En intressant tråd som blivit en lång diskussion
Kan ju säga det att jag egentligen INTE tycker att man ska ta betalt för att man själv inte orkar, har tid, eller råd!
Tidigare var det så, häromkring, att medryttare / skötare faktiskt sågs som en HJÄLP! Dvs hästägaren fick lite avlastning och ledig tid, och i gengäld fick skötaren rida som tack för detta!
(MEN, då var det ju ofta så att skötarna var faktiskt i stallet och hjälpte till även de dagarna som denna inte red, utan hjälpte till och mockade, ryktade, putsade mm. )
När jag var yngre var jag i många år skötare åt en häst, jag var där nästan varje dag, så ofta jag kunde, och skötte om hästen, oavsett om ägaren red eller inte! I gengäld fick jag rida, och ägaren kom också att dela med sig av sina kunskaper... jag fick ridlektioner av denne, samt att jag också fick vara med på en del träningar, och sedan också tävla en del. Det var alltså ett GIVANDE OCH TAGANDE !!!
Numera verkar det som att den sortens hästskötare är utdöda! Om stalltjejerna ska dyka upp, är det enbart de dagar de får rida, att bara vistas i stallet för att pyssla och för att man bryr sig om hästen, det är inte kvar!
Å andra sidan, är inte hästägarna så mycket bättre idag, då man sällan ser dessa dela med sig av sina kunskaper på samma sätt som tidigare!
Ska någon rida, ja då ska de betala...
Själv har jag medryttare, och har också haft tidigare.
Och jag har sällan/aldrig tagit betalat för detta, då jag faktiskt sett dessa som en hjälp!!!
De har dock förutom "sina" dagar, fått hjälpa till med lite annat också, sysslor som så att säga kommer till i ett stall! (Ex att lassa hö, vid storstädning, fått följa med på tävlingar)
Däreomt om någon ska använda ens häst till särskilda ändamål, ex avel, eller tävlingar, ja då kommer ju saken i ett annat läge! Då tycker jag att en ekonomisk ersättning kan vara rimlig! :smirk: