Matberedare, stavmixer, elvisp

Matberedare är en sån som skivar och sånt va? en sådan har jag, tror att det är en Philips, fick den när jag flyttade till eget boende när jag var 17 år 1997. Den fungerar ännu men används inte, är så krånglig att dra fram för att riva lite morötter typ.... Men jag vägrar ge bort det!!

Har en en visp med många år på nacken nu, behövde byta ut den jag fick när jag flyttade hemifrån då den började ryka och gav stötar en dag.

Sedan har jag en bakmaskin, sån där billig tingest som rör ihop degar typ. Finns dyra också förstå, men min var billig variant för 800 kr.

Ett rivjärn (kallar det för min systers namn....) och köpte nyligen nån handvevad variant för att riva ost i.

Stavmixer lånade jag av mamma när jag skulle göra en gastric sleeve operation och maten skulle vara dels flytande och dels puré. Insåg när jag fick den att det är samma hon en gång för en massa herrans år sedan fick av mig.... Men den används alltså inte längre och ska bara hitta tillbaka till mamma igen.
 
Jag har inte en enda elektrisk maskin i köket. Klarar mig fantastisk bra faktiskt. En stavmixer är det enda jag saknar ibland om jag blir sugen på slät soppa, men det är inte så ofta att det är värt det.
 
Matberedare ibland, men kniv och skärbräda (eller mandolin) är så mycket roligare. Matberedaren kan både vispa och göra juice men det är knappt inte använt.
Stavmixer ofta.
Elvisp nästan aldrig. Handvisp är överlägset.
Pastamaskin har blivit oumbärlig fort.
Bakassistent är guld värt (om man bakar hyfsat ofta).

Annars är jag nog mest glad i såskastruller, knivar, stekpannor och gjutjärnsgrytorna som används dagligen.

En hushållsassistent av den gamla sorten, till bröd- och bullbak
En gammal matberedare, används inte så ofta längre
En stavmixer som inte är ngt vidare
En mixer av det rejälare slaget till smoothie och soppa
En ny elvisp, jäkligt effektiv

Använder ofta mandolin, rivjärn (sånt där långsmala som jag aldrig lär mig vad det heter,) zestjärn och vassa knivar och låter maskinerna stå still, förutom mixern och elvispen.. som faktiskt kommer till användning rätt ofta.

Har en hushållsassistent men använder bara elvispen från den. Bakar jag så blir det med skål och handkraft då jag inte orkar plocka fram maskinen från skåpet.
Likaså med mixer, orkar sällan ta fram den heller så använder nästan bara stavmixer.
Kniv och skärbräda används dagligen men jag har nog en liten mixer för sånt också...
Tycker ofta att rengöring av dessa maskiner är svår, det är lättare och snabbare att diska kniv och skärbräda tex.

Kan tycka att det beror lite på hur mycket mat man tillagar. Jag gör sällan mer än 4 portioner och ofta en halv deg (max 20 st) bullar/frallor. Det funkar bra med handkraft men ska man göra dubbla mängden eller ännu mer så hade jag nog orkat ta fram maskiner.

Stort tack för att ni lyfter de manuella verktygen också! Jag inser att jag blivit lätt förblindad efter att allt googlande på "mirakelmaskiner". Elvisp stryks helt från önskemålen (jag bakar ju aldrig!). Älskar mina knivar men märker att jag drar mig för att riva/finhacka/strimla större mängder. Äger både mandolin och rivjärn men blir inte helt kompis med dem.
 
Har en hushållsassistent men använder bara elvispen från den. Bakar jag så blir det med skål och handkraft då jag inte orkar plocka fram maskinen från skåpet.
Likaså med mixer, orkar sällan ta fram den heller så använder nästan bara stavmixer.
Kniv och skärbräda används dagligen men jag har nog en liten mixer för sånt också...
Tycker ofta att rengöring av dessa maskiner är svår, det är lättare och snabbare att diska kniv och skärbräda tex.

Kan tycka att det beror lite på hur mycket mat man tillagar. Jag gör sällan mer än 4 portioner och ofta en halv deg (max 20 st) bullar/frallor. Det funkar bra med handkraft men ska man göra dubbla mängden eller ännu mer så hade jag nog orkat ta fram maskiner.

Vilken bra tråd, har en del liknande funderingar ☺️

Vi har en KitchenAid och en stavmixer. Vår KitchenAid har varit sönder länge, vet inte var jag kan få hjälp med att fixa den, så funderar på att göra mig av med den. Men måste först undersöka om jag kan få den fixad. Stavmixer och tillbehör använder jag ofta säkert flera gånger i veckan. Har nyligen köpt en mixer till smoothies som jag älskar och använder nästan varje dag nu 😁👌

Använder också ett sånt smalt rivjärn med handtag ofta. Så praktiskt till matlagning.

Funderar på att köpa en mer fancy stavmixer och ta den vi har till sommarstugan. Lr ja, funderar det lr på en större matberedare men vet inte om jag kommer använda den lika ofta som en stavmixer då den blir större och kanske lite jobbigare att ta fram?

En elvisp funderar jag också på då stavmixer vispen ibland är lite klen.

Ni som har bakassistent,vad har ni för någon?

Jag har en stavmixer med tillbehör som jag älskar - delvis för att jag hatar att hacka lök vilket den fixar kanonbra med ett av tillbehören. Den har också en visp, och behöver jag vispa något använder jag normalt sett den istället för den "riktiga" elvispen jag har som är större och låter mer. Eftersom jag har ett relativt litet kök och bor ensam så behöver jag normalt sett inga stora maskiner, och jag vill gärna ha något som enkelt bara går att stoppa ner i diskmaskinen när det är använt.

Matberedare är en sån som skivar och sånt va? en sådan har jag, tror att det är en Philips, fick den när jag flyttade till eget boende när jag var 17 år 1997. Den fungerar ännu men används inte, är så krånglig att dra fram för att riva lite morötter typ.... Men jag vägrar ge bort det!!

Har en en visp med många år på nacken nu, behövde byta ut den jag fick när jag flyttade hemifrån då den började ryka och gav stötar en dag.

Sedan har jag en bakmaskin, sån där billig tingest som rör ihop degar typ. Finns dyra också förstå, men min var billig variant för 800 kr.

Ett rivjärn (kallar det för min systers namn....) och köpte nyligen nån handvevad variant för att riva ost i.

Stavmixer lånade jag av mamma när jag skulle göra en gastric sleeve operation och maten skulle vara dels flytande och dels puré. Insåg när jag fick den att det är samma hon en gång för en massa herrans år sedan fick av mig.... Men den används alltså inte längre och ska bara hitta tillbaka till mamma igen.

Så bra att fler lyfter de praktiska aspekterna! Jag jobbar för att minimera mängden prylar som inte används. Jag hade aldrig övervägt en matberedare om jag inte hade haft plats nog att ha den stående framme. Av samma anledning (ie. lathet) så minimerar jag mängden prylar som behöver diskas för hand.
 
Så bra att fler lyfter de praktiska aspekterna! Jag jobbar för att minimera mängden prylar som inte används. Jag hade aldrig övervägt en matberedare om jag inte hade haft plats nog att ha den stående framme. Av samma anledning (ie. lathet) så minimerar jag mängden prylar som behöver diskas för hand.
Då skulle jag vilja säga att det är lättare att diska ett rivjärn för hand än alla delar man använder till morötterna i en matberedare :D
 
Jag använder elvisp och tillhörande mackapär. Använder morsans gamla assistent när jag gör bullar. Äger även en stavmixer men vet inte vad den ska användas till tyvärr
 
Jag har en matberedare och stavmixer. Använder matberedaren sällan, bara om jag ska göra egen tahini eller vissa vegobiffar.
Stavmixern använder jag ofta, gör slät soppa typ varje vecka, smoothies, vegobiffar osv.
 
Oj. Jag har genom åren samlat på mig ett antal oumbärliga prylar.

Hushållsassistent med stor skål till brödbaket. En matberedare för att skiva och riva större mängder. En billig enkel stavmixer för de fåtaliga gånger jag vill mixa något slätt. En elvisp sm används ganska sällan.

Ett stort antal knivar och skärbrädor som används ofta.

Har ägt ett våffeljärn men det skilde jag mig från ;). Plus ett smörgåsjärn vi fick men nog aldrig använde.

Jo visst ja. Jag har en äggkokare som jag verkligen gillar. Äggen blir alltid helt perfekta hur man än vill ha dem
Och den obligatoriska brödrosten :D
 
Har en hushållsassistent (Kenwood) med bunke och degkrok, visp mfl verktyg, mixerkann, matberedarinsats samt en mindre "hackgrej" samt köttkvarn. Den används till bröd- och bullbak, maränger, smoothies och ibland till att hacka nötter och liknande.

Använder också stavmixer rätt flitigt, har en Bosch som är kombinerad med elvisp, perfekt för att släta soppor och olika såser bl.a.

Hacka, riva och skiva gör jag helst med en "nicer dicer" med mandolininsats, som hämtad ur en tvshopreklam, som sambon fick i 30årspresent. Jag fnös lite åt den då, men det är verkligen en helt fantastisk liten grej som fixar grönsakerna på ett kick. Det + månlandarrivjärn så är man hemma :D
 
Jag har en espressomaskin, en slowcooker, en airfryer, en Ankarsrum assistent med en hög tillbehör och en stavmixer. Assistenten gör ungefär allt jag behöver förutom när jag behöver mixa soppor där stavmixern känns bättre för att slippa blaska så mycket med jättevarma saker. Hade säkert varit billigare att ha olika maskiner för allt men det får inte plats i mitt kök och jag räknar med att assistenten kommer hålla en halv livstid, minst.
 
Jag har en stavmixer som jag använder dagligen, sliter ut alla stavmixers efter ett år så jag byter "ofta". Till det hör en visp och en liten burk där jag kan hacka tex nötter. De senare två är nästan oanvända. Burken är alldeles för liten när jag väl behöver den.

Jag som lagar all mat från grunden och oftast vegetariskt saknar att ha en mixer för att riva, hacka och mixa. Ska spana efter råd i tråden ;) Söker en förhållandevis liten och smidig maskin med stark motor. Vill ha en bytta som rymmer ca 2l.
 
Då skulle jag vilja säga att det är lättare att diska ett rivjärn för hand än alla delar man använder till morötterna i en matberedare :D
Jag brukar sätt mitt rivjärn i diskmaskinen bredvid tallrikarna. Fungera utmärkt men man brukar behöva skölja bort ev rester av det man rivit först.

Jag har 2 rivjärn, 1 för ost och det är det som ibland går med i diskmaskinen. Det andra rivjärnet använder jag bara till grönsaker så det brukar jag diska för hand.
 
Stavmixer med tillbehör! Än så länge inte haft behov av nått annat. Använder mest hackar lök, och få gånger behövt vispa grädde eller så har vispen till den fungerar utmärkt.
 
Vad har ni av köksmaskiner? Vad använder ni? Vad kan ni inte vara utan?

Min "stavmixer extra allt" faller sakta men säkert sönder och jag står och velar kring hur jag ska ersätta den. Stamixern och dess tillbehör har en mångsidighet som är svårslagen. Samtidigt så drömmer jag om en ordentlig matberedare som sväljer större volymer och som kan ta över ännu mer av hackande, skivande och rivande. Nackdelen är att matberedare sällan kommer med visp och det tar emot att köpa en separat maskin som bara används en handfull gånger om året. Jag vet inte heller hur mycket jag kommer sakna själva "staven" i stavmixern.
Matberedare: används då och då
Stavmixer: används ofta
Elvisp: används till vispa saker lite sällan och med deg-”visparna” kan vi tex bland färs etc för färsbiffar lite oftare
Airfryer: används ofta
Crockpot: fick i april och har aldrig använt 😅
Glassmaskin: love it!
Racklettegrill: julklapp och oinvigd
Våffeljärn
Smörgåsgrill
 
Jag vispar grädde/nån smet ibland med elvisp, vill inte vara utan.

Den uråldriga matberedaren (från mormor, haft en nyare jag hatade så är rädd om denna) är min bästa kompis 😍 Har hedersplats på köksbänken och jag sköljer av insatserna direkt så den går supersnabbt att använda. Jag har väldigt svårt för rivjärn och knivar men lagar en del mat/äter gärna tex rivna morötter.

Appropå tråden om rostat bröd så älskar jag det men har ingen naturligt bra plats för en brödrost och har av den anledningen inte skaffat mig någon. Jag gillar inte att ha maskiner som inte används.

En stavmixer har jag också som används typ till guacamole. Den är nog rätt kass, hade säkert använt den mer annars. Tycker inte om att den är svårt att diska och hade inte köpt en ny om denna gick sönder.
 
Jag har en Kitchenaid hushallsassistent som knadar och vispar pa koksbanken, en Vitamix mixer som koptes in for smoothies och sallan anvands numera.🙄 Jag har en matberedare i en lada sa den bara ar att lyfta ur, stoppa i kontakten och starta och en kitchenaid stavmixer i samma lada. En brodrost och en "kaffebon choppare" (som mest anvands till att choppa kryddor) i en annan lada och som anvands dar de star och bara sladden maste sattas i urtaget.
En sous vide star pa en hylla i tvattstugan tillsammans med en vacum ... (packare?) och anvands ett par ganger i manaden, en slow cooker star i "rosa skapet" i garaget och anvands ganska infrekvent, dar star ocksa en glassmaskin som anvands RIKTIGT infrequent, nagong per ar eller sa.

I morgon aker nog sous viden fram igen ... jag kopte ett "leg of lamb" utan ben i dag och det ar helt klart enklast (mest sakert att jag far exact den rare/medium rare jag vill ha) med sous vide.
 
Mixern används ofta, till soppor, dressingar, röror osv.

Matberedaren används i princip bara när jag gör borsjtj och fiskkakor. Men då är den guld värd.

Elvispen används sällan, men laktosfri grädde tar forever att vispa för hand så den är bra att ha hemma
 
Jag har dessa:

Mixer - klarar mig inte utan. Används ofta, främst till att mixa frysta grejer.
Elvisp - används relativt ofta.
Bakmaskin - användes flitigare förr, men klart en ”must have”.
Råsaftscentrifug - användes flitigt förr, mer sällan nu.
Glassmaskin - älskar’t! Används sommartid.
Brödrost - används relativt ofta.
Våffeljärn - bra att ha när man är sugen på våfflor!
Smörgåsjärn - används relativt ofta.
Crockpot - inte lika smidigt som jag trodde när jag önskade mig en, så klarar mig definitivt utan.
Vattenkokare med tesil - används ofta.
Torkmaskin - hade använts oftare om jag hittat svamp nån jäkla gång :p

Villhöver: matberedare, airfryer, munkjärn och juicepress.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Behöver uppdatera maskinparken i köket då flera av mina maskiner luktar bränt och är allmänt utslitna :angel: Men, vad ska jag välja...
Svar
11
· Visningar
1 535
Senast: AlinaT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp