Mata småfåglarna

Bukefalos 30 år!

Satte upp en ny fågelmatare då den gamla gått sönder för småfröna (delen för jordnötter är fortfarande hel dock). Satte den nya vid en annan gren, samma höjd typ en meter från gamla. Från att ha varit poppis är det tomt på fåglar nu?! Varför?

Jag kikade ut på fågelmatningen och såg en stor röd fågel. Oj oj oj tänkte jag, vad är det här för konstigt?

Det var en ekorre :rofl:
Vi har haft två ekorrar som kommit hit på daglig basis sedan i slutet av december, det är väldigt roligt att se dem härja runt! Annars har det varit lite mindre olika småfågelarter här... :cautious: men jag antar att jag får glädjas åt att det var både rådjur och räv i trädgården igår iaf, som lite kompensation.

Kommit några enstaka gulsparvar, pilfinkar, talgoxar och nån nötväcka. Och en ekorre här med en dag :D

Tycker ändå det är skumt att det är så få i kylan. I buskagen ser jag fler småfåglar. Och denna sitter som sagt bara på en annan gren knappt en meter från den andra - som varit jättepoppis tills nyligen

Då blir det snö inom tre dagar ❄️ ❄️

Jag har domherrar vid fågelmatningen varje dag, och det har inte snöat på länge nu.

Är det när domherrarna är tillfälliga gäster, som det blir snö?

Finns det någon fågel som ger plusgrader, eller åtminstone mera 2 minus än 15 minus?
Det hjälper i varje fall inte med att vi (för första gången) har övervintrande bofinkar.

Jag är trött på att vattnet till vattenkoppen hos fåren (och lammen) fryser...
Det funkar finfint till neråt 10minus

Min sambo klagar på att fåglarna äter för mycket. Han står nämligen för fröerna (eget val) jag för talgbollar

Går åt enorma mängder. I år har jag inte sett så mycket domherrar. Såg ett par på gärdet i vintras men tror de håller till mer mot grannarna några km bort

Jag har mängder med koltrastart, 4 nötväckor och 2 hackspettar som brukar komma.

Enklaste ed småfåglar som jga inte vet riktig vad de är för några

Igår möttes jag av lite fågelkvitter när jag klev ur bilen hemma :love:

Vårfåglarna ankommen en art efter en annan :heart
Men nu har jag bara solrosfrön, havre och brödkanter som mat, det får dom nöja sig med ett tag.

Kom på att jag ska påminna alla som läser tråden att det är dax nu, när snön börjar smälta bort helt, att sätta ut vatten åt fåglarna (om man inte har det sedan tidigare). Dom är väldigt badsugna nu ;)

Funderar på vad man kan ge fåglarna i skafferiväg?

Ska rensa ut lite i skafferiet och funderade på vad som är lämpligt att slänga ut till fåglarna.

De äter några hiskeliga mängder, Brukar fylla på både talgbollar och fröer. 2 Varannan dag fyller jag på 10 nya talgbollar och 2l fröer. Börjar sina i förrådet nu har bara några dagar med fröer kvar men bollarna räcker lite längre.

Vatten behöver jag inte ställa ut då vi har så många små vattendrag nära :)

Ingen matning men en pensionär har byggt fågelholkar så nu finns det 3 skogsdungar som ser ut såhär ❤️.
20260425_074211.webp

Vi har drabbats av en tragedi.
Har ett koltrastbo i trädgården. Ett ägg kläcktes i torsdags.
Nu verkar det som att mamma koltrast råkat ut för en olycka i fredags, hon har inte synts till sedan dess. :(

Pappa koltrast sjunger i närheten av boet, förgäves.
Den kläckta ingen har dött, och så även det andra ägget.

Vi har bl.a flertalet duvhökar alldeles i närheten, så en sannolik orsak är att honan tagits av en hök.

Liknande trådar

• Skator

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar