Medryttartråden

Jag gillar verkligen inte åskan heller 🙈
Mullrade idag när jag var i stallet så ville inte göra mer än borsta idag
Vi skulle ut häromdagen men jag ångrade mig när jag kollade min lightning tracker😅 det ökade och kom närmare efter någon kvart också och min häst hade inte uppskattat det tror jag

Screenshot_20210729_104729_com.jrustonapps.mylightningtracker.jpg
 
Det + insekterna är det värsta med sommaren! Men den där appen var smart 🙂 jag brukar kolla smhi men den laggar lite
Eller hur! Vi har den appen speciellt för att se om det slår ner nära vårt hus, spec om hundarna är hemma själva men den har också varit bra om man vill veta ifall man ska slänga ett extra getöga på betet om det smäller en massa.
 
Tänkte jag skulle rida ner och träna på vatten aka havet men blev lite tveksam då det blåste lite vågor. Men efter någon km skritt längs med vågorna kunde vi övertalas att gå ut och plaska på, pratade om hur duktig han var hela tiden med hög ljus röst så tur det var folktomt 😂 sen hade vattnet legat högt uppe tidigare vilket gjorde att det var perfekt underlag för att länga ut i galopp tillbaka och äntligen tog han för sig framåt. Skitkul!
 
Idag provade vi gopro på vår strandtur och Hedieh var superduktig. Tog bort ljudet för jag snackar med passerande människor och häst 😂

Åh vad härligt det ser ut! ☀️ Jag spelade också in lite filmer förut med GoPro, så härligt att kunna titta tillbaka på. Tänkte spela in fler i somras men det blev aldrig av. Får se om jag får till någon mysig höstfilm istället. Denna är min favorit tror jag av de jag spelade in, minns att det var helt sagolikt ute.


På tal om vädret så har det varit väldigt ostabilt här senaste dagarna med plötsliga störtskurar och åska. Därför har det blivit lite mindre ridning och tyvärr ett par gånger då han blivit lite rädd av olika anledningar. Men då jag har ridit så mycket hela sommaren så får han ett par dagar välförtjänt semester och så tar vi nya tag inför hösten sen. Ser verkligen fram emot vackra höstdagar i skogen tillsammans 🥰
 
Jag har varit på ett tvådagars läger med ridning (islandshäst) och yoga. Fick en jättetrevlig valack som tydligen kunde vara lite lat. Så jag var lite bestämd från början, och det behövdes inte mycket, och han gick fram fint. Fick lite tips hur han skulle ridas, lätt i handen och inte bromsa med sätet. Han var en naturlig töltare och bara gick när han väl startat. Helt underbar att rida, trav och galopp var också helt rena och trevliga gångarter. Har varit med på junior-SM för några år sedan med ägarens dotter.

Och då händer det som bara händer i hästböcker eller serietidningar - ägaren frågar om jag inte vill bli medryttare på den fina hästen!
Tydligen kan inte alla rida honom, förutom på turridning där han är supertrygg, då han kan vara väldigt seg och testa en del när han går själv. Eller så sitter de och spänner sätet så han inte töltar.
Så från september ska jag rida en gång i veckan. Ska bli spännande att se hur han är att rida ut på själv. Går det inte bra i början finns det fler medryttare (på andra hästar) och inackorderade man kan få sällskap av.
 
Jag har varit på ett tvådagars läger med ridning (islandshäst) och yoga. Fick en jättetrevlig valack som tydligen kunde vara lite lat. Så jag var lite bestämd från början, och det behövdes inte mycket, och han gick fram fint. Fick lite tips hur han skulle ridas, lätt i handen och inte bromsa med sätet. Han var en naturlig töltare och bara gick när han väl startat. Helt underbar att rida, trav och galopp var också helt rena och trevliga gångarter. Har varit med på junior-SM för några år sedan med ägarens dotter.

Och då händer det som bara händer i hästböcker eller serietidningar - ägaren frågar om jag inte vill bli medryttare på den fina hästen!
Tydligen kan inte alla rida honom, förutom på turridning där han är supertrygg, då han kan vara väldigt seg och testa en del när han går själv. Eller så sitter de och spänner sätet så han inte töltar.
Så från september ska jag rida en gång i veckan. Ska bli spännande att se hur han är att rida ut på själv. Går det inte bra i början finns det fler medryttare (på andra hästar) och inackorderade man kan få sällskap av.
Va roligt 🙂 häftigt när man får den känslan!
 
Jag har varit på ett tvådagars läger med ridning (islandshäst) och yoga. Fick en jättetrevlig valack som tydligen kunde vara lite lat. Så jag var lite bestämd från början, och det behövdes inte mycket, och han gick fram fint. Fick lite tips hur han skulle ridas, lätt i handen och inte bromsa med sätet. Han var en naturlig töltare och bara gick när han väl startat. Helt underbar att rida, trav och galopp var också helt rena och trevliga gångarter. Har varit med på junior-SM för några år sedan med ägarens dotter.

Och då händer det som bara händer i hästböcker eller serietidningar - ägaren frågar om jag inte vill bli medryttare på den fina hästen!
Tydligen kan inte alla rida honom, förutom på turridning där han är supertrygg, då han kan vara väldigt seg och testa en del när han går själv. Eller så sitter de och spänner sätet så han inte töltar.
Så från september ska jag rida en gång i veckan. Ska bli spännande att se hur han är att rida ut på själv. Går det inte bra i början finns det fler medryttare (på andra hästar) och inackorderade man kan få sällskap av.
Men wow så roligt! Stort grattis och lycka till! ❤️⭐
 
Äntligen fick vi till ett riktigt bra pass igår! Det blåste en del men bestämde mig ändå för att åka ut. Inser att det är fel årstid för att hoppas på perfekta väderförhållanden och så länge det inte åskar så 😅 Red bara 45 min men höll ett bra tempo hela tiden så vi var båda lite svettiga när vi kom tillbaka. Han hoppade till ibland över blåsten, men jag var snabb på att fånga hans signaler och driva på så han skulle behålla fokus på mig och uppgiften. Kände mig riktigt grym i sadeln vilket var en skön känsla efter den senaste tidens strapatser. När vi kom tillbaka stod jag länge och pysslade om honom och efter ett tag började han gäspa massor. Verkar varit en nöjd kille som gick ut i hagen! 🥰

239153371_4349649758390746_7972818975474740278_n.jpg
 
Hade tänkt trimma på banan igår men pga ungskitar som smällde raketer vid betet och stissade upp hästarna fick det skitas i. Idag tog vi en tur ut istället och man märker att senaste busvädret gör att Hedieh är mer osäker och på tårna. Det blåste rejält på stranden så vi höll oss till en ny stig längs med skogen bakom, funkar bra med snåriga kringelikrokstigar där han måste hålla koll på benen istället för alla faror. Och jag får ducka för alla grenar bara 😅

Efter ett tag mjuknade han och vi kunde ta en liten galopp på en fin bred väg framåt slutet och hoppa över ett fallet träd. Sen var byggmaterialplatsen vi skulle förbi precis på slutet superläskig (vi red ju gud förbjude fel håll). Men efter lite snurr och övertalning så kunde den också smygas förbi ☺️👍
 
Vi hade en liten mini-incident idag på vägen hem. En bit framför oss höll nån på en byggarbetsplats på att skaka en presenning och det var såklart oerhört otäckt 😅 Jag fick honom förbi det otäcka tillslut och ner i skogen som leder hem till stallet. Väl där nere blev det åka av minsann, han töltade på för att så snabbt som möjligt komma bort från det otäcka. Jag blir inte rädd, men jag har ju inte en chans att få stopp på honom och hoppades mest att han inte skulle snubbla på nån sten eller rot. Försökte ställa honom åt sidan så han skulle stanna och pratade med honom hela tiden för att lugna honom. Tillslut släppte det och vi kunde skritta på långa tyglar igen ❤️

Hur gör ni när/om era hästar blir rädda och vill springa iväg?
 
Har varit och ridit nya medryttarhästen första gången. Först lite genomgång med ägaren och sedan red jag och en annan ny medryttare en kortare runda innan det blev mörkt.
Mycket trevligt och välskött ställe med många hästar och folk. De har 5-6 turridningshästar, ungefär lika många inackorderade, ägarnas egna ridhästar och några ston med föl. På förra stället var jag ofta helt ensam, kommer nog inte hända så ofta här.

Här är hästen med sitt blå öga.
20210901_195550.jpg
 
Idag red jag ut själv första gången. Inga problem alls, red i alla fyra gångarterna. Tyckte inte vi var ute så länge men det blev en timme. Enda "nackdelen" är att det inte är så mycket motion att rida denna hästen, jag blev knappt svettig och då är min kondition är inte på topp. Hästen är väldigt bekväm att sitta på, en fåtölj i tölten och gungstol i galoppen.
 
Vi rider bara ut själva nu för tiden, vet inte riktigt varför men det har bara blivit så. Tråkigt på sätt och vis, men samtidigt blir vi ju verkligen en sammansvetsat team han och jag. :heart Vädret har för det mesta varit underbart, ingen blåst och en hel del sol. Njuter så länge det varar, snart kommer ju mörkret och rusket och då blir det inte lika kul att vara ute på eftermiddagarna.

241200113_4419541674734887_432102691652312320_n.jpg
 
Idag red jag ut själv första gången. Inga problem alls, red i alla fyra gångarterna. Tyckte inte vi var ute så länge men det blev en timme. Enda "nackdelen" är att det inte är så mycket motion att rida denna hästen, jag blev knappt svettig och då är min kondition är inte på topp. Hästen är väldigt bekväm att sitta på, en fåtölj i tölten och gungstol i galoppen.
Vad kul att det gick bra! Var det lätt att lämna flocken/stallet eller testade hästen dig något? 😊
 
Vi rider bara ut själva nu för tiden, vet inte riktigt varför men det har bara blivit så. Tråkigt på sätt och vis, men samtidigt blir vi ju verkligen en sammansvetsat team han och jag. :heart Vädret har för det mesta varit underbart, ingen blåst och en hel del sol. Njuter så länge det varar, snart kommer ju mörkret och rusket och då blir det inte lika kul att vara ute på eftermiddagarna.

Visa bifogad fil 76933
Har ni ingen typ stallchatt där ni kan hojta till och lyckas synka en ridtur??
 
Jodå, det har vi 😊
Okej :) Ja du ibland synkar det väl bara inte haha. Jag red knappt ut med någon på hela sommaren (!) och vår senaste stallkompis som flyttade in för nästan 1,5 år sen som både vill kunna dra iväg själv och ha sällskap trodde nästan att hon skulle få "freda" sig från att ha sällskap varenda dag så hon blev förvånad när det inte alls blev så ;):p.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har en granne som jag rider förbi nästan dagligen, och han gör det mesta för att skrämma hästarna. Förra sommaren stod han med...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 121
Senast: Pandoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp