Matchningsfråga, läder

Riley

Trådstartare
Har hittat en sadel som är typ... öh, ljusbrun i lädret, jag är så sjukt kass på alla olika benämningar på brunfärgat läder, men på den här bilden motsvarar den nog teak, fast lite, lite mörkare. Hästen är ganska mörkbrun med mycket rödgult både i ansikte och kropp på sommaren. Problemet? Det är ju så överjävligt fult med ljusa träns på mörka hästar.

Min mycket viktiga fråga är således om det är OK att välja en något mörkare rödbrun nyans till tränset (inte så mörk som havana på bilden)? Eller är det bara att matcha med sadeln oavsett hur det ser ut på hästen? Det känns liksom som pest eller kolera, men vad gör man när man hittat en sadel som funkar...



 
Sv: Matchningsfråga, läder

Jag tycker definitivt att det inte är något problem med ett mörkare träns. Ser många som rider så. Har du dessutom kanske en mörkare sadelgjord blir det lite matchning mellan sadel och träns ändå.

Läste någon stans att det var lite på gång i "modet" att inte matcha läderfärger helt exakt, så du är kanske helt rätt ute! :D
 
Sv: Matchningsfråga, läder

Läste någon stans att det var lite på gång i "modet" att inte matcha läderfärger helt exakt, så du är kanske helt rätt ute! :D

Vilken tur för mig! Första och enda gången jag är moderiktig haha :p

Till min nya häst har jag en färg på sadeln, en annan på gjorden och en tredje på tränset.
Ev blir det dessutom en fjärde nyans på tyglarna och en femte på förbygeln och en sjätte på stiglädrena ;)

Med brunt läder är det ju så gott som omöjligt att hitta samma nyanser på allt iaf...
 
Sv: Matchningsfråga, läder

Jag ser många som rider med svart träns och brun sadel/vice versa också, men det innebär inte att jag inte tycker att det borde vara skottpengar på det... ;)

Nejmen jag hade faktiskt tänkt satsa på en mörkare brun till både gjord och benskydd, men jag har det så hårt inrutat att sadel och träns MÅSTE matcha, punkt. Och absolut, brunt läder är väl smått omöjligt att matcha, men det syns ju ändå om det är snarlika nyanser eller skiljer sig rejält.

Men hm, får jag fler positiva svar till mörkare träns så blir det så!
 
Sv: Matchningsfråga, läder

I ditt fall hade jag nog försökt hitta ett träns i samma/liknande färg som sadeln, tror det faktiskt skulle bli riktigt snyggt eftersom hon har en del gult i sig.
 
Sv: Matchningsfråga, läder

Skön formulering med "ganska mörkbrun" jag lyckades få till i trådstarten, skulle nog skriva "ganska ljust mörkbrun" men ändrade mig och ja...

pulkaskurk: Ja, det kanske skulle se OK ut mot huvudet på sommaren, däremot är jag fortsatt tveksam till om huruvida det skär sig mot den övriga kroppen, och så var det ju vinterpälsen... orkar inte direkt lägga pengar på fler träns i olika nyanser, tror inte sadeln kommer användas så ofta. Men jag får avvakta lite fler svar och se vad majoriteten röstar för!
 
Sv: Matchningsfråga, läder

Hade själv nyligen en sadel med den färgen och jag tyckte det blev snyggast med träns i liknande färg. Det såg mest fult ut med mörkt träns o sådan ljus sadel.
 
Sv: Matchningsfråga, läder

Men åh, ni kan ju inte komma och säga olika nu... ;)

Vad är det för färg på din häst?
 
Sv: Matchningsfråga, läder

Tack! Nu är det 3-1. :D

kl

Kom på att jag ju har en bild, inte med hästen då jag inte fått sadeln än, men:

attachmentphp.jpg


Så ska tränset matcha sadeln lär det väl bli något åt de här färgerna. OK till hästen eller inte?

Globus_calinka.jpg
Globus_441100foxyaachen.jpg
 
Sv: Matchningsfråga, läder

Jag tror att det kommer att bli jättefint, även på vintern eftersom hon ändå har lite gult runt mulen och ögonen då.
 
Sv: Matchningsfråga, läder

Jag köpte nyligen en brun sadel till en häst som för övrigt bara har svart läder, löste det helt enkelt så att sadeln är det enda som är brun... sen kör jag med svart på allt annat läder + sadelgjorden. Sadeln är ganska ljusbrun (oakbark) så det blir stora kontraster, men det funkar (hellre det än nästan samma nyans)
 
Sv: Matchningsfråga, läder

Att mixa svart och brunt är tyvärr inget alternativ för mig, men tack ändå!
 
Sv: Matchningsfråga, läder

jag har en ljusbrun sadel, ljusbrun sadelgjord, mörkbrunt träns och mörkbrun förbygel, ser inte allt för fult ut faktiskt, vill inte ha ljusbrunt träns då det är en fux jag har.

32523667.jpg

32518140.jpg


då det är en mörk häst tror jag att ett ljusbrunt träns kommer passa ^_^
 
Sv: Matchningsfråga, läder

Jag tycker ju dock som sagt att ljust läder är just fult på mörka hästar, däremot gillar jag de flesta bruna nyanser på fuxar... :D Angående nyansskillnaderna på din så tycker i alla fall inte jag att det syns på den nedre bilden, snyggt oavsett!
 
Sv: Matchningsfråga, läder

Då ska jag titta på det! Tror att jag vill ha ett budgetträns då det inte lär användas mer än någon gång per månad, men det kanske går att få tag på begagnat alternativt något annat märke med snarlik färg. Tack!
 
Sv: Matchningsfråga, läder

Jag har ett hubertus och kollade på mina bilder nu, det kan nog bli för mörkt ändå.
 
Sv: Matchningsfråga, läder

Ah, damn. :p

kl

Jag beställde hem det översta Globustränset så får jag väl slänga ut en ny bild med grejerna på hästen senare.
 
Sv: Matchningsfråga, läder

NÄSTA SUPERVIKTIGA FRÅGA:

Får man ha vanligt ljusbruna benskydd eller måste de matcha sadeln? Hittar ju knappt några snygga i samma nyans.
Kommer för övrigt att köra på mörkbrun gjord.

Jag förstår med ens varför jag alltid kört på svart läder...
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Får snart hem en mörkfux ponny utan tecken. Undrar nu vilken färg ni tror skulle passa bäst på täcken? Jag älskar vinrött men vet inte...
Svar
3
· Visningar
1 283
Senast: Wera
·
S
Utrustning Jag har hittat en jättefint dyon träns som jag är väldigt inne på att köpa när jag får råd, men problemet är att min sadel är...
Svar
9
· Visningar
2 477
Senast: LinnHolmbom
·
G
Utrustning Ny brun sadel = nytt brunt träns! :) Sadeln är ganska rödbrun i nyansen, och hyfsat mörk. Har kikat på Tolga bl a, och är lite kär i...
Svar
11
· Visningar
3 339
Senast: panaccea
·
Utrustning Jag har ett dilemma :angel: Jag har ett mörkbrunt sto :love: Jag gillar brunt läder, och undrar således, nu när det är dags att...
Svar
11
· Visningar
1 806

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp