Mediciner och graviditet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Jamtland

Trådstartare
Någon som vet hur pass allvarligt det är att äta smärtstillande mediciner när man är gravid? (Inte för att jag är det, men det kan ju vara bra att veta) Äter i dagsläget tradolan och på bipackssedeln till dem så står det:
Det finns risk att fostret påverkas. Tradolan bör därför inte användas under graviditet

Vad kan då hända om jag blir gravid och äter tradolan?

Jenny
 
Sv: Mediciner och graviditet.

Tradolan är släkt med morfin och verkar på samma sätt. Eftersom man vet att morfin är skadligt för foster (de föds som knarkare med abstinens och nedsatt andningsfunktion) kan man ju inte rekommendera att ta Tradolan under gravidieten. Därmed finns det inte tillräckligt med dokumentation på skador. Man får helt enkelt vänta och se vad som händer med de bebisar vars mammor tagit medicinen ändå. :crazy:

Tyvärr är nästan inga smärtstillande helt OK under graviditet. Lagom när jag funderade på att åtminstone ta alvedon mot foglossningen så kom rapporter om ökad schizofrenifrekvens hos barn vars mödrar hade tagit det under graviditeten. Långsökt och svårbevisat men ändå tillräckligt för att skrämma mig :o

Hoppas att akupunktur får stå kvar som ofarligt, det är jättebra!
 
Sv: Mediciner och graviditet.

Jag åt också tradolan/tiparol retard men fick det utbytt mot citodon istället under graviditeten. det var överläkaren på spec mvc som tyckte att det skulle fungera :-)
 
Sv: Mediciner och graviditet.

Hur pass "fort" måste man avbryta en behandlins då?

Jenny
 
Sv: Mediciner och graviditet.

Jag äter en massa olika mediciner av alla de slag, och den dagen jag ska planera barn tänkte jag gå och prata med nån läkare om alla mediciner jag har, vilka man kan äta, inte kan äta osv!

/ Maris
 
Sv: Mediciner och graviditet.

Jag hade nog inte tagit Tiparol/Tradolan under graviditet. Jag upplever att det är lite "på modet" att skriva ut just dessa piller, sedan några år tillbaka. Precis somSilverkedjan skriver, vi får väl (suck) vänta och se vad som händer med barnen till de mammor som tagit denna medicin.
Nåväl, jag själv hade tur, jag behövde inte ta just något smärtstillande under hela min graviditet.
 
Sv: Mediciner och graviditet.

Om jag blir planerat gravid s¨å ska jag givetvis inte äta dom. Men om det nu skulle ske en liten "olycka" hur pass illa är det att man äter ex tradolan en/ettpar månader in i graviditeten då man ju inte "vet" om man är på smällen eller inte.
Jenny
 
Sv: Mediciner och graviditet.

Man vet inte ännu hur stor/vilken skada det gör, det är en ganska ny medicin och man vet att hela gruppen den tillhör skadar fostret så man kan ju knappast göra några experiment på gravida för att se vad som händer :cool:

Om tio-tjugo år när x antal gravida tagit medicinen mot inrådan eller av misstag - då kan man svara på din fråga.

Jämför tex med Neurosedyn-skandalen :crazy:
 
Sv: Mediciner och graviditet.

Jippie... :smirk:
Bara att hoppas på att "olycka" inte händer då...

Jenny
 
Sv: Mediciner och graviditet.

Hur är det med Vicks vaporub/inhalator mot förkylning/nästäppa?
Jag bodde hos pappa två veckor, och den första veckan kunde jag nästan inte sova något pga täppt näsa, och det är helt förödande när man måste orka ta hand om en 1,5-åring och vara höggravid samtidigt. Jag lånade pappas inhalator någon gång och den fungerade bra, men på apoteket avrådde de från den då den är klassad som naturläkemedel. På innehållsförteckningen är det ju inga konstigheter, mest eukaliptusolja och sådant. Nu har nästäppan blivit bättre, jag är heller inte lika snorig (vad det nu berodde på, jag tror att luften i innerstan i Sthlm är orsaken!).
Men min sömn är helig för mig nu, om jag missar en natt kan jag kanske stå ut, annars blir det katastrof här hemma.
Vad tror du Silverkedjan?
 
Sv: Mediciner och graviditet.

Utan att vara proffs...

Narutmedel/naturläkemedel har ju ingen kontroll av biverkningar på det sätt som läkemedel har. Därför avråder man generellt mot användande av sådana - helt enkelt för att man inte vet OM och i så fall HUR det påverkar fostret...
Även innehåll från naturen kan ju vara direkt skadligt för foster - naturmedel innebär långt ifrån att det är ofarligt...
 
Sv: Mediciner och graviditet.

Hihi, jag har ingen aaaning !!

Men vanliga näsdroppar/spray typ Nezeril är garanterat ofarligt under graviditet :idea:
 
Sv: Mediciner och graviditet.

Jo, jag har också hört det. Men jag har varit desperat ett tag nu, fast nu verkar det ha släppt som tur är!! Men sedan är det ju olika med olika medel, allt är ju inte farligt bara för att det inte är testat. Men som sagt, nu verkar det funka bra. Nu är det istället lita andra käcka saker som förstör sömnen...
Silverkedjan, jag har använt vanlig nässpray också en gång, men det ska man väl inte heller använda?? Det står ju på förpackningen att man inte ska använda dem mer än tio dagar, och på Apoteket avrådde de min man att köpa dem.
 
Sv: Mediciner och graviditet.

Nässpray typ Nezeril skadar inte fostret. Men det kan skada slemhinnan i näsan om man tar det kontinuerligt under en längre tid.

Att ta varje natt mot graviditetsnästäppa brukar funka om man klarar sig utan på dagen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 822
Senast: gulakatten
·
Gravid - 1år När började ni rida igen efter graviditet och förlossning? Hur kändes det? Skrittade du bara i början eller red du i alla gångarterna...
2
Svar
29
· Visningar
2 189
Senast: McFlurry
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 033
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 077
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp