medryttare? betala?

det gläder mig mycket att läsa dina inlägg :)

jag förutsatte att du bara hade skrothästar (hästar som inte gör något) utöver de du red och dina medryttare.
viste ej om du red oxå..
jag menade med "gagna hästarna" då att om de bara fick gå i tex, ensamhage, eller aldrig ryktades eller annat som kan hända när man har för många djur. det är ju inget liv att bara gå i liten hage o komma in klockan 4 varje dag.som så många hästar tyvärr gör..
När jag läste att du tävlar distans blev jag övertygad om att just du inser vikten av motion och god omvårdnad.
Det jag var orolig över var att flera olika ryttare red samma häst, och den hästen aldrig fick nån röd tråd i sin utbildning och vardag...
Det var alltså det jag menade med gagnar det hästarna? frågan ..

Ofta är man för blödig o så plötsligt har man 15 katter o inavel o kattungar överallt...har sett en del sådana exempel..och har även varit i djurskyddsärende hos människor som har 20 hästar och vatten varannan dag bara för hon hinner inte köra ut mat o vatten till dem..har inga pengar heller för den delen. (i detta fallet kan inget göras, hon får inget djurförbud för bristerna är alltid tillfälliga och anses inte vara ett direkt dödshot mot hästarna som ju överlever en dag utan vatten..tyvärr, damen ifråga är även "uppfödare" av tinker, skäckhästar "westernhästar" och halvblod,på en fruktansvärt oseriös nivå...off topic :))

men det jag sett under mina år som aktiv för hästar o andra djur ibland , gör kanske att jag ser med knäppa ögon..
ska försöka se med de snälla ögonen lite oftare.. :)

/s*

Jo, jag håller med dig att det finns dom som tar hand om en massa djur och sedan har de djuren inget värdigt liv alls. Och sådant gör även mig jätte ledsen. Djuren dom är så beroende av oss människor, de har inget att säga till om och måste mer eller mindre lita på att vi människor ska ta hand om dem på bästa sätt. Det är synd att alla djur inte får leva ett värdigt liv.
Det finns nog inget mysigare än när man får den där speciella kontakten och vänskapen med ett djur. Även de stökigaste och som man nästan gett upp hoppet om märker man kan bli helt annorlunda när de får en slags trygghet i tillvaron. Ett par av mina hästar har varit runt till ganska många ägare, och varit mycket stökiga när jag fick hem dom. Den ena har jag nu haft i åtta år (han var min första häst(ponny)), och är nu den lugnaste och mest harmoniska häst man kan tänka sig, ttots sina 16 år är han pigg, framåt och massor av livsglädje, men ändå på ett trevligt sätt.
Men nu har jag insett att tyvärr kan man inte "rädda" alla hästar man skulle vilja, så nu har jag fått säga nej när någon frågat om jag kan tänkas vara intresserad av en häst som ingen vill ha eller ska skicka för avlivning.

Hade jag haft en egen gård och inte behövt jobba, så hade man kanske kunnat haft några hästar till, men som det ser ut nu, så räcker det med de jag har. :D

Jag tycker på ett sätt att det är bra att medryttaren betalar då den får känna på att det kostar att ha häst, det är ju väldigt dyrt att ha häst. Och om man har lite dåligt ställt så kan det vara bra med en medryttare som hjälper till och betalar, då den får ha hästen som sin egen i 2 dagar i veckan. Igentligen är det en bra början tycker jag då man får en susning om vad det kan kosta att ha häst.!

Jag har alla uppstallade,ca 2 km från där jag bor, men jag får stå billigt p g a att jag sköter allting helt själv + att jag morgonfodrar även deras 2 hästar 6 dagar i veckan. Så jag betalar endast 2000 kr / månad i kallhyra för alla 6 hästarna. Hade jag inte kunnat stå så billigt hade jag aldrig haft möjlighet att ha alla 6 stycken. Den största kostnaden är foder + hovslagare. Men där får jag ju lite hjälp av det medryttarna hjälper till att betala.

Hej!
Har inte sett förrän nu att du svarde på mitt inlägg.

Du svarde bara på sista stycket. Det jag skrev hörde naturligtvis ihop med det övriga i inlägget!

dvs att det är en ganska stor skillnad på att vara skötare och delfodervärd!
Tycker fortfarande likadant, jag skulle inte betala någon för att sköta mina hästar! Skulle jag behöva tex utbildning av hästen och ej kunna klara det själv så skulle jag då lämna den till en som var proffs på det och gladeligen betala för det.

Jag anser att man INTE ska betala för att vara medryttare.. OM det vore så att allt är mockat å klart när man kommer och det finns instruktörshjälp så är det väl en sak.. men att hjälpa någon 1-2 ggr. i veckan och BETALA för det?? Nää.. det e galen matematik för mig. Jag sköter någons häst för att den inte orkar/kan de dagarna och får betala för det..

Jag har det så jäklans bra.. jag får rida min medryttarhäst gratis och får dessutom alltid massa fina presenter av ägaren för att hon är så glad över min hjälp.. ibland är det tom mockat! Så ska det vara!!!

Jag tycker att man kanske skulle tänkt på INNAN man skaffade hästen att det kommer kosta pengar.. Att låta då en medryttare hjälpa till med kostnaderna är helt galet!

Oho du har haft tur du med tanke på att du bor i Stockholm.

Varför ska du slita på någon annans häst och utrustning utan att betala för det? Medryttare betalar knappast "sin" del av kostnaderna utan snarare en symbolisk summa.

Ibland frågar jag mej vad som är skilldnaden att vara medryttare, halv/helfodervärd, delägare. Vissa verkar tro att dom ska få en halvfodervärd (närde gäller alla utgifter) men "bara" en medrytatre när gäller vad man får/inte får göra.

Min medryttare får rida gratis. Hon avlastar mej 1 g/veckan för jag vill vara ledig från stallet då. Hon grö allt som behövs. Jag skulle inte falla mej in att överhuvud taget ta betalt. Jag tycker de e snålt. :smirk:

Har du varit hästägare?

När jag var hade medryttare var inte det för att jag inte hade råd att ha hästen själv ( ja min medryttare betalade för sig ) de pengarna som hon la till varje månad var mer symbolisk och dom gick alltid till hästen.

Det kostar att rida på ridskola och ja helt enkelt , det kostar att hålla på med sina intressen, varför skall jag då låta någon utöva sina fritidsintressen helt gratis?

Jag skulle kunna ha hand om hästen själv 7 dagar i veckan, men det finns många människor som verkligen vill rida mer än på ridskolehästarna och varför då inte låna ut sin häst 2 dagar /vecka. Sedan tänker jag inte sticka under stolen med att jag tycker det är rätt skönt att ha två dagar ledigt, samt att det finns någon som jag litar på som tar hand om hästen om jag blir sjuk etc.

Så Jag anser att man får betala för sina fritidsintressen.
Det finns folk som är villiga att betala och såfinns det sådan som du( inte villiga) och det är helt ok.

Förlåt, men jag tycker du är allt bra enkelspårig, bara för att du behöver hjälp med arbetet och har en medryttare som gillar det arrangemanget innebär det inta att det passar alla. Om de som vill ha betalt är snåla så är du en j-vla slavdrivare som vill ha betalt i arbete :angel:. Kort sagt kasta inte sten när du sitter i glashus.

Men tar man inte hand om hästen helt och hållet de dagarna man är betalande medryttare?? alltså betalar man inte bara för att få rida utan också för att "jobba"??

Det håller jag med om, men jag läste Lobelias svar att hon ansåg Jaba var slavdrivare som ville ha "betalt" i jobb, dvs ta hand om hästen, och det är väl det man gör när man är medryttare, så jag fattade inte varför hon var mer slavdrivre för att hon inte ville ha betlat, än de som "får jobbet gjort" OCH pengar för att någon gör det åt dem..

Vilket jag själv inte heller skulle vilja ha.

jag får 500 kr/mån av min medryttare som rider 2 dagar/vecka, ibland mer ridning och framförallt mkt tävlingar. ibland mindre ridning om medryttaren själv väljer det (tex genom att åka bort) men jag brukar säga "vill du ta en extra dag så hör av dig" så på den punkten brukar det lösa sig.

min medryttare har eget ansvar. jag lutar på dennes omdöme.
får träna och tävla hur mkt som helst. dessutom erbjuder jag en trevlig häst som älskar livet inom tävling. dessutom passar dom jättebra ihop och funkar alltså bra.

Hon har ridit min häst i över 2 år nu och känner hon att det inte funkar så får hon ju sluta, jag har frågat flera ggr om hon vill fortsätta och det vill hon. Så det är ju dennes eget val att fortsätta rida pållen :-)

på sina dagar så mockar min medryttare och fixar maten, men är jag i stallet så kan jag gärna göra det istället (jag tycker det är roligt) . jag tvingar inte min medryttare att ge vilodagar. Dagen efter tävling har jag önskemål om vila, men då behöver medryttaren inte välja den dagen. Ibland, vill jag att det ska bli uteritt. För hästens skull, både för det mentala och för att det behövs andra muskler och kondis för att orka tävlas. Men det hoppas jag alla ryttare förstår. för övrigt får min medryttare träna för tränare, tävla och planera tävlingar flera månader i förväg.

som en egen häst med andra ord.
jag ställer gärna upp som hästskötare på träning/tävling.
i 90% av fallen är jag med och försöker hjälpa till.

vi står uppstallade i stall med högre hyra och tillgång till träningsmöjligheter. Jag har 2 hästar och tackar inte nej till 500 kr/månad. dör det är ändå en ganska låg summa mot vad jag får slänga ut varje månad på hästarna.
tex nu så har jag fått ge botulismvaccin 800 kr * 3. Dvs; 2400 kr...(2 hästar),
och på det skoning med sulor och brodd på ridhästen,(bara där försvann 1030 kr på en dag) och stallhyror, (några tusen/månad) etc etc..det blir väldigt mkt om man räknar efter.

Tänk vad mkt tid och pengar (som Inte_Ung skrev) jag skulle tjäna på att vara medryttare på min egen häst.
500 kr/månad hade vart en gåva från ovan...

Jag tycker att man kanske skulle tänkt på INNAN man skaffade hästen att det kommer kosta pengar.. Att låta då en medryttare hjälpa till med kostnaderna är helt galet!

Jo det får man väl anta att personen gör eller har gjort, men sanningen är ju den att mycket kan ju hända sen man skaffade hästen. Arbetslöshet, sjukdom, eller annat oförutsett. Oavsett vad det är, brukar en tråkig bieffekt faktiskt vara en nedsatt ekonomi.

Som ägare kanske man vet att tid och pengar kommer att finnas senare, men inte just under en viss period. Då frågar man sig detta, vad gör man med hästen under tiden?

Vis av egen erfarenhet nu kan jag säga att ingen medryttare rider gratis på mina hästar, att jag sen tar med mig människor ut på pållarna är en sak men inte regelbundet i varje fall.
Förra gången kostade det mig mer än vad det smakade, personen betalade en symbolisk summa för 3 ggr per vecka. Men det kostade mig åtskilligt att få tillbaka hästen i ridbart skick igen, samt utrustning som gick sönder pga vårdslöshet.

Skall någon rida pållen igen på mer regelbunden basis, så blir det till priset av vad det kostar kort och gott. Men det kommer inte att ske en gång till. :devil:

Att ens ta upp ett sånt ämne,
Alla tycker olika, som du redan har märkt.

Ingenting är gratis , Om man vill ha en gratis hobby kanske man ska börja samla på skrot eller dylikt.

Eftersom du har haft en massa hästar borde du veta vad det kostar att ha häst i månaden , Jag bor söder och sthlm och är kostar det i månaden mellan 3000-4000 , Sen till kommer vet kostnader , Och utrustning.

Jag har ingen medryttare , Skaffade pållen för bara 2 månader sen. KOmmer troligtvis att skaffa och med gott samveta ta betalt.
Dom som inte vill betala behöver inte rida min häst.
Jag skaffar inte häst för att jag inte har tid eller råd så att jag m¨ste ha en medryttare som gör det åt mig.
Utan jag gör mig som får ledigt nån dag i veckan och lite betalt för det som givitvis går till stallhyran, Hästen får extra pyssel och motion, Medryttaren får rida och utvecklas.

Det är kanske för att jag inte skulle ta betalt om jag behöver skaffa en medryttare så jag har lite större utbud och kan välja någon som inte skulle fixa någon av mina hästar i oridbart skick..

Det finns gott om bra ryttare som kan tänka sig att betala i Stockholm, faktiskt :) Förutsatt att man har en bra häst själv.

Jag vill ha en liten tävlingsryttarinna till Patsy sen, då ingen kostnad men krav att de tränar regelbundet för instruktör på egen bekostnad medans jag betalar de tävlingar JAG vill att de rider och medryttaren för de den vill rida.

tror inte att det är några större fel på mina hästar faktiskt så jag skulle knappast ha problem av det skälet.

men jag har sagt mina åsikter om betalande medryttare och som sagt så skulle jag aldrig ha det.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 393
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 543
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 530
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill... 2
Svar
20
· Visningar
4 496
Senast: SwedEmB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka