Medryttarkostnader

Låter väl som det är dags att hitta ny medryttarhäst.

Mitt stora problem i upplägget hade inte handlat om pengarna utan restiden. Är det 40 minuter enkel väg? Jag hade inte orkat köra på det viset ens för optimala ridmöjligheter.

Samma tankar här, jag är generellt för att medryttare får betala någonting för att nyttja någon annans häst med allt vad det innebär (undantaget om medryttaren är mkt mer kunnig och utbildar hästen mer än vad ägaren själv kan). 1000 kr i sig tycker jag inte är ett överpris om det förutsätter att man får rida två gånger i veckan och det är en ridning som man tycker ger något (vilket ju även fina ridvägar ute kan göra).

Men 40 minuters resa, allra helst om det är enkel väg, för en häst som dessutom är/varit halt då och då, då hade jag som medryttare hellre tackat för mig och väntat in något bättre att lägga pengarna på. Och jag hade inte sett det som att det borde äventyra en vänskap, om det är en vänskap i övrigt och inte bara bygger på gemenskapen kring hästen. I det senare fallet hade jag varit beredd att skippa den.
 
Jag betalar en fast summa varje månad för att få rida min medryttarhäst. Hästen har flyttat runt en del och jag har betalat samma summa oavsett vilken stallhyra ägaren har haft.

När han skulle flytta var jag också involverad i flytten. Ägaren ville såklart veta hur långt jag kunde tänka mig att åka för att fortsätta.

Det låter ju som att den här medryttaren har fått vara med och bestämma en del i flytten och då borde man ju ha tagit upp frågan om kostnaden innan? Annars tänker jag att man betalar ju för tjänsten, att få rida en annans häst och då spelar det egentligen ingen roll hur långt bort den står. Vill man inte rida den för det priset kanske man borde hitta en annan häst.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 271
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 795
Senast: tuaphua
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 837

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp