medryttare som aldrig rider

Sv: medryttare som aldrig rider

Visst finns det rötägg, precis som det finns rötägg till hästägare. Jag känner och har känt hur många som helst som haft och har, superbra medryttare till sina hästar genom åren och i nutid, det är ingen skillnad på hästägare och medryttare de är inte olika släkten!

Jag tycker oftare det handlar om att hästägaren inte haft en klar bild av vad de egentligen vill, många skaffar medryttare utan att ens från första början faktiskt egentligen vilja ha en. de skaffar sig för att de känner sig akut nödda och tvugna typ, och det är väl kanske inte en jätteoptimalt utgångsläge att börja utifrån för de är avogt inställda redan från början eller har inte tänkt igenom hur de har tänkt sig och vad de vill och tycker, och då är det klart att det skiter sig sen då det blir otydligt för medryttaren som antagligen kommit in på otydliga premisser därutöver. Alternativt så är man oerfaren rekryterare som hästägare och vet inte hur man sållar agnarna från vetet så att säga.

Jag tycker som sagt att det är mkt deprimerande, för att inte säga skrämmande, att medryttare diskuteras som om de vore ett annat släkte, i var och varannan tråd här på buke. Det blir väldigt politiskt skrämmande för mig, som att diskutera typ ras och folkgrupp.

Jag tror många medryttare "blir" märkliga i hästägarens ögon, också för att hästägaren skapar dem att bli såna. samarbetet hästägare -medryttare funkar i grund och botten likadant som chef-medarbetare. Tar man som hästägare eller chef ifrån sin medryttare/medarbetare all motivation genom att mikro kontrollera och vakta och detalj/toppstyra dem, så har man skapat sitt eget monster. Varför skulle en endaste människa, vara motiverad eller ansvarssugen under såna premisser liksom. För mig är det enkelt, att tänka i det perspektivet.

:Bow:

Visst är det så. Jag är numera, efter 12 år med egen häst medryttare. Har ridit andras hästar en del innan och mao stött på en del olika hästägare- mer eller mindre nitiska och kontrollerande.

Nu rider jag en superfin häst med världens bästa ägare(/chef ;)). Vi hjälps åt helt enkelt och har inga stora krav på varandra. Jag får vara delaktig i utbildningen och planeringen, komma med egna ideer och testa mig fram utan att behöva dubbelkolla och dubbelkollas. Visst har vi olika åsiter ibland, men då kan vi diskutera oss till vad som kan funka och inte funka.
Är jag supertrött och har mycket att göra någon dag är det helt ok om jag bara åker ut och mockar eller tom stannar hemma, precis som jag skulle gjort om det var en egen häst.

Vi hjälps åt i stallet och den som är först och har tid gör så mycket den hinner i de 3 boxar som finns, ser jag att ex hö behöver längas ner så gör jag det.

Dvs jag har eget ansvar och känner mig betrodd vilket gör att man är motiverad att göra det där lilla extra som att tömköra ponnyn, hämta spån eller fixa hagar etc.

Sen kanske det underlättar att jag haft egen häst, och jag vet att det inte alltid bara är roligt och att nov-mars faktiskt nästan aldrig roligt ;), men att vintern går över och att hästen måste ridas ändå, det finns ju pannlampor och dunjackor..
 
Sv: medryttare som aldrig rider

*KL*

Nu är jag inte medryttare, men har varit och är sugen på att bli det igen om jag hittar en bra häst med vettig ägare :D

När jag var medryttare red jag ungefär 2-4 dagar i veckan. Och ja, jag red varje gång. Även om jag någon gång hade dåligt med tid, då tog jag en skrittrunda i 20 minuter barbacka, för att hästen skulle få någon form av motion. Även de gånger hästen/hästarna varit dåliga så har jag åkt ut bara för att rykta, pyssla om och ge ägaren den avlastning de efterfrågat (har aldrig betalat för att vara medryttare, då ägarna velat ha avlastning, och inte ekonomisk hjälp). Har jag någon gång varit sjuk, så har jag med en gång ringt och meddelat detta. Jag trodde detta tillhörde vanligt hyfs men uppenbarligen är det väldigt få medryttare som anser detta.

Dock var det vid ett tillfälle som jag inte var medryttare, fick ett telefonsamtal från ägaren till en fd medryttarhäst om att en i stallet brutit foten och behövde hjälp med sin häst. Visst sa jag. Åkte till stallet 6-7 dagar i veckan, tog åtaganden, mockade & fixade foder - men, då red jag inte varje gång - mest för att jag gick andra året på gymnasiet och hade mycket plugg. Men red åtminstone 3-4 dagar i veckan. Jag åkte ut i princip varje dag för att ta hand om hästen, trots min brist på tid, för att hjälpa en hästägare i nöd - men tiden fanns inte varje dag till att rida och motionera. Fast detta var ju under speciella omständigheter.
 
Sv: medryttare som aldrig rider

Men till en viss del kan jag hålla med dig, att medryttare kan vara ett skumt släkte
.

Det här tar jag som varit medryttare under väldigt många år till olika hästar lite illa vid mig av. Antar att du inte verkligen drar alla över en kamm men det finns en lite sur attityd mot medryttare, och sånna här komentarer höjer inte deras status och motivation precis.

När jag var medryttare träffade jag på en och annan riktig skitstövel till hästägare i stället, och det finns en hel del hästägare som glatt lägger hela ansvaret i knät på sin medryttare. Hur lata är inte alla dessa?

Varför får man aldrig höra något om alla BRA medryttare och fodervärdar? Är de så ointressanta att skriva om??
 
Sv: medryttare som aldrig rider

Medryttarna får träna och tävla :)
 
Sv: medryttare som aldrig rider

.

Varför får man aldrig höra något om alla BRA medryttare och fodervärdar? Är de så ointressanta att skriva om??

Ja det undrar jag också, varför skrivs det aldrig något om dem? I övrigt drar jag inte alla över en kan nej, däremot så måste jag tyvärr tillstå att genom åren har det hunnit förbi ett antal medryttare till mina stallkompisar. Visst har det funnits bra sådana, inte tu tal om det. Men alldeles för många har faktiskt varit mycket knepiga utifrån betraktarna, och några förvisades to m av hyresvärden och var inte välkomna tillbaka och då pratar vi om en sådan som var allt annat än knepig snarare tvärtom nämligen oerhört tolerant.

Just detta har gjort att jag helst avstår från medrytteriet så får mina hästar sparka sig trötta i hagen istället.:D
 
Sv: medryttare som aldrig rider

Hej!
Jag rider i vilket väder som helst på mina medryttarhästar. Kläder efter väder, gäller hästarna med! När de regnar och blåser tar jag oftast en skrittrunda ut i skogen så att dom får röra på sig, men är de OK väder rider jag i paddocken. Vi väntar just på att ridhuset ska bli klart och då blir allt så mycket lättare.

Förstår inte varför man inte rider om man ville bli medryttare :)! De enda gångerna jag inte rider är om jag är riktigt sjuk!
 
Sv: medryttare som aldrig rider

.Varför får man aldrig höra något om alla BRA medryttare och fodervärdar? Är de så ointressanta att skriva om??
Jag försökte få igång en tråd på gnägg för ett bra tag sedan, en tråd tillägnad just de fantastiska, underbara och pålitliga medisarna.... men det var väldigt få som hakade på tyvärr. Hade gärna sett att den tråden fylldes med historier så att medryttarsläktet fick sig en puff i ryggen. Det finns otroligt fina medryttare där ute, jag har hittat en av dem och jag vet många som gjort detsamma.
 
Sv: medryttare som aldrig rider

kl

Jag är sedan 4-5 veckor tillbaka medryttare på en jättefin halvblodsvalack där jag har hand om honom allt från 1 till 4 dagar. Vi gör upp schema långt innan (3 veckor i förväg) så får man helt enkelt planera andra saker runt "hästschemat", jättesmidigt!

På mina dagar gör jag alla vardagliga sysslor samt rider. MEN, jag rider inte under omständigheter som annars skulle stoppat min ridning ifall det vore min egen häst. Helt enkelt de gånger jag inte känner mig helt säker på väder, mig själv eller häst.

Är det kass väder, exempelvis blåser hårt eller snö på ridhuset som är på vippen att tjosa av så brukar det då istället bli att longera eller massera.

Har jag ont (har samlat på mig en hög med hästskador från tidigare år :angel:), eller sjuk brukar hästen få stå, men jag tar fortfarande sysslorna för min dag.

Hittills har han fått stå 1 av mina dag, men det var pga biltrubbel och eftersom jag är körkortslös och det är en bra bit till stallet fick min "utskjutsare" vänta med mig i stallet tills jag blev klar, och kunde inte kräva att denna skulle stanna där i 3 timmar för att jag skulle hinna rida...

Vi medryttare är också hästmänniskor, och jag har haft egen häst i 4 år (innan han blev såld pga studier och begränsad tid) men måste medge att jag, trots min medryttarstämpel, INTE konverterat över till en helt annan ras/grupp/art ;) Under mina dagar i stallet är jag hästägare som får hjälp och råd vid behov av högre auktoritet. Och det är tre väldigt nöjda parter, människa x2 och häst ;):D
 
Sv: medryttare som aldrig rider

Jag försökte få igång en tråd på gnägg för ett bra tag sedan, en tråd tillägnad just de fantastiska, underbara och pålitliga medisarna.... men det var väldigt få som hakade på tyvärr. Hade gärna sett att den tråden fylldes med historier så att medryttarsläktet fick sig en puff i ryggen. Det finns otroligt fina medryttare där ute, jag har hittat en av dem och jag vet många som gjort detsamma.

Jag är en av de "fantastiska" medisarna du nämner som FICK min medishäst ;)
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 402
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
617
Senast: valy
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 392
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 915

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp