Matte 2a??

millen

Trådstartare
Håller på med en hemuppgift i Ma2a, och har stött på tal som jag skulle behöva lite hjälp med om någon hade velat ställa upp :)

Det första(av säkert jättemånga fler) är: Bryt ut största möjliga faktor ur 5x^2 - 15x. Det står verkligen helt stilla i huvudet :confused: hittar ingenting i boken och google funkar ju inte på sånt :o

Håller på med en hemuppgift i Ma2a, och har stött på tal som jag skulle behöva lite hjälp med om någon hade velat ställa upp :)

Det första(av säkert jättemånga fler) är: Bryt ut största möjliga faktor ur 5x^2 - 15x. Det står verkligen helt stilla i huvudet :confused: hittar ingenting i boken och google funkar ju inte på sånt :o
Faktor, då har du en multiplikation. Du ska alltså skapa en multiplikation av det uttrycket du har. Vad har de två talen gemensamt? 5x. Så 5x(x - 3) har du faktorerat :)

Frågan har egentligen inget svar.

5x^2-15x = 5 (x^2 -15x) = 5x (x-3) = 10 (1/2 * x^2 -15/2 * x)
och
10 > 5 > 5x för x < 1
och
5x < x-3 för x < -3/4

Senast ändrad:
Frågan har egentligen inget svar.

5x^2-15x = 5 (x^2 -15x) = 5x (x-3) = 10 (1/2 * x^2 -15/2 * x)
och
10 > 5 > 5x för x < 1
och
5x < x-3 för x < -3/4
Uppgiften var väl inte att hitta lösning? Utan bara faktorera :) Sen skulle man kunna hitta massor av faktorer men praxis är ju att hitta enklaste mha heltal.

Uppgiften var väl inte att hitta lösning? Utan bara faktorera :) Sen skulle man kunna hitta massor av faktorer men praxis är ju att hitta enklaste mha heltal.

Nej, men ska man uppfatta TS stringent så efterfrågades största möjliga faktor, och då beror svaret helt på vad x har för storlek.

Fast man kan inte slarva för mycket, åtminstone inte som läroboksförfattare, då tappar man tjusningen med matematik och sen håller det inte när man vill gå vidare.

Men du kan ha rätt i att begränsa det till heltal :)

Frågan kunde varit ställd som: faktorisera uttrycket 5x^2-15x

Senast ändrad:
Slänger in ett nytt problem:
CiwBYJVWEAQLPhK.jpg:large

Jag vill ju då somsagt få det till att ekvationen inte har någon reell lösning, men det känns samtidigt som jag gjort fel någonstans?

Edit: såg nu att det står 40 ist för 20 där uppe men strunta i det :p

Senast ändrad:
En ekvation saknar enbart reella lösningar om du behöver ta roten ur ett negativt tal (då roten/rötterna blir komplexa). Den där ekvationen har reella rötter. Du behöver kolla upp pq-formeln. P är siffran som står framför x (dvs 1 om det är "tomt" eftersom det står en osynlig etta framför så att säga) och q är den "ensamma" siffran, dvs den utan x efter.

Däremot tycker jag att du ska lösa uppgifterna själv om du ska bli bedömd på detta. (Säger hon som är mattelärare på gymnasiet och direkt märker om en elev har fått serverade lösningar av andra. Bortsett från att det är fult och fusk förstås..) Om du inte ska bli bedömd är det väl okej om du får hela paketlösningar, men det är bättre med tips och att du själv får tänka också ;).

En ekvation saknar enbart reella lösningar om du behöver ta roten ur ett negativt tal (då roten/rötterna blir komplexa). Den där ekvationen har reella rötter. Du behöver kolla upp pq-formeln. P är siffran som står framför x (dvs 1 om det är "tomt" eftersom det står en osynlig etta framför så att säga) och q är den "ensamma" siffran, dvs den utan x efter.

Däremot tycker jag att du ska lösa uppgifterna själv om du ska bli bedömd på detta. (Säger hon som är mattelärare på gymnasiet och direkt märker om en elev har fått serverade lösningar av andra. Bortsett från att det är fult och fusk förstås..) Om du inte ska bli bedömd är det väl okej om du får hela paketlösningar, men det är bättre med tips och att du själv får tänka också ;).
Ja alltså det är ju inte lösningen rakt av jag efterfrågar, utan jag vill ju ha hjälp med hur jag ska tänka :) men jag glömde helt bort att det ska vara en etta där framför, då blir det ju genast mycket lättare! :) :up:

Jag vill ju då somsagt få det till att ekvationen inte har någon reell lösning, men det känns samtidigt som jag gjort fel någonstans?
Om det är PQ-formeln:
Längst ned i det högra ledet har du skrivit X där antalet X bör stå (1 i det här fallet). Sen ska det även vara ett minustecken framför också.

Ja alltså det är ju inte lösningen rakt av jag efterfrågar, utan jag vill ju ha hjälp med hur jag ska tänka :) men jag glömde helt bort att det ska vara en etta där framför, då blir det ju genast mycket lättare! :) :up:
Du ska tänka "kvadratkomplettering". Det finns beskrivet i din mattebok, och när du har förstått den kommer du aldrig att göra fel på den där formeln igen.

Liknande trådar

H
Träning Hej på er hästmänniskor, hoppas nu att ni kan ge mig tips till detta stora problem.:confused: Min lillasyster rider en shettisvalack...
Svar
7
· Visningar
1 472
Senast: Lager
·
T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 655
Senast: YorkWann
·
Hästvård Okej, om jag inte haft en kompis här som ögonvittna, så hade jag befunnit mig på psykakuten nu, och krävt att bli inlagd pga... 2
Svar
21
· Visningar
4 249
Senast: mimus
·
Träning Eftersom jag har allmänt tråkigt så tänkte jag se till att få igång en liten diskussion :devil: Lite nyfiken på hur ni skulle lösa... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 137
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka