Bukefalos 28 år!

Matlagning: Hur ska jag lära mig att äta bönor och linser?

Måste bara tipsa om bönpasta! Då får du i dig en massa protein och nyttigheter, men slipper konsistensen på bönorna :)
Kan man göra egen bönpasta (det är ungefär nu jag kommer på att man kan googla), men har du gjort det? När jag har letat upp det på hyllorna på ICA så verkar det fasligt dyrt och små förpackningar.
 
Bönpasta låter spännande! Undrar om trenden har spridit sig hit? Och hur tusan säger man det på engelska? "Bean pasta" låter ju så otroligt skrattretande svengelskt, men det kanske är just så enkelt det är? :p

Sen så finns det ju hur mycket exempel som helst på mat som veganer och vegetarianer äter. Till exempel om du har ett recept på kycklingpaj så kan du byta ut kycklingen mot sojastrimlor. Jag gör en sån paj ibland för att det är gott. Har då en fyllning med Philadelphia, salsa och sojastrimlor. Det blir hur gott som helst. Sen kan du ju göra en krämig tomat och pastasoppa och byta ut den vanliga matlagningsgrädden mot den gjord på soja. Någonting som också kan vara rätt bra att veta är att vissa grönsaker också är rätt proteinrika. Man behöver inte bara äta massor med bönor och linser som de är för att få i sig protein :)

Nä det har du ju helt rätt i, men just bönor och linser är en relativt stor matkategori som jag varit barnslig med länge men som jag nu blivit nyfiken på, så jag fokuserar på det först och främst. Andra grönsaker äter jag ofta och har inga problem med det, men just bönor är "konstigt" i min värld. Det tänkte jag ändra på! :)

Konsistensen på bönor är ganska långt ifrån den på svamp och skaldjur. Bönor och linser är ganska mjöliga i konsistensen. Köp hem bönor på burk och testasmaka? (Obs, skölj ordentligt först.) Att koka egna bönor är godast men lite mer omständigt. Om du fixar konsistensen kan du ha bönor i allt i princip. Bönor/linser i varma eller kalla pastasallader med massor av grönsaker är en hit tycker jag.

Mjo det vet jag ju, men jag tog mest de där sakerna som exempel för att illustrera att jag är konsistenskänslig i största allmänhet. Tror dock inte att jag kommer att ha några problem med bönor etc, så jag ska köpa hem ett par burkar i helgen och experimentera lite! Tack för tipsen :)
 
Bönpasta låter spännande! Undrar om trenden har spridit sig hit? Och hur tusan säger man det på engelska? "Bean pasta" låter ju så otroligt skrattretande svengelskt, men det kanske är just så enkelt det är? :p

Två av mina förpackningar råkar vara sådär internationella och bra så jag var tvungen att kolla!
Edamame Spaghetti samt Black Bean Spaghetti står det på dom. Har inte sett någon annan form än just spaghetti men "bean pasta" är förmodligen helt korrekt! Får iaf upp samma sort som jag har hemma om jag googlar på det.. :D :idea:
 
Åt precis någon linsgryta idag på jobbet, vet inte receptet men det funkade bra! Det var tillsammans med klyftpotatis haha. :D
 
Måste bara tipsa om bönpasta! Då får du i dig en massa protein och nyttigheter, men slipper konsistensen på bönorna :)

Efter att ha läst den här tråden har jag också testat bönpasta! Jag har valt bort pasta på grund att av det inte är ett speciellt nyttigt alternativ, inte helt förtjust i att bönpastan hade såpass mkt kolhydrater som den hade, men det känns ändå som ett alternativ som är bättre för samvetet!
 
@Mineur Hunnit testa lite bönor och linser nu? =) Vad tycker du?

//r
Jösses, jag har ju helt glömt bort att uppdatera! Jag har i alla fall provat både bolognesen med svarta linser (underbar!) och bönbiffar på cannellinibönor och limabönor (lite stabbiga, men helt okej). Spontant gillar jag smaken på cannellinibönorna mer än limabönorna, men överlag gillar jag nog faktiskt linser mer än bönor såhär långt. Ska prova att ha i lite linser i biffarna nästa gång så kanske de blir lite roligare. :)
 
@Mineur Vad kul att du provat! Ofta blir det ju så, iaf för mig, att man vill och säger man ska testa massa saker, men så blir det inte av... Den där bolognesen t ex den ska ju jag med testa, men det har inte blivit av ännu...! Men det låter ju toppen att du gillade den, måste prova jag med!

Limabönor har jag faktiskt inte provat heller, hur smakar de? Påminner de om cannelinibönor, eller? Cannelinibönor är gott!

Ja, linser är gott! =) Det är kul att det finns så mycket olika linser och bönor, tycker jag. Jag har en påse linser i skafferiet som min pojkvän köpte åt mig i Spanien, men jag har inte vågat äta dem än, för jag förstår inte riktigt anvisningarna om blötläggningstid och koktid som står på påsen...^^ tänkte posta en bild här så ni får hjälpa mig^^.

//r
 
Jag lagade bolognesen igår igen :up: den fungerade även bra i matlådan idag. Hade massa parmesan och färsk basilika på, mums!
 

Liknande trådar

Tjatter Såg en tråd på senior (eller om det var förälder) som handlade om barns kräsenhet och kom att tänka på mig själv... Har aldrig förut...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 264
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp