trädgården för nåt år sedan så är det bara någon enstaka som kommer hit någon gång ibland. Jag antar iaf att det kan ha ett samband, men vet förstås inte.
 
Igår så köpte jag 3 st "korvar" med något slags energifoder till småfåglarna när jag var på GG och köpte kattsand. Tänkte att det skulle vara bra nu när det är så kallt att boosta med något mer. Jag hängde ut det igår, men döm om min förvåning - idag när jag fyllde på övriga matare så har fåglarna inte ens rört det där :confused:
Det jag får fylla på mest av är min egengjorda fröblandning och en matare där jag har talg och brödrester. Mina fåglar är konstiga :cautious:

Jag hade föresten en hel flock med domherrar och domfruar här idag, det blev genast lite färggladare :D
 
Igår så köpte jag 3 st "korvar" med något slags energifoder till småfåglarna när jag var på GG och köpte kattsand. Tänkte att det skulle vara bra nu när det är så kallt att boosta med något mer. Jag hängde ut det igår, men döm om min förvåning - idag när jag fyllde på övriga matare så har fåglarna inte ens rört det där :confused:
Det jag får fylla på mest av är min egengjorda fröblandning och en matare där jag har talg och brödrester. Mina fåglar är konstiga :cautious:

Jag hade föresten en hel flock med domherrar och domfruar här idag, det blev genast lite färggladare :D
Säker på att det inte var kattsanden du hängde ut? :angel:
 
Nu har det faktiskt varit dommisar lite mer regelbundet här, även om det bara är någon enstaka i taget. Gårdagen och idag bjöd dessutom på den fina småfågeln ekorre. Har faktiskt inte sett en enda sitta och käka på fågelmaten innan dess, utesluter såklart inte att det hänt förut - men ändå. :D
 
Äntligen en domherre! Ren tur att jag hann se den och slita fram kikaren när den landade i grannens körsbärsträd i typ 10 sekunder. En hane. Den var så vacker med sitt rosaröd bröst.
Har inte sett domherrar sen jag var barn och dom hängde runt vårt fågelbord på vintrarna.
 
Så fin blåmes jag tog en bild på i början av december 😍 (givetvis inga nät på talgbollarna de får 🥰)
 

Bifogade filer

  • 20231204_142607.jpg
    20231204_142607.jpg
    560,9 KB · Visningar: 56
Nu har det faktiskt varit dommisar lite mer regelbundet här, även om det bara är någon enstaka i taget. Gårdagen och idag bjöd dessutom på den fina småfågeln ekorre. Har faktiskt inte sett en enda sitta och käka på fågelmaten innan dess, utesluter såklart inte att det hänt förut - men ändå. :D
Vi har ofta småfågeln rådjur vid vår matare 😂 de har kommit på att de kan buffa till mataren med nosen så att den kommer i gung och maten åker ut och så kan de glatt äta upp den.

Annars är domherrar vanliga här, har ett helt gäng som kommer dagligen :)
 
Hur ofta diskar ni matarna? Inser att jag är slarvig på den punkten :o
Ett par ggr per år.

Dels efter matningssäsongen, sedan innan vi börjar mata igen, och så om någon av automaterna blivit kladig/kletig pga väder eller det blötsnöat och haft sig och sedan frusit, så att den måste rengöras för att fungera.

Har inget i trä, utan enbart plast eller metall som går att skölja av och diska.

Om det blir mycket skalrester på spillbrickan på stora fröautomaten, så tar jag lite hushållspapper och torkar av.

Lantlig fågelmatning med enbart skogs- och fältfågel. Inga stadsduvor, kajor, kråkor etc här. Vi har inga höns.
 
Köpte ett kilo mjölmask, la ut lite i fågelbuffén igår. Såå kränkt över att inga småfåglar har varit här än och sett :rofl: Bara en koltrast som i och för sig blev väldigt glad.

Ett kilo mjölmask visade sig för övrigt vara väldigt mycket mer än jag trodde, haha. Den lär räcka säsongen ut och mer därtill…
 
Köpte ett kilo mjölmask, la ut lite i fågelbuffén igår. Såå kränkt över att inga småfåglar har varit här än och sett :rofl: Bara en koltrast som i och för sig blev väldigt glad.

Ett kilo mjölmask visade sig för övrigt vara väldigt mycket mer än jag trodde, haha. Den lär räcka säsongen ut och mer därtill…
Jag ska prova odla mjölmask till firrarna och kanske fåglarna med
 

Bifogade filer

  • 20231229_183732.jpg
    20231229_183732.jpg
    248,5 KB · Visningar: 19

Liknande trådar

Övr. Djur Vad har ni för fåglar hos er? :bump: Här kommer det oftast blåmes, talgoxar o nötväcka. Det händer att det kommer in en hel flock med...
2
Svar
27
· Visningar
3 073
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp