Matbudget vid särboförhållande

pepp

Trådstartare
Som rubriken lyder:
Hur gör ni som är särbos med matbudgeten?

Jag tycker att det är jättesvårt, jag är inte snål på nåt sätt. Men räknade ut nu att jag lagt ut 2500 kr på mat denna månaden, just för att vi varit mycket hos mig och ätit.

Ska fråga karln sen hur mycket han har lagt ut...

Funderade först på ett gemensamt icakort tex, men eftersom vi aldrig vet vem vi ska äta hos just den dagen så blir det ju också svårt..
 
Som rubriken lyder:
Hur gör ni som är särbos med matbudgeten?

Jag tycker att det är jättesvårt, jag är inte snål på nåt sätt. Men räknade ut nu att jag lagt ut 2500 kr på mat denna månaden, just för att vi varit mycket hos mig och ätit.

Ska fråga karln sen hur mycket han har lagt ut...

Funderade först på ett gemensamt icakort tex, men eftersom vi aldrig vet vem vi ska äta hos just den dagen så blir det ju också svårt..[/QUOTE
 
Ica/medmera med extra kort, borde ju fungera skitbra? Då spelar det ingen roll hos vem ni äter eller om ni äter ensamma.
 
Ica/medmera med extra kort, borde ju fungera skitbra? Då spelar det ingen roll hos vem ni äter eller om ni äter ensamma.
Exakt, det har vi! vi är iofs sambos men det är jättesmidigt att inte behöva hålla koll på vem som betalar vad och hur mycket osv osv. Har man varsitt kort med ett gemensamt konto så handlar man på det när man ska äta ihop och på sitt eget när man ska äta själv :)
 
Som rubriken lyder:
Hur gör ni som är särbos med matbudgeten?

Jag tycker att det är jättesvårt, jag är inte snål på nåt sätt. Men räknade ut nu att jag lagt ut 2500 kr på mat denna månaden, just för att vi varit mycket hos mig och ätit.

Ska fråga karln sen hur mycket han har lagt ut...

Funderade först på ett gemensamt icakort tex, men eftersom vi aldrig vet vem vi ska äta hos just den dagen så blir det ju också svårt..
Fast hur svårt är det att låta honom betala maten även om ni äter hos dig? Det är ju bara att ni handlar tillsammans och han får hala upp plånboken och betala eller att han har med sig en kasse mat när han kommer.
 
Fast hur svårt är det att låta honom betala maten även om ni äter hos dig? Det är ju bara att ni handlar tillsammans och han får hala upp plånboken och betala eller att han har med sig en kasse mat när han kommer.
Så gjorde vi innan vi blev sambos. Inga problem :)
 
Fast hur svårt är det att låta honom betala maten även om ni äter hos dig? Det är ju bara att ni handlar tillsammans och han får hala upp plånboken och betala eller att han har med sig en kasse mat när han kommer.
Så har jag och mina olika särbos gjort :)
 
Som rubriken lyder:
Hur gör ni som är särbos med matbudgeten?

Jag tycker att det är jättesvårt, jag är inte snål på nåt sätt. Men räknade ut nu att jag lagt ut 2500 kr på mat denna månaden, just för att vi varit mycket hos mig och ätit.

Ska fråga karln sen hur mycket han har lagt ut...

Funderade först på ett gemensamt icakort tex, men eftersom vi aldrig vet vem vi ska äta hos just den dagen så blir det ju också svårt..

Vi brukar storhandla några rätter tillsammans varje vecka. Betalar hälften var med 2 kort. Sen tar var och en hem en kasse och lagar hos sig när vi är där. Det funkar bra! Det enda krångliga är färskvaror som inte ska lagas vid nåt specifikt tillfälle, typ juice, mjölk till kaffet och sånt som ibland inte hinner förbrukas och är jobbigt att behöva handla dubbelt av. Ingen av oss äter frukost hemma på vardagar så det blir ojämn åtgång beroende på vart vi är på helgen eller om man bara behöver nåt extra efter jobbet.
 
Vi handlar gemensamt en gång i veckan. Men det är ganska enkelt för oss iochmed att vi äter hemma hos mig som standard.
Men det går ju alltid att handla gemensamt sedan får man ta med sig öer det som behövs om maten inte hamnade hos den personen den kommer tillagas hos.
Eller turas om att handla det som behövs till den gemensamma måltiden. Så äter han mycket hos dig så får han handla med sig på vägen över å vice versa.
 
Fast hur svårt är det att låta honom betala maten även om ni äter hos dig? Det är ju bara att ni handlar tillsammans och han får hala upp plånboken och betala eller att han har med sig en kasse mat när han kommer.

Det gör han ibland ja, men jag åker oftast och handlar efter jobbet då den billiga mataffären ligger på väg hem från jobbet.
Han räknade ihop sin summa i fredags och då landade den på ca 1500 kr, men då betalade han maten nu när vi åkte till stugan samt att vi tog hans bil, så det verkade vara jämnt ändå.

Vi kom fram till att vi kommer försöka laga varannan måltid här framöver och se om det funkar bättre :)
Jag bara lääängtar tills vi blir sambos och kan åka och storhandla tillsammans istället för att hatta fram och tillbaka till varandra :banghead:
 
@pepp Skaffa ett ICA-kort att föra över pengar på som ni handlar mat för? Om ni ändå kommer flytta ihop snart kan ni ju köpa all er mat på det kortet tillsvidare?
 
@pepp Skaffa ett ICA-kort att föra över pengar på som ni handlar mat för? Om ni ändå kommer flytta ihop snart kan ni ju köpa all er mat på det kortet tillsvidare?

Jo funderade på det, man kan alltså ha två kort då? Vi handlar ju inte tillsammans speciellt ofta...
 
Jo funderade på det, man kan alltså ha två kort då? Vi handlar ju inte tillsammans speciellt ofta...

Två kort är inga problem alls. Det kan ni fixa hos någon av era vanliga banker eller hos t ex ICA och medmera. Jag och sambon har medmera visa med två kort (90 kr st/år) och det fungerar asbra!
 
Alltså, är det bara jag som inte riktigt ser problemet? Måste det vara millimeterrättvisa?
Jag och min särbo handlar till var sitt hem och bjuder självklart den andre på maten. Är det en period någon är mer hos någon så hjälps man åt med inköpen lite naturligt. Liksom om man äter ute. Då blir det typ varannan gång.
 
@Jonaz TS problem som jag förstår det är väl just att de oftast som alltid äter mer hemma hos henne samtidigt som det inte finns något naturligt sätt för dem att hjälpas åt med inköpen. Det blir alltså oftast som alltid hon som handlar till sitt hem och hennes kök som står för matlagningen.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 133
Senast: Whoever
·
  • Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
674
Senast: cassiopeja
·
Hemmet Har funderat på en grej främst idag när jag gått med dammsugaren i högsta hugg och frenetiskt städat varje liten vrå. Tycker det blir...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
19 026
Senast: Nytant
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 232
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp