Mellandagsrea

Det är ju ett aber. Låt oss hoppas att hen skänker alltsammans till Läkare utan gränser.

Alltså, problemet är olösligt! Det kan inte vara mitt fel!

Haha KLART det är ditt fel, LÖS DET BARA!!!!


:p

Påminner mig om när vi träffade en random snubbe i Jamaica som började prata om livet. Han bara "vad gör ni då?". Vi började då prata om att vi jobbade och vart osv och varför osv osv. Han lyssnade konfunderat och sa sen: "ya man så ni jobbar för att få pengar och när pengarna är slut så jobbar ni för att få mer pengar"?
Man bara joråsåatt eeee? :laugh: Han var även som ett stort frågetecken när min kompis sa att hen jobbade på Chanel. Han hade aldrig hört talas om det :D
Han var nöjd om han kunde odla lite mariujana och grönsaker, fiska och sova i en hydda på stranden. Då och då fick han ett par red stripe och en dusch på ett hotell mot att han diskade i baren :D
 
På tal om att spendera pengar. Jag har börjat okynnesskänka pengar till olika organisationer bara för att det är så lätt. Hade varit bättre om jag först minskade mina kostnader men det är ju mycket svårare. Kör på liten kombo av morot i piska med mindre pengar kvar pga detta istället.
 
Haha KLART det är ditt fel, LÖS DET BARA!!!!


:p

Påminner mig om när vi träffade en random snubbe i Jamaica som började prata om livet. Han bara "vad gör ni då?". Vi började då prata om att vi jobbade och vart osv och varför osv osv. Han lyssnade konfunderat och sa sen: "ya man så ni jobbar för att få pengar och när pengarna är slut så jobbar ni för att få mer pengar"?
Man bara joråsåatt eeee? :laugh: Han var även som ett stort frågetecken när min kompis sa att hen jobbade på Chanel. Han hade aldrig hört talas om det :D
Han var nöjd om han kunde odla lite mariujana och grönsaker, fiska och sova i en hydda på stranden. Då och då fick han ett par red stripe och en dusch på ett hotell mot att han diskade i baren :D
Vi är värre än så, kan du hälsa honom. Vi jobbar INNAN pengarna är slut för att få mer pengar!
 
Det möjliga miljöproblemet är ju att du får mer pengar över till att köpa fler saker för, om du köper samma vara billigare än du annars skulle ha gjort. Man kan ju se beloppet mellan reapriset och fullpriset som ett sparande, och sparande är uppskjuten konsumtion.

Resonemanget bortser från att det skulle kunna vara så att du blir utan kyl och frys om du inte hittar det på rea, pga ont om pengar.
Personen kan ju tex amortera på lån eller krediter istället?
Iofs kan ju allt i slutändan ändå leda till konsumtion, man konsumerar troligen mer om man har lägre utgifter, men blir det inte långsökt?

Rent krasst är det ju bra för ekonomin att vi konsumerar, bara det att vi kanske borde konsumera lite mer smart. Låt säga att man köper en kyl på rea som man verkligen behöver. Kanske lägger man då pengarna på att köpa lite dyrare matvaror som är närproducerade? Det är ju i sig bra, inte minst för miljön.
Jag håller verkligen inte med om resonemanget om att det bara blir uppskjuten konsumtion och att detta bara kan vara dålig konsumtion, utan jag är mer på Tornblommas spår här. För er som har råd att strunta i reor och bara lägger en större summa pengar på en hållbar pryl, good for you, men klanka inte ned på oss som kanske bara har råd att shoppa vissa prylar under just reor. Att spendera 1000:- på ett par hållbara skor som håller i två år kommer vara bättre än ett par för 300:- som håller 1, men alla har inte 1000:- att spendera. Lika så att skamma folk för att de gör dåliga miljöval för att de får pengar över (pengar de behöver kanske till mat)... mår illa.
 
Jag behöver iaf en till pannlampa. Har flera superdåliga och en bra men med sladd till. Behöver en utan sladd som är bra. Ska försöka passa på om jag hittar någon nu på fredag.

Och strumpor, helst i ull.
 
Jag förstår nog inte riktigt, om jag ska köpa kyl och frys och vet vad jag vill ha, men kan vänta till rean för att köpa det och får det billigare, hur är det sämre mot miljön om jag bara köper kyl och frys, än till fullpris? Det är ju samma vara? Jag väntar gärna in reor när jag ska köpa något dyrare, för jag tycker att det är trist att lägga pengar på typ vitvaror.

Med det sagt så ska jag köpa en dammsugare om den specifika vi kikar på kommer på rea. Annars väntar jag.
Brukar det inte vara utförsäljning någon gång i januari på vitvaror?
 
Jag hittade ingen badrock trots idogt letande. Kom istället hem med ett par nya kängor vilket jag behövde efter att mina gamla gått sönder. Hittade också en långkofta som jag tittat på i flera år till halva priset.

En gång i tiden var jag en sådan som överkonsumerade och slängde mig över allt som var billigt oavsett om jag redan hade massor av det eller ifall jag hade ett behov. Numera måste jag motivera varje inköp ordentligt och jag impulsköper väldigt sällan.
 
Och överlag: högavlönade är miljöbovarna. Inte lågavlönade. I Sverige och globalt.

Hur tänker du? Jag tänker att högavlönade i större utsträckning har möjligheten att välja ekologiskt och närodlat, och välja bort billig mat som fraktats långt tex. Tänker också att har man mer pengar har man råd att köpa dyrare kläder som förhoppningsvis är mer etiskt producerade i länder där arbetarna har iaf lite bättre förhållanden? Där färre gifter och farliga ämnen har används vid framställningen och infärgning av tygerna tex.

Har man sämre ekonomiska förutsättningar har man inte valmöjligheter som ovan. Sen finns det ju säkert de som har råd men ändå masskonsumerar miljöfarligt, oetiskt för att de inte bryr sig eller bara konsumerar ”mer”.
 
Hur tänker du? Jag tänker att högavlönade i större utsträckning har möjligheten att välja ekologiskt och närodlat, och välja bort billig mat som fraktats långt tex. Tänker också att har man mer pengar har man råd att köpa dyrare kläder som förhoppningsvis är mer etiskt producerade i länder där arbetarna har iaf lite bättre förhållanden? Där färre gifter och farliga ämnen har används vid framställningen och infärgning av tygerna tex.
Högavlönade kör mer i större bil, bor större, köper fler grejer till sin bostad och flyger mer. Detta finns det studier på. Det är inte mitt påhitt.
 
Högavlönade kör mer i större bil, bor större, köper fler grejer till sin bostad och flyger mer. Detta finns det studier på. Det är inte mitt påhitt.

Tror att den trenden är på väg bort. Det är numera ”fult” att fulkonsumera. Märkt av det tydligt senaste åren. Jag tycker att det är bra! Samtidigt blir det ju problematiskt att shamea på de som inte har något val.

Tex för ngt år sedan radade folk gärna upp saker från ”dagens shoppingtur”på sociala media. Gör ngn det idag anses personen mer eller mindre helt off på pinsanhetsgränsen. Man skyltar inte med konsumtion längre, det är hopplöst ute. Ingen vill framstå som en outbildad miljöbov
 
Senast ändrad:
Tror att den trenden är på väg bort. Det är numera ”fult” att fulkonsumera. Märkt av det tydligt senaste åren. Jag tycker att det är bra! Samtidigt blir det ju problematiskt att shamea på de som inte har något val.

Tex för ngt år sedan radade folk gärna upp saker från ”dagens shoppingtur”, det ses idag som att ngn är helt off på pinsanhetsgränsen. Man skyltar inte med konsumtion längre, det är hopplöst ute. Ingen vill framstå som en outbildad miljöbov
Jag skrev både Sverige och globalt.
 
Tror det gäller både och. Det sprider sig hos de som är priviligierade att välja. Sen kommer det ju alltid finnas folk på ytterkanten som typ Trump och co som skiter i vilket även om de har råd
Jag är skeptisk. Jag hörde en föreläsning i våras där en forskare hävdade att bara 5% av världens befolkning flyger utomlands under ett vanligt år. Jag hör till de 5 %-en. Välavlönad och klimatfarlig som jag är.
 
Tex för ngt år sedan radade folk gärna upp saker från ”dagens shoppingtur”på sociala media. Gör ngn det idag anses personen mer eller mindre helt off på pinsanhetsgränsen. Man skyltar inte med konsumtion längre, det är hopplöst ute. Ingen vill framstå som en outbildad miljöbov

Jag kollade inläggstoppen i Shoppingtråden. :D

C491632F-54D2-4A1A-B010-A53F9D405F08.png
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp