Blir lite vanskligt när det inte är ni som "bjudit in" medryttaren till att hänga på gården.
Drar lite paralleller till min egen uppväxt. När jag var tonåring så hade jag bara stått på stall som var stora ridskoleanläggningar där hela anläggningen var fri för bruk så att säga. När jag blev lite äldre så stod jag i några mindre stall där det var en ägare som bodde på gården och jag gick iof kanske inte å hängde utanför köksfönstret men fick ändå förklarat för mig vilka områden som var gemensamma och vilka som var privata. Man kan ju kanske tänka om äldre barn att dom borde veta pga att dom är äldre men av och till så behöver man få förklarat saker för att man saknar erfarenhet av den situationen man nu är i fastän man har erfarenhet av stall och häst innan.
Tror även att
@DarkInNight kanske är inne på något i förhållande till hästägare.
Hästägaren kan ju ha sagt, var där så mycket du vill men ska du rida måste du rida tillsammans med XX och om inte det går så pyssla bara med hästen. En tonåring kan tolka det som att det är fritt fram överallt på gården och kanske är så glad för att få hänga i ett stall att man inte bryr sig om att planlägga någon ridning om det upplevs som att det inte riktigt passar för dig.
Sen kan det också vara så att ungdomen i fråga bara är tokigt intresserad av hästar och själv inte vill vara nån annanstans. Jag kunde pyssla med min sköthäst och utrustningen i timmar, eller bara sitta och kolla på hästarna i hagen och vipps så hade det gått typ 2h

förstår att det kan bli lite jobbigt när man vill ha sin egen gård ifred
Hoppas det löser sig med ett samtal med hästägaren.