Bukefalos 30 år!

liiinnea

Trådstartare
Hej!

Lite funderingar, vi har såklart kontakt med veterinär också.

Vi har ägt en skimmel sedan 2017. 2020/2021 märkte vi att det växte på sidan av huvudet på honom, antagligen melanom. Det är vid öronbasen / ganshen.

Vid första besöket så bedömde veterinär ingen fara. Återbesök 2022. Ingen fara. 2023/2024 återbesök, byte av foder gjorde att han tappade i vikt och han hade även fått melanom i flanken. Vet tyckte dålig prognos. Vi valde att han skulle få gå kvar över sommaren om inget mer akut hände. Hästen gick fint upp i vikt, besök hö 2024 och vet tyckte inte det var så illa som hon trodde först. Fick ”om ni har råd och möjlighet att ha kvar honom kan ni ha det”

Nu ska vi på återbesök igen. Häst är sig lik i ridning och hantering. Tävlade 130/120 fram till 2023. Nu är han lite ”pensionär” och vi gör bara det han tycker är kul.

Min fråga är egentligen. När är det dags att ta bort? Hur märkte ni på era hästar?

Veterinär sa till mig att jag känner hästen bäst. Han är sig lik, pigg o glad och bockar när han får galoppera på uteritterna av glädje. Jag tycker det är väldigt svårt att avgöra att det är dags när det är jag som ska bestämma enligt vet. Måndag nästa vecka ska en ny veterinär kolla på honom. Vi har tagit blodprov och undersökt utvecklingen sen vi fick diagnos.

Jag har en äldre häst med melanom, dock kring svansroten. Kommer avliva när allmäntillståndet blir dåligt, hon får problem med att bajsa eller vid koliksymptom.
Idag är hon pigg och glad, hänger med flocken och har inga problem med att bajsa eller hålla hull :)

Hej!

Lite funderingar, vi har såklart kontakt med veterinär också.

Vi har ägt en skimmel sedan 2017. 2020/2021 märkte vi att det växte på sidan av huvudet på honom, antagligen melanom. Det är vid öronbasen / ganshen.

Vid första besöket så bedömde veterinär ingen fara. Återbesök 2022. Ingen fara. 2023/2024 återbesök, byte av foder gjorde att han tappade i vikt och han hade även fått melanom i flanken. Vet tyckte dålig prognos. Vi valde att han skulle få gå kvar över sommaren om inget mer akut hände. Hästen gick fint upp i vikt, besök hö 2024 och vet tyckte inte det var så illa som hon trodde först. Fick ”om ni har råd och möjlighet att ha kvar honom kan ni ha det”

Nu ska vi på återbesök igen. Häst är sig lik i ridning och hantering. Tävlade 130/120 fram till 2023. Nu är han lite ”pensionär” och vi gör bara det han tycker är kul.

Min fråga är egentligen. När är det dags att ta bort? Hur märkte ni på era hästar?

Veterinär sa till mig att jag känner hästen bäst. Han är sig lik, pigg o glad och bockar när han får galoppera på uteritterna av glädje. Jag tycker det är väldigt svårt att avgöra att det är dags när det är jag som ska bestämma enligt vet. Måndag nästa vecka ska en ny veterinär kolla på honom. Vi har tagit blodprov och undersökt utvecklingen sen vi fick diagnos.
Sålänge hästen är glad och sig lik finns det väl ingen anledning att ta bort? När han ev börjar få problem/ändrar beteende finns det däremot anledning.
Har du bilder på melanomen?

Han är sig lik, pigg o glad och bockar när han får galoppera på ute ritterna av glädje.
När personligheten förändras är det dags

I min närhet så finns det en häst med en stor knöl i huvudet (storlek tennisboll) sedan många år tillbaka (undersökt av veterinär) det rids fortfarande som vanligt och är absolut inte allmänpåverkad

Jag tog bort min skimmel i våras pga melanomen, hon var då enbart 13 år. Det finns en äldre tråd här med bilder, men hon hade under svansen/ändtarmsöppningen (största var ca 5 cm i diameter), vid juvret, vid ögat och innanför huden mellan huvud och hals på båda sidorna (av det man kunde se). När jag köpte henne 3-4 år tidigare hade hon enbart någon vid svansen, max 1 cm (enligt besiktningsprotokollet).

Veterinären kollade på dem våren 2024, och vi diskuterade då situationen, men hon verkade inte vara påverkad då. När veterinären kollade igen på dem våren 2025, så hade de växt lite till. Men, det som gjorde att vi beslutade att avliva, var att flera under svansen, och precis vid ändtarmsöppningen, var såriga/öppna/oskyddade - och hade varit så ett tag. Dels tror jag att någon av knutorna runt ändtarmsöppningen blev konstant tryckt av den största (som satt på svansen), och hade svårt att läka. Men också några andra som inte såg helt kul ut. Rörde man vid dem började det lätt blöda, eller öppna sig. Och framförallt runt ändtarmsöppningen kändes det inte helt kul för henne att hela tiden gå runt och ha såriga knutor. Hon var en extremt snäll häst att hålla på med, och det var väldigt enkelt att sköta om allt med henne egentligen. Och knutorna i sig gjorde inte ont - men hon visade samma reaktion när jag gjorde rent de såren på knutorna som när jag pysslade om andra, vanliga sår hon hade.

Så alternativen var att antingen börja operera bort knutorna en efter en, eller att ta bort henne. Jag valde att ta bort henne.

Jag hade en skimmel med melanom för några år sedan. Han hade en 2cm stor knöl i ändtarmsöppningen och massor med små i svansroten. Var alltid besvärad när man skulle tempa och den stora knölen blev sårig ibland men vi lyckades hålla det okej i shack.

Vi tog bort honom som 12 åring av en annan skada, men om han hade levt hade jag undersökt melanomvaccin. En som stod i samma stall hade en skimmel med melanom vid ganascherna som de testade att behandla med vaccin med gott resultat. Nu minns jag inte exakt, men det var 3-4 injektioner på klinik med några veckors mellanrum. Är egentligen en rätt dyr behandling som man brukar få stå för själv men i deras fall täckte försäkringen.

Det här var några år sen och då vet jag att behandlingen bara gjordes på ett fåtal kliniker i Sverige, bland annat Ale hästklinik. Är inte alla hästar som svarar på vaccinet, men det kanske kan vara värt att undersöka beroende på ålder på hästen?

Liknande trådar

• Magsår
  • Skimmelknölar
  • Fång
  • Svullen has

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn