Medryttarkontrakt?

Linduzz

Trådstartare
Någon som har de? Har funderingar på att ha ett mellan mig och medisen. Kan ju vara skönt om något kör ihop sig.
Har letat lite på nätet och här men hitta inget konkret.

Vad har ni tagit upp?
Något speciellt man ska tänka på?

Sv: Medryttarkontrakt?

Såhär ser mitt avtal ut:

Medryttaravtal
Avtalets syfte är att reglera parternas rättigheter och plikter vad gäller ridning och skötsel av nedanstående häst:
Namn: Född:
Reg nr: Färg:
Ägare: Pers. nr:
Medryttare: Pers. nr:

Medryttaren förbinder sig att:

- sköta om häst, utrustning och box på hästmannamässigt vis enl. hästägarens anvisning, ersätta utrustning/inredning som skadats p g a icke hästmannamässigt handhavande
- på sina dagar mocka och ställa i ordning foder enligt anvisning.
- använda utrustning enl. anvisning av hästägare
- ridpassen ska anpassas efter underlag, hästens kondition och utbildning
- inte ändra utrustning, fodring, ridning eller rutiner utan ök med hästägaren
- att rengöra smutsig/blöt utrustning direkt efter användning
- inte ändra på hästens utseende dvs. klippning mm
- inte låna ut häst eller utrustning utan samråd med hästägaren
- följa de allmänna regler som gäller på området i och kring stall
- ridning sker på egen risk. Ägaren ansvarar ej för eventuella skador som drabbar medryttaren, tredje person eller dennes egendom under den tid som medryttaren ansvarar för hästen.
- om skada/olycka sker på hästen måste ägaren kontaktas omedelbart för vidare instruktioner. Om inte ägaren går att nå får stallägaren ta beslut
- ersätta veterinärvård vid skada på häst som uppkommit av slarv eller okunskap. Ersättning vid skador på hästen kan vara självrisk och/eller veterinär/medicin/förbandskostnader
- ersätta utrustning/inredning som skadats p g a icke hästmannamässigt handhavande
- inte transportera hästen från gården utan samråd med hästägaren
- att ridning för instruktör är överenskommet med hästägaren. Eventuella kostnader kring lektion betalas av medryttaren
- att stå för sin egen utrustning
- att i god tid anmäla förhinder/sjukdom till ägaren så att denne kan ombesörja med omvårdnad på annat sätt. Anmälan vid förhinder ske senast dagen innan kl. 10.00, vid sjukdom kl. 10.00 samma dag eller så tidigt som möjligt.

Hästägaren förbinder sig att:

- hålla hästen med välpassande, brukbar utrustning
- hålla hästen försäkrad
- hålla hästen skodd
- hålla hästen vaccinerad
- stå för veterinärvård vid skada, undantaget skador som orsakats p g a medryttarens oaktsamhet/vårdslöshet/slarv eller agerande mot ägarens instruktioner
- informera om ändringar i hästens skötsel
- avtalsändringar sker med en månads varsel (ex om avgiften höjs)
Övrigt:

- avtalet gäller x dagar/vecka enligt överenskommelse. För detta debiteras
xx:-/mån som betalas till hästägarens bankkonto(xxxx xxxx) eller kontant på förbestämt ställe, förskottsvis, senast 27:e varje månad. Detta gäller fr.o.m. februari 2010 – betalning 27:e januari. - för extra dagar där hästägaren bett om hjälp debiteras inget extra
-vid uteblivna dagar pga. förhinder såsom sjukdom, semester etc. alternativt om hästen ej går att ridas(om ej ridbar i över en månads tid, se nedan), har medryttaren rätt att rida igen de missade dagarna under andra veckor.
- detta avtal gäller fortsättningsvis med 1 kalendermånads uppsägning för båda parter (d v s den aktuella månaden samt efterföljande månad)
- hästägaren har rätt att säga upp avtalet med omedelbar verkan om avtalet inte efterlevs
- om hästen blir sjuk/skadad mer än 1mån utgår 50 % av medryttarens avgift, dock måste medryttaren utföra sedvanliga stallsysslor samt konvalescensinstruktioner
- vid vetskap om längre än 2 månaders konvalescens diskuteras medryttarskapet

Ort och datum:
Medryttare:
Ägare:
I närvaro av (vittnen):
Vittnens namn (texta):

Bra kontrakt!
Det tar upp allt man behöver (och lite till!)
De gånger jag har haft kontrakt har vi skrivt ett själva, ett kortare med mestadels betalning, skötsel och så.. Ditt var super!

Har kaske läst slarvigt men jag såg inget om uppsägningstid.
Jag hade själv inte haft med följande skrivningar:
"ersätta veterinärvård vid skada på häst som uppkommit av slarv eller okunskap. Ersättning vid skador på hästen kan vara självrisk och/eller veterinär/medicin/förbandskostnader
- ersätta utrustning/inredning som skadats p g a icke hästmannamässigt handhavande "
Ord som "slarv" eller "okunskap" är som gjorda för att leda till tvister om vad som är just slarvigt och misstänker man att medryttren är okunnig bör man nog inte låta honom/henne rida hästen. Jag menar att det bör stå "uppsåt" eller "grov oaktsamhet". Även "icke hästmannamässig" ställer jag mig frågande till. Även här hade jag valt "uppsåt" eller "grov oaktsamhet". Jag menar att grunden ska vara att hästägaren ansvarar för hästen och medryttaren för sig själv. Undantagen ska vara just "uppsåt", dvs med vilje eller "grov oaktsamhet", dvs så enormt klantigt att det faktiskt är oförsvarligt! t ex att inte stänga grinden till hagen fast man ser att den står öppen eller lämna hästen lös i boxen med full utrusting på och åka hem!

Jag håller med, kontraktet är inte något jag skulle ens överväga att skriva under varken som ägare och medryttar. Kontraktet är onödigt komplicerat, upprepar sig och har många punkter som är oklara.

Ett snabbreviderat förslag

Medryttaravtal
Avtalets syfte är att reglera parternas rättigheter och plikter vad gäller ridning och skötsel av nedanstående häst:
Namn: Född:
Reg nr: Färg:
Ägare: Pers. nr:
Medryttare: Pers. nr:

Medryttaren förbinder sig att på sina dagar:

- att själv sköta om häst, utrustning och box hästägarens anvisning samt i iordningställa foder enligt fastställd foderstat.
- att själv motionera/träna hästen enligt överenskommelse. Medryttaren har rätt att till självkostnadspris rida för instruktör och/eller tävla enligt överenskommelse.
- Följa stallets regler och rutiner
- ridning sker på egen risk. Ägaren ansvarar ej för eventuella skador som drabbar medryttaren, tredje person eller dennes egendom under den tid som medryttaren ansvarar för hästen.
- om hästen skadar sig ska ägaren om möjligt kontaktas snarast, är ägaren inte tillgänglig ska om möjligt (xxx, xxx eller xxx) rådfrågas.
- Medryttaren är skyldig att ersätta skador på stall/utrustning/hästar som uppstått pga, uppsåt, vårdslöshet eller grov oaktsamhet och som inte täcks av gällande försäkringar.
- Hjälm ska användas i samband med ridning.
- att snarast anmäla förhinder/sjukdom till ägaren.

Hästägaren förbinder sig att:

- hålla hästen med välpassande, brukbar utrustning
- hålla hästen försäkrad
- hålla hästen skodd
- hålla hästen vaccinerad
- informera om ändringar i hästens skötsel
- avtalsändringar sker med en månads varsel (ex om avgiften höjs)
Övrigt:

- avtalet gäller x dagar/vecka enligt överenskommelse. För detta debiteras
xx:-/mån som betalas till hästägarens bankkonto(xxxx xxxx) eller kontant på förbestämt ställe, förskottsvis, senast 27:e varje månad. Detta gäller fr.o.m. februari 2010 – betalning 27:e januari. - för extra dagar där hästägaren bett om hjälp debiteras inget extra

- detta avtal gäller fortsättningsvis med 1 kalendermånads uppsägning för båda parter (d v s den aktuella månaden samt efterföljande månad)
- hästägaren har rätt att säga upp avtalet med omedelbar verkan om avtalet inte efterlevs
- om hästen blir sjuk/skadad mer än 2 veckor/per 3 månaders period så reduceras avgiften med motsvarande summa men medryttaren behåller sina skyldigheter. Vid längre sjukdom så diskuteras villkoren i avtalet.

Ort och datum:
Medryttare:
Ägare:

Tack för förenklingarna!

Jag fick den av en annan tjej o har inte kommit på någon bra förenkling alls. Eller har tyckt det varit bra, men när ni pekar på det, och när jag ser det förenklade så är det ju mycket bättre. :-)

Tack för förenklingarna!

Jag fick den av en annan tjej o har inte kommit på någon bra förenkling alls. Eller har tyckt det varit bra, men när ni pekar på det, och när jag ser det förenklade så är det ju mycket bättre. :-)

Observera, jag har ingen juridisk skolning, men troligen är min version mer juridiskt riktig än föregångaren.

Tycker ni att man som medryttare ska ha samma skyldigheter som om man vore halvfodervärd till en häst? Det finns ju så många olika typer av medryttare. Det finns t ex dom som bara rider och det finns dom som både rider och mockar.

De medryttare som jag har haft har bara ridit och då 1-2 ggr i veckan. De har inte haft något som helst ansvar för om hästen skulle bli sjuk eller skadad men har betalat en summa på 500 kronor i månaden.

Jag har sedan haft två stycken halvfodervärdar till mina hästar och de har stått för hälften av hästens alla kostnader och haft hand om hästen på halvtid med fullt ansvar under sina dagar.

Vad man kallar det, fodervärd, halvfodervärd eller medryttare är likgiltligt. Vad som har betydelse är just vilket ansvar man avtalar om det finns många olika versioner och mellanting.

Tycker ni att man som medryttare ska ha samma skyldigheter som om man vore halvfodervärd till en häst?

+

De medryttare som jag har haft har bara ridit och då 1-2 ggr i veckan. De har inte haft något som helst ansvar för om hästen skulle bli sjuk eller skadad men har betalat en summa på 500 kronor i månaden.

Som jag ser på saken, skyldigheter eller inte så vill jag åtminstonne att vid skada så ska den ersättas av medryttaren som rör den fysiska hanteringen av hästen eller skada på utrustning under användning.
De skador hästen orsakar själv under hagvistelsen kanske man inte kan beskylla medryttaren för. Men jag vill åtminstonne ha hela och rena saker efter användingen, oavsett om det gäller hästen eller utrustningen.

Sen får man ju givetvis skilja på vad som är olycka och oaktsamhet samt se till att hästen hålls försäkrad.

Det är inte gratis att ha eller äga häst.

'kl*

Kontrakt i all ära, men hur mkt gäller det egentligen i tvist?

Jag skrev ju avtal med min medryttare, men nu skiter hon i uppsägningstiden (1 månad, hon har dock betalt för sig)totalt, och jag står här lik förbenat med alla dagar själv..

Är kontraktet mest för att man ska känna extra ansvar för att det finns på papper, eller är det så att man verkligen kan göra något av det om det inte följs?

Givetvis är det så, man kan alltid chansa och ha "tryggheten på papper".

Sen får man hoppas att den medryttare man har är mån om både häst och utrustning och faktiskt bryr sig så långt att den ser all användning och lånande av både häst och utrustning som sin egen och vårdar den med största omsorg.

Sen om det uppstår tvister vid skada får man väl se hur långt man är villig
att gå för att få skadan reparerad.

Men, skulle jag tveka att inte ens ett kontrakt skulle vara hållbart eller tänka att det inte skulle vara lönt för att medryttaren förmodligen kommer att smita undan ansvar eller strunta i att ersätta skador som den orsakat skulle jag faktiskt inte våga anlita någon medryttare heller.

Det är en stor risk att anlita (oftast helt okända) människor som medryttare. Oftast är det helt underbart och smärtfritt, men man hör ju om tvister där det gått rakt åt skogen där hästägare står helt utan ersättning och skadad häst.

Så allt är väl en chansning?

Kl på mig själv

Kan föresten dela med mig av ett exempel som av slarv från min sida (tur det) slutade med en ganska fin veträkning och en sen lördagskväll ute på stallet.

Hade lämnat hästen obevakad på gången för att hämta ett täcke. När jag kommer tillbaka hänger en skinbit från hästens mun som har blivit av att han antingen fastnat i grimskaftet som han brukar leka med i munnen eller att han blev biten av hästen som stod i boxen brevid. Oklart då jag gick iväg som sagt..

Jourhavande vet fick komma ut en lördag em, ge lugnande + lokalbedövning, rengjorde samt klippte bort skinnbiten.
Ingen större skada med andra ord men ändå damp veterinärräkningen ner i brevlådan några dagar senare där summan var på 4500:- för det lilla ingreppet. (Något som jag kunde ha lagt pengarna på vettigare saker)

Inte så roligt direkt för att ha varit slarvig och lämnat min häst obevakad i några sek.

Det är bl a såna exempel som jag som hästägare inte är direkt sugen på att betala för, om medryttaren är oaktsam och en skada sker.
Pengarna kan lätt dra iväg.

Jo, klart en chansning.

Men man kan också råka ut för en människa som verkligen är positiv, trevlig och verkar ambitiös, och då tror man ju att denna inte ska strunta i kontraktet när det väl gäller.

Men sånt kan man aldrig veta, det märker man.

Ts:
Förlåt att jag kommer in och är lite bitter:grin: är nämligen höggravid och min medis som jag skrev kontrakt med, skiter i uppsägningsmånaden, och det är ju rätt tungt för mig att behöva ta det nu, därför jag är lite sur i tonen ang detta. har också en häst som behöver motioneras och det är omöjligt för mig nu..därav sura minen:cool:

Annars för övrigt tycker jag att kontraktmallen du fått här verkar vettig:) Ungefär så såg min ut! Tycker den täcker det som bör täckas!:)

Jag beklagar din sits.

Och det är det som är det jobbiga, att man vet ju aldrig vad det är för människa, även om den är helt reko till en början..

'kl*

Kontrakt i all ära, men hur mkt gäller det egentligen i tvist?

Jag skrev ju avtal med min medryttare, men nu skiter hon i uppsägningstiden (1 månad, hon har dock betalt för sig)totalt, och jag står här lik förbenat med alla dagar själv..

Är kontraktet mest för att man ska känna extra ansvar för att det finns på papper, eller är det så att man verkligen kan göra något av det om det inte följs?

Kontrakt gäller, så länge de är korrekt utformade och inte bryter mot lagen. Problemet ligger i att det är dyrt och besvärligt att driva tvister, ord ofta står om ord och det ofta handlar om tolkningsfrågor. Det handlar dessutom oftast om väldigt små summor och medrytteri är är med all säkerhet i gråzonen när det gäller laglighet (anställning/hyra/skatt/svartjobb) så söker man juridisk hjälp kan jag tänka mig att de avråder det mesta i tvistväg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är i processen att börja leta lite jobb inom hästnäringen, jobbar just nu på Ridskola. Men känner att det är dags för något...
Svar
2
· Visningar
501
Senast: Fiorano
·
Ekonomi & Juridik Hej! Har lite frågor ang. hästar som inte blivit färdigregistrerade och vad som kan vara viktigt att tänka på i detta fall. Kikar...
Svar
11
· Visningar
1 012
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Troligtvis blir det ponnyköp nästa år! Känns superkul men är lite kluven hur vi ska tänka med storlek på ponny. Dottern är född -15 dvs... 2 3
Svar
56
· Visningar
4 272
Senast: dream
·
Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 237

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Ögonfärg
  • Sängproblem...

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka