Matvanor (utbruten från Tips i vardagen)

Men man skaffar väl sig egna vanor när man flyttar hemifrån? Nu när jag är vuxen har jag helt andra vanor och referensramar än vad vi hade i min ursprungsfamilj. Jag skulle aldrig hävda att det finns ett ”rätt” sätt med hänvisning till hur jag är uppvuxen.
Precis, man kan ju forma tillvaron så att det passar så som man själv vill ha det.

När jag växte upp åt vi en lättare lagad lunch på helgerna, oftast omelett eller stekt ägg med korv, och åt den större måltiden på kvällen. Så vill jag inte ha det utan vill ha mitt största mål mitt på dagen. På kvällen äter jag något mindre men helst varmt.
 
Jag gillar att laga mat och blir ledsen av för mycket "snabbmat" (i.e. mackor, hel-/halvfabrikat etc.). Dock lagar jag inte mat dagligen utan lägger den tiden som krävs tre-fyra dagar i veckan och gör flera portioner. Har efter ett år med matkasse insett fördelen med att slippa välja varje måltid. Använder just nu Portionen under tians veckomatsedel som en grov riktlinje för varje vecka (pågående projekt att få ner matkostnaderna som skenat iväg). Lagar inte alla rätter och tar mig stora friheter att förändra recepten efter smak och omständigheter, men tycker det är skönt att ha något att hålla sig i.
Älskar portionen under tians 300-kronors veckor! Vi lagar inte heller alla rätter, men tycker det är rätt skönt att få en grovplanering som kan ändras utifrån behov. Första året följde vi planeringen nästan helt, och fick några lite överraskande nya favoriter tack vare det :)

Igår lagade jag morots- och zucchinibiffar parallellt med blomkåls- och potatiscurry, varav den senare åkte i frysen för att ha matlådor inför jobbstart nästa vecka. Har insett att första två veckorna eller så, innan vardagsrutinen satt sig igen, är det bra för oss att ha lite extra sånt preppat.
 
Och nä, jag visste faktiskt inte att det finns de som regelmässigt kastar ihop mat på 15 minuter. Varför är det så bråttom?
Jag kan ju inte svara för alla i tråden, men under hela den tid jag varit förälder (snart 22 år, varav ca 10 år som singelförälder) så har jag också haft häst/hästar och periodvis också hund. Det innebär att på vardagarna finns det alltid något annat som jag både vill och behöver hinna med mer än att "bara" handla och laga mat efter jobbet. Att lägga en timme på matlagning (plus tid i mataffären!) dagligen har därför gått bort för mig under stora delar av mitt liv. Det är ju inte "bråttom" att få mat på bordet men tiden är ändå begränsad. Vissa rätter får jag absolut ihop på under 15 minuter (färsk fylld pasta som kokas klar på 4-5 minuter, lite fräst spenat, grädde och parmesan att blanda med, lite rostade solrosfrön på toppen och en näve körsbärstomater eller en stor, skivad tomat med lite olivolja till är min "favoritsnabbmat"), men 30 min för matlagning på vardagar är nog standard, inte mer. Jag kan tycka att det är trivsamt och mysigt att lägga längre tid än så på en maträtt, men det får i så fall bli på helgerna, inte som standard varje dag.
 
Precis, man kan ju forma tillvaron så att det passar så som man själv vill ha det.

När jag växte upp åt vi en lättare lagad lunch på helgerna, oftast omelett eller stekt ägg med korv, och åt den större måltiden på kvällen. Så vill jag inte ha det utan vill ha mitt största mål mitt på dagen. På kvällen äter jag något mindre men helst varmt.
När jag växte upp hade vi alltid söndagsmiddag med stek och efterrätt. Inget jag tagit efter! 😊
 
Hur kokar man ris då? Jag kokar upp med lock vatten och salt, stänger plattan, rör om sätter på locket igen, rör om efter totalt ca 20 minuter igen.
Jag tänker att det är skillnad på vad man vill ha för ris. Kokar man vanligt långkornigt uncle bensris så kanske det spelar mindre roll. Har man nu lagt pengar på jasminris eller basmatiris så vill man väll att det ska ha den konsistens man förväntar sig av just basmati och jasminris. Lite som att köpa mandelpotatis och sedan koka den som om den vore bintje eller någon annan allmän fast potatis.
 
Precis, man kan ju forma tillvaron så att det passar så som man själv vill ha det.

När jag växte upp åt vi en lättare lagad lunch på helgerna, oftast omelett eller stekt ägg med korv, och åt den större måltiden på kvällen. Så vill jag inte ha det utan vill ha mitt största mål mitt på dagen. På kvällen äter jag något mindre men helst varmt.
Jo men rätt formad är man väll ändå utifrån hur matvanorna sett ut när man växt upp? Man får ju vara väldigt aktivt engagerad om man ska lyckas bryta så innötta vanor.
 
Jo men rätt formad är man väll ändå utifrån hur matvanorna sett ut när man växt upp? Man får ju vara väldigt aktivt engagerad om man ska lyckas bryta så innötta vanor.
Det beror kanske på vad man är för sorts person, jag är en som alltid ifrågasatt och valt att gå min egen väg. För mig är det inte konstigt att reflektera över vad man vuxit upp med, ifall jag är bekväm med det eller tänker annorlunda än mina föräldrar och vill ha det på något annat sätt.
 
Det beror kanske på vad man är för sorts person, jag är en som alltid ifrågasatt och valt att gå min egen väg. För mig är det inte konstigt att reflektera över vad man vuxit upp med, ifall jag är bekväm med det eller tänker annorlunda än mina föräldrar och vill ha det på något annat sätt.
Absolut, men vad man är bekväm med är ju oftast format under uppväxten, så vill man ändra kommer det under en lång period kännas väldigt obekvämt. Jag dricker tex te nästan hela tiden, det är ju för att jag är uppväxt med te till allt. Nu trivs jag med te och känner ingen anledning till att förändra det men det hade säkert inte varit på samma vis om jag inte växt upp med te som dryck till allt från frukost till kvällsfika.
 
Jag vill gärna planera för 4- 5 rätter och sen blir det freestyle för att få ihop något med rester/ vad som finns kvar.
Sen har jag ett hyfsat välfyllt skafferi så jag kan laga något enkelt eller lägga till det som saknas.
Det handlar ju ofta om att det saknas rätt grönsaker.
 
Absolut, men vad man är bekväm med är ju oftast format under uppväxten, så vill man ändra kommer det under en lång period kännas väldigt obekvämt. Jag dricker tex te nästan hela tiden, det är ju för att jag är uppväxt med te till allt. Nu trivs jag med te och känner ingen anledning till att förändra det men det hade säkert inte varit på samma vis om jag inte växt upp med te som dryck till allt från frukost till kvällsfika.
För mig har det aldrig känts obekvämt med mina egna skapande förändringar, bara en lättnad över att jag kommit till insikt om vad jag ska göra istället som känns bättre för mig.
 
Vi planerar goda middagar några dagar framåt. Vi är inte småbarn som alltid måste äta det som man i stunden är sugen på.
Jag förstår din större poäng och menar inte att märka ord men jag blir lite ledsen över det implicita skammandet här. Mat är ett så otroligt svårnavigerat område för många människor, av olika, vitt skilda anledningar. För vissa är det enda sättet att få i sig något att äta det de är sugna på i stunden. Att försöka tvinga i sig något man inte vill äta, även om det bara är just i stunden, kan vara helt omöjligt och bara konceptet av tvång kring mat kan trigga igång så mycket.

Det är jättebra att du och din partner har en strategi kring mat som fungerar för er. Jag tycker bara det är så onödigt om folk som hittat ett annat fungerande förhållningssätt behöver läsa att de är småbarn.

Edit: Jag vill egentligen inte få fram kritik till dig, utan mest ge lite pepp till de människor som, oavsett ålder, använder sig av just den strategin att äta precis det de är sugna på.
 
Jo men rätt formad är man väll ändå utifrån hur matvanorna sett ut när man växt upp? Man får ju vara väldigt aktivt engagerad om man ska lyckas bryta så innötta vanor.

Det där känns väldigt främmande för mig faktiskt! Och jag har inte alls varit aktivt engagerad. Jag flyttade helt enkelt hemifrån, började umgås med vänner över mat och dryck, gick ut och åt, läste kokböcker, skaffade en partner och lagade mat med honom etc.

Det har aldrig fallit mig in att bara fortsätta i de vanor som vi hade när jag växte upp.

Jag kan bara komma på en enda vana/rätt som vi åt hemma hos mig och som jag fortfarande äter och det är stekt nypotatis.

Jag håller helt med @Görel här, det känns bara bra att jag har hittat ett sätt som jag trivs med.
 
Jag förstår din större poäng och menar inte att märka ord men jag blir lite ledsen över det implicita skammandet här. Mat är ett så otroligt svårnavigerat område för många människor, av olika, vitt skilda anledningar. För vissa är det enda sättet att få i sig något att äta det de är sugna på i stunden. Att försöka tvinga i sig något man inte vill äta, även om det bara är just i stunden, kan vara helt omöjligt och bara konceptet av tvång kring mat kan trigga igång så mycket.

Det är jättebra att du och din partner har en strategi kring mat som fungerar för er. Jag tycker bara det är så onödigt om folk som hittat ett annat fungerande förhållningssätt behöver läsa att de är småbarn.

Edit: Jag vill egentligen inte få fram kritik till dig, utan mest ge lite pepp till de människor som, oavsett ålder, använder sig av just den strategin att äta precis det de är sugna på.

Det var ett svar till en person som ifrågasatt andra i tråden rejält och som ifrågasatte hur man överhuvudtaget kunde planera mat för en hel vecka. En person som dessutom sagt rätt ut i tråden att ett sätt andra lagar mat på är äckligt och oätligt.
 
Absolut, men vad man är bekväm med är ju oftast format under uppväxten, så vill man ändra kommer det under en lång period kännas väldigt obekvämt. Jag dricker tex te nästan hela tiden, det är ju för att jag är uppväxt med te till allt. Nu trivs jag med te och känner ingen anledning till att förändra det men det hade säkert inte varit på samma vis om jag inte växt upp med te som dryck till allt från frukost till kvällsfika.

Varför skulle det vara obekvämt? Man behåller ju det man trivs med och som passar ens liv och ändrar på det man inte trivs med eller som inte passar ens liv. Min mamma var hemmafru. Det var många saker hon gjorde som inte passar i mitt liv eller som inte är intresserad av att göra eftersom jag jobbar heltid. T.ex. baka brödet själv. Jag köper färdigt bröd i affären. Nej, det känns inte obekvämt. Snarare väldigt bekvämt att slippa stå och baka brödet själv. Den tiden lägger jag hellre på annat.

Det dracks aldrig te hemma under min uppväxt. Det fanns bara Liptons gula hemma under hela min uppväxt och den bara stod där i skåpet för att man skulle ha te hemma. Jag drack O'Boy hela min uppväxt. Nu dricker jag aldrig O'Boy men däremot en massa te. För att jag tycker om det.
 
Det var ett svar till en person som ifrågasatt andra i tråden rejält och som ifrågasatte hur man överhuvudtaget kunde planera mat för en hel vecka. En person som dessutom sagt rätt ut i tråden att ett sätt andra lagar mat på är äckligt och oätligt.
Ja jag förstår kontexten ☺️
 
Ni som skriver att ni gör matlistor och så, känner ni att ni alltid måste äta maträtt x på måndagen eller är det typ 5 maträtter som ska ätas under veckan? Tänker att jag själv försöker tänka i rätter när jag handlar så att jag har ingredienser hemma, men om det blir på måndagen eller torsdagen spelar mindre roll (förutom om det kanske är någon färskvara som blir dålig). Känner också att jag kan ändra från makaroner till ris eller vad det nu kan vara om jag hellre vill ha det till köttfärssås om det skulle vara så
 
Ni som skriver att ni gör matlistor och så, känner ni att ni alltid måste äta maträtt x på måndagen eller är det typ 5 maträtter som ska ätas under veckan? Tänker att jag själv försöker tänka i rätter när jag handlar så att jag har ingredienser hemma, men om det blir på måndagen eller torsdagen spelar mindre roll (förutom om det kanske är någon färskvara som blir dålig). Känner också att jag kan ändra från makaroner till ris eller vad det nu kan vara om jag hellre vill ha det till köttfärssås om det skulle vara så

Det beror på. T.ex. på onsdagar hinner vi inte laga mat så då måste vi har rester att värma. Så har vi inga andra rester att ta fram ur frysen så måste vi laga en middag på tisdagen som räcker till onsdagen också.
 
Det där känns väldigt främmande för mig faktiskt! Och jag har inte alls varit aktivt engagerad. Jag flyttade helt enkelt hemifrån, började umgås med vänner över mat och dryck, gick ut och åt, läste kokböcker, skaffade en partner och lagade mat med honom etc.

Det har aldrig fallit mig in att bara fortsätta i de vanor som vi hade när jag växte upp.

Jag kan bara komma på en enda vana/rätt som vi åt hemma hos mig och som jag fortfarande äter och det är stekt nypotatis.

Jag håller helt med @Görel här, det känns bara bra att jag har hittat ett sätt som jag trivs med.
Jag äter inte heller precis exakt som vi gjorde när jag växte upp, men många saker kan jag ändå se hörär därfrån. Tex att jag har svårt för att äta tre lagade mål mat, framförallt äter jag sällan middag/kvällsmat om jag ätit lagad lunch eller mitt te drickande då som helt klart kommer från att vi i familjen dricker mycket te.

Eftersom jag inte äter kött medan resten av min familj äter kött har jag såklart ändrat en del på själva kosten sedan jag kunde styra över det själv, men det är inte riktigt så jag menar.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 811
Senast: SiZo
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 069
Senast: Whoever
·
Mat Jag tycker inte om att laga mat. Så jag vill sluta med det (åtminstone till vardags). Samtidigt vill jag äta nyttigt, veganskt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 709
Senast: Tilly_85
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 201
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp