Varför jag har "råkat" skaffa 6 stycken hästar har jag redan gett svar till í ett inlägg ovanför, så det tänker jag inte svara på en gång till.
Och att jag inte gillar en enda av mina medryttare, undrar jag vart jag har skrivit det.
Jag har även medryttare som är helt underbara och jag känner att jag litar på till 100 %. Jag hade nog inte bara tagit med det, för det var ju inte det inlägget handlade om, utan jag ville poängtera varför man ibland behöver ta betalt för att ha medryttare. Och att man absolut inte tjänar några pengar på att ha medryttare, eftersom det kostar att ha andra som sliter på utrustning, tappar bort saker etc.
Och om jag låter andra rida så att jag bara kan tävla och glänsa med mina framgångar?? Ha, Ha. En av hästarna tävlar jag i Distans själv. Resten eftersom de är ponnyn, så får jag inte tävla dom själv, utan där får mina medryttare tävla dom.
Även han som jag tävlar i distans får medryttarna tävla, de helger jag inte tävlar själv. Och det är max ca 5-6 helger per år som jag tävlar. Och de får t o m betala sina tävlingar själv
En av hästarna som jag inte har medryttare på som är en ungponnyhingst på 4 år, rider jag själv och utbildar själv, men har två av mina medryttare som är medryttare på de andra hästarna som rider honom i bland, men endast då jag är med och hjälper och instruerar dom. Och naturligtvis betalar de inte när de rider honom, för där känner jag att jag får mer utbyte av det än de kan lära sig från honom. Även om de tycker att det är jätte kul att rida honom. De får rida honom för att jag vill att han ska få lära sig att gå för andra ryttare än mig. Båda tjerna har även fått provat att tävla honom i en L

lokaltävling i hoppning, och där betalade jag deras anmälningsavgifter, eftersom det är en träning för att hästen ska få komma ut.
De som rider mina andra hästar, hjälper jag även när de vill ha hjälp med träning, eftersom jag ändå nästan alltid finns i stallet och har så många hästar och inte medryttare på alla dom, så blir jag ändå aldrig hästledig, så även min fritid, eller tid som jag hade kunnat ägna till unghästen eller annan häst går åt en del att hjälpa medryttarna. För att jag vill att de ska klara av att rida hästarna på ett bra sätt och inte bara sitta och flänga runt.
Och flera av medryttarna jag har haft har kommit direkt från ridskolan där de ridit många av dom 4,5.6 år eller längre, Och de flesta har ALLTID gått en grupp högre än andra som ridit lika länge och ALLTID fått rida stallets hetaste eller svårridna häst. Och när de varit och provridit, så är det inte många som RIDIT hästen, utan sedan undrat varför hästen inte kan gå ut i hörnet, går med huvudet för högt eller dylikt. Så jag tycker att de lika gärna som att betala dyra pengar för att ÅKA häst på ridskola, så kan de betala lite grann av vad hästen kostar för att lära sig RIDA. För jag har sett flera av medryttarna som utvecklats mera ava att vara medryttare än de gör på ridskola. Även en av mina medryttares ridlärare sa att hon utvecklats enormt sedan hon blivit medryttare.
Sedan att man endast hjälper en stackars hästägare som inte har råd eller tid är nog bara en ursäkt för att man inte tycker att man ska betala.
Sedan som sagt var beror det på vad man får göra med hästen.
Jag själv tar betalt efter det jag tycker det kan vara värt för den som rider. Tycker man inte det är värt det, ja då får de väl leta efter en annan häst.
Hade en medryttare som fick tävla min D-ponny flera gånger i månaden, fick nästan alltid placeringar. Men tyckte det var för dyrt att betala 500 kr i månaden för att rida 2 gånger i veckan, hon fick tag i en häst som hon fick rida gratis, som var nästan helt omöjlig att rida, fic´k inte tävla för ägaren, och fick betala alla hennes träning med hästen själv. Efter ett halvår ringde hon mig och frågade om hon kunde börja rida min häst igen. Efter att även varit och provridet andra och fått veta villkoren, med tävlingar och sådant.