Mellandagsrea

Jag kollade inläggstoppen i Shoppingtråden. :D

Visa bifogad fil 23183

Jag har inte påstått att jag är trendig! Reser för mkt gör jag också! Dock ligger jag lågt med att skylta på sociala media ;) Vet att många av mina bekanta konsumerar men de döljer det på typ Instagram pga vill inte framstå som kaos-personer :p Tror att nästa steg är att tex influensers kommer att sluta lägga upp massa gratisresor odyl på sociala medier.
 
Jag har inte påstått att jag är trendig! Reser för mkt gör jag också!
Nejdå, jag blev bara full i skratt när du skrev att man är hopplöst ute om man skyltar med sin konsumtion på sociala medier, för jag kände att du nog är den som visar mest av din konsumtion av alla på buke. Och då kom jag på att kolla shoppingtråden. :D
 
Jag har inte påstått att jag är trendig! Reser för mkt gör jag också! Dock ligger jag lågt med att skylta på sociala media ;)

Du köper ju dock mycket secondhand och plagg som är dyrare men håller längre.
Plus är jäkligt bra på kombinera plagg.

Tänker att det är bättre än mig som köper det mesta på HM. (secondhand här suger)
 
Nejdå, jag blev bara full i skratt när du skrev att man är hopplöst ute om man skyltar med sin konsumtion på sociala medier, för jag kände att du nog är den som visar mest av din konsumtion av alla på buke. Och då kom jag på att kolla shoppingtråden. :D

Jag skrev sociala media, dit räknar jag inte Buke ;) Sen kan jag nog inte påstå att jag konsumerar mest på Buke utifrån att jag svarat mest i tråden
 
Du köper ju dock mycket secondhand och plagg som är dyrare men håller längre.
Plus är jäkligt bra på kombinera plagg.

Tänker att det är bättre än mig som köper det mesta på HM. (secondhand här suger)

Sen är det ju rent krasst så att det som är konsumtion ofta är spons. Dock tror jag att det också kommer avta. Kanske mer spons i form av mat, upplevelser tex? Inte nödvändigt produkter eller resor. Kanske mer närproducerat? Den trenden syns redan bland influensers
 
Nejdå, jag skrev inte att du konsumerar mest på buke, men att du är den som visar mest av din konsumtion här.

Du menar att du gått igenom tråden och kollat alla svar vad som är svar, diskussion, småprat, tips och poster av ren konsumtion, så ok! Men oavsett, som sagt så pratade jag om trender på sociala media. Dit räknar jag inte Buke vilket jag försökt förtydliga i tre inlägg nu :)
 
Du menar att du gått igenom tråden och kollat alla svar vad som är svar, diskussion, småprat, tips och poster av ren konsumtion, så ok! Men oavsett, som sagt så pratade jag om trender på sociala media. Dit räknar jag inte Buke vilket jag försökt förtydliga i tre inlägg nu :)
Jag kan inte se någon större skillnad mellan t ex insta och buke när det gäller att visa upp offentligt hur mycket man konsumerar.

Men för min fel släpper jag det här OT-spåret nu.
 
Jag kan inte se någon större skillnad mellan t ex insta och buke när det gäller att visa upp offentligt hur mycket man konsumerar.

Men för min fel släpper jag det här OT-spåret nu.

Ok!

Vi gamlingar är nog förtappade. Jag tror på den yngre generationen trendkänsliga och miljömedvetna killar och tjejer! Ser som sagt en väldigt stor rörelse nu på sociala medier (well alltså inte Buke ;) ) i vad som läggs upp, både i bild och skrift! Det är mycket som händer nu! Många tar ställning för miljön på en massa olika sätt! Mindre långresor, shoppingfynd odyl helt klart! Personligen hoppas jag att små modedesigners kan gynnas av denna våg. De har haft en nästintill omöjlig tillvaro i många år nu. Många små designers har svårt att hitta ngn som vill producera deras plagg. Varför ta ett uppdrag och producera 10 kappor om man kan göra 100 000? Vissa gör allt själv från design till hantverk. Det blir så dyrt att de går back och får jobba gratis, även om köparen betalar enligt hen dyrt för varan. Min kompis tex tillverkar smycken i egen verkstad. Jag köpte en ring för 3 500. Det täckte precis hennes inköp av material och då jobbar hon inte med några superexklusiva material. Det går inte att hitta återförsäljare när produktionen görs för hand. Inköpskostnaden blir för hög. Däremot har flera kedjor kopierat hennes design och låtit massproducera upp den.
 
Senast ändrad:
Ok!

Vi gamlingar är nog förtappade. Jag tror på den yngre generationen trendkänsliga och miljömedvetna killar och tjejer! Ser som sagt en väldigt stor rörelse nu på sociala medier (well alltså inte Buke ;) ) i vad som läggs upp, både i bild och skrift! Det är mycket som händer nu! Många tar ställning för miljön på en massa olika sätt! Mindre långresor, shoppingfynd odyl helt klart! Personligen hoppas jag att små modedesigners kan gynnas av denna våg. De har haft en nästintill omöjlig tillvaro i många år nu. Många små designers har svårt att hitta ngn som vill producera deras plagg. Varför ta ett uppdrag och producera 10 kappor om man kan göra 100 000? Vissa gör allt själv från design till hantverk. Det blir så dyrt att de går back och får jobba gratis, även om köparen betalar enligt hen dyrt för varan. Min kompis tex tillverkar smycken i egen verkstad. Jag köpte en ring för 3 500. Det täckte precis hennes inköp av material och då jobbar hon inte med några superexklusiva material. Det går inte att hitta återförsäljare när produktionen görs för hand. Inköpskostnaden blir för hög. Däremot har flera kedjor kopierat hennes design och låtit massproducera upp den.
Fast det finns visst många fabriker som kan tänka sig producera säg 10 kappor och inte 10 000. Jag jobbar med flera såna :)
 
På riktigt ÄR det ju ett problem. Vi hör överallt om vikten av att konsumera mindre och att köpa färre prylar och använda prylarna tills de faktiskt är utslitna osv.

Men hur fasen ska det gå till? Pengarna trillar ju in i samma hastighet oavsett? Att inte använda pengarna till något alls, blir en väldigt konstig situation. Jag fattar helt enkelt inte hur man tänker där.
Folk förr i tiden sparade dem ju och så gick de väl i arv. Eller gav stipendier till fattiga studenter vid universiteten eller till snälla elever vid gymnasiet, eller köpte konst av konstnärer som behövde pengar. Man kan kanske samla på antikviteter. Eller beställa alla sina möbler hos en lokal snickare. Ha handsydda och broderade sängöverkast. Barnen kan gå kurs i måleri hos lokala konstnären. Sedan gavs väl pengar till lokalsamhället och bygden genom donerad konst tex.

Nu tycker jag nog man har ganska stora möjligheter att försöka göra slut på dem genom att köpa ägg för 60 kr hos lokala utegångshöns istället för 30 kr i affären osv. För helt ärligt badar jag inte i pengar, det räcker med att jag köper en sak dyrare för att mina ska ta slut tex. Om jag hade panik och ville bli av med pengar kunde jag bara köpa ett handvävt ylletyg, växtfärgat, från lokala får, ville jag bli av med mer så en handvävd brokad specialbeställd i Venedig och vävd på gamla vävstolar (men det har knappt ens folk med slott råd med längre).
 
Senast ändrad:
På riktigt ÄR det ju ett problem. Vi hör överallt om vikten av att konsumera mindre och att köpa färre prylar och använda prylarna tills de faktiskt är utslitna osv.

Men hur fasen ska det gå till? Pengarna trillar ju in i samma hastighet oavsett? Att inte använda pengarna till något alls, blir en väldigt konstig situation. Jag fattar helt enkelt inte hur man tänker där.
Min övergripande strategi att handla så mycket som möjligt begagnat ger mig (minst) två fördelar. Dels ger det mig möjlighet att uppfylla mina materiella önskningar/behov i högre grad än om jag uteslutande skulle köpa nytt med min landstingslön. Dels ger det samhällsvinsten att inte miljöbelasta med skrotning+nyproduktion av grejor som de facto funkar finfint. Men visst, man bidrar ju inte till den ekonomiska tillväxten... :meh:
 
Min övergripande strategi att handla så mycket som möjligt begagnat ger mig (minst) två fördelar. Dels ger det mig möjlighet att uppfylla mina materiella önskningar/behov i högre grad än om jag uteslutande skulle köpa nytt med min landstingslön. Dels ger det samhällsvinsten att inte miljöbelasta med skrotning+nyproduktion av grejor som de facto funkar finfint. Men visst, man bidrar ju inte till den ekonomiska tillväxten... :meh:
Har inte så bra koll på ekonomisk tillväxt så, men nu har man ju (tyvärr) beslutat att det är moms på second hand för ex röda korset och liknande så lite pengar kommer ju in i maskineriet igen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp