Matbudget privatekonomi

Jag har märkt att det sipprar iväg pengar på posten "mat" i min budget. Inte så förvånande, med tanke på att de närliggande mataffärerna är snordyra och jag dessutom är väldigt slarvig med matlåda till jobbet. Men eftersom det finns saker som jag hellre lägger mina pengar på så tänkte jag se till att krympa den här posten.

Konsumentverket har gjort en uträkning där de påstår att en normal matkostnad för vuxen är 2500 kr om all mat lagas hemma. Vad tror ni, låter det rimligt? Sedan tillkommer ju diverse hushållsartiklar ofta på samma budgetpost. Äta ute går under "nöjen" för mig.

Jag vet att det funnits väldigt många liknande trådar så ni som ledsnat kan ju hoppa över detta :) Men jag undrar, vad har ni för kostnad för mat + hushållsartiklar för 1 vuxen i ert hushåll? Vad har ni för tips till en som vill krympa denna post? Som inte innebär den givna matlådan. Att köpa ekologiskt och närproducerat vill jag inte sluta med.
Om du inte har med dig mat utan köper i affären under lunchen så kommer du kunna halvera dina matkostnader bara genom att ta med dig mat hemifrån. Bara gör en eller två extra måltider när du lagar mat på kvällen. Sodastreamer låter också smart. Äter lunch ute nästan varje dag och det går ungefär 2000 kr i månaden till det. Tar jag med mig hemifrån är det under tjugan i kostnad.
 
Jag lägger 2500-3000 kr på mat och toapapper/tvättmedel/tvål etc. per månad. Strax under 2500 hamnar jag på om jag är duktig med matlådorna, drygt 3000 blir det om jag köper utelunch några gånger och/eller äter middag ute någon gång.

Jag äter inget kött men köper annars precis det jag vill ha. Storhandlar aldrig utan handlar för ett par dagar åt gången. Jag kan inte planera vad jag ska äta om 4 dagar för då är risken stor att jag absolut inte är sugen på det och då går de varorna till spillo.

Förutom de självklara matlådorna tänker jag att en kan spara in pengar på att äta mindre/ta bort köttet om en äter det. Kolla vad det är extrapris på just denna veckan och handla efter det. När jag lagar middag brukar jag laga för två eller tre även om det bara är jag som ska äta. Ofta vill jag inte äta samma sak både till middag och lunch så då fryser jag in det istället och tar ut en annan matlåda till lunch. Gör jag så regelbundet finns det alltid lite olika saker att välja på i frysen och det är oftast någon av dem jag är sugen på.

Jag brukar försöka köpa storpack diskmedel/tvättmedel/disktrasor/toapapper/handtvål etc. på billigare affärer typ Rusta och ÖB. Det kan faktiskt vara ganska stor prisskillnad mot att köpa på Coop eller Ica! Och så har jag ett litet lager hemma så jag slipper panikköpa dyrt tvättmedel i min närmsta mataffär.
 
Vi ligger på 5000-8000 kr för två vuxna som inte äter kött men gärna äter hämtmat i form av sushi eller indiskt 1-4 ggr per månad, 1-2 frukostar eller fika ute och så lite vin/bubbel från systemet. Går ut och äter kanske 1 gång per månad, ibland till dyrare ibland till billigare.
Vi båda har matlåda till lunch och köper ingen take away-kaffe eller liknande.
Vi storhandlar på nätet, oftast Ica online eller Mat.se (tycker mathem är för dyrt oftast), ibland från Willys. Det gör vi en gång i månaden, då har vi innan planerat typ 5-6 maträtter att laga som också fungerar till matlåda.
Stödhandlar sedan frukt/grönt och sånt som inte håller helt i 1 månad.
Det gör verkligen så stor skillnad mot att handla lite varje dag/flera gånger i veckan.
Och så skönt att få hemkört!
För att få bättre överblick har jag vi varsitt kreditkort kopplat till samma konto som vi endast handlar mat/betalar restaurangbesök med. Annars fungerar ju appen tink väldigt bra för att få överblick på matkostnaderna.
 
Har en vän som har matlåde-söndagar. Då lagar hon storkok på något och fryser in ca 4-5 lådor. Sen eftersom hon gör det varje söndag så är det en variation av lådor i frysen som hon kan plocka av varje vecka. Tycker det är smart!
Jag som verkligen gillar att laga mat, tycker att sådana rutiner låter så mördande tråkiga att klockorna stannar. Jag skulle aldrig stå ut med att göra så, om inte alternativet vore svältdöden.
 
Jag som verkligen gillar att laga mat, tycker att sådana rutiner låter så mördande tråkiga att klockorna stannar. Jag skulle aldrig stå ut med att göra så, om inte alternativet vore svältdöden.

Jag är nog lite av eller på. På luncherna och vardagskvällarna kan jag lika gärna äta filmjölk, så då skulle en fryst matlåda vara toppen. På helgerna, och vissa vardagar när jag får ett ryck, kan jag dock laga mat länge och vilja ha något godare. Det optimala hade ju varit att ha en matlåde-resurs i frysen när man inte orkar laga mat, och kunna laga mat bara när lusten faller sig på.
 
Jag är nog lite av eller på. På luncherna och vardagskvällarna kan jag lika gärna äta filmjölk, så då skulle en fryst matlåda vara toppen. På helgerna, och vissa vardagar när jag får ett ryck, kan jag dock laga mat länge och vilja ha något godare. Det optimala hade ju varit att ha en matlåde-resurs i frysen när man inte orkar laga mat, och kunna laga mat bara när lusten faller sig på.
Jag trivs rätt bra med att lösa mina måltidsbehov när de uppstår. Om jag har matlåda, så är det oftast rester från någon av de allra senaste dagarnas middag. Att laga specifik matlådemat verkar för tråkigt, helt enkelt. Och fryst micrad mat är sällan till sin fördel kulinariskt sett.

Vad gäller middagen, ser jag nog "min" Hemköp som mitt skafferi. Där finns ju det mesta, jag ser ingen vettig anledning att mellanlagra mer än nödvändigt i hemmet.
 
Och jag har dimmiga uppfattningar om vad jag lägger på mat. Vi är två som handlar, och jag vet varken vad jag själv eller partner lägger på mat på en månad. Jag lägger mer. Jag köper dyrare ingredienser när det är jag som ska laga mat än vad partner gör, och jag är ganska säker på att jag även lägger mer pengar på luncher än vad partner gör.

Båda sköter vi mycket av vårt umgänge på fik, och jag sitter dessutom ofta på fik och jobbar, så det går väl lite pengar den vägen också. Kaffe och sånt.
 
Och jag har dimmiga uppfattningar om vad jag lägger på mat. Vi är två som handlar, och jag vet varken vad jag själv eller partner lägger på mat på en månad. Jag lägger mer. Jag köper dyrare ingredienser när det är jag som ska laga mat än vad partner gör, och jag är ganska säker på att jag även lägger mer pengar på luncher än vad partner gör.

Båda sköter vi mycket av vårt umgänge på fik, och jag sitter dessutom ofta på fik och jobbar, så det går väl lite pengar den vägen också. Kaffe och sånt.
Jag kan inte föreställa mig att vi gör av med så lite som 2500/person och månad, men å andra sidan räknar jag in hygienartiklar och städjox och sådant, och kattmat, i matkostnaderna (eftersom jag köper det i samma affärer). Vinet ingår också, och så skulle jag nog räkna in de flesta lunchlösningarna i den posten.
 
Jag har märkt att det sipprar iväg pengar på posten "mat" i min budget. Inte så förvånande, med tanke på att de närliggande mataffärerna är snordyra och jag dessutom är väldigt slarvig med matlåda till jobbet. Men eftersom det finns saker som jag hellre lägger mina pengar på så tänkte jag se till att krympa den här posten.

Konsumentverket har gjort en uträkning där de påstår att en normal matkostnad för vuxen är 2500 kr om all mat lagas hemma. Vad tror ni, låter det rimligt? Sedan tillkommer ju diverse hushållsartiklar ofta på samma budgetpost. Äta ute går under "nöjen" för mig.

Jag vet att det funnits väldigt många liknande trådar så ni som ledsnat kan ju hoppa över detta :) Men jag undrar, vad har ni för kostnad för mat + hushållsartiklar för 1 vuxen i ert hushåll? Vad har ni för tips till en som vill krympa denna post? Som inte innebär den givna matlådan. Att köpa ekologiskt och närproducerat vill jag inte sluta med.

Ska man köra all in ekologiskt och klimatsmart drar det tyvärr iväg..

Jag brukade bulka upp diskmedel, tvättmedel, toapapper, diskborstar, svampar, moppar vad det nu kan vara från typ öb, jula eller liknande. Säkert inte klimatsmart.

Sedan storhandlade jag ca en gång i månaden - pasta, ris, torrvaror samt färskvaror. Tex storpack av köttfärs. Potionera upp i fryspåsar om 350-400gr /påse och frös in.
Laxkotletter frysta.

Jag gillar inte att frysa in lagad mat. Men frös in råvaran istället och tog ut för 'storkok ala 1 person". Sedan åt jag det till lunch och middag i 2-3 dagar istället. Alla är ju olika där.

Enkelt att bara gå till affären och fylla på med färska grönsaker då och då.
Se till att alltid ha ätit innan du går till affären samt skriv en lista och håll dig till den.

Jag låg nog på mellan 1200-1800 /månad ca. Men detta är 4-5 år sedan jag bodde i Sverige nu. Vet inte vad priser är på idag.
Jag äter inte godis eller dricker läsk, det är ofta en stor faktor för många.
 
Jag tycker det verkar så tråkigt att lägga en söndag på att stå och göra matlådor. Vi gör liksom annat på söndagar, fastän vi alltid säger att vi ska laga mat inför veckan.
Jag tycker också det, så vi köpte en slowcooker och såna glasmatlådor man kan ha i ugnen. Glasmatlådorna är toppen, lagar fyra portioner lax med sås i ugnen samtidigt.
 
Först - har inte en susning på vad jag lägger på mat på en månad. Men antagligen rätt lite?

Jag skulle bli galen på att veckohandla med planerad matsedel.

Jag tittar i skåpen och bestämmer vad jag vill äta. Har kyl/frys i köket och en box i källaren. Plus ett välrustat skafferi. Köper mer än något är billigt och gör som @athena_arabians med extrapriser - de åker i frysen. Eftersom deet finns så mycket olika saker i frys och skåp så finsn det alltid något som lockar.

Åt i skolbespisningen ett tag men bestämde mig för att 54 pix för usel mat var för mycket. Vi har ett Willy:s intill så har jag inte matlåda köper jag sallad där istället.
Jag är halvroad av matlagning numera men gör en hel del på helgerna. Det tar knappast extra tid att göra ett storkok. Man gör iordning och ställer på spisen. Sedan kan jag göra vad jag vill. Inkl att åka iväg ett par timmar. Det sköter sig själv. Samma med sådant som långlagas i ugn.
Men så gillar jag grytor och ugnsrätter :)
 

Liknande trådar

Mat Jag vet, jag är fortfarande igång och försöka lära mig privatekonomi och framför allt matbudget. Jag försöker just nu skala ner det till...
19 20 21
Svar
419
· Visningar
29 246
Senast: honung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp