Medryttare stannar i timmar

Bukefalos 30 år!

Jag undrar om det faktiskt definierats för alla vad "första gångerna" är?

Tänk om ägaren sagt "första 10 gångerna", men TS har ju bara ridit med medryttaren två gånger? Eller tänk om medryttaren tror att det är typ 10 gånger, för att ägaren sagt något ospecifikt i stil med "i början, tills det känns bra".

Så nu hänger medryttaren omkring och hoppas kunna pricka in TS ridtur, för att hen tror att hon inte får rida utan TS? Eller tänk om hen är för osäker för att rida utan sällskap?

Jag tycker att det låter som att TS måste prata med hästägaren om vad som utlovats, och tydliggöra att hen inte har lust att rida med sällskap.

Min dotter är 20+ nu, men när hon var yngre och ”ensam” i stallet skulle hon aldrig ha drömt om att gå in till stallägaren, det var inget uttalat utan så är det.

Alla är inte som din dotter. Vissa behöver tydlighet och ramar och det är inte fel, vi är olika och fungerar på olika sätt.
Exakt. Jag hade vuxna som när de satte staket på grannfastigheten tyckte det var en bra ide att plocka fram mina utemöbler (som jag ställt undan för att klippa gräset) och sätta sig och fika i min trädgård. De förstod inte alls vad de hade gjort för fel när jag bad dem ställa tillbaka möblerna och lämna min trädgård. De menade att de hade rätt att ta rast 😳 Ja absolut men inte i min trädgård O_o

De utgick ifrån att det var okej att sätta sig och fika där så att en tonåring inte förstår att det inte är okej att sätta sig i ts trädgård är faktiskt inte så konstigt.

Jag undrar om det faktiskt definierats för alla vad "första gångerna" är?

Tänk om ägaren sagt "första 10 gångerna", men TS har ju bara ridit med medryttaren två gånger? Eller tänk om medryttaren tror att det är typ 10 gånger, för att ägaren sagt något ospecifikt i stil med "i början, tills det känns bra".

Så nu hänger medryttaren omkring och hoppas kunna pricka in TS ridtur, för att hen tror att hon inte får rida utan TS? Eller tänk om hen är för osäker för att rida utan sällskap?

Jag tycker att det låter som att TS måste prata med hästägaren om vad som utlovats, och tydliggöra att hen inte har lust att rida med sällskap.
Jag håller med. Jag hade börjat med hästägaren faktiskt om jag var som TS för det känns som att flera missförstånd i den här historien börjar där.

Kommunicera med hästägaren som får ta upp det med medryttaren.

Vilka ställen på gården som är privata. Att ni bor på gården och därmed är privata om inte ni tar kontakt att umgås.
Dvs gränsdragning, tjejen kanske inte förstår den gränsen själv utan måste vara tydligt.

Det ser man ju bortikring, 'privat område' eller privat dörr eller liknande. Inget konstigt att sätta den gränsen på sin egen gård.

Sätt ut ett bord och en stol i/vid stallet där hon kan vänta på skjuts istället, kanske?

Jag tänker också att det kan vara bra att börja med hästägaren, men ur en liten annan vinkel (som tillägg, håller med om mycket som redan sagts).

Tänker utifrån den unga tjejens skull, tänker jag själv skämts ihjäl om jag blivit ”konfronterad” av stallägaren i en sådan här situation, och sannolikt inte kommit tillbaka - hur väl det än formuleras. Tas det genom hästägaren blir det ingen direkt konflikt med stallägaren och det blir enklare att gå vidare. Sen kanske den unga tjejen inte alls funkar så som jag hade funkat, men tänker det som lite input iaf :)

Hej!
Bor på egen gård varav en häst hyr plats och har en medryttare. Dilemmat:

Medryttaren snittar på 4-5 timmar varje gång hon är ute på gården och vi har nu börjat störa oss på att aldrig känna oss ensamma. Hon går i skolan och kommer alltså bara ut på helger eller lov, tider då vi också är lediga och vill kunna njuta av vår gård utan att känna oss som barnvakt eller hjälpreda.

Grejen är den att hon inte rider ut själv utan står och ryktar och flätar hästen i 4 timmar, verkligen mitt på gården. Är hon sedan klar och vi är ute och grejar så kommer hon och ska umgås.

Vi har instängslad framsida där vi har matbord etc och dit går hon in och sätter sig för att vänta på sin skjuts om vi inte är ute, precis framför köksfönstret. Nu har det blivit så att vi håller oss inne efter att hon varit här ca 3 timmar för vi inte vill att hon ska stanna här längre än hon ”behöver”. En gång eldade vi och då stannade hon ytterligare två timmar och var med oss och våra barn.

Ägaren hade tydligen sagt att hon skulle ha med sig någon första gångerna hon red ut och jag har följt med två gånger. Men jag har en pigg häst och jag gillar fart så rider helst själv.

Jag har själv varit medryttare till flera och har enbart hållit mig till stallet och sedan ridit hästen och åkt hem. Av respekt för dem som bor där.

Kan jag skriva till hästens ägare om detta?
Jag tycker inte tiden i sej självt är så farligt lång faktiskt, tänker att om man tar sig an inackorderingar på sin gård så får man nog också acceptera att folk kommer med hästen. Jag har aldrig någonsin faktiskt skyndat mig i stallet pga respekt för dom som bor där, jag tar för givet att om dom vill ha inackorderingar så har dom inget emot att man är där och umgås med sin häst.

Sen kan det mycket väl vara så att denna medryttare väntar på att någon ska rida så att den kan hänga med, det är så jag skulle gjort i yngre år som inte vågade fråga saker och ting. Det är inte ovanligt tror jag alls, prata med hästägaren och fråga hur upplägget är och säg till den att den kan säga till sin medryttare att du inte vill rida ut med personen om det är så att det är det den väntar på.

Och sätt ut möbler vid stallet så inackorderingar och dess medryttare kan ha någonstans att vara medans dom väntar på vad det än är dom väntar på.

Liknande trådar

• Nervös vid ridning ensam
  • Uppsagd som medryttare
  • Träning, råd
  • Ponnyn stegrar och vägrar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat