Mata småfåglarna

Bild från idag på mycket nöjda blåmesen, nöjd över slippa skalen :laugh:
 

Bifogade filer

  • 125415994_10223944591073029_4020707056967316052_o.jpg
    125415994_10223944591073029_4020707056967316052_o.jpg
    413,3 KB · Visningar: 37
Nu är svartmes och rödhake dagliga besökare också. :) Det hemma gjorda godiset är populärt, gjorde två till igår där jag också la i lite russin och mathavre. Kom på att man kan använda fågelmaten som en skåpsrensning, exempelvis gillade vi inte mathavre så den kan fåglarna lika gärna få äta innan den blir så gammal att den måste slängas. :)

Ska nog testa att sätta upp bitar av pumpa också, har en del och vissa har blivit lite dåliga så de måste skäras upp och användas innan hela blir dåliga. Hönsen älskar pumpa så varför inte testa på småfåglarna med, kanske sidensvansarna dyker upp.
 
I skrivande stund så sitter jag och beundrar en av domherrarna som chillar på en kvist av syrenbusken, blåser en del så verkar inte helt angenämt. :D Idag har vi även fått besök av nötskrikor och ett annat gäng lite gul-grönaktiga fåglar (ganska stora) som jag inte lyckades identifiera innan de drog.
 
Idag bara sett x antal talgoxar och blåmesar som har party, äskar buffén och min favorit blåmes har givetvis vart på besök :love:
Herr Hacke har hälsat på med, ibland kan ha tur se fru Hacke med, men oftast är hanen här.

Hade nån dag en brunaktig fågel på besök precis som du @EmmaBovary så flög den innan man hade en chans identifiera..


Just nu i skrivande stund kom fru hacke 😃
 
I skrivande stund så sitter jag och beundrar en av domherrarna som chillar på en kvist av syrenbusken, blåser en del så verkar inte helt angenämt. :D Idag har vi även fått besök av nötskrikor och ett annat gäng lite gul-grönaktiga fåglar (ganska stora) som jag inte lyckades identifiera innan de drog.
Grönfinkar kanske? :)
 
Det är kanske möjligt! Tack för förslaget, är första året jag alls intresserat mig för småfåglar på det här viset. :D
Annars kan det under vintern komma grönsiskor men de är mycket mindre med inslag av svart. Samt gulsparvar men de är mest gula även om färgen kan variera. :) på näbben skiljer du snabbt finkar från andra för de har en tjock rejäl näbb!
 
Har haft Gulsparvar på besök :love: Sambo sa till mig hade sett "guldfåglar" , sen fick jag se gulsparvarna(och fråga på fb var för fågel med x) ) .

Sen passat på köpa mer solrosfrön och jordnötter, när ändå va ute med bilen så jag slipper släpa på buss :up:
 
En kokosnöthalva uppäten :up: Har sett en nötväcka och en blåmes, och några skator som pickar på marken nedanför.
Jag vill ha hit mer fåglar så jag kan göra mer godis till dem :D
 
Jag har blivit med ekorre som plundrar matarna som enbart har solrosfrön, så nu måste jag bygga någon slags bur runt dom. Inte snyggt men praktiskt :p
Ekorren får gärna ta det som småfåglarna spiller, men jag gillar inte när den plundrar :mad: Jag har samma inställning till skatfamiljen som bor här. Fast jag brukar spika upp talg i tallen där dom har bo, så att dom ska få lite eget mums också :angel:
 
En fröbehållare att sätta på fönstret kanske? Eller häll i frön i de tomma kokosnötterna? Om du har solrosfrön kommer det nog garanterat fler fåglar. :)

Jag blandar skalade solrosfrön och kokosfett i de tomma nötterna. Tror inte hyresvärden vill att jag ska mata alls egentligen.. Men så länge de inte säger något kör jag på!
 
Idag var jag och köpte solrosfrön. Jag har inte hittat några ställen med "billig-kampanjer" än i år, men jula (av alla ställen) sålde 20 kg strimmiga för 199 kr, så det fick bli två säckar därifrån.
Har ni fått tag i frön till hyggliga priser?
GG upplever jag som jättedyra nuförtiden O_o
 
Idag var jag och köpte solrosfrön. Jag har inte hittat några ställen med "billig-kampanjer" än i år, men jula (av alla ställen) sålde 20 kg strimmiga för 199 kr, så det fick bli två säckar därifrån.
Har ni fått tag i frön till hyggliga priser?
GG upplever jag som jättedyra nuförtiden O_o
Jag passar på när det är kampanjer. Nu har jag en säck hemma som jag inte börjat ge av än pga råttor men jag ska köpa hem jordnötter och hampa i 20 kg-säck så jag har det hemma och kan fodra när det blir lite kallare. Just nu har de bara talg men jordnötterna kan jag också börja med så fort jag köpt det.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Vad har ni för fåglar hos er? :bump: Här kommer det oftast blåmes, talgoxar o nötväcka. Det händer att det kommer in en hel flock med...
2
Svar
27
· Visningar
3 039
Senast: Brandgul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • SHL 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp