Utnyttja?
Om jag har en häst, och ger någon annan chansen att rida en privathäst, hur utnyttjar jag den människan? Jag älskar mina hästar, och tar gärna en ledig dag i veckan från stallet, men det är deras vilodag. Mina medryttare kommer på olika dagar, och har jag inte lektion för den ena när hon kommer ut, då rider vi ut tillsammans, och likadant med den andra.
De flesta som söker sig till medryttarskapet är de som tröttnat på ridskolehästarna och den begränsade friheten de har där, eller att de inte lär sig mer.
Att rida en privathäst är oftast en helt annan femma än att sitta på en ridskolehäst.
Jag tar betalt av mina medryttare, ja.
Dels för att jag betalar skorna, utrustningen, stallhyra, försäkring etc för hästen, som de får rida. Om något händer med min häst när de rider? Ska jag ensam stå för det?
Dessutom tar de flesta personer bättre hand om sitt ansvar gentemot ridandet och hästen när de betalar för det. :smirk:
Jag tar inga hutlösa summor, långt ifrån, men mina medryttare rider en lektion för mig i veckan, en dag valfr övning, tävla om de vill, och kan de inte komma en dag får de rida igen den, och när hästen står i hagen dygnet runt på sommaren och jag bara betalar kallhyra, ja då betalar de ingenting. Åker de på semester en eller två veckor, drar jag ifrån den tiden på vad de betalar den månaden. Varje jul får de dessutom presenter (en flaska vin, choklad, en stalltröja, som tack för hjälpen under året), samma med födelsedagar etc.
Om du som person inte vill rida på ridskola, utan på en privathäst, måste du ju förstå att du genom att nyttja någon annans häst får ju betala för det, jag har då inte köpt mina hästar för att sponsra någon annans ridning. Ditt alternativ är ju alltid att köpa din egna häst
Jag har själv betalat hutlösa summor för medrytteri, och därpå lagt till kostnader för träning, kurser etc, och ja, det kan vara svindyrt, så vad gjorde jag? Köpte egen häst :smirk:
De flesta hästägare tar väl hand om sina medryttare, och mina klagar inte, och de har framförallt inte slutat, så något större fel kan det ju inte vara på mig som hästägare då?