Maximera lämmelchansen?

Sv: Maximera lämmelchansen?

Men varför var de döda?

Tydligen kan de drunkna när smältvatten stiger under snön. Något rovdjur som spytt upp ett skrovmål eller någon farsot pågrund av överbefolkning? Tydligen så dör de ut nästan.totalt efter ett lämmelår och sen byggs stammen på.

Arten har tydligen ett cykliskt levnadssätt
 
Sv: Maximera lämmelchansen?

Vi var till stugan ett år då det var lämmelår, herrehimlar, det låg lämmlar överallt längs bilvägen. Jag var glad att jag inte körde sista sträckan så jag kunde försöka undvika att se de flesta...

Iaf, väl bort ifrån bilvägen såg vi massor med levande lämlar då vi var ute och gick, höll hundarna i koppel så dom inte skulle ta någon (men dom var helt ärligt inte speciellt intresserade.) Kaxiga små djur är det, när vi var i båten och satt och fiskade simmade flera lämmlar mot båten vilt pipandes. Dom var verkligen överallt! Det var väldigt kul att få se dom på så nära håll, då man gick på toa såg man nästan alltid minst en lämmel på den korta sträckan (ca 20 m)
 
Ja. När det är lämmelår så är det helt galet i fjällen. Vi fångade en i en mössa en gång på fjällvandring. Den lille gynnaren tittade mest tillbaka på oss tills vi släppte lös honom igen. Sjukt söta, och är det ett år med mkt lämmlar är det typ omöjligt att undvika dem. :)
 
Jag har inte sett en enda lämmel i år :confused: Tror inte att jag såg så många i fjol heller...
Men de kan ju finnas på andra ställen!
Lycka till med din lämmeljakt!

* Jenny *
 
Jag har inte sett en enda lämmel i år :confused: Tror inte att jag såg så många i fjol heller...
Men de kan ju finnas på andra ställen!
Lycka till med din lämmeljakt!

* Jenny *
Inte jag heller. Varken fjällämmel eller skogslämmel. Men vi bor väl bara med ett fjäll eller två emellan, så det kan ju finnas på andra håll.
 
Jag var i fjällen (Skalstugan, lite efter Åre) 2011 och 2012. 2011 började vi räkna dem vi såg...tappade räkningen vid typ 50, var där i en vecka. Dom var ÖVERALLT! Kaxiga som få. Året efter såg vi inte en enda haha samma ställe, i juli båda gångerna.

I år ska vi dit igen, får se hur det är nu. Brukar ju vara lämmel eller räv-år.
 
Näst sista dagen fick jag äntligen syn på ett litet djur, som förvirrat pilade in under en trärot! Det var ett underligt djur, den hade form som en lämmel men var liksom grå och så lite rödbrun och inte alls sådär gul/svart. Men någon sork eller råtta var det inte. Tack vare google så kunde jag konstatera att jag sett en SKOGSLÄMMEL!
 

Liknande trådar

Relationer Mitt hjärta brister, det känns som att jag ska gå i tusen bitar. Smärtan är fullkomligt olidlig! I fredags kom min älskade, älskade...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
17 235
Senast: TygerTyger
·
Hundavel & Ras Jag har en svår fråga... Jag är fodervärd till en Leonbergervalp som är betalning för en hannes parning. Hannens ägare är min vuxna...
2
Svar
26
· Visningar
3 115
Senast: Laa
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 944
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp