medryttare? betala?

Och sedan när medryttaren råkade förstöra din sadel genom att tappa den så att bommen blev sned, eller råkar rida sönder din häst så du får en massa veterinärkostnader är du då lika glad att ha lånat ut din häst när du får betala en massa för det???

jag skulle personligen inte sponsra någon med ridning genom att nån får rida gratis på min häst.
det känns ej seriöst, och då kan han lika gärna stå.

jag behöver varken pengar el. extra hjälp, utan ser detv som ett sätt att hjälpa någon som vill rida till att komma närmare till att ha egen häst.
men det är ju jag...

just det här inlägget är ju så typiskt..

de behöver hjälp med att rida hästarna..o du får betala för det. de utnyttjar dig!
om någon behöver hjälp med att köra bilen så får du väl betalt för det?
De utnyttjar tjejer som aldrig haft egen häst o aldrig kan få heller kanske speciellt stockholm tänker jag på då...

Till alla er som sagt till "mig" att inte svara på annonser med betalning. jag letar inte häst att rida på, jag bara konstaterar att det finns många som vill ha betalt.

en annan sa att "inte är det gratsi att rida på min häst" men det är för att du inte behöver medryttare. medryttare för mig är ju en som "Hjälper" dig när du inte kan eller hinner.
Har man inte egen häst är det inte så kul att ta ansvar för nån annans de dagar det är storm o regn ute o hästen vägrar komma in från hagen etc.. men man gör det för att man har ett avtal om det och för att man måste och för att man får rida, vilket de flesta ser som belöning..
jag då som nästan e tött på att rida och som vill göra annat med hästen (köra, löslongera, utvecklas) kan aldrig få utlopp för det med någon annans häst. och kan man det ska man ju bara vara glad,

Till alla de som köper o häst o vet med sig att de inte har råd/tid att ha den 7 dagar i veckan, köp häst med någon annan. eller är det makten ni vill ha över hästens skötsel o ridning? Annars hade det varit en bra idé.
av erfarenhet kan det dock vara svårt att hitta nån hästsjälfrände..alla vet ju bäst :-)

slut för mig :-)

ett svar till :-)

grängesberg skrev: Sen att hästägaren ska betala den som sköter om hästen...njäää, det tycker inte jag, OM den som rider hästen kan tillföra den något så är det en helt annan sak. Då ska man självklart betala! Men det ska då vara en som är mycket duktig."

Vem vill ha en medryttare som inte tillför hästen något? tillför man inget då sänker man ju nivån på hästen.
jag skulle aldrig ha en medryttare på mina hästar som är sämre än jag själv, -lika bra eller bättre, annars e det ju meningslöst. Med tillföra menar jag inte bara ridningen utan den personen kanske gått kurser för ex parelli eller körkurser osv.. jag tycker man ska kunna bli inspirerad av sin medryttare, inte vara den som kan mest o säger åt den andra stackaren hur den ska rida för att få rida på min häst. vill ju ha ett utbyte, vill ha seriösa kunniga svar när jag frågar hur hästen kändes..inte -han var snäll.
har jag en skogsridningshäst kanske kraven kan vara mera på -han var snäll -nivå.
eller?

Utnyttjar? De får ju chansen att rida något annat än ridskolehästar! Och ingen TVINGAS att betala eller vara medryttare, hur kan man då se sig som utnyttjad?

:confused:

Som ägare kan man inte välja bort de dåliga dagarna, många medryttare har en tendens till att bli sjuka och annat när det är dåligt väder. Vem får åka ut då?

Man kan ju alltid fråga sig vem som utnyttjar vem, förhoppningsvis är alla inblandade nöjda med vilkoren. Det bästa är väl om man lyckas skapa en win-win situation, medryttaren får det han/hon önskar och ägaren får den hjälp/pengar/tid etc som denne önskar. Vad man avtalar är helt upp till de inblandade och det har du inte något att göra med :devil:.

Tycker det är helt okej att man tar betalt. Det hade jag också gjort om jag hade egen häst, inte hade jag låtit nån rida runt gratis på min häst jag skulle betalt 2500 i månaden för.

Utnyttja?

Om jag har en häst, och ger någon annan chansen att rida en privathäst, hur utnyttjar jag den människan? Jag älskar mina hästar, och tar gärna en ledig dag i veckan från stallet, men det är deras vilodag. Mina medryttare kommer på olika dagar, och har jag inte lektion för den ena när hon kommer ut, då rider vi ut tillsammans, och likadant med den andra.

De flesta som söker sig till medryttarskapet är de som tröttnat på ridskolehästarna och den begränsade friheten de har där, eller att de inte lär sig mer.

Att rida en privathäst är oftast en helt annan femma än att sitta på en ridskolehäst.

Jag tar betalt av mina medryttare, ja.
Dels för att jag betalar skorna, utrustningen, stallhyra, försäkring etc för hästen, som de får rida. Om något händer med min häst när de rider? Ska jag ensam stå för det?

Dessutom tar de flesta personer bättre hand om sitt ansvar gentemot ridandet och hästen när de betalar för det. :smirk:

Jag tar inga hutlösa summor, långt ifrån, men mina medryttare rider en lektion för mig i veckan, en dag valfr övning, tävla om de vill, och kan de inte komma en dag får de rida igen den, och när hästen står i hagen dygnet runt på sommaren och jag bara betalar kallhyra, ja då betalar de ingenting. Åker de på semester en eller två veckor, drar jag ifrån den tiden på vad de betalar den månaden. Varje jul får de dessutom presenter (en flaska vin, choklad, en stalltröja, som tack för hjälpen under året), samma med födelsedagar etc.

Om du som person inte vill rida på ridskola, utan på en privathäst, måste du ju förstå att du genom att nyttja någon annans häst får ju betala för det, jag har då inte köpt mina hästar för att sponsra någon annans ridning. Ditt alternativ är ju alltid att köpa din egna häst :devil:

Jag har själv betalat hutlösa summor för medrytteri, och därpå lagt till kostnader för träning, kurser etc, och ja, det kan vara svindyrt, så vad gjorde jag? Köpte egen häst :smirk:

De flesta hästägare tar väl hand om sina medryttare, och mina klagar inte, och de har framförallt inte slutat, så något större fel kan det ju inte vara på mig som hästägare då? ;)

du har inte medryttare, du driver företag ju :-) haha!
julklappar?
fast de betalr för det ju.
Din medryttarfilosofi är ju bra, eftersom de får utbildning för pengarna.
men att helt ta över ansvaret för en häst att rida på o allt vad häst innebär för att avlasta , OCH ta betalt för det, det är där jag tycker det är fel.

när man behöver hjälp och tar betalt för att få jälp, då är det fel.
anser man att man hjälper medryttaren då är det ok att ta betalt.
jag tror att det blir olika uppfattningar var i landet frågans ställs. I stockholm blir frågan löjlig, klart man betalr men i värmland kanske den frågan känns konstig då det är självklart att bara jobbet att ta sig dit (skog., inga bussar) är fog nog att inte ta något betalt.
just nu får jag ta buss en halvtimme, cykla en kvart uppför för att komma till en av hästarna jag rider ibland. Hade fått en chock om hon frågat om jag kunde betala! jag hjälper ju henne med en hästfridag i veckan pga hennes studier.

själv kommer jag från skåne men bor i umeå. I skåne tar man inte betalt för att nån rider ens hästar, alla har så många hästar att de aldrig hinner ta hand om dem o i umeå tar man bara betalt om man har hästen på Hippologum verkar det som eftersom det är dyrt där.

i stockholm kan man säkert ta betalt för att nån mockar åt en..

Oavsett om jag tar betalt eller inte så vill jag ha en medryttare som gillar det h*n gör och inte en som gör det för att vara hjälpsam. Om jag någon gång behöver en ny så kommer jag definitivt att ta betalt, om inte annat så för att sortera bort folk som inte värderar tiden med min häst utan ser den som ett arbete.

Om det visar sig att medryttaren verkligen hjälper till så pass att h*n arbetar in sin kostnad kan man ju alltid ta bor den.

Till alla de som köper o häst o vet med sig att de inte har råd/tid att ha den 7 dagar i veckan, köp häst med någon annan

Så jag skall inte kunna köpa en egen häst för att jag vet med mig att jag kommer skaffa medryttare?
Jag kommer alltså inte att ta hand om min häst 7 dagar/vecka )

Väldigt underligt tänkande.

Anledningen till att jag vill ha en medryttare är följande:

1) Jag bor 75mil ifrån min familj och vill kunna resa hem några dagar/ 1 vecka och veta att den som tar hand om min häst är någon jag kan lita på.

2) 1-2 dagar i veckan är det bra att hinna göra något annat, visst jag kan låta min häst stå men varför inte glädja någon som inte har råd med egen häst?

3) Jag "vågar" bli sjuk utan att ha dåligt samvete för att min häst inte blir väl omhändertagen.

Kan komma på en massa bra egenskaper som en medryttare för med sig.

Så att man inte ska skaffa häst själv om man inte kan ta hand om den 7 dagar i veckan får stå för dig. Det handlar inte om att jag vill ha makt. Tyvärr har jag däremot sett folk som försökt dela häst och det har inte slutat speciellt bra. Tror det är en fördel om en av personerna tar avgörande beslut.

jag har aldrig hört om nån iallafall..

nu bor ju jag i hästtäta bygder Kävlinge, lödde o flyinge.

kanske att de som anser att hästen utbildar medryttaren tar betalt, men övriga normala annonser där man behöver HJÄLP med sin häst pga tid tar man inte betalt.

Du bodde kanske i lund eller malmö?

storstäder är det alltid annorlunda i har vi ju kommit fram till.

Tillägg; De mockar inte heller, f ö. Inte heller tar de in eller ut, eller fodrar.

Verkligen en intressant tråd. Jag har aldrig ens funderat över att ha en medryttare som inte betalar för sig.
Vem betalar ny utrustning, veterinär och hovslagare som är en direkt verkan av användning av hästen?
Tror ni att hästägare driver någon ideel verksamhet? Den vintern jag hade medryttare fick de snällt betala även om det "bara" var skogsridning. Även om jag var "ledig" den dagen var det ändå jag som fick ringa hovslagaren, passa tid med honom OCH betala honom när hästen tappade skon när de var ute och red.
Den dagen hästen fick en sticka i mulen var det jag som ringde vet. klockan 20 på kvällen, var uppe till 2 på natten och betalade vets jour utryckningen. Det var naturligtvis inte deras fel men det var ju min LEDIGA dag.
Vadå ledig dag? Är man hästägare har man aldrig en ledig dag, det är ju du som hästägare som har det yttersta ansvaret för hästen.
Usch vad upprörd jag blev. Ni får ursäkta. :)
Har det inte framgått tidigare så är det en självklarhet för mig att en medryttare ska betala för att få slita på min häst och min utrustning.

Om man då däremot är hästskötare då är det inte ridningen som är det primära och upp till ägaren hur mycket h*n låter skötaren rida. Hästskötare ser jag mer som ett jobb. Om nu någon förstod skillnaden.
Hej på er / från Gul som hade medryttare till sina två hästar en vinter och ALDRIG gör om det igen.

Håller med Boj, om att man många gånger har ökade kostnader när man har medryttare.
När jag mockar mina boxar, så tar jag ut 1 skottkärra till ungefär 2 boxar, (och jag mockar noggrant), medans jag sett flera medryttare som mockar till mina hästar som tar ut 2 skottkärror till varje box, och ändå ligger det massa skit kvar, så jag får ändå mocka efter dom om jag inte vill ha extra jobb att mocka dagen efter.

Köpte en ny sadel i somras till en av hästarna, en syntetsadel, visserligen vet jag att de inte är lika hållbara som lädersadlar, men det tog inte mer än två månader förrän det var en reva på sadeln, och ingen av medryttarna visste hur det hade kommit sig.
Köpte förra hösten nya benreflexer till tre av hästarna (= 12 st) av dom hade jag kvar 4 stycken innan sommaren kom. (Och det var dom 4 som jag lagt undan så att det bara var jag själv som använde dom.) Och inga av medryttarna hade tappat bort eller haft sönder de andra.

Och en medryttare ramlade av hästen och han trampade på tyglarna, så dom gick av. Det var ju bara att knyta en knut på tyglarna, så gick det ju att rida ändå tills jag fick köpa ett par nya.

Och inte ska vi tala om på vintern när man inte kan skruva åt brodden både före och efter ridningen så att de inte lossnar. Vintern för 2 år sedan så tapppades 3-4 brodd i veckan p g a att medryttarna inte orkade ta sig tid att skruva åt dessa. Förra vintern "hotade" jag med att höja meryttarkostnaden om de inte kunde göra det. Och det hjälpte faktiskt. Förra året så tappades det totalt 3 broddar på samtliga hästar. Och det är acceptabelt tycker jag. Är det så att man kanske blir mer ansvarsfull om man får betala för det?

Nu är väl problemet att jag har flera medryttare p g a att jag har flera hästar, så att det är väl lätt att säga " det var inte jag". Men jag vet även dom som bara har en medryttare som också har problem att få medryttaren att stå för det som gått sönder och slarvats bort.

Eller när man sätter på hästens hans enda täcke som är helt som man använder när man ska till tävlingar, efter man ridit och släpper ut honom i hagen med det, så att någon annan häst genast är där och biter sönder det. Bara för att man inte vill sätta på hästen ett täcke som inte är lika helt.

Men visst har jag medryttare som köpt ett nytt träns när det gamla gick sönder och köpt både grimma och grimskaft när något gått sönder.

Men självklart så tycker nog alla medryttare här på Bukefalos att man självklart även som medryttare ska betala om man förstört eller tappat bort något. Och det gör ni ju självklart också, men det finns alltför många medryttare som säkert aldrig är inne på Bukefalos så att de vet vad som bör eller inte bör göras.

Många gånger önskar jag att jag inte behövt medryttare, men jag hinner inte rida och sköta samtliga 6 hästar när man dessutom har ett heltidsjobb. För ibland känns det som att jag inte har råd att ha medryttare.

Jag har både haft medryttare och varit det själv. Jag har kört med principen att jag tagit stallhyran, slagit ut den på 30 dagar och så har medryttaren betalat "per dag". Alltså har jag inte fått betalt för något annat än själva uppstallningen. Lika mycket har jag betalat som medryttare...

Alla ni i den här tråden som skriver om medryttare som har sönder saker, tappar bort grejer och dylikt, varför har ni dessa medryttare kvar? Jag har haft en medryttare jag varit missnöjd med, och hon fick inte fortsätta rida, så enkelt var det med det.

I Sthlmstrakten är det ju många hästägare som har medryttare eftersom dom inte har råd med hästen själv. Jag har lite svårt att förstå det, varför välja en anläggning som man egentligen inte har råd med? Jag har över huvud taget svårt att förstå varför man skaffar häst om man lever på marginalerna ekonomiskt...

Jag har kompisar med häst i andra delar av landet, dom skulle aldrig komma på tanken att ta betalt av sina medryttare...

Varför man har kvar dessa medryttare.
Bor man långt ifrån närmaste busshållplats,efter en mörk väg utan belysning, står i ett stall utan ridhus, där vi "bara" har en mindre ridvolt (men vi har ganska många vägar att rida ut i skogen, men många vill inte göra det nu på hösten när man inte ser något alls), och mestadeles ponnyn, så att det är svårt att få tag i vuxna medryttare med körkort, utan de som är medryttare är beroende av föräldrar som kan ställa upp och skjutsa. Ja då kan man inte vara så kräsen när det gäller medryttare.
Som jag skrev tidigare så önskar jag jag haft tiden att rida samtliga hästar själv.
Men jag har att välja på att ha medryttare så att hästarna få den motion dom behöver eller att de inte rids mer än ett par dagar i veckan.
Hade nyss en annons ute om nya medryttare, fick över 25 svar. Och endast en av dessa som hade en mamma som kunde ställa upp att skjutsa. Resten hade inga möjligheter att ta sig ut till stallet.

Jag tror att det finns fler tjejer som skaffar barn och lever på marginalerna än skaffar häst och lever på marginalerna. Så jag förstår inte varför många hakar upp sig på det.
Och som många påpekar så kanske mycket har hänt sedan de skaffade häst, och bara för att dom är i en tillfällig svacka så försöker man kanske göra allt för att slippa sälja sin häst.

Eftersom jag vet hur mycket tid EN häst tar har jag lite svårt att förstå att man har tre stycken om inte tiden räcker till...
Men det är ju min åsikt, jag har ingen möjlighet att ha tre hästar varken ekonomiskt eller tidsmässigt!

Liknande trådar

Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 391
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 543
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 505
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill... 2
Svar
20
· Visningar
4 495
Senast: SwedEmB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka