Medryttartråden

Härlig ridtur idag. Ett par minus, lite snö och vindstilla. Red över en timme. Mot slutet mötte vi en storhäst som skulle ut i skogen. Vi såg varandra på långt avstånd, men när vi kom nära tyckte den hästen att min var läskig och steppade lite och ville inte gå förbi. Har ju hört att andra hästar kan tycka att islandshästar är konstiga men det är första gången jag stött på det i verkligheten.
Tyvärr lite tjafs i stallet om olika saker. Jag är inte inblandad men hoppas ändå det lägger sig.
 
Idag så jag till va samtidigt ute hos hästarna som en annan tjej. Så passa på få sällskap på promenad. Blev riktig lång promenad idag och jag känner det i hela kroppen 😅 Bara bra både jag och Rollo behöver röra på oss. Andra tjejen gick med en av större ponnierna, lunkade steg såg ut som och bakom dom pinnade jag och Rollo på med våra korta ben :laugh: Han skötte sig för mesta men slet sig lite när andra ponnyn stressade över liten vattendamm annars guldstjärna till han.

20210130_115854.jpg


Tycker han se större ut än han känns på bilden. Jag är 1,62 och han är b-ponny höjd liten b ungefär tror jag.
 
Haft en riktigt härlig ridtur idag. Red på förmiddagen när det skulle vara kallt för att minska risken för snöstyltor då hästen inte har snösulor. Största delen gick bra, fick även till lite tölt. Men på hemvägen när vi skrittade i kanten på ett fält för att inte gå på 80-vägen blev det ändå snöstyltor. Temperaturen hade gått upp från -6 till -2 och solen sken. Men då hade vi inte långt hem som tur var.
 
Har äntligen hittat min medryttarhäst. :love:
Det blev en islandshäst. Jag har ju bara ägt och ridit halvblod tidigare, så valet var ju inte självklart. Red flera olika hästar men tyckte dom var för stora och hade för stora rörelser. Kände mig inte alls bekväm.
Sen kom jag på att jag skulle kanske testa något annat och det kändes så himla rätt med denna islandshäst. Jag är lite förvånad och mycket glad. Äntligen kan jag komma ut i skogen en dag i veckan.
 

Bifogade filer

  • 331249AB-BF97-4804-A20A-BB819C1C41DA.jpeg
    331249AB-BF97-4804-A20A-BB819C1C41DA.jpeg
    432,8 KB · Visningar: 87
Har äntligen hittat min medryttarhäst. :love:
Det blev en islandshäst. Jag har ju bara ägt och ridit halvblod tidigare, så valet var ju inte självklart. Red flera olika hästar men tyckte dom var för stora och hade för stora rörelser. Kände mig inte alls bekväm.
Sen kom jag på att jag skulle kanske testa något annat och det kändes så himla rätt med denna islandshäst. Jag är lite förvånad och mycket glad. Äntligen kan jag komma ut i skogen en dag i veckan.

Va roligt!
Jag kände mig lite off först bland alla westernhästar där jag rider men nu trivs jag kanon och kanske köper en själv 🙈 kanske en westernsadel tillomed 😁
 
Uteritt idag med min nya medryttarhäst.
Första gången jag var själv i stallet så lite pirrigt var det i början.
Men det gick jättebra och var så mysigt. Red ut i skogen. Det var så fint med all snö och solen lyste också.
Hästen var pigg och glad och hade öronen framåt hela tiden. Känns som en jättebra början.
Jag är så nöjd med att rida islandshäst.
 
Har också ridit islandshäst idag. Blåste rejält och var kallt så vi tog en skritt-tur i skogen där det var lite lä. Pigg och framåt häst. När vi skulle svänga in på vägen till stallet höll den på att plogas. Jag tyckte vi kunde vänta tills traktorn var klar. Hästen tyckte att det var väl bara att tränga sig förbi, traktorer är ju inte farliga och det finns mat i hagen. Jag vann lätt diskussionen men hon blir lite orolig med högt huvud och trippar när vi "diskuterar" så en åskådare kan lätt tro att hon är lite osäker när det är precis tvärtom.

@Vallmo Kommer också från att främst ha ridit halvblod tidigare, men gått över till islandshäst efter några års uppehåll. Rider bara ut, kan egentligen ingen gångartsridning men får till lite tölt ibland. Gillar att jag hänger med och lätt sitter kvar även om hästen blir rädd och tvärvänder då hon är långsammare än halvblod. Men gillar ännu mer att hon är trygg och på två år bara blivit riktigt rädd tre gånger.
 
Red Abby igår med sidepull då hon byter tänder. Hon skötte sig jättebra 🙂 hon är inriden i repgrimma så hon är väldigt lyhörd. Hon är så mysig att hålla på med, snäll men pigg!
Jag har lite dålig motivation tyvärr i denna kyla 🙈 rider korta pass, vill helst rida ut men vill inte ge mig ut ensam nu när de är halt också.. så längtar lite till våren 🌤
161682BD-5F1B-4820-A80D-A1DB6F9146FD.jpeg
 
Hej tråden!

Ska provrida medryttarhäst imorgon 😃
Tog upp ridningen i maj 2020 efter ett uppehåll på 10år, på ridskola där jag rider (och kommer fortsätta rida) ett par ggr i veckan. Äntligen hittat känslan (och lite mer muskler) igen, så dags för ännu ett steg.

Inte varit medryttare på 12år så det ska bli superkul!

Dock helt ovan nu vid kallstall, uteritter och minusgrader 😅 Har täckbyxor till stallsysslor iaf, och lite för stora vinterridstövlar som jag hoppas går in i stigbyglarna!

Hoppas berätta roliga nyheter efter imorgon :D
 
Igår åkte jag av för första gången sedan min ridolycka. Gled ner på knäna i snön bara och blev mest småförbannad på Hedieh som försökte testa och leta spöken så fort jag bad om något som herrn inte kände för... Ägaren sa att han aldrig gått så fint som när jag var lite förbannad efter så hon tyckte jag kunde bli förbannad oftare 😂

Idag började han med att se om han kunde få av mig i ridhuset också genom att hitta på spöken, men det gick då inte för jag förväntade mig att han skulle se om han kunde sätta något i system iom igår. Då tog jag fram surkärringen igen i mig och sen gick han finare än någonsin och toklyssnade på mig. Är verkligen en häst som om man ger honom lillfingret så tar han hela handen och piper iväg så jag får rollspela lite militär tror jag 😂
 
Ut i kylan till lilla Rollo! Tanken var prova vägen jag bruka gå mest förut och promenera ganska hyfsad lång tur. Blev kortare än jag hade tänkt då var jobbigare gå i knöliga snön i skogen än vad jag trodde 😅 .Dock bra för lyfta som ponnyhovar för Rollo. Han skötte sig för mesta, förutom han testa på köra ner huvudet igen. Jag fick tag i änden på grimskaftet och lyckas hejda han precis ifrån att dra iväg. Gäller på alerten annars drar han då han vet han kan det :meh: men lyckas som idag rycka till så "Jaja,jag ska inte dra då :meh:". Kör med kedjegrimskaft för ha mer lite säga till om samt ägaren tycker vi ska ha det.

Tur han inte bryr sig om bilar som jag sagt antal gånger. För idag var mer trafik än vanligt på vägen förbi lösdriften upp till stora vägen där man svänger in till skogen. Dessutom stopp på stora vägen, så trafiken stod still bra tag i ena riktningen, sen rulla på oehört sakta. Anledningen? Lastbil som kört av vägen, en Stena lastbil med container på. Dessutom så spelar in avsnitt av vägens hjältar :rofl: såg kamera män och sen en bärgare från programmet. Kikade lite kort tag innan vi gick tillbaka till lösdriften med Rollo som skötte sig utmärkt.

148738710_10224594032708664_8311371228823712183_o.jpg i bakgrunden ser man stora vägen, dock ser ej lastbilen på denna bild (ser en gubbe i reflex till vänster i bild, den till höger i reflex är Polis där bil passerar). Chansade lite på Rollo skulle sköta sig, brukar annars använda mobilen oehört lite (typ aldrig) när går med han.

@Nepenthe Du är inte ensam längta till våren. Enda postiva med denna snön är dock jag slipper dra på mig gummistövlar bara för hämta ponny 😅

@EZMK När jag va yngre och gick på ridskola. En ridlärare upptäckte jag red bättre, framförallt vid hoppning, när jag blev förbannad xD Jag hoppade det skulle trots jag svinsur och tyckte hindren va läskiga :rofl:

@Lightzone Hoppas går bra! 😃 Vänjer dig vid kallstall, jag hade dock vart överlycklig för ett kallstall xD Rollo står på lösdrift så mesta pyssla om honom görs precis utanför lösdriften. Är det allt för jäkligt kan man gå in i vindskyddet och ställa sig där. Går bra, får klä sig efter väder sen blir man varm röra på sig hela tiden så fungerar bättre än jag trodde från början 😅:up:
 
@Lightzone Hoppas går bra! 😃 Vänjer dig vid kallstall, jag hade dock vart överlycklig för ett kallstall xD Rollo står på lösdrift så mesta pyssla om honom görs precis utanför lösdriften. Är det allt för jäkligt kan man gå in i vindskyddet och ställa sig där. Går bra, får klä sig efter väder sen blir man varm röra på sig hela tiden så fungerar bättre än jag trodde från början 😅:up:

Tack! Ja, stona står på lösdrift men tack och lov så finns det stall att ställa in i medan man gör i ordning 😅

Alla tips på att hålla tår och fingertoppar vid liv mottages tacksamt! I övrigt var jag faktiskt inte döende av kyla, otroligt men sant haha. Tycker nog kanske bättre om "riktig" vinter när man inte måste hästa sig... Men MAGISKT vackert ute :love:

Gick jättebra igår! Vi var två som provred, jag och en vän. Red ett sto, 8år men bara inriden sedan hon var 6. Skulle vara spänd, känslig och pigg men antingen var hon på absolut best behaviour eller så klickade vi helt enkelt väldigt bra 😊 Förvisso framåt och känslig, men väldigt cool i reaktionerna och mjuk. Väldigt fin känsla på henne!
Vännen red en häst som skulle vara cool men istället brallade järnet 😬 Så får se om vi kanske byter lite framöver beroende på, jag är lite mer chill med laddade djur 😅 Men det gick jättebra när hon red först, så det funkar ju också!

Vi red ut ca en timme, det kändes så himla kort! Magisk natur också, inte van vid den utsikten på ridskolan i stan. Tycker det är svårt att lära känna och hitta knappar bara på uteritt, men vi är välkomna att blanda uteritter med pass på (ute)bana så det ska nog bli bra. Finns även rund- och rakbana i närheten, lyx!
Nästa vecka är jag såklart borta "min" dag (timing), får se om det blir nu på måndag istället, eller en veckas paus.
 
@Lightzone Nu promenerar jag pysslar mest. Det som funkat hitills är vanliga vantar och sen går jag i par vinterskor. Men raggsockar är guldvärda, men kanske bökigt få ner i ridskor/ridstövlar :idea: 😅 Till händerna när rider kanske par fodrade ridvantar av nått slag?
 
Var iväg idag igen, lyckades få skjuts!
Och vilken dag för en uteritt :love:
Plusgrader i den strålande solen, ja tack!

Pigg häst idag, galopper är till för att studsa in i :bump:
Fick nog bara en riktig bock dock, under sista galoppen, men inte farligare än att bara driva på för att komma framåt istället för uppåt. Så fint "litet" sto, verkar ha en härlig inställning. Ser fram emot att lära känna henne bättre!
 
Skulle ridit idag, men fick hoppa över då min hund skadat trampdynan och jag ville ha lite koll på henne.
Men har fått veta att hästen ska flytta. Ägaren har hittills hyrt ett stall men nu köpt eget och ska flytta någon gång april/maj. Det blir lite längre bort, runt 35 minuter enkel resa.
Jag ska testa ett tag och se om jag ska fortsätta. Det är ju bara en gång i veckan och det som begränsar tiden för mig är att jag inte vill lämna hunden för länge, men samtidigt hinna med en rejäl uteritt. Men hunden får följa med till stallet, jag får t o m sätta henne i en box eller ha med hennes bur om det är för varmt att vara i bilen. Så fram till vintern borde det funka i alla fall.
 
Hade tänkt gå promenad inne i byn idag, men fick helknasig idé och promenerade hem med Rollo :rofl: . Har tvekat göra innan pga cykel/gå-vägen , som är mer en stig, mellan vägen jag bor vid och vägen Rollo bor vid. Även lite pga honom också tvekat ifall han skulle muppa sig, så är skog på ena sidan (Iallafall massa träd) och så bäck på andra sidan om vägen (stigen), samt is och snön på vägen. Vi gick först mot byn, sen vände jag tillbaka efter kort tid, och sen svängde ner på vägen mot mig. Inga problem knalla på cykelvägen (stigen), gick helt klart bättre än vad jag hade tänkt. Sen var bara följa vägen mot hem, och väl där ringde jag sambon som kom ut och hälsade på ponny :D . Han tyckte va kul se vad jag pysslar om dagarna, passade givetvis ta bild med han och Rollo.

Fick även bild på mig själv, bevis på vi faktiskt tog oss till där jag bor :rofl:
152420109_10224668463169379_2746465772566181819_o.jpg
 
10 grader och soooool, blev en skrittur ute med ägare och dennes son bredvid. Hade graman på hästynglingen som säkerhet då han gärna piper åt valfritt håll ibland. T.ex. när han såg en stubbe och ett par höns. Men det gick bra, tog en spontan galoppfattning på några steg och hästen tjöt till av glädje haha. Vårkänslor i luften!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har en granne som jag rider förbi nästan dagligen, och han gör det mesta för att skrämma hästarna. Förra sommaren stod han med...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 118
Senast: Pandoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp