Med vad putsar ni glasögonen?

Bukefalos 30 år!

Rosett

Trådstartare
Optikern visade nån spray + papper och sen putsduk, men kan man inte använda handdiskmedel?
Putsduken räcker inte till när det är för smutsigt.

Hur gör ni?

Vet inte vad som är rätt och fel faktiskt 🙈

men använder antingen vanlig glasputs eller 'våtservetter' för glasögon.

Antingen våtservetter för glasögon eller droppe diskmedel som jag gnuggar mellan fingrarna. Sprider ut diskmedlet på blöta gasögon, under kranen.

Fått lära mig att rent diskmedel är för starkt.

Brukar ta lite tvål, diskmedel, eller vad jag nu har tillhanda, skölja noga, torka försiktigt utan att gnugga. Föreställer mig att inget borde slita lika mycket som att "torrgnugga" smutspartiklar mot glaset. Har dock ingen källa på detta.

Jag diskar mina i tvål eller milt diskmedel och vatten. För mer än tio år sedan, när jag först fick glasögon, sade optikern att man absolut inte fick använda diskmedel. Senare optiker har inte hållt med och det har inte glasögonen heller, de klarar sig fint. Tycker inte att jag får rent dem med bara en sådan trasa och spray.

Jag tvättar mina med ljummet vatten och utspätt diskmedel. Torkar med en ren glastrasa (den tjockare sorten som man använder för att putsa speglar).

Glasögonduk och spray använder jag om jag får saltstänk på dem under dagen, men att bara använda det skulle resultera i att gnugga runt småpartiklar i mitt fall. Tvättar putstrasan ofta också.

Mina glasögon hänger med tills jag knäcker bågarna av en eller annan anledning, så det verkar vara en funktionell metod.

Glastrasa! Behövs varken vatten eller medel.
21954.webp

Tack för alla svar!
Tror jag vågar prova med lite diskmedel då …
Våtservetter för glasögon måste bli väldigt dyrt?

Diskmedel. Förr fanns det slipmedel i diskmedel så det var därför det inte skulle användas, det finns inte numera. Mellan gångerna jag tvättar dem med diskmedel och torkar med papper så putsar jag med putsduk, men det blir ju bara lite rent.

"ren" handduk. Torrr och ren, inga medel.
Inte ens en speciell "glashandduk" utan en vanlig handduk.

Fick lovord av optikern sist då mina glasögon tydligen är ovanligt orepiga. Mina glasögon är dessutom av plast misstänker jag. Låter inte som glas när jag slår med naglarna mot dem.
Köper via Favoptik, då de är de som har de bågar jag vill ha, och optikern i Sthlm är SUPERtrevlig !

Yes diskmedel och ljummet vatten varje morgon.

Har dom blivit riktigt skitiga, typ att nåt skvätt på glasen så tar jag ett par droppar T-röd. Och än har inte glasen blivit förstörda, men jag byter glasögon varje år i och för sig.

Oftast handtvål följt av tork med toapapper. Hittills har allt gått bra. :D (Inte återfuktande handtvål så klart, då blir det suddigare än före.)

Liknande trådar

• Bli av med utseendekomplex?
  • Erfarenhet av gallstenar?
  • Vad ska jag göra med håret?
  • Inte min vårdcentral

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat