Medryttare stannar i timmar

Bukefalos 30 år!

Så du menar att jag inte kan fråga om det inte finns något fält att rida på för andra läser tråden? Vilka andra? Folk som då tror att man får rida på alla fält eller vad menar du?

Det är relativt vanligt att man har någon gräsplätt man får rida på vid stallet. Särskilt om man inte har ridbana.
Ja, att andra antar att man får rida på andras åkrar. Inte att just du kan fråga utan att man ska göra det. Jag har själv gjort fel och antagit att man får.

Jag antar att våra tankar går olika helt enkelt, jag har aldrig haft egen häst i ett stall med tillgång till endera förutom när jag stått i anslutning till förening eller liknande. Typ en 4Hgård och senare gymnasiet.
Någonstans har det väl funnits en stubbåker vissa delar av året men inte i anslutning till stallet sas. :)

Jag har aldrig varit i ett stall (som medryttare) där det inte fanns någonstans att rida. Ridbana eller ridhus. Alla stall har varit på någons gård. Sen har ridbanorna/ridhuset kanske inte hållt toppkvalitet varje dag året runt. Men de har iaf funnits där.

Inte alltid. Fält räknas som odlad mark och är det inte stallägarens och med deras tillåtelse får man inte rida där.
Jag menar naturligtvis på området vidstallet annars blir det rätt lönlöst eftersom medryttare inte kan rida ut och rida iväg själv om DU nu läst tråden!

Jag har aldrig varit i ett stall (som medryttare) där det inte fanns någonstans att rida. Ridbana eller ridhus. Alla stall har varit på någons gård. Sen har ridbanorna/ridhuset kanske inte hållt toppkvalitet varje dag året runt. Men de har iaf funnits där.
överlag känns det ju rätt meningslöst om medryttare ska vara i ett stall utan andra möjligheter än att rida ut om denna nu inte kan eller får rida ut själv?

Stackars tjej , nånting måste ju skava i det andra livet hon har om hon väljer att vara kvar så länge.

Varför då?
Jag är mer mer än gärna i stallet så länge, tycker det är hur mysigt som helst att bara pyssla runt.
Att hon hänger med familjen kan ju bara vara för att hon tycker det är trevligt, har det inte kommunicerats tydligt att de vill vara ifred är det inte så lätt att veta. Alla är inte jättebra på sociala koder.

Jag blir mer ledsen för tjejens skull när det nästintill raljeras över hur länge hon borstar och flätar.

Varför då?
Jag är mer mer än gärna i stallet så länge, tycker det är hur mysigt som helst att bara pyssla runt.
Att hon hänger med familjen kan ju bara vara för att hon tycker det är trevligt, har det inte kommunicerats tydligt att de vill vara ifred är det inte så lätt att veta. Alla är inte jättebra på sociala koder.

Jag blir mer ledsen för tjejens skull när det nästintill raljeras över hur länge hon borstar och flätar.
Jag blir också ledsen för tjejen. Tycker det oftast klagas på att ungdomarna inte vill vara länge i stallet nu för tiden. Ska vi inte uppmuttra tjejen att vara i stallet? Men själklart ska hon inte störa familjen som bor på gården.

Varför då?

Samma här, nu har jag visserligen flera hästar och delar all uppgifter i stallet med bara min kompis så det blir lång tid oavsett.

Men jag snittade nog minst 3-4h på ridskolan när jag var skötare även de dagar jag inte hade lektion och den tiden minskade direkt inte när jag gick hästgymnasium. Tvärtom hade jag ytterligare en sköthäst då fast privat som inte reds. Det var pyssel, lite klickerträning och någon promenad på sin höjd.

Visst kan det va så att hon undviker hemma men det kan väl likväl bara vara att hon älskar att umgås med häst? Det kan väl inte vara så konstigt att förstå.

Däremot absolut att ts behöver ha tydliga regler för vad som hör till inackorderingarna och vad som är deras egen privata sfär och ta upp det med ägare och medryttare. Men själva tiden tycker jag inte är det minsta konstig.

Varför då?

Jag tänkte som så att hon kanske hade andra kompisar som drog men jag kan ha tänkt fel.

Men det raljeras på sätt och vis över hennes ridning också, varför ska den som kan vara sällskap någon gång ut alltid rida med fart, så hon inte kan följa med?

Framgår det nånstans varför hon inte får/kan rida ut själv? Om det handlade om ett par gånger i början förstår jag inte varför hästägaren inte löser det? Antingen att själv gå med och se så att det funkar (det är det jag själv hade gjort) eller då be någon annan i stallet (typ TS) att ta med henne ett par gånger. Är det ett par gånger bara står man nog ut även om hon rider sakta?

Om hon av någon anledning aldrig kommer få rida ut själv och stallet inte har ridbana eller ridhus (jag har under mina 26 år som hästägare stått i TVÅ stall med mindre ridbana, aldrig ridhus) förstår jag faktiskt inte hur hästägaren har tänkt att detta ska gå att lösa?

Jag förstår att TS tycker att det är jobbigt att tjejen bosätter sig i deras privata zoner och vill umgås så hon blir någon slags ofrivillig barnvakt, det hade jag också tyckt. Men jag tycker nog att det är hästägaren som är märkligast i den här historien, varken TS eller tjejen verkar egentligen vara boven. Det största problemet mellan TS och tjejen är ju att tjejen klampar in på privatlivet och det kanske hon hade slutat med om TS sa till.

Framgår det nånstans varför hon inte får/kan rida ut själv? Om det handlade om ett par gånger i början förstår jag inte varför hästägaren inte löser det? Antingen att själv gå med och se så att det funkar (det är det jag själv hade gjort) eller då be någon annan i stallet (typ TS) att ta med henne ett par gånger. Är det ett par gånger bara står man nog ut även om hon rider sakta?

Om hon av någon anledning aldrig kommer få rida ut själv och stallet inte har ridbana eller ridhus (jag har under mina 26 år som hästägare stått i TVÅ stall med mindre ridbana, aldrig ridhus) förstår jag faktiskt inte hur hästägaren har tänkt att detta ska gå att lösa?

Jag förstår att TS tycker att det är jobbigt att tjejen bosätter sig i deras privata zoner och vill umgås så hon blir någon slags ofrivillig barnvakt, det hade jag också tyckt. Men jag tycker nog att det är hästägaren som är märkligast i den här historien, varken TS eller tjejen verkar egentligen vara boven. Det största problemet mellan TS och tjejen är ju att tjejen klampar in på privatlivet och det kanske hon hade slutat med om TS sa till.
Det var sagt att hon behövde sällskap första gångerna, nu har hon haft sällskap av TS två gånger så det finns väl inget som hindrar att hon rider ut själv nu? Hon känner hästen vid det här laget och medryttaren är inte TS ansvar, däremot borde både hon och hästägaren säga ifrån vad som gäller privat område.

Det var sagt att hon behövde sällskap första gångerna, nu har hon haft sällskap av TS två gånger så det finns väl inget som hindrar att hon rider ut själv nu? Hon känner hästen vid det här laget och medryttaren är inte TS ansvar, däremot borde både hon och hästägaren säga ifrån vad som gäller privat område.
Ja så tänker jag också? För får hon aldrig rida ut själv för hästägaren kommer det här aldrig funka.

Nu är jag nyfiken, är själv alldeles för dålig att sätta gränser och säga nej. :o

Hur och vad skulle man som stallägaren kunna säga till tjejen(eller om det hade varit en vuxen person) om att hålla lite avstånd?

Nu är jag nyfiken, är själv alldeles för dålig att sätta gränser och säga nej. :o

Hur och vad skulle man som stallägaren kunna säga till tjejen(eller om det hade varit en vuxen person) om att hålla lite avstånd?
"Det är så kul att du trivs i stallet. Du är så välkommen att vara där. Vi som familj vill inte att hästägare och medryttare kommer in på vår tomt. Vi bor ju här, och behöver kunna slappna av utan att vänta oss besök jämt. Det är inget personligt, utan så här säger vi till alla inackorderade och deras medryttare."

Jag säger inte att det inte är ett knepigt samtal att ta, men jag är övertygad att man kan ha det utan att det behöver bli jobbigt på sikt.

Oerhört svårt såhär i efterhand, medryttaren skulle informerats vid uppstarten , kommer informationen nu så kan det kännas utpekande att hon inte är önskvärd. Det är en sak att säga till om husets privata sfär, men att reta sig på att någon står på gårdsplanen?

Liknande trådar

• Nervös vid ridning ensam
  • Uppsagd som medryttare
  • Träning, råd
  • Ponnyn stegrar och vägrar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat