Medföljande/lyxhustru

Om man bortser från de potentiella kvinnofälloaspekterna så skulle jag ÄLSKA det. Jag skulle äntligen få tid att läsa speciallitteratur, gå igenom mina tusentals sidor 1700-talshandskrifter, forska och skriva.
 
Detta med ekonomiskt beroende är ju haken, annars är det väl egentligen drömmen för alla att få göra vad man vill om det finns bra saker att göra.

Jag vet inte riktigt vad du far efter här. Om jag hade pengar ändå, skulle jag göra mitt jobb i alla fall? Jo det tror jag. Mitt jobb är kreativt, fullt av stimulerande problemlösning, smarta och roliga kollegor som får mig att skratta så att jag gråter varje dag samtidigt som vi skapar nytta.

Att vara ”medföljande” skulle inte räcka för mig. Räcker det för dig? Eller varför undrar du?
 
Vad tycker ni om detta?

Det pratas väldigt lite om människor som i en period inte jobbar.

Jag är sedan några år medföljande, utomlands varannat år och Lyxhustru i Sverige ca vartannat år. Dealen är att jag (och om möjligt 🐴) följer med och sedan får jag göra vad jag vill med min tid. Det är ett rätt vanligt upplägg där hushållsuppgifter inte ingår vi fruns arbete. Man kan läsa på distans, dricka latte, vara med eventuella småmonster, vara i stallet eller ta ströjobb.

Var gärna kritisk, typ det är dumt, men inte personpåhopp, typ du är dum tack 💐

Jag tycker det är lite dumt pga många anledningar men främst för att jag saknar intresse för människor som inte har något eget driv. Saknar du ett eget driv? Vill du inte mer i livet än att vara medföljande till olika saker?
 
Skulle vara otänkbart för mig att inte försörja mig själv. Hur jag än vrider och vänder på det så överväger nackdelarna med att var "lyxfru" eller "hemmafru" fördelarna i det långa loppet.

Var föräldraledig 8 månader förra året och saknade stimulansen från jobbet rätt bra efter det. Det är inte alls samma att studera på distans för mig. Gjorde det under ett år, studerade på distans och jobbade extra (ofta kvällar) medan min man jobbade heltid på annan ort. Jag blev lite av en "hemmafru" eftersom jag var hemma mycket mer. Inget för mig. Min man är en bättre "hemmaman" än jag är "hemmafru".
 
Jag har inte varit bihang men jag har varit hemma med full lön ett par år. Det är ganska trevligt. Men jag är också ganska färdig med det (och lever nu i huvudsak på studiemedel).

Det är inte något jag vill ta upp igen. Men det var bra de åren det varade :)
 
Jag tycker det är lite dumt pga många anledningar men främst för att jag saknar intresse för människor som inte har något eget driv. Saknar du ett eget driv? Vill du inte mer i livet än att vara medföljande till olika saker?

Jag tror inte jag saknar driv, men jag saknar mål. Det har jag alltid gjort. Jag har gjort massor med grejjer och fixat och överlevt. Att gå hem från Europa som jag skrev i tråden var inget skämt, jag skulle fixa det. Långtidsprojekt som traumatiserade djur, inga problem. Fullföljer utbildningar, men vet inte vad jag ska göra med dem.
 
Skulle vara otänkbart för mig att inte försörja mig själv. Hur jag än vrider och vänder på det så överväger nackdelarna med att var "lyxfru" eller "hemmafru" fördelarna i det långa loppet.

Var föräldraledig 8 månader förra året och saknade stimulansen från jobbet rätt bra efter det. Det är inte alls samma att studera på distans för mig. Gjorde det under ett år, studerade på distans och jobbade extra (ofta kvällar) medan min man jobbade heltid på annan ort. Jag blev lite av en "hemmafru" eftersom jag var hemma mycket mer. Inget för mig. Min man är en bättre "hemmaman" än jag är "hemmafru".

Det är verkligen så olika, är avundsjuk på min man som gillar sitt jobb, det har jag aldrig gjort, ok på sin höjd.
 
Alla äktenskap slutar i skilsmässa eller med döden. Så även om man håller ihop tills döden skiljer en åt så kan de sista åren bli väldigt fattiga om ens make med den feta pensionen dör 10-15 år före man själv dör. Speciellt tråkigt blir det om han har barn sedan ett tidigare äktenskap.

Jag vet, hade dock ingen hög pension innan heller, (var över 30 när vi träffades).

Jag har lite pengar att vänta, det är min brighta pensionsplan. Sparar betydligt mer som gift än innan.
 
Mitt gamla jobb hade möjlighet till utlandstjänstgöring, så jag har varit på informationsträff om det. (jag skulle alltså varit den som tog med mig en lyxmake) Intrycket därifrån var att det var en stor fet partnerfälla, eftersom medföljande inte kompenserades vare sig med någon direkt ersättning eller pension. Dessutom framhölls det att partnern fick sköta byråkrati och myndighetskontakt på plats. "Vi jobbade som vanligt, förändringen var störst för våra fruar som fick sköta kringarbetet" sa de glada karlarna som varit ute i världen. Jag var sådär imponerad av dem :meh: Fruarna hade tydligen haft CSN eller tagit ut föräldrapenning under de två år som uppdragen pågick. Själv kom jag inte iväg eftersom min partner hade måttlig lust att vara medföljande.

I övrigt tycker jag mest att en bör se om sitt hus ordentligt som medföljande. Dvs att tänka på hur det ser ut med SGI, hur pensionen skyddas och vad som händer om äktenskapet tar slut (skilsmässa eller partnerns död) Jag vet inte om medföljandelivet är min kopp te, men för de vars kopp det är så är det bara att tuta och köra 🙂
 
Mitt gamla jobb hade möjlighet till utlandstjänstgöring, så jag har varit på informationsträff om det. (jag skulle alltså varit den som tog med mig en lyxmake) Intrycket därifrån var att det var en stor fet partnerfälla, eftersom medföljande inte kompenserades vare sig med någon direkt ersättning eller pension. Dessutom framhölls det att partnern fick sköta byråkrati och myndighetskontakt på plats. "Vi jobbade som vanligt, förändringen var störst för våra fruar som fick sköta kringarbetet" sa de glada karlarna som varit ute i världen. Jag var sådär imponerad av dem :meh: Fruarna hade tydligen haft CSN eller tagit ut föräldrapenning under de två år som uppdragen pågick. Själv kom jag inte iväg eftersom min partner hade måttlig lust att vara medföljande.

I övrigt tycker jag mest att en bör se om sitt hus ordentligt som medföljande. Dvs att tänka på hur det ser ut med SGI, hur pensionen skyddas och vad som händer om äktenskapet tar slut (skilsmässa eller partnerns död) Jag vet inte om medföljandelivet är min kopp te, men för de vars kopp det är så är det bara att tuta och köra 🙂

Det lät ju bra 😡 jag letade lägenhet lite mer eftersom jag tycker det är kul, men annars fixar min man allt förstås, t. O. M stall 😍. Att man tar ut CSN el föräldrapenning beror på a-kassa och sgi.

Jag har tänkt på det mesta och allt är bättre för mig nu än innan. Jag har också ett annat socialt nätverk, men helt idealiskt är det inte.
 
Fast om du försöker omsätta det till arbete. I vilket arbete skulle du få utlopp för och utveckla det som gör att du vill studera?

Det är ju föredragshållare i så fall. Att läsa in sig delämne inom område jag kan och föreläsa. Har lite planer på det och väljer kurser med tanke på det.
 
Låter som en mardröm att vara bihang till ngn annan. Jag slipper gärna jobba (har massa kreativa sysselsättningar och ett rikt socialt liv som kan fylla min tid) men vill inte vara beroende av ngn annan. Ännu större mardröm att vara hemma med barn 24/7 som en oavlönad nanny. Ser inget lyxigt i en sån tillvaro. Då lever jag mkt hellre ett dekadent fattigt konstnärsliv ensam, kliver upp när jag känner för det, styr min egen tid och tar dagen som den kommer
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp