Maten vi aldrig kan glömma- livsmedel vi inte hittar längre

Va? finns inte det langre? Man kan hitta "riktig" turkisk peppar pa Skandinaviska butiker (och en del Tyska) "over here" fortfarande.


Jag hittar inte i alla fall :(. Men min brorsas tjej är finska så om hon är i Finland i sommar kanske jag kan ve henne kolla där :idea:. Det borde ju vara där de tillverkas i vart fall gissar jag.
 
Under min utbildning till typograf var jag med och framställde den grafiska profilen för etiketterna tillsammans med en illustratör för Vira Blåtira, Halla Ballou, Kiviga Kruse, Hicka Persika och Halka Banalka som alla ingick i samma smakserie och senare tecknade serietidningar. :D

Coolt! :D
Jag kommer inte ihåg de andra samkerna dock. Kanske kom de inte hela vägen upp till norrland!
 
Gravensteineräpplen...... Fanns bara en kort tid om hösten, tror de har kort hållbarhet, men då, som barn, nästan levde jag på dessa himmelska äpplen. Idag hittar jag dem aldrig i butikerna. Jag antar att de finns, nånstans, men de är väl inte lönsamma nog för ICA, COOP och de andra stora butikskedjorna. Ändå bor jag mitt i det sk Äppelriket.
Säljer vi varje år på mitt Ica Maxi i sthlm! Men ja, säsongen är rätt kort på den sorten...
 
Jag kan tänka mig att många som minns vissa saker som goda från barndomen inte alls skulle tycka det idag, det har jag erfarit när man fått för sig att det var så djävulskt gott och när varan återuppstår så blir det ett antiklimax av dess like. Man har ju en tendens att ge äldre saker ett rosa skimmer..
 
Jag kan tänka mig att många som minns vissa saker som goda från barndomen inte alls skulle tycka det idag, det har jag erfarit när man fått för sig att det var så djävulskt gott och när varan återuppstår så blir det ett antiklimax av dess like. Man har ju en tendens att ge äldre saker ett rosa skimmer..

Så är det säkert.
Tänker på när vi var små och var hos släktingar i Norge. Då köpte vi Kandisocker och åt som godis. Är fortfarande galen i sött, men där går nog gränsen :D
 
Gravensteineräpplen...... Fanns bara en kort tid om hösten, tror de har kort hållbarhet, men då, som barn, nästan levde jag på dessa himmelska äpplen. Idag hittar jag dem aldrig i butikerna. Jag antar att de finns, nånstans, men de är väl inte lönsamma nog för ICA, COOP och de andra stora butikskedjorna. Ändå bor jag mitt i det sk Äppelriket.
Gravensteiner är ett av mina absoluta favoritäpplen! Både att äta, och till matlagning/efterrätter.

Den sorten brukar finnas, även på COOP, ICA m.fl men bara under en kort tid, någonstans i oktober-november.
Finns i en "rödare" variant och i en grönare variant.

Det är en av få "svenska" sorter, som har egenskaper som gör att de passar perfekt i Wiener apfelstrudel.

Det jag verkligen skulle önska mig, vore färdiggjord strudeldeg till apfelstrudeln, den är verkligen urjobbig att göra!
 
Fanns dom inte även på 80-talet? Har minnen från när jag var riktigt liten att jag åt såna. Fanns även i vanilj som var jättegod.
Ja, den fanns i vanilj också, med äkta vaniljstång. Men gräddkolan var snäppet godare. Jag tror den fortfarande säljs (men smaken kan ju vara ändrad) i små youghurtförpackningar. Verkar finnas iaf: https://www.mat.se/butik/drom-dessert-mix-4-pack-yoggi-4x125-g
Var ett par år sedan jag åt den nu. Pappa jobbar på Arla och de tillverkade dessa där han jobbade, så han brukade ta hem dem från jobbet när jag fortfarande bodde hemma :)
 
Det är inte något som jag brukade äta men likväl något som jag saknar i matbutiker. Färdig vitkålsallad, alltså sån där pizzasallad, jag har aldrig sett det och det verkar så orimligt! Det är ju vanligt i pizzarestauranger och dessutom gott, det borde vara populärt. Men ändå så finns det inte att köpa :confused:
 
Jag minns Vira Blåtira och Kiviga Kruse (när jag såg namnet, Vira Blåtira mindes jag utan påminnelse). Inte de andra. Uppväxt i absolut sydligaste Norrland.

Vira Blåtira stack ut extra mycket och blev succé eftersom blått färgämne i livsmedel i princip inte fanns, med undantag av Vicks Blå. Det fanns t ex inte blå karamellfärg att köpa. Vi hade en gammal flaska hemma sedan innan det blev förbjudet på grund av hälsofara. Vi använde bara den vid högtidliga tillfällen.
 
Det är inte något som jag brukade äta men likväl något som jag saknar i matbutiker. Färdig vitkålsallad, alltså sån där pizzasallad, jag har aldrig sett det och det verkar så orimligt! Det är ju vanligt i pizzarestauranger och dessutom gott, det borde vara populärt. Men ändå så finns det inte att köpa :confused:

I de Ica där jag handlar (både en Supermarket och en Maxi) brukar det finnas färdig i liten burk. Både pizzasallad och coleslaw. Finns kanske inte alltid, men ganska ofta. Den är helt ok, men inte i klass med en riktigt god från en pizzeria :d
 
I de Ica där jag handlar (både en Supermarket och en Maxi) brukar det finnas färdig i liten burk. Både pizzasallad och coleslaw. Finns kanske inte alltid, men ganska ofta. Den är helt ok, men inte i klass med en riktigt god från en pizzeria :d
I deras disk som de gör själva?
Inte i våra närmsta ica :(
 
I deras disk som de gör själva?
Inte i våra närmsta ica :(

Nä, utan i små färdiga plastburkar. Nu var det längesen jag kollade, men har för mig att de vid nåt tillfälle stått i en liten kyldisk på grönsaksavdelningen där de har dressingflaskor och liknande. Den enda bilden jag hittar är på kimchi, men pizzasalladen är samma stuk. Samma typ av burk.
Skärmavbild 2019-01-25 kl. 09.44.42.jpg
 
Senast ändrad:
Nä, utan i små färdiga plastburkar. Nu var det längesen jag kollade, men har för mig att de vid nåt tillfälle stått i en liten kyldisk på grönsaksavdelningen där de har dressingflaskor och liknande. Den enda bilden jag hittar är på kimchi, men pizzasalladen är samma stuk. Samma typ av burk.Visa bifogad fil 24434
:eek::eek::eek:
Jag har aldrig sett något sånt!!!
:cautious:
Skit i arbetet, nu måste jag googla efter detta :mad:

Edit: Hittar inget.... :(
 
Senast ändrad:
:eek::eek::eek:
Jag har aldrig sett något sånt!!!
:cautious:
Skit i arbetet, nu måste jag googla efter detta :mad:

Jag har googlat mig fördärvad utan resultat, så hoppas att du hittar :D Och att de inte slutat med den! Jag ska till Maxi idag, och då ska jag försöka komma ihåg att kolla. Det är så himla smidigt när man inte orkar göra egen. Och egen har jag aldrig lyckats få sådär pizzeria-syrlig och god.
 
Det är inte något som jag brukade äta men likväl något som jag saknar i matbutiker. Färdig vitkålsallad, alltså sån där pizzasallad, jag har aldrig sett det och det verkar så orimligt! Det är ju vanligt i pizzarestauranger och dessutom gott, det borde vara populärt. Men ändå så finns det inte att köpa :confused:

Bara knalla in på en pizzeria och köpa. Brukar finnas en handfull i varje ort minst.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkommen till teminsstarten på Stall Hästlyckan. Härmed meddelas att du blivit antagen till årets nybörjargrupp för vuxna och vi...
64 65 66
Svar
1 300
· Visningar
47 429
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp