Medryttaren flyttar med hästen till jobb - kontraktshjälp?

pixietail

Trådstartare
Eventuellt ska jag, pga olika anledningar, låta min medryttare ta med sig min häst till ett hästjobb på en annan ort och ha henne uppstallad där. Sitter och filar på ett kontrakt/avtal, och tänkte försöka få lite respons på det, se vad jag har missat, vad jag borde skriva om osv.
Hon ska inte konkret ta henne på foder, jag ska stå för en hel del av kostnaden såsom veterinär,halva skoningen och vaccination och det är helt ok med mig.



Kontrakt för medtagande av medryttarhäst till annan anläggning



Mellan undertecknade parter har idag träffats följande avtal, som upprättas i två exemplar.

*Medryttare/hyrestagare

Namn:
Personnummer:
Adress:
Telefon:

*Hästägare

Namn:
Personnummer:
Adress:
Telefon:


*Häst

Namn:
Kön:
Födelsedata:
Ras:
Signalement:
Idnr:


* Avtalsperiod

Gäller perioden xx/xx-xx till xx/xx-xx, med möjlighet till förlängning (då nytt kontrakt upprättas).

Hästen kommer vistas på nedanstående adress:

___________________________________

___________________________________

___________________________________


Eventuellt byte av uppstallningsplats, skall godkännas av hästägaren, hästen får inte flyttas utan ägarens uttryckliga tillåtelse.

Ägaren har rätt att utan dröjsmål hämta hem hästen om denna så önskar.
Transport av hästen ombesörjes av medryttaren om inte annat överenskommits, eller ägaren önskar hämta hem hästen i förtid.


* Hyreskostnad

Ägaren står för:
Försäkring
Halva skoningskostnaden (skor fram verkas bak)
Vaccinering samt veterinärvård (undantag se punkt nedan).

Medryttare står för:
Uppstallning
Foder
Halva skoningskostnaden (skor fram verkas bak)



*Ansvarsfrågor

Medryttaren skall under avtalstiden se till att hästen får professionell skötsel och vård samt svara för samtliga kostnader som där av följer, innefattande stallplats, foder och avmaskning. Skoning delas lika mellan medryttare och ägare. Veterinärvård och vaccinering står ägaren för.

Skada eller sjukdom som uppkommer under avtalsperioden, ansvarar medryttare för att denna kommer under behandling. Vid behov skall alltid veterinär tillkallas. Vid möjlighet (vid icke akuta tillfällen) ska ägaren först kontaktas och rådfrågas. Beror skada eller sjukdom på oaktsamhet av medryttare står denna helt för självrisken, annat fall står ägaren för självrisken samt övriga veterinärvårdskostnader.


Fodervärden känner till hästens nycker och ägaren är ej ansvarig för eventuella personskador eller andra skador som en häst kan förorsaka.


* Försäkring

Ägaren står för försäkring.
Hästen är försäkrad i Agria, Bas Veterinärvård 60 000 kronor.
Agria plus tilläggsförsäkring, Agria incident ingår.

Grundsjälvrisk 1500 kr samt 0% rörlig del.

Försäkringsnummer xxx
Kopia av försäkringsbrev bifogas.


* Användningsområde

Hästen får inte ridas av någon annan än medryttare som omfattas av detta kontrakt utan ägarens tillåtelse.
Endast motionsridning. Spö får inte användas i ridning eller hantering.

Hästen ska ha tillgång till daglig utevistelse och få god skötsel och vård.



* Medföljande utrustning

sadel, träns, grimmor, täcken osv. (inte gjort en lista än)

Utrustningen ska vårdas väl dvs. smörjas och dylikt.



* Övrigt

Hästen skos med 8 veckors intervaller, nästa skoning bör ske senast xx/xx-xx.
Senaste skoning skedde xx/xx-xx. Hästen är kontinuerligt skodd.


Nästa vaccination ska ske senast xx/xx-xx.

Hästen har godkänd vaccinationsstatus mot stelkramp och hästinfluensa, samt är kontinuerligt avmaskad.


Under sommartid kan hästen gå ute dygnet runt.



Vid innevistelse ser vanligtvis hästens foderstat ut enligt nedan. Avvikelser från denna foderstat ska diskuteras med och godkännas av ägaren.

Foderstat

Morgon

Middag

Kväll


Lunchhö i hagen x kg vid möjlighet.
Vid dammigt hö ska höet blötas.





ort, datum


___________________________ ___________________________
underskrift underskrift

___________________________ ___________________________
namnförtydligande namnförtydligande




Vad tror ni om kontraktet i sig? Förslag och ändringar uppskattas.
Har utgått lite från kontrakt jag hittat på nätet samt ett fodervärdskontrakt jag haft för en fodervärdshäst.
 
Sv: Medryttaren flyttar med hästen till jobb - kontraktshjälp?

Jag är ingen expert just på hästhyresavtal men vill ändå ge några synpunkter.
I rubriken kallas det medryttarhäst, parten benämns hyrestagare/medryttare och under rubriken ansvarsfrågor är det fodervärd som omnämns. Försök att vara konsekvent, rubricera det med t.ex. "hyra av häst" och hyrestagare genomgående.

Vem står för risken att ha kostnader om avtalet sägs upp? Jag menar att du som ägare får rätt att bryta avtalet när som helst. Om hyrestagaren betalat saker i förskott, ska hon då få stå för kostnaden elller ska ni dela på t.ex. stallhyran?
Vad är det för konsekvenser av ett avtalsbrott? Om hyrestagaren t.ex. låter annan rida hästen utan din tillåtelse, vad ska det innebära för "straff" för hyrestagaren?
Du kan bryta avtalet när som helst. Ska hyrestagaren också kunna göra det? Om inte, är det rimligt att det är olika villkor för de olika parterna?
 
Sv: Medryttaren flyttar med hästen till jobb - kontraktshjälp?

Ja, jag har inte korrläst det, det är klart att det ska vara genomgående, har klippt och klistrat. tack för tipset.

Medryttaren kommer ha gratis uppstallning på sin arbetsplats och kommer således inte stå med kostnader om jag hämtra hem henne. Jag kommer ha min stallplats "vilande" och dvs betala halv stallhyra under hela tiden och har alltså möjlighet att ta hem henne när som, vilket vi kommit överens om gemensamt.

Ja, konsekvenser av ett avtalsbrott... hon skulle aldrig låta någon annan rida henne men jag vill ha det svart på vitt. skulle det hända och jag fick veta det skulle jag omedelbart ta hem min häst.

Kanske borde skriva i en "uppsägningstid" till kontraktet, det är sant. det skulle ju vara trevligt med någon veckas förvarning dock, ska prata med henne om det, hur vi ska skriva det. Det var dock hennes uttryckliga förslag att jag ska kunna ta hem henne när jag vill om jag känner för det.

Tack för synpunkterna, tar gärna emot fler.
 
Sv: Medryttaren flyttar med hästen till jobb - kontraktshjälp?

Då kanske det räcker med att du tar hem hästen om hon bryter mot något. Ang. utrustningen så kanske att hon ska ersätta om utrustningen skadas av oaktsamhet, ej vanligt slitage. Får hästen gå med andra hästar, vilka som helst? Vad innebär motionsridning?
 
Sv: Medryttaren flyttar med hästen till jobb - kontraktshjälp?

Tack, har ändrat och skrivit ner, fler som har synpunkter utöver dessa? =)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag flyttade i somras upp till norra Sverige och i samband med flytten skaffade jag en ny medryttarhäst. Under sommaren gick hon på...
2 3
Svar
59
· Visningar
9 781
Senast: Ramona
·
Ekonomi & Juridik Ja precis lite råd behövs.. Men vi tar historien från början Vi tog en äldre häst på foder och har haft hästen i dryga 4 år, allt har...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
9 765
Ekonomi & Juridik Jag har ett minst sagt svårt problem. Jag blev medryttare på en häst i ett trevligt stall och allt var frid och fröjd. Jag betalade...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
15 012
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag skulle vara tacksam för lite tankar och tips från andra hästmänniskor då jag är lite rådvill. Bakgrunden är att jag sedan i våras...
Svar
17
· Visningar
1 523
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp