Maten du skäms över att älska

Nu kom jag på en sak. Jag skäms inte över det men andra vill att jag ska göra det. Det gör att jag känner att jag måste försvara mig när någon utomstående tittar ogillande på smlrhåsmagarinet.
Jag föredrar lätt och lagom på smörgåsen!
Det har inte alls med någon "fettskräck" att göra. Den är helt enkelt godast och tål dessutom att glömmas framme utan att bli dålig.
Smör är godast till tex sparris men inte på mackan.

Nu inehåller just lätt och lagom tyvärr palmolja, men för att knyta an till en annan tråd så blir jag orimligt irriterad på folk med magarinskräck. NI vet de som postar bilder på Facebook om hur hemskt kemiskt magarin är och hur det tillverkas i stora tankar i en FABRIK bredvid ett flödesschema som består av en ko, en kanna mjölk och gammeldans smörkärna = det rena smöret.

Jag undrar om dessa människor verkligen tror att det är så deras smör framställs?

Nu delar ju inte jag såna bilder men jag tror inte att det är en bokstavlig tro på att smöret kärnas för hand som är syftet, lika lite som folk tror att bregottfabriken bara har gulliga kor i ständigt gröna hagar som produktionsmiljö. Det är nog snarare en övertydlig visuell framställning åt båda håll?

I min värld skulle jag nog hellre vara utan något brett på mackan än att ha margarin eller lätt och lagom på då. Men jag gillar dig ändå! :D
 
jag är hos mina pensionärer (de skulle bara veta vad jag kallar dem) och känner ett behov av starta om en gammal tråd, inspirerad av @niphredil .

Vi har alla mat vi mer eller mindre ogillar, vilket är tämligen ointressant ur min synvinkel. Men jag älskar att höra vad folk äter i smyg och myglar med. Trycker du i dig kaviar direkt ur tuben mitt i natten? Äter mängder med leverpastej trots att du i offentligheten är vegetarian?


Jag är orimligt förtjust i fiskbullar i hummersås med potatis till. Skulle jag aldrig erkänna.

Kokt potatis, morötter, pulverbea (ej blå band OBS, OBS!) samt en liten klick keso. Ultimata skämsmaten, sjukt gott och snabblagat!
 
Skulle vara att jag oftast väljer enkelspårigt när jag är på resturang. Dvs. för klassiska skagenröran och oxfilén. Fast jag VET att jag borde välja nya smaker när man har chansen. Skäms!
 
När det började komma fram bekännelser om julmat så kom jag på en grej som jag gör vid alla julbord: blandar allt. Varmt och kallt i en salig blandning. Kokt och mosad potatis, senapssill, vitlökssill, prinskorv, köttbullar, ägg, gräddfil, rödlök, lax och laxens sås som sen blandas runt. Jag äter sedan allt detta med enbart gaffel (eller ännu hellre sked!) och är lite Ferdinand-lycklig :love:
 
Jag kom på en sak som jag faktiskt verkar skämmas för, och det är mängden smör som jag tar på mina mackor. Om någon brett min macka och skrapat smöret så mkt att det knappt finns så är mackan nästan oätlig för mig. Ett rejält svep med smöret ska det vara, och självklart bregott. Lätta tex, då struntar jag hellre i det. Jag skäms nog för att jag är väldigt medveten om att det ser "lite fult ut" att ta mycket smör så jag gör det bara om jag är själv. Ibland brer jag mackan som jag vill ha den och så snabbt på med pålägg över så smöret inte syns :nailbiting:
 
Burkchampinjoner är meningen med livet det. Åh vad gott. Nä nu ska jag nog köpa barnmat på burk idag och unna mig. Det är ju lördag! Resten av familjen kan äta den där piffiga hemlagade indiska rätten....

Jag var så lycklig över ditt svar ända tills jag kom fram till barnmaten. Då blev jag lite rädd :D. (Men jag kan erkänna att jag är så sjuk att jag stått vid barnmatshyllan och kollat kalorimängden i de där små rackarna och tänkt att de vore bra dietmat.)
 
Jag kom på en sak som jag faktiskt verkar skämmas för, och det är mängden smör som jag tar på mina mackor. Om någon brett min macka och skrapat smöret så mkt att det knappt finns så är mackan nästan oätlig för mig. Ett rejält svep med smöret ska det vara, och självklart bregott. Lätta tex, då struntar jag hellre i det. Jag skäms nog för att jag är väldigt medveten om att det ser "lite fult ut" att ta mycket smör så jag gör det bara om jag är själv. Ibland brer jag mackan som jag vill ha den och så snabbt på med pålägg över så smöret inte syns :nailbiting:

Håller med till fullo!:p
Kommer ihåg i skolan när folk ibland vägrade äta skolmaten och istället sitta och äta knäcke.
Vissa tog typ 1/2 ask Lätta av de supersmå askarna. En annan tog ju 4-5 st och Bregott såklart.
 
Jag tycker egentligen inte jättemycket om pasta men när man gör lasagne och misslyckas lite med doseringen så att några av dom översta plattorna man har ost på inte får så mycket sås på sig så att dom inte blir genomkokta utan lite knapriga. Dom är jättegoda!

Har kommit på mig själv med att undra om man kan förkoka dom jättelite och sen stopa in i ugnen med ost på så man får typ knäckebrödslasagneplattor med smältost.:o
 
Ensam hemma.
1 kryddstark korv med hög köttandel
Ett knippe spagetti
1 lök
Färskriven parmesan

Slanta upp korven och stek den till den har färg tillsammans med lök
i en rejäl klick smör
Under tiden koka pastan i 7 minuter.
I med pastan i ett durkslag och sedan i stekpannan.
Stek alltihop i 5 minuter.
Häll upp på en tallrik. strö över parmesan och lite ketchup + en stor dos svartpeppar.

Se där är en bra kvällsmat i ensamheten...en öl till det hela fullbordar ;)
 
Nu kom jag på en sak. Jag skäms inte över det men andra vill att jag ska göra det. Det gör att jag känner att jag måste försvara mig när någon utomstående tittar ogillande på smlrhåsmagarinet.
Jag föredrar lätt och lagom på smörgåsen!
Det har inte alls med någon "fettskräck" att göra. Den är helt enkelt godast och tål dessutom att glömmas framme utan att bli dålig.
Smör är godast till tex sparris men inte på mackan.

Nu inehåller just lätt och lagom tyvärr palmolja, men för att knyta an till en annan tråd så blir jag orimligt irriterad på folk med magarinskräck. NI vet de som postar bilder på Facebook om hur hemskt kemiskt magarin är och hur det tillverkas i stora tankar i en FABRIK bredvid ett flödesschema som består av en ko, en kanna mjölk och gammeldans smörkärna = det rena smöret.

Jag undrar om dessa människor verkligen tror att det är så deras smör framställs?
Jag föredrar också Lätt och lagom på smörgåsen, och jag tänker inte börja säga lättochlagomgås av det skälet!

Smör på smörgås är helt fel! Antingen är smöret kallt och för hårt att breda och då blir det för mycket smör, eller så är det varmt och mjukt och - jag säger inte mer om det. Fy fan vad det är äckligt med rumsvarmt mjukt smör på smörgås!

Jag skäms inte ett ögonblick! Snarare skulle jag skämmas om jag föredrog smör, så äckligt som det är.
 
Skogaholmslimpa med ohemult mycket Bregott på.

+1 på den. Svampigare bröd finns inte på denna jord, men fasen vad perverst gott det kan vara med just ohemult mycket bregott på någon gång då och då!

Jag kan också få cravings efter skogaholmslimpa stekt i ohemult mycket smör i stekpanna och extra salt på det - oh my så gott! Fast detta gör en med gardinerna fördragna typ. :o
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp