medryttare? betala?

Visst är hästens skötsel en del av det hela, men vissa som "skryter" så med att de inte skulle drömma om att ta betalt begär en hel del arbete för ridturen och är helt beroende av att medryttaren hjälper till medan andra betalar för fullservice, tar betalt för ridningen och behöver måttligt med hjälp (typ att medryttaren plockar in hästen och borstar den), det finns alla möjliga och omöjliga varianter där emellan. Så länge man hittar någon som gillar vilkoren är allt frid och fröjd, men varför förkasta andras lösningar och tala om hur snäll och duktig man är själv? Det där med att betala med kontanter verkar i vissas ögon vara fult, medna svartjobb är ok.

Ett försök till att förklara.

Ägare 1. Bor långt ute på på landet, billig hyra och gott om hästar. Ingen större marknad för att hitta bra medryttare som är villiga att betala eller ta någon större del i skötslen mer än att pyssla om medryttarhästen och mocka.

Ägare 2. Bor på attraktivt ställe fortfarande på landet men det finns hyfsade komunikationer och orten är lite större. Lite dyrare stallhyra. Medryttare är hysat lätt att hitta så i ersättning kräver hon att medryttaren fixar en kvällsfoding med insläpp etc av 10 hästar en timmes arbete plus normal skötsel av hästen.

Ägare 3 Har hästen i samma stall som tvån men sköter sin del av fodringar själv och tar 300 kr i månaden för ridningen och givetvis tar medryttaren hand om hästen.

Ägare 4 Har häten uppstallad i centrala stockholm (stallhyra ca 6000 i månaden) med fullservice och tar 1500 kr i månaden för två dagar i veckan och har en lång kö av intresserade.

Vem är ger den bästa dealen? Enligt min mening så är det ganska likvärdiga alternativ då det gäller ersättningskraven på medryttaren. Är ägare 3 en snåljåp så är ägare 2 en slavdrivare. Skulle det vara någon i det stallet som krävde både arbete och pengar, ja då hade det varit svårt att hitta någon villig om man inte haft något annat extra att erbjuda. Och den ägare som har stora/särskilda krav kanske varken vill eller kan ta betalt, men det är upp till var och en, åtminstonne så länge som det maximalt rör sig om summor för att täcka kostnaderna. Om det närmar sig nivåer där det handlar om att tjäna pengar, då kanske skattmasen vill lägga sig i men då rör det sig ändå inte om medryttare.

Det är kanske för att jag inte skulle ta betalt om jag behöver skaffa en medryttare så jag har lite större utbud och kan välja någon som inte skulle fixa någon av mina hästar i oridbart skick..

Det tycker jag du skall passa dig för, kanske hamnar du då i sama position som jag gjorde. Personen själv valde att betala en symbolisk summa, inget jag satte som krav. Men fortsättningsvis skulle det handla om en betalande medryttare, då är chansen större att de är mer försiktiga. :devil:

Tror inte jag behöver oroa mig, skulle aldrig ta mnågon jag inte känner väldigt väl sen långt tidigare, dessutom så skulle min skallkamrater har stenkoll på allt.. någon är alltid där...

Ja det finns folk även i vårat stall, men det är bara att konstatera de som betalar verkar vara mer ordentliga i mina ögon. De som har ridit gratis, även på andra hästar struntar fullständigt i hur det går eller är med hästen och utrustning efter avslutat förvärv.

Men var och en gör ju som man vill, och jag anser att man får ha vilken åsikt man vill i det fallet utan att klanka ner på det. I den här frågan finns helt enkelt inte rätt eller fel, vill man inte ta betalt och betala för andras nöjen och hobby så är det ok. Vill man att personen skall betala en slant, så är även det ok, det är helt enkelt en prioriteringsfråga.

Jag står forfarande fast vid att jag inte tycker jag betalar för någon annans nöje för att jag inte skulle ta betalt, utan att jag skulle vara tacksam för den hjälp och avslastning jag skulle få.

Javisst och det är inget fel med det, att tycka så. Sen att andra tycker motsatsen är ej heller fel. ;)

Tur att det inte bara är jag som låter min "slav" jobba gratis än att ta betalt av dom oxå. :angel:

Jag har haft flera medryttare genom åren och de flesta har inte betalat alls. Den senaste jag hade erbjöd sig däremot att betala med motiveringen: "Jag får rida din häst, det är typ som att få låna en Ferarri, och jag använder dina saker - klart jag betalar".

Jag har inte behövt ta betalt av mina medryttare men jag förstår inte de som tycker de är självklart att de i n t e ska betala? Varför? Om ni väljer att rida på ridskola en gång i veckan får ni betala massor men ni lär er inte hälften av vad ni gör när ni rider privat.

Det är ju faktiskt inte bara för att vara schyssta mot hästägaren ni "ställer upp" utan för att ni förhoppningsvis tycker om att rida och ta hand om hästen.

Dessutom verkar de flesta medryttare mer eller mindre hopplösa nu för tiden, ringer samma dag och säger "bilen startar inte" (hon har 2 km till stallet dvs cykelavstånd) och massa andra klena ursäkter. Ofta snackas det om att skaffa egen höst i samma andetag och jag bara undrar hur man resonerar då om man inte ens kan ta sig till stallet om bilen inte startar, inte kan skruva i en brodd och är allmänt handlingsförlamad. Var finns ni av gott virke?

ojoj orkade inte läsa alla trådar..hett ämne detta!! :crazy:

Mitt inlägg i det hela är att smaken är ju som baken, delad!!hehe Dom som vill få betalt när en annan rider ens häst gör det dvs förhoppningsvis står det i annonsen och då svarar inte dom som inte vill betala!!
Och är det så att man inte vill att sin medryttare betalar så kan man ju skriva det i annonsen så svarar alla som inte vill betala!!
Svårare än så är det ju inte!!??

:angel: :angel: :angel: :angel: :angel: :angel: :angel:

Vad gäller att ta betalt, alt att betala folk för att rida ens häst ......
Jag har en medryttare 1 gång/vecka och hon betalar ingenting. Hon varken mockar eller gör annat än bara rider.
Dock har jag tranporterat hästen till ridhus och bjudit henne på någon lektion ibland, under tråkigaste tiden.
Här finns för gott om hästar för att man ska kunna ta betalt för ridning tror jag. Vet inte heller om jag skulle vilja det, känner att då höjs kraven på hästen , utrustningen osv. Och jag är nöjd som det är, och hoppas att hon också är det.
Vad gäller betala någon för att rida hästen kan jag tänka mig om det är en skicklig ryttare som utbildar hästen åt mig, tex en unghäst. Alternativt att jag skickar dem på kurser osv och som jag betalar i stället.
Huvudsaken att båda parter är nöjda.
Om jag själv skulle tänka mig att betala för att vara medryttare - då vill jag nog att det ska vara en väldigt välutbildad häst som jag kan lära mig en hel del ifrån.
Men finns det få hästar att rida kanske att betala är enda chansen att få rida privathäst....

tips till er som vill bli gratis medryttare! Lär er älska travarna! Underbara hästar om man har ett öppet hjärta o sine, och de är alltid gratis att rida på :-)

Jasså? Vart finns de travarna då? Vilden är travare och jag betalar för honom, iofs är det inte mycket alls för att ha honom som min egen.

Om du tycker det är dyrt ska du inte fundera på att skaffa egen häst...

Att vara medryttare tycker jag är ett billigt sätt att känna på hur det är att ha egen häst utan att köpa en.

Observera att jag inte tagit betalt av mina medryttare men kan tänka mig att göra det - om inte annat så för att de ska ta mer ansvar vilket människor tyvärr verkar göra när det är pengar inblandade.

De medryttare jag haft har dessutom sluppit värsta skitgörat typ hämta och bära foder (i alla väder), ta beslut om veterinärbesök, hålla utrustning i trim och köpa nytt, ringa hovslagare, slippa stoppa undan pengar för oväntade utgifter osv. De kan ju dessutom ringa när som helst och säga att de inte kan åka till stallet - och gör det gärna och sätter mig på pottan...

Ägen häst har jag.Men att vara medryttare och betala 800kri mån för att få rida 2dagar i veckan tycker jag dyrt.Så tycker jag ,srn får du tycka vad du vill.
GOTT NYTT ÅR :bow:

Nånting säger mig att det inte är du som betalar för din häst heller? Jag fick för mig att du var rätt ung.

Har du häst i Sthlm tex med en stallhyra på 5000 spänn är 800:- en droppe i havet. Har du däremot hästen hemma kommer man undan betydligt billigare och behöver kanske inte samma hjälp ekonomiskt.

Den av gott virke finns hos mig! :love: Och henne vill jag behålla. Aldrig några problem, stannde kvar hos oss trots skada, konvalescenttid och igångsättning. Och dessutom har jag fräckhet att ta en liten peng i betalning.

Så håll ut, och leta vidare, dom bra medryttarna finns!

/Jane

En intressant tråd som blivit en lång diskussion :D

Kan ju säga det att jag egentligen INTE tycker att man ska ta betalt för att man själv inte orkar, har tid, eller råd!

Tidigare var det så, häromkring, att medryttare / skötare faktiskt sågs som en HJÄLP! Dvs hästägaren fick lite avlastning och ledig tid, och i gengäld fick skötaren rida som tack för detta!
(MEN, då var det ju ofta så att skötarna var faktiskt i stallet och hjälpte till även de dagarna som denna inte red, utan hjälpte till och mockade, ryktade, putsade mm. )

När jag var yngre var jag i många år skötare åt en häst, jag var där nästan varje dag, så ofta jag kunde, och skötte om hästen, oavsett om ägaren red eller inte! I gengäld fick jag rida, och ägaren kom också att dela med sig av sina kunskaper... jag fick ridlektioner av denne, samt att jag också fick vara med på en del träningar, och sedan också tävla en del. Det var alltså ett GIVANDE OCH TAGANDE !!!

Numera verkar det som att den sortens hästskötare är utdöda! Om stalltjejerna ska dyka upp, är det enbart de dagar de får rida, att bara vistas i stallet för att pyssla och för att man bryr sig om hästen, det är inte kvar!

Å andra sidan, är inte hästägarna så mycket bättre idag, då man sällan ser dessa dela med sig av sina kunskaper på samma sätt som tidigare!
Ska någon rida, ja då ska de betala... :crazy:

Själv har jag medryttare, och har också haft tidigare.
Och jag har sällan/aldrig tagit betalat för detta, då jag faktiskt sett dessa som en hjälp!!!
De har dock förutom "sina" dagar, fått hjälpa till med lite annat också, sysslor som så att säga kommer till i ett stall! (Ex att lassa hö, vid storstädning, fått följa med på tävlingar)

Däreomt om någon ska använda ens häst till särskilda ändamål, ex avel, eller tävlingar, ja då kommer ju saken i ett annat läge! Då tycker jag att en ekonomisk ersättning kan vara rimlig! :smirk:

Jag är inte ung men inte heller lastgammal.
Jag betalar för min häst själv,har också hästen hemma på min gård.Har man en dyr hyra kan jag fårstå att man vill ha hjälp.På min gård ligger kallhyran på700kr. :bow:

Liknande trådar

Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 393
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 543
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 509
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill... 2
Svar
20
· Visningar
4 496
Senast: SwedEmB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka