Matvanor (utbruten från Tips i vardagen)

Jag har ingen aning om hur man kokar mandelpotatis märker jag... fast jag köpt det och tillagat det uppenbarligen.

Och jag äter inte uncle bensris utan jasminris, som blir gott på mitt sätt. Alldeles utmärkt. Tycker att unclebensris och basmatiris är tråkigt i smaken så föredrar jasminris. Men hade inte heller någon aning att det ska kokas annorlunda. Vad jag vet står det väl samma på förpackningarna, om jag inte minns tokigt.
Parboiled ris (alltså Uncle Bens) klibbar inte, hur man än kokar det. Alltså kan man koka det lite hursomhelst.

Jasminris ska inte direkt kokas annorlunda, utan det finns helt enkelt lite olika sätt att koka ris, anpassat efter sort och matkultur. Bästa sättet att koka basmati, tycker jag, är som de gör i armenien/iran: Koka upp en stor kastrull med mycket vatten. Häll försiktigt ner riset utan att det slutar koka. Det ska koka som när man kokar pasta, mycket vatten och koka ordentligt. Koka i 6-7 minuter - det ska vara lite mjukt men fortfarande ha en hård kärna. Ta av kastrullen och häll av över en sil, så du har det halvkokta riset. Ta ett par matskedar av riset och blanda med smält smör, och bred ut i botten av en gjutjärnsgryta. Häll i resten av riset. Droppa över ytterligare ett par matskedar smält smör. Sätt på locket, som du knutit in i en handduk. Värm upp, så att grytan blir varm ordentligt och det ångar, sänk sedan temperaturen till lägsta värme. Låt stå i 40-60 minuter. Ger ett perfekt basmatiris där varje korn är separat, men ändå genomkokt.

Jasminris vill man ju ha lite klibbigt, så där tycker jag den koreanska metoden är enklast: Skölj ris, lägg i en kastrull (gärna teflon). Häll på vatten så att det täcker knogarna nätt och jämnt när du lägger handen ovanpå riset. Lägg på locket, inknutet i en handduk. Koka på hög värme 7 minuter (kortare om du blötlagt riset innan), och sen på låg värme 10 min. Klart!

Det går bra att koka basmati på samma sätt, men det klibbar ihop lite mer än med den perfekta metoden.
 
Parboiled ris (alltså Uncle Bens) klibbar inte, hur man än kokar det. Alltså kan man koka det lite hursomhelst.

Jasminris ska inte direkt kokas annorlunda, utan det finns helt enkelt lite olika sätt att koka ris, anpassat efter sort och matkultur. Bästa sättet att koka basmati, tycker jag, är som de gör i armenien/iran: Koka upp en stor kastrull med mycket vatten. Häll försiktigt ner riset utan att det slutar koka. Det ska koka som när man kokar pasta, mycket vatten och koka ordentligt. Koka i 6-7 minuter - det ska vara lite mjukt men fortfarande ha en hård kärna. Ta av kastrullen och häll av över en sil, så du har det halvkokta riset. Ta ett par matskedar av riset och blanda med smält smör, och bred ut i botten av en gjutjärnsgryta. Häll i resten av riset. Droppa över ytterligare ett par matskedar smält smör. Sätt på locket, som du knutit in i en handduk. Värm upp, så att grytan blir varm ordentligt och det ångar, sänk sedan temperaturen till lägsta värme. Låt stå i 40-60 minuter. Ger ett perfekt basmatiris där varje korn är separat, men ändå genomkokt.

Jasminris vill man ju ha lite klibbigt, så där tycker jag den koreanska metoden är enklast: Skölj ris, lägg i en kastrull (gärna teflon). Häll på vatten så att det täcker knogarna nätt och jämnt när du lägger handen ovanpå riset. Lägg på locket, inknutet i en handduk. Koka på hög värme 7 minuter (kortare om du blötlagt riset innan), och sen på låg värme 10 min. Klart!

Det går bra att koka basmati på samma sätt, men det klibbar ihop lite mer än med den perfekta metoden.
Vi har jasminris hemma, äter typ bara det och det blir bra på det sättet jag gör ås jag tänker att jag inte behöver göra på något annat vis.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag har ingen aning om hur man kokar mandelpotatis märker jag... fast jag köpt det och tillagat det uppenbarligen.

Och jag äter inte uncle bensris utan jasminris, som blir gott på mitt sätt. Alldeles utmärkt. Tycker att unclebensris och basmatiris är tråkigt i smaken så föredrar jasminris. Men hade inte heller någon aning att det ska kokas annorlunda. Vad jag vet står det väl samma på förpackningarna, om jag inte minns tokigt.

Jag äter Uncle Bens jasminris 😁 boil in bag dessutom pga enklast möjligt. Men tror som du att det inte är några särskilda instruktioner för det jämfört med andra.
 
Jag äter Uncle Bens jasminris 😁 boil in bag dessutom pga enklast möjligt. Men tror som du att det inte är några särskilda instruktioner för det jämfört med andra.
Jag är alldeles för snål att köpa boil in bag ris så för mig är det vanligt jasmminris! Men det hade nog helt klart underlättat med sådant ris alltså, enkelt och smidigt som jag tycker att allt ska vara med matlagning :D
 
Jag är alldeles för snål att köpa boil in bag ris så för mig är det vanligt jasmminris! Men det hade nog helt klart underlättat med sådant ris alltså, enkelt och smidigt som jag tycker att allt ska vara med matlagning :D
Jag brukar tänka att jag ska vara det med men så väl i butiken är latmasken mer högljudd än snåljåpen i mig 😂
 
Jag förstår, men för mig är det faktiskt inte så.

Jag kan komma på en sak till dock och det är att jag helst äter frukost själv, i min ursprungsfamilj åt alla frukost för sig och det har jag fortsatt med. Jag vill bara vara ifred med mitt kaffe och min tidning.

Det där med hur många lagade mål mat om dagen man äter har jag inte någon relation till, det var ju bara aktuellt på helger och lov och då var jag oftast iväg på annat så jag kommer inte ens ihåg hur det var, det enda jag riktigt kommer ihåg var det med söndagsmiddagen som oftast var en stek av något slag och den traditionen har jag inte fortsatt med.

Jag äter helt annan typ av mat än vi gjorde när jag växte upp, både vad gäller frukost, lunch och kvällsmat och precis som du dricker jag en massa te, men det var inget vi någonsin hade hemma.

Edit: du får gärna exemplifiera ytterligare kring vad du tänker på för vanor, möjligt att något går mig förbi.
Tiderna på dygnet när man äter kan ju vara en sådan sak. Vissa människor är ju väldigt noga med tiderna de äter på. Så var det aldrig för oss så därför har jag inte så stor koll på det där med tiderna, men vet att mina vänner när man var över och lekte oftast åt vid klockan 18.00 vilket vi aldrig gjorde och jag inte heller gör i vuxen ålder.
 
Jag förstår, men för mig är det faktiskt inte så.

Jag kan komma på en sak till dock och det är att jag helst äter frukost själv, i min ursprungsfamilj åt alla frukost för sig och det har jag fortsatt med. Jag vill bara vara ifred med mitt kaffe och min tidning.

Det där med hur många lagade mål mat om dagen man äter har jag inte någon relation till, det var ju bara aktuellt på helger och lov och då var jag oftast iväg på annat så jag kommer inte ens ihåg hur det var, det enda jag riktigt kommer ihåg var det med söndagsmiddagen som oftast var en stek av något slag och den traditionen har jag inte fortsatt med.

Jag äter helt annan typ av mat än vi gjorde när jag växte upp, både vad gäller frukost, lunch och kvällsmat och precis som du dricker jag en massa te, men det var inget vi någonsin hade hemma.

Edit: du får gärna exemplifiera ytterligare kring vad du tänker på för vanor, möjligt att något går mig förbi.
Att äta lagad mat till frukost är ju också en sådan grej men där är ju svenskarna oftast ganska lika men i många länder äter man ju gärna lagad mat till frukost typ, middagsmat. Åh andra sidan finns det ju många som gillar att äta tex kall pizza till frukost eller bacon och ägg.
 
Jag brukar tänka att jag ska vara det med men så väl i butiken är latmasken mer högljudd än snåljåpen i mig 😂
För mig är det tvärt om, jag tittar på påsriset... och så blir det ändå näe med en suck och jag tar det vanliga! :D En gång när jag fick det från en Smakbox så ropade jag på min dotter så hon fick fixa riset för då kunde jag inte alls, det verkade för svårt ändå! :o
 
Det lät på inlägget som att man kastade av sig familjens vanor när man blev vuxen och klev ut som ett oskrivet blad där man formade sina egna vanor och rutiner helt omärkt av de vanor familjen haft under uppväxten. Att jag behåller de vanor jag trivs med och ändrar på sådant jag inte trivts med känns rätt givet. Att jag känner mig just bekväm med det hänger ju ofta starkt ihop med att det var så vi förhöll oss till matrutiner under uppväxten. Som tex det här med lagad lunch eller inte.
Så var det inte, det var att man under uppväxten har reflekterat över saker som man inte uppskattar eller tycker fungerar, och när man får möjlighet att utforma tillvaron själv gör det man hellre vill.

Skulle jag följa matrutiner från uppväxten skulle det bli lövbiff med potatiskroketter och bulverbea varje fredag, mycket enkel vardagsmat som torskblock med sås och mest inriktat på gammaldags husmanskost. Både mina mor- och farföräldrar var födda på 1800-talet så mina föräldrar växte upp med väldigt gammaldags mathållning som min pappa kände sig trygg med och min mamma ville göra uppror mot. Så att ifrågasätta de matvanor man vuxit upp med ligger i släkten :)

Dock dricker både min syster och jag te till frukost och läser DN. Det gjorde våra föräldrar och det sitter i att det är så dagen startas.
Efter mer än 50 år tillsammans flyttade min pappa till ett demensboende, och då insåg min mamma på 75+ att hon inte längre vill dricka te till frukost utan vill ha kaffe istället. Jag gillar att man kan utvecklas hela livet!
 
Att äta lagad mat till frukost är ju också en sådan grej men där är ju svenskarna oftast ganska lika men i många länder äter man ju gärna lagad mat till frukost typ, middagsmat. Åh andra sidan finns det ju många som gillar att äta tex kall pizza till frukost eller bacon och ägg.

Ja det där skiljer sig mellan olika kulturer såklart, i mina inlägg syftar jag med på vanor mellan olika familjer här i samma kulturella kontext.
 
Jag blir fascinerad över matdiskussionen. Hur vet man vad man är sugen på? Skulle jag laga mat utifrån vad jag är sugen på, så skulle jag inte äta alls.

Jag planerar veckans luncher varje måndag, så jag tar fram rätt låda ur frysen rätt kväll. Har sju maträtter rullande, så när nån håller på att ta slut, så lagar jag den igen (alltid på helgen dock). Som singel får jag då minst fyra portioner jag kan frysa ned. När jag väl äter lunch så kokar jag ris eller pasta beroende på mat och värmer lådans innehåll i kastrull.

Nä, jag planerar utifrån varje vecka, men maträtterna rullar så jag alltid tex äter stroganoff efter att jag ätit carbonara. Däremot kan det hända att jag inte orkar äta på måndagen, så det blir stroganoff tisdag, jag äter ute onsdag och carbonara torsdag. För att veckan därpå äta stroganoff fredag och carbonara lördag. Men att ha rätterna i frysen som jag bara behöver planera vilken jag ska ta fram, hjälper massor för mig i vardagen.

Nu vet jag tex att morgondagens gula tonfisksås är den sista, så på torsdag köper jag ingredienser för att göra ny tonfisksås och så gör jag det på lördagen (lagar aldrig mat vardagar, bara värmer).

Ja, mer eller mindre. Den här veckan ska jag tex ut och käka vid två tillfällen, så då blir det färre dagar med samma rätter. Sen kan jag ibland få ett ryck, köpa tex olika grönsaksröror och sen äta meze i några dagar tills de är slut. Men just att ha en "ram" att förhålla sig till har hjälpt mig massor. Jag skulle dock önska att jag kunnat hitta några rätter till att variera med. Jag har bara en rätt med kött tex, tror jag skulle må bra av att äta mer kött/fågel. Men varenda gång jag testar nåt nytt så har det misslyckats, så det tar emot att prova nya rätter. Dels är jag kräsen och dels ska maträtten klara av att frysas och bli uppvärmd på spisen igen utan att förlora i smak/konsistens.

Min dröm vore nog att ha som du! Gå runt på några rätter och inte behöva laga mat på vardagarna. Men vi har idètorka och en hel del av det vi provat har inte heller varit gott efter att ha varit fryst. Har du tips på rätter du gör som funkar bra efter frysen?
Äter du alltid samma rätt efter varandra sas? Någon speciell anledning till det? :)

Vi har just tömt frysen på sista matlådorna som definitivt inte ens var goda men vi slapp ju både handla och laga mat så vi satte i oss dom ändå. Lagar nog inte de rätterna igen 😅
 
Min dröm vore nog att ha som du! Gå runt på några rätter och inte behöva laga mat på vardagarna. Men vi har idètorka och en hel del av det vi provat har inte heller varit gott efter att ha varit fryst. Har du tips på rätter du gör som funkar bra efter frysen?
Äter du alltid samma rätt efter varandra sas? Någon speciell anledning till det? :)

Vi har just tömt frysen på sista matlådorna som definitivt inte ens var goda men vi slapp ju både handla och laga mat så vi satte i oss dom ändå. Lagar nog inte de rätterna igen 😅

Potatis gör sig inte så bra efter att ha varit fryst. Egentligen tycker jag inte att ris, pasta och andra såna kolhydrater funkar heller. Jag fryser in såserna: köttfärssåsen, grytan, soppan osv och sen kokar jag potatis när vi ska äta det.
 
För mig är det tvärt om, jag tittar på påsriset... och så blir det ändå näe med en suck och jag tar det vanliga! :D En gång när jag fick det från en Smakbox så ropade jag på min dotter så hon fick fixa riset för då kunde jag inte alls, det verkade för svårt ändå! :o
Jag köpte boil-in-bag-ris av misstag en gång (under pandemin när jag beställde mat). Jag var inte det minsta imponerad. Tyckte att det mestadels var krångligt och meckigt att hålla på med en het påse full med ris som man på något vettigt vis skulle få ut ur påsen. För mig är det alltså vare sig en tidsbesparing eller en förenkling. Jag kokar hellre mitt ris i massor med vatten och silar det när det är klart... :)
 
Jag köpte boil-in-bag-ris av misstag en gång (under pandemin när jag beställde mat). Jag var inte det minsta imponerad. Tyckte att det mestadels var krångligt och meckigt att hålla på med en het påse full med ris som man på något vettigt vis skulle få ut ur påsen. För mig är det alltså vare sig en tidsbesparing eller en förenkling. Jag kokar hellre mitt ris i massor med vatten och silar det när det är klart... :)
Tror påsarna uppdaterats för att bli smidigare. Vi hade med oss såna på stugsemester och de var enkla att hantera. Men minns att jag tidigare bränt fingrarna.
 
Min dröm vore nog att ha som du! Gå runt på några rätter och inte behöva laga mat på vardagarna. Men vi har idètorka och en hel del av det vi provat har inte heller varit gott efter att ha varit fryst. Har du tips på rätter du gör som funkar bra efter frysen?
Äter du alltid samma rätt efter varandra sas? Någon speciell anledning till det? :)

Vi har just tömt frysen på sista matlådorna som definitivt inte ens var goda men vi slapp ju både handla och laga mat så vi satte i oss dom ändå. Lagar nog inte de rätterna igen 😅
Jag brukar bara utgå från nån matvara jag har hemma eller är sugen på, knappa i det i nån receptdatabas (ICAs är helt ok, t ex), och så väljer jag nåt av recepten som kommer upp. Tar väl inte ens fem minuter.
 
Jag köpte boil-in-bag-ris av misstag en gång (under pandemin när jag beställde mat). Jag var inte det minsta imponerad. Tyckte att det mestadels var krångligt och meckigt att hålla på med en het påse full med ris som man på något vettigt vis skulle få ut ur påsen. För mig är det alltså vare sig en tidsbesparing eller en förenkling. Jag kokar hellre mitt ris i massor med vatten och silar det när det är klart... :)
Håller med, riset blir helt ok, men dyrt och meckigt att hålla på med den heta påsen.
 
Min dröm vore nog att ha som du! Gå runt på några rätter och inte behöva laga mat på vardagarna. Men vi har idètorka och en hel del av det vi provat har inte heller varit gott efter att ha varit fryst. Har du tips på rätter du gör som funkar bra efter frysen?
Äter du alltid samma rätt efter varandra sas? Någon speciell anledning till det? :)

Vi har just tömt frysen på sista matlådorna som definitivt inte ens var goda men vi slapp ju både handla och laga mat så vi satte i oss dom ändå. Lagar nog inte de rätterna igen 😅

Jag har sorterat bort en del, men tidigare var listan; röd tonfisksås (i princip tomatröra och tonfisk på burk ihopblandad), vegetarisk lasagne (borta nu då jag aldrig fick den att smaka nåt), pastasås med bacon och champinjoner, vegetarisk stroganoff (halloumi), gul tonfisksås (stek lök, pudra över curry, häll över tonfisk och grädde), köttfärssås. Sen ibland blir det tacos, men då måste jag äta det flera dagar i rad pga grönsakerna blir dåliga annars.

Har precis gjort en ny pastasås med zucchini och sparris, men den smakade inte heller så mycket. :(

Att jag följer ett ”strikt” schema är mest för att jag inte vill äta ris varje dag efter varandra och inte heller tonfisk två dagar i rad. Likaså tex stroganoff som innehåller tomatsås lägger jag helst inte dagen före/efter köttfärssås eller röd tonfisksås, då blir det lite samma sak nästan.

Fördelen med att jag gillar alla rätterna är att jag aldrig hamnar i ”åh, men det där vill jag inte äta”, men jag hade gärna haft fler recept att variera med.

Har över 20 matlådor i glas som är uppmärkta med nummer. Sen har jag en lista i mobilen med vad som är i varje nummer. På så vis ser jag också när jag tar tex sista av stroganoffen och kan skriva upp att jag ska laga ny.
 
Jag brukar tärna grönsaker och förvara i burkar i kylskåpet. Då är det bara att ta några skedar när man ska äta. Innan jag började med det orkade jag inte alltid hacka och skära men på det här sättet får jag färska grönsaker till varje måltid. Jag kör främst paprika och gurka vilket brukar hålla i en vecka.

Jag brukar också se till att ha mikropopcorn hemma, om jag är sjuk eller riktigt trött så kan jag få i mig något varmt med minsta möjliga ansträngning.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 804
Senast: SiZo
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 028
Senast: Whoever
·
Mat Jag tycker inte om att laga mat. Så jag vill sluta med det (åtminstone till vardags). Samtidigt vill jag äta nyttigt, veganskt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 705
Senast: Tilly_85
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 183
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp