Medryttare?? = skadligt!??

E

Electra

Jag har haft en mycket intressant mailkonversation med en 14-åring som bor i Gbg. Hon tycker det är fel att man ska betala för att hjälpa någon annan med deras häst för att de inte har tid eller råd. Hon skriver att många vill ha alldeles för mycket pengar. Hon skriver även att hästen inte skulle uppskatta en annan ryttare några dagar i veckan. Själv anser jag att det beror både på hästen och ryttarna och att man inte kan dra alla under en kam.

Jag hävdar att det mesta styrs med tillgång och efterfrågan. Men att det även beror på att (åtminstone i Stockholm) stallhyrorna är skyhöga. Det handlar inte om hur mycket man gillar sin häst eller ej. Anledningarna till varför man har medryttare kan vara många.

Som ni förstår bor jag i Stockholm har har en stallhyra på 4300, visst det finns billigare men stallet har allt jag vill ha. Jag vill ha ekonomisk hjälp samt att få vara ledig några dagar i veckan. Detta är mina anledningar till varför jag har medryttare. Och ja, jag tar betalt för att rida, träna och tävla min häst. Jag tycker att under de dagar som min medryttare rider så är det även hennes häst och då får hon betala för dessa dagar.
Är det fel av mig att ha medryttare? Tar min häst stryk av att jag inte rider henne alla dagar i veckan?

Vad finns det för åsikter kring detta ämne? Är det okej att ha medryttare? Eller skadas hästen av att gå med flera ryttare? Ska en medryttare betala för att rida och om de gör det hur mycket och vad får medryttaren göra då?

Jag har själv medryttare och tycker det är helt okej men jag vill gärna höra vad ni andra där ute i Sverige tycker.

KRAM!
 
Så klart är det inte skadligt för hästen att fler än en rider den. Se på ridskolehästarna. (Fast det kan iofs vara diskutabelt)
Jag skulle helt klart inte orka med en häst utan någon som hjälpte till.
En duktig person, som vet vad han/hon håller på med är guld värt för en hästägare enligt min åsikt. Det kan dessutom vara stimulerande för hästen att inte det är samma person som rider dag ut och dag in så länge de bara kommer väl överens.
Och som du skriver styrs priset av tillgång och efterfrågan. I storstan är det oftast riktigt dyrt att ha häst, medan det inte alls kostar så mycket ute på landet.

När jag hjälper till att utbilda en häst betalar jag så klart inte för att rida den. Då är det ju ägaren som vill få hästen riden och upplärd av mig. Om jag däremot själv är sugen på att rida en häst ett par dagar i veckan borde det ju vara självklart att man då också hjälper till med stallhyran.
Men det beror kanske på ifrån vilket perspektiv man ser det.
Jag tycker dock att en medryttare som ju är med och delar på hästen också är med på stallhyran. Vad den nu än är.


Så medryttare är alltså enligt min mening långt i från "skadligt".
 
Hittar man RÄTT medryttare, så skadas givetvis inte hästen!
Man är faktiskt inte den enda bra ryttaren i världen... ;)

Men jag har fått min gamla häst helt fysiskt förstörd, vilket kostade mig många tusen i sjukvård för honom tyvärr.
Det pga att medryttaren som hade honom HELT själv, inte alls red och skötte honom som vi kom överens om.
Den hästen funkar fö med vilken ryttare som helst, och har till och från gått med på ridskola när jag själv har haft lektioner.

Min andra häst förstördes helt mentalt av en annan medryttare.
Det är en känslig häst (inte alls som den ovan), som inte kan ridas av alla.
Men den medryttaren förstörde hans psyke så totalt att han blev farlig att rida!
Den hästen har jag själv ridit in och utbildat upp till LA/msv dressyr, och vi tävlar 1,20 hoppning.
Jag har aldrig haft de problemen som jag fick när medryttaren hade ridit honom några månader.
Hästen var fullkomligt blockerad, och en fara för både sig själv och sin ryttare.

Men denna häst reds även av en annan medryttare i flera år, helt utan problem! Bla har de placeringar upp till LB dressyr.
Men den ryttaren är en mkt duktig ryttare, som KAN rida och hantera hästar som står högre i blod, och vi har samma inställning till hur hästar ska ridas och hanteras.
 
Jag tycker medryttare är jättebra, och kommer själv att söka medryttare då min häst blivit lite äldre. Jag tänker att en medryttare kan komplettera min ridning, samt hjälpa till praktiskt förståss. Jag kan tänka mig att min medryttare hjälper till med kostnad för tex. skoning, och att hon/han betalar sin egen träning/tävling om det skulle bli aktuellt.

Nu har jag en låg stallhyra i förhållande till vad du har och jag tycker vad medryttaren betalar/ínte betalar har att göra med just hur stora mina utlägg är. Skulle jag ha en medryttare som utbildade min häst, skulle det förståss inte vara aktuellt att jag tog betalt på något sätt, tvärtom.

Jag har själv varit medryttare, men inte betalat något för det. Det har då handlat mer om att jag hjälpt till med motion av tävlingshästar, samt vid tävling, alltså mer en tjänst kan man säga.

Men som sagt, kostnaden har nog mer att göra med var i landet du bor och hur svårt/lätt det är att få en medryttare som är villig att betala.

Att det skulle vara skadligt för hästen kan jag alls inte hålla med om. Trivs du med din medryttare så tycker jag ni ska fortsätta som förut!
 
Det beror helt på vad ens målsättning för sig själv och hästen är. Om man ska tävla på hög nivå så är det ju möjligt att en medryttare kan förstöra något, men annars tycker jag det bara är positivt. Själv är jag oerhört tacksam för alla de chanser jag fick som yngre att vara medryttare på flera olika hästar. :bow: :bow:
Men min pålle som jag har nu vet jag inte riktigt om jag skulle vilja ha medryttare på... Han är 6-årig travare som jag kämpat med i 2 år för att komma dit vi är nu, vilket fortfarande inte är i närheten av dit jag vill komma :crazy: Honom har jag lagt ner så mycket tid och kärlek på och att han är en väldigt speciell liten häst (dom två senaste som ridit honom utom jag har blivit avkastade... :o :devil: ). Däreomt skulle jag kunna överväga att ta hjälp av en "medkusk", men i så fall måste jag veta att personen i fråga är duktig!
Alltså, kollar man upp personen ordentligt och sedan hjälper den i början så tror jag att det kan bli riktigt bra!
 
Medryttare är väl okej om det är "rätt" person. Jag har både haft medryttare själv (både mindre bra och jättebra sådana), och varit medryttare på flera hästar.

Även om jag bor i Sthlm själv, så tycker jag att det blir fel när man måste ha medryttare för att klara av att betala stallhyran! Då har man ju inte ekonomi för att ha häst egentligen!? Det finns ju de i Sthlm som vill ha upp emot 2000 kr i månaden för att man ska motionsrida hästen två ggr i veckan, det skulle jag aldrig betala!!

Jag har pratat med hästägare i andra delar av Sverige, och det är nästan bara i Sthlm som medryttare behöver betala för sig. Dom jag pratat med ser det som om dom får hjälp och avlastning och därför ska inte medryttaren betala.
 
det är helt klart upp till var och en om man vill ha medryttare eller ej. Det är också upp till parterna att bestämma om betalning. Hade jag inte egen häst skulle jag gladeligen betala för att rida en läromästare som kunde utbilda mig men jag skulle inte betala för att rida en häst som inte håller nog hög standard eller som jag måste utbilda själv.
Jag har valt att inte ha någon medryttare på min 6-åring. Jag är lite för egennyttig och vill ha totalkoll. Min förra häst hade en helt underbar medryttartjej när jag studerade, vi hade samma inställning till hästar, ridning och säkerhet.
 
Det där med att den skadas tycker jag låter överdrivet så länge det inte handlar om en grand prix häst.

Den här diskussionen har varit uppe många många gånger och brukar alltid sluta med att folk konstaterar att finns det nån som betalar så är det antagligen värt det för den personen, tillgång och efterfrågan. Avtalet om vad man ska/får göra kan ju också skilja sig ganska mycket mellan olika medryttare.

Min åsikt är dock den att det är moraliskt fel och orättvist att sätta likhetstecken mellan medryttare och ägare, dvs att medryttaren "ska betala sin del av vad det kostar att ha häst", för det är INTE samma sak och lika mycket värt att rida på någon annans villkor som att styra helt över sin egen häst. En del räknar ju ut vad hästen kostar per dag och låter medryttaren betala detta för sina dagar oavsett att medryttaren enbart får skritta i skogen och inget annat. Det är fel att utnyttja att folk gärna vill rida på det sättet tycker jag.

Likaså ser jag det som att hästägaren har det ekonomiska ansvaret och medryttaren betalar för *ridningen*. Det betyder att blir hästen halt kan inte hästägaren räkna med att medryttaren ska fortsätta betala. Har man då inte råd att ta fullt ekonomiskt ansvar för sin häst bör man inte heller ha en.

/mino
 
Om man får tag på en dålig medryttare som inte värmer upp hästen, är mycket hård i handen och stutsar jättemycket i hästens rygg så kanske en medryttare kan vara skadlig.

Men får man tag på en bra medryttare så är det faktiskt tvärt om! :idea: Vi har alla våra snedheter som vi undantagslöst för över på hästen. Eftersom medryttaren troligtvis inte är identiskt sned med dig, så kommer hästen att belasta annorluna när denne rider, och på det sättet undviker man ensidiga förslitningsskador!

Medryttare är alltså hur bra som helst. Men det måste ju vara någon som rider efter samma principer som en själv. Jag tycker inte att medryttaren skall behöva betala.

Mvh/Marie
 
Jag har medryttare på mitt 9åriga arab sto och jag har det av samma anledning som du(ekonomisk avlastning + lite ledig tid).
Personen som är medryttare på min häst har det väldigt fritt, hon har min häst som "sin egen" på "sina" dagar.
För den medryttare som jag har nu så har det varit ca 4st. När dom tidigare medryttarna har haft min häst har det hännt diverse konstiga saker som tex att hon helt plötsligt blev rädd för bussar, lastbilar och andra stora fordon. Och när jag frågade den medryttaren vad som hadde hänt så fick jag inget svar. En annan tjej for ut och galopperade även när hon visste att hästen nyss varit skadad och detta fick jag bara veta för att en som jag kännde hadde sett henne. Andra har bara slutat fara ut till stallet utan att säga till så hästen har fått ha tex omockat mm.
MED FEL MEDRYTTARE ÄR DET TROLIGEN JÄTTE SKADLIGT FÖR HÄSTEN....
Men denna otur som jag har haft med medryttare så kan man lätt tro att jag bara tagit första bästa, men det har jag inte. Jag har tagit god tid på mig och träffat många och valt ut ett par få som fick prov rida och sedan valt ut en.
Nog om det som varit.....
Nu har jag sedan snart 3år tillbaka en jätte bra medryttare...
Jag vet att hon tar väl hand om min häst och sköter om henne på bästa sätt. Och det känns jätte bra!
SÅ MED RÄTT MEDRYTTARE KAN ALLT BLI JÄTTE BRA OCH ALLA BLIR JÄTTE NÖJDA!!!!
ETT TIPS TILL ALLA SOM SKA SKAFFA MEDRYTTARE ÄR ATT SKRIVA ETT BINDANDE AVTAL SÅ ATT MEDRYTTAREN VET VILKA REGLER SOM GÄLLER KRING HÄSTEN OCH VAD MEDRYTTAREN FÅR OCH INTE FÅR GÖRA+KOSTNADER MM. DET HAR JAG MED MIN MEDRYTTARE BARA FÖR ATT SLIPPA ONÖDIGA MISSFÖRSTÅND!
 
om häst O ryttare trivs tillsamans så bör det inte vara skadligt, endel hästar trivs med lite omväxling. Samma sak gäller ju den riktiga ägare O konstanta ryttare, om hästen O ryttaren inte triv sså blir det ju skadligt för hästen O skadligt för ryttarens ridning, det är likasidigt för ryttare O medryttare. När man väl väljer medryttare till sin häst så ska man vara överrens om rpiset, både ägare O medryttare ska vara överrens med varandra, inget tjafs eller dylik. En medryttare som tycker om hästen O är villig att satsa pengar på ridning några dagar i veckan är inte alltid lätt att hitta, men när man väl har funnit en så ska man hålla den hårt O varsamt.
 
Jag tycker att det är helt ok att ha medryttare, bara man lägger energi och tid på att hitta en medruttare som både du och hästen trivs med. Det kanske är en skogsmulle som sköter skogsridningen o lämnar paddocksridandet åt dig eller tvärtom eller så blandar ni vilt! Hästarna mår inte dåligt av det. Det finns naturligtvis hästar som inte trivs emd flera ryttare men det är ytterst få ryttare som mår dåligt av två ryttare! Skulle jag behöva hjälp skulle jag absolut ta betalt.
De jag känner brukar räkna ut vad hästen kostar om dagen och ta det gånger antalet dagar medryttaren har hästen o dra in foder, box o skor i de pengarna.
 
Visst kan medryttare skada hästen, men det beror INTE på att hästen rids av flera. Tvärtom så kan det vara nyttigt för hästen att ridas av flera.
Det finns ytterst få ryttare som inte har någon defekt/esnedhet som inte påverkar hästen. Det kan göra att hästen blir sned/halt om den rids för länge med samma ryttare. Fler ryttare på hästen minskar den risken.

När det gäller betalning för att vara medryttare så är det ju tillgång och efterfrågan som styr.

Hästägaren tar ut vad medryttaren är villig att betala.

Om en medryttare inte vill betala, så får dom väl leta efter en annan häst.
Vill hästägaren ha för mycket, får dom väl leta efter en annan medrytttare.

Krångligare än så är det inte.
 
Håller fullständigt med dej. När jag bodde i Stockholm tog jag betalt av mina två medryttare. Dels för att det var och är jättedyrt att ha häst i storstan, dels för att sålla ut dom som bara vill ut och flängrida, från dom som vill rida seriöst. Nu när jag bor i dom mörka skogarna tar jag inget betalt, men i gengälld har jag nog nu fått den bästa medryttare jag någonsin haft. Hon kan rida båda mina hästar superbra. Dom är nu så fint ridna att det räcker med en felaktig in eller ut andning så reagerar dom och undrar vad jag vill. Tills dom kommer ihåg att det är deras snea matte som sitter på ryggen och inte hon som rider med silkestrådar i händerna. Min gamla Dame är 21-år och mjukare och känsligare att rida än på många, många år. T.o.m. hovslagaren har reagerat på hur hon sliter sina skor på ett annat sätt nu än för 1 år sedan. Lycka är att finna en som rider som man själv skulle villja men inte kan längre. Själv är jag dock inte ogin utan lånar gärna ut mina hästar till dom övriga i stallet om dom har kompisar med sej. På samma sätt som jag en gång i tiden fått låna och t.o.m tävla andras fina tävlingshästar, vissa var t.o.m etablerade svårklasshästar, och fått lära mej massor av duktiga hästar. På samma sätt önskar jag att mina hästar ska kunna lära andra att rida på rätt sätt. Stalltjejens kusin som red min gamla häst i somras, ringde och var nästan otröstlig, talade om att hon inte kunde få ridskolans hästar att skritta ens. Hon som både travade, galopperade och hoppade småhinder på Damen. Mitt råd till henne var: BYT ridskola. Det finns så många i Stockholm att det inte finns någon anledning att rida där man inte trivs. Samma sak är det med medryttare. Trivs ni inte ihop, BYT. På landsbygden finns oftast inte samma urval. Men om du inte trivs med hästen eller ägaren, BYT. Om du inte trivs med din medryttare och den inte vill göra som du anser att din häst ska skötas om och ridas, BYT. Jag har också haft dåliga medryttare, ja t.o.m. urusla ryttare, då har jag faktiskt sagt upp dom. Det är din skyldighet som hästägare. Är det tvärtom, att ägaren inte sköter om hästen eller rent ut sagt skadar den med villje, då säger jag det, och sen fick jag flytta från stallet. Det var stallägarens häst som misskötes så till den milda grad att slaktades. Men medryttaren var det inget fel på, henne tog jag över. Så ibland är det så att det är ägaren istället för medryttaren som är skadlig.
 
det är lätt för en 14 åring och säga hurvida man ska betala eller ej. Vänta tills denna kliver ut i vuxen världen och inser vad allt kostar.
 
Jag tycker att det kan vara bra... Iallafall om hästen rids av någon anna lite då och då, för den anpassar se jibland lite för mkt vad gäller ridningen, så den kan bli "förstörd" av att ridas av bara en ryttare.
Då menar jag itne att den kanske blir dålig eller så utan att om ägaren nångång åker bort så kanske det inte finns någon som Klarar av att rida hästen, för att den är så van vid sin ryttare att den vägrar göra någonting med nån annan.
Tyvärr så kan det bli så!!!

Samtidigt är vissa hästar såna som inte kan ridas av mer än en person, men det kan ju ändå vara bra att va två.. Då kan man ju med tiden lära hästen att även acceptera två ryttare som rider olika.

Samt att om det är SÅ (:eek:) dyrt så kan det ju vra lite svårt attt få ihop det ekonomiskt...

Men om jag ska vara ärlig så tycker jag inte att man sak skaffa medryttare för att man inte har tid...
För det ska man ju ha om man överhunud taget ska fundera på att skaffa en häst, då ska man ju veta att man har tid med den..
Visst det är en sak om man jobbar mednågot o får tex ändrade arbetstider vissa dagar- det kan man ju itne direkt bortse från, men så länge man går i skolan så VET man ju att man kan få sena tider, mer läxor osv.
Det är ju sånt man får tänka på INNAN man skaffar en egen häst.

Egentligen är det ju samma sak med kostnaderna att man borde tänka på det innan man skaffar en häst, men det kan ju även där hända något oförutsägbart!
 
Håller med om att en bra medryttare kan hjälpa både hästen och ägaren!

Min ynglings första medryttare löste ibland upp "knutar" som jag kämpat flera dagar med!
Kalas! :bow:

Men som sagt, man får välja medrytttare med omsorg! För annars kan det sluta med tårar och katastrof!
 
Sjävklart är det inte skadligt att ha medryttare, det är ju helt vanliga människor de med (för det mesta...). Jag har själv varit medryttare och haft medryttare, och det hela handlar väl om hur väl man passar ihop med häst och ägare, samt vilken inställnig man har själv. Jag anser att en medryttare skall behandla hästen lika varsamt som om det vore ens egen, men självklart hålla sig till de förutsättnignar man kommit överens om med ägaren.
Den sista hästen jag var medryttare åt red jag i fyra år, mellan 2-6 dagar i veckan beroende på ägarens möjligheter för tillfället, och vi kom väldigt bra överens. Jag upplevde faktiskt själv att hästen blev mer avslappnad och lugn, plus mera känslig för hjälperna, med tiden. Hans ägare är mer krävande och inte lika tillåtande som jag, och jag tror att det stärkte hans självförtroende att få känna sig bra och inte vara nervös för kraven hela tiden.

Så självklart kan det vara bra att ha medryttare, om inte annat så kan det väl vara stimulerande både för häst och ryttare att få lite omväxling ibland.
 
Just det "komma överens med ägaren" är så viktigt!
För så länge som man gör det, så kommer det ju funka!
Man får ju som medryttare inte börja laborera och prova utan att först kolla att det är ok med ägaren!
För det är ju ägaren som oftast känner hästen mest, och den vet ju hur hästen funkar. OCH vad som ska krävas/inte krävas av hästen.

Likaså är det ju både som medryttare och hästägare viktigt att RAPPORTERA!
Rapportera "konstigheter" både i ridning och rent fysiskt!
Det var där det brast med mina två medryttare!
De talade alltså inte om att hästen i det ena fallet mådde fysiskt sämre (den hästen red jag inte själv, så jag kunde inte märka skillnaden), och den andra talade inte om att ridningen inte alls fungerade med henne!

Kan tala om att kraschen var så total, att jag inte trodde det var möjligt! :cry:
Usch! Jag har hållit på med pållar i över 25 år, och trodde faktiskt inte att man KUNDE försöra så mkt på så kort tid!

Men samtidigt har jag även haft andra medryttare på båda hästarna där det funkat till 100%! :bow:
 
En bra sak, när man har medryttare (annars också iofs) är att skriva upp var och hur man ridit hästen under dagen. På så vis vet man alltid vad som hänt dagen innan. Det får dock inte ersätta den viktiga muntliga kommunikationen men underlättar. Tänk på det som en ridloggbok för hästen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 267
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 576
Senast: iNHALE
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 280
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 208
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp