Mellandagsrea

Jag är så jävla miljöpräktig att jag undviker reor eftersom du skruvar upp konsumtionen.

Så nej. Jag ska inte köpa något på rean.

Men jag kommer att köpa en ny stickad tröja snart.
Lite därför jag bara kollar efter saker jag ändå tänkt köpa utanför rean, men har låtit bli i väntan på att se om jag kan göra några fynd eller ej. Förr kunde jag köpa saker bara för att det var billigt, men sådant har jag slutat med. Bra för alla inblandade, framförallt för miljö och plånbok!
 
Det är väll lite som att svära i kyrkan att starta en sån här tråd med tanke på konsumtionshetsen i samhället och miljötänket vi alla måste ha, men jag tänker att jag kör ändå!

Vad ser ni främst fram emot att fynda under rean?
Själv tänkte jag se efter om det finns några fynd att göra på eco-sidor, kanske en ny vattenflaska i rostfritt stål eller liknande. Bra för miljön men brukar kosta lite mer i plånboken. Skulle inte tacka nej om jag skulle hitta en ny klänning som platsar in under ”högtidsdräkt”, likaså skulle det passa om jag hittade nya bh-ar som inte glider upp över brösten när jag höjer armarna eller sminkborstar som inte tappar borst... Sen ska jag hjälpa mamma att fixa ny telefon, ser inte fram emot att försöka ”slåss” bland elektroniken!

Har du provat borstar från sigma eller real tecniques? Har aldrig varit med om att de tappar hår, och då djuprengör jag ändå mina borstar med diskmedel någon gång i månaden + snabbrengör ofta 😊
 
Har du provat borstar från sigma eller real tecniques? Har aldrig varit med om att de tappar hår, och då djuprengör jag ändå mina borstar med diskmedel någon gång i månaden + snabbrengör ofta 😊
Real tecniques har jag ett par ifrån, riktigt bra! Tänkte kolla om jag hittar några därifrån, alt från Yves Rocher som jag också tyckt varit bra. Det är framförallt en foundation borste jag behöver (det är den som tappar hår pga gammal liksom) samt fler till ögonskuggor då jag har typ.. En eller två!
 
Lite därför jag bara kollar efter saker jag ändå tänkt köpa utanför rean, men har låtit bli i väntan på att se om jag kan göra några fynd eller ej. Förr kunde jag köpa saker bara för att det var billigt, men sådant har jag slutat med. Bra för alla inblandade, framförallt för miljö och plånbok!
Det är bra för dig och för din plånbok, men inte för miljön. Rean ökar ju din möjlighet att köpa saker. En grej till normalpris för 1000 kronor, eller två grejer på rean för 500 kronor styck.
 
Det är bra för dig och för din plånbok, men inte för miljön. Rean ökar ju din möjlighet att köpa saker. En grej till normalpris för 1000 kronor, eller två grejer på rean för 500 kronor styck.
Sant. Tror vi kan ta denna diskussion runt i cirklar. Håller med i det du säger att det ökar konsumtion (framförallt ofta på onödiga grejer) och möjligheten att köpa mer, men och andra sidan är detta möjligheten för många att överhuvudtaget kunna shoppa antingen nödvändiga saker eller faktiskt unna sig något.
 
Det är bra för dig och för din plånbok, men inte för miljön. Rean ökar ju din möjlighet att köpa saker. En grej till normalpris för 1000 kronor, eller två grejer på rean för 500 kronor styck.
Och ett förtydligande gällande det jag skrev om bra för miljön; det är alltså bra för miljön att jag slutat köpa saker bara för att det är billigt.
 
Sant. Tror vi kan ta denna diskussion runt i cirklar. Håller med i det du säger att det ökar konsumtion (framförallt ofta på onödiga grejer) och möjligheten att köpa mer, men och andra sidan är detta möjligheten för många att överhuvudtaget kunna shoppa antingen nödvändiga saker eller faktiskt unna sig något.
Jo. Klassaspekten är inte oviktig. Men i den mån jag inte har råd med ditten och datten, beror det som för många andra på buke, på att jag lägger så mycket pengar på min häst.
 
Det är bra för dig och för din plånbok, men inte för miljön. Rean ökar ju din möjlighet att köpa saker. En grej till normalpris för 1000 kronor, eller två grejer på rean för 500 kronor styck.

Jo. Klassaspekten är inte oviktig. Men i den mån jag inte har råd med ditten och datten, beror det som för många andra på buke, på att jag lägger så mycket pengar på min häst.

Tack för tydlig förklarad input :bow:

Jag ska inte shoppa på rean men det är pga att jag redan lagt för mycket pengar på min häst :o Men jag ska verkligen ha detta i åtanke! Lite pepp till en själv att köpa grejer man tycker sig behöva till fullpris.
 
Jag kommer kika efter byxor och tröjor till mig själv, skulle behöva ordentliga skor också.
Jag handlar nästan aldrig om det inte är rea och jag köper det jag behöver då. Just nu är jag i stort behov av kläder då jag skickat iväg mängder till återvinningen och har i princip bara pyjamasar, mjukisbyxor och gravidkläder kvar.. och gravid är jag ju inte!
 
Jag är så jävla miljöpräktig att jag undviker reor eftersom du skruvar upp konsumtionen.

Så nej. Jag ska inte köpa något på rean.

Men jag kommer att köpa en ny stickad tröja snart.
Något som sysselsätter mig mycket just nu är privilegier. Mina egna. Jag går inte på mellandagsrea för där är alltid så knökat med folk, jag handlar när jag vill handla under hela året. Det är förbaskat privilegierat. Och det tycker jag att ditt förhållningssätt också är, att du inte går på rea av miljöskäl. Inget ont om det, dock, det är bara något jag funderar över just nu.

Förlåt för OT!
 
Det är väll lite som att svära i kyrkan att starta en sån här tråd med tanke på konsumtionshetsen i samhället och miljötänket vi alla måste ha, men jag tänker att jag kör ändå!

Vad ser ni främst fram emot att fynda under rean?
Själv tänkte jag se efter om det finns några fynd att göra på eco-sidor, kanske en ny vattenflaska i rostfritt stål eller liknande. Bra för miljön men brukar kosta lite mer i plånboken. Skulle inte tacka nej om jag skulle hitta en ny klänning som platsar in under ”högtidsdräkt”, likaså skulle det passa om jag hittade nya bh-ar som inte glider upp över brösten när jag höjer armarna eller sminkborstar som inte tappar borst... Sen ska jag hjälpa mamma att fixa ny telefon, ser inte fram emot att försöka ”slåss” bland elektroniken!
Jag tänkte jag skulle hitta ett par julostar till nästa år och julgranspynt till halva priset :D (jag tycker om julgransprydnaderna som har en tendens att finnas i butiker med lite blandat möbler och grejs). Får se om något är kvar när jag tar mig ut på stan.

BH och trosor vore också super, men lär väl knappast reas.
 
Något som sysselsätter mig mycket just nu är privilegier. Mina egna. Jag går inte på mellandagsrea för där är alltid så knökat med folk, jag handlar när jag vill handla under hela året. Det är förbaskat privilegierat. Och det tycker jag att ditt förhållningssätt också är, att du inte går på rea av miljöskäl. Inget ont om det, dock, det är bara något jag funderar över just nu.

Förlåt för OT!
Jag skrev nåt förenklat om klass sen. :)
 
Jag har spanat på ett par skor i flera månader. De skulle eventuellt fungera att ha på kontoret, om jag har t ex Icebugs på väg dit och hem. Dock är de ganska speciella så jag har inte tyckt att de är värda sitt ordinarie pris utan hållit koll på dem i väntan på rea. Nu är de nedsatta med 20 procent och jag testade dem igen nyss men kom fram till att jag inte vill betala reapriset heller. Får leta fram något par jag redan har istället.

Jag bor precis vid ett köpcentrum och jobbar nära de största shoppinggatorna och tror att det faktiskt hjälper mig att undvika den stora köphetsen. Det känns aldrig som något speciellt att gå och titta i butiker och jag drabbas aldrig av någon "nu eller aldrig"-känsla.
 
Det blev en lyckad tur i varuhuset!

2 stycken bh’ar för bara 100:- styck på Lindex, min foundation på 50% på Åhléns, och sen hade jag tur på Yves rocher. Frågade om penslarna ingick i 25%-rean, det gjorde de inte, men sen gav hon mig någon slags vip-rabatt för att jag blev medlem och fick därmed 30% rea på varje pensel jag köpte :up: det enda jag okynnesköpte var en handkräm för 19:- från YO, samt att jag fick en hårborste och schampo gratis därifrån. Riktigt nöjd med mina köp :)
 
Jag försöker köpa en bättre produkt istället. Istället för att köpa något billigt som håller kortare tid, så köper jag något jag antagligen kan ha längre.
Så tänker jag med, och tex nu när jag köpte en Gant dunjacka på black friday så sålde jag min ”gamla” dunjacka av annat dyrt märke, tänker att det iaf ger lite mindre miljöpåverkan än om jag bara hade slängt min gamla.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp