Melodifestivalen 2025 inkl. deltävlingar 1-5

Bukefalos 30 år!

Frass är ett väldigt vanligt ord för (främst okastrerad) hankatt här i österbotten :). Mars månad brukar ofta kallas frassmånaden just för att det är då katterna brukar börja sina friarstråk.
"Frassin, vann je du?"= frassin, var är du?

Tack för den förklaringen det gör det ju ännu roligare.

• Gilla
Reactions: MCP
"Fänilin e jäv" är jag inte helt säker på, men tror det är typ "fan är jävlig". Magafari=vinterkräksjuka. Tå kesävieraat tulevat maksamaan(finska)=när sommargästerna kommer till maxmo. Lindor=åkrar. Haaparian= haapa(namn)rian(torkria). Så iisin it va geito= så ids nu inte/var nu inte så envis. :D

Frass är ett väldigt vanligt ord för (främst okastrerad) hankatt här i österbotten :). Mars månad brukar ofta kallas frassmånaden just för att det är då katterna brukar börja sina friarstråk.
"Frassin, vann je du?"= frassin, var är du?
Tack! Är ’geito’ envis, alltså? Är det ett annat ord för envis, eller ett annat uttal av envis?

Och vad är en (tork)ria? Höloft?

Har Axel och Kevin lite olika dialekter? Eftersom det är åkrar i Palvis och lindor i Komossa.

En fråga till - ”karaffin” i Kaffitår, är det bokstavligt en karaff, eller är det en kaffekanna?

Åh Fressin, så fin. Att kastrera används väl uttryck som att ta bort kulorna eller bollarna för eller möjligen påsarna.

Åh, ” ja va Lagan i an” , typ farsan å morsan pökade i den , ladan alltså, eller far och mor hade sexuellt samliv i den, ladan alltså , vilket skapade Kevin.

Nedan Youtube-klipp. Hur Jakob i Kaj, totalt detroniserar allt som har med grannar att göra allt med ett glatt leende. Sånt törs man ju inte säga precis till vem som helst.

Jag var lagad (gjord) i den, alltså. Jag misstänkte det, men då gissade jag rätt.

Tack! Är ’geito’ envis, alltså? Är det ett annat ord för envis, eller ett annat uttal av envis?

Och vad är en (tork)ria? Höloft?

Har Axel och Kevin lite olika dialekter? Eftersom det är åkrar i Palvis och lindor i Komossa.

En fråga till - ”karaffin” i Kaffitår, är det bokstavligt en karaff, eller är det en kaffekanna?
Nu är inte geito något som används i den kommun som jag kommer från, trots att vi är i princip grannar med Vörå, så kan hända att en vöråbo skulle ge mig en uppläxning för min förklaring 😅, men jag uppfattar geito som en lite dålig form av envishet, lite som motsträvig (spärro skulle vi kanske säga i min kommun).
Torkria, ett torkhus för spannmål. Sägs speciellt om en gammal sådan av trä. De nyare brukar kanske oftast bara kallas torken.

Axel och Kevins dialekter skiljer sig nog säkert åt till viss del, då deras byar ändå ligger ganska långt från varandra, men nyanserna är nog så små att det är mest vöråbor själva märker det, inte så märkbart för utomstående. Så det är troligtvis mera för att undvika upprepning som de använder både åker och lindor (båda orden används också i min dialekt).

Karaffin i kaffitår syftar nog på kaffekanna. Kan vara att de lokalt säger karaffen om kannan, men överlag så säger vi nog kaffipannon i österbotten.

Nu är inte geito något som används i den kommun som jag kommer från, trots att vi är i princip grannar med Vörå, så kan hända att en vöråbo skulle ge mig en uppläxning för min förklaring 😅, men jag uppfattar geito som en lite dålig form av envishet, lite som motsträvig (spärro skulle vi kanske säga i min kommun).
Torkria, ett torkhus för spannmål. Sägs speciellt om en gammal sådan av trä. De nyare brukar kanske oftast bara kallas torken.

Axel och Kevins dialekter skiljer sig nog säkert åt till viss del, då deras byar ändå ligger ganska långt från varandra, men nyanserna är nog så små att det är mest vöråbor själva märker det, inte så märkbart för utomstående. Så det är troligtvis mera för att undvika upprepning som de använder både åker och lindor (båda orden används också i min dialekt).

Karaffin i kaffitår syftar nog på kaffekanna. Kan vara att de lokalt säger karaffen om kannan, men överlag så säger vi nog kaffipannon i österbotten.
Tack så jättemycket att du orkar förklara, väldigt roligt att lära sig.

Så geito är kanske lite mer som tjurig eller tjurskallig, då?

Jag läste på om rior nu också, så nu vet jag vad det är.

Pedarin i Kallna mat, är det cykelbudet? Och hällon, är det spis(häll)en? Tasalappan har jag ingen gissning på…

• Gilla
Tänk vad många gånger jag sjungit att jag är ett arsle den senaste månaden, det har jag nog aldrig gjort förr :p. Har i och för sig vissa likheter med Kurt Byman, i alla fall vad gäller synen på bärplockare :rofl:. "De heliga bärin skola plockas på sedvanligt vis för hand, gålabokin 13.3".

Har försökt fundera ut vilket av KAJs album jag gillar bäst, men det är ganska spritt!

Just nu är favoriten från karar i arbeit Firmans man.

Från Gambämark är det kanske ändå Hald käftan nu dansar vi som är favorit. 🤔.

Såg ett klipp någonstans där KAJ uttryckte längtan efter att få komma hem och ta det lugnt och klappa katten. Tänkte att det var från nyss men såg sedan att det var från 7/3 😅. Verkar inte vara särskilt mycket lugn och ro nu heller 😬.

Tack så jättemycket att du orkar förklara, väldigt roligt att lära sig.

Så geito är kanske lite mer som tjurig eller tjurskallig, då?

Jag läste på om rior nu också, så nu vet jag vad det är.

Pedarin i Kallna mat, är det cykelbudet? Och hällon, är det spis(häll)en? Tasalappan har jag ingen gissning på…
Det är bara roligt att få diskutera dialekt, så fråga på bara, så svarar jag så gott jag kan :)
Som sagt så kan det finnas en del ord som används i en kommun men som inte alls används i en annan, så för det mesta vet jag nog åtminstone ditåt vad det är, men det små nyansskillnaderna i användning kan falla bort.
Ja, tjurskallig/tjurig, det låter bättre än motsträvig, men kom inte på annat då just 😅
Pedarin i det här fallet syftar på cykelbudet, men överlag så är det en som pedar=cyklar. Vi säger ped (från velociped)om cykel här :D
I någon sydösterbottnisk by tror jag de säger något i stil med velisopie.

Hällon har du rätt i att är spishällen.

Tasolapp, hur ska jag förklara det 🤔 lite snällare form av att någon är lite...lustig, eller ibland inte riktigt har alla hästar hemma. Men det är något som sägs nästan lite kärleksfullt.
Man skulle aldrig säga tasolapp åt någon som man verkligen vill förolämpa, men man kan säga det åt t.ex. ett barn som håller på och fånar sig: "to e no en tasolapp to" eller "no e du taso to".

@MCP

Jag har funderat lite på ordet leidu, som de verkar använda då och då. Jag förstår generellt var det betyder (tråkigt/leda) men jag begriper inte nyanserna av det. Kan du utveckla? Exempelvis har stackars Joshua Leidu när Meskis Gunnar kastas ut ur Gambämark. Joshua stackaren (Jakob) är helt förstörd, medan den som översatt till engelska har en mycket mildare betydelse på engelska.

• Gilla
@MCP

Jag har funderat lite på ordet leidu, som de verkar använda då och då. Jag förstår generellt var det betyder (tråkigt/leda) men jag begriper inte nyanserna av det. Kan du utveckla? Exempelvis har stackars Joshua Leidu när Meskis Gunnar kastas ut ur Gambämark. Joshua stackaren (Jakob) är helt förstörd, medan den som översatt till engelska har en mycket mildare betydelse på engelska.
Leido, att ha leidon, det är lite som en blandning av känslor. Uppgivenhet, trötthet, irritation, förbittring. Det är inte lika aktiv som ilska. Man kan vara leid i olika styrkor. Man kan vara leid att vara tvungen att jobba imorgon för att det lovat så vackert väder, eller så fick man kanske leidon på en fest och for hem. Då är det kanske mera som just leda/att ha tråkigt.
Men det kan också vara större och mera omfattande, som i Joshuas fall, och då går det mera mot förbittring och irritation.

Jag svarar som sagt jättegärna på alla frågor om dialekter, allt enligt bästa förmåga, men finns det någon som vill nörda ner sig i det svenska språket från ett finlandssvenskt perspektiv så rekomenderar jag verkligen podden "näst sista ordet" som finns på yle arenan. Intressant och lättsamt :)

Leido, att ha leidon, det är lite som en blandning av känslor. Uppgivenhet, trötthet, irritation, förbittring. Det är inte lika aktiv som ilska. Man kan vara leid i olika styrkor. Man kan vara leid att vara tvungen att jobba imorgon för att det lovat så vackert väder, eller så fick man kanske leidon på en fest och for hem. Då är det kanske mera som just leda/att ha tråkigt.
Men det kan också vara större och mera omfattande, som i Joshuas fall, och då går det mera mot förbittring och irritation.
Tack :heart det var något sånt jag tänkte mig. Nyanserna av ett språk/ord är det svåraste.

• Gilla
Alltså, jag gillar verkligen Jåo Nåo E Ja Jåo yolo... bäst när man ser liveinspelningar :D

Hoppas verkligen de spelar den när jag ska se dem live. Som jag förstått det brukar de alltid ha med den.
Jag gissar att de gör det, de har inte direkt tid att skriva en helt ny show så de lär ta godbitarna och kanske undvika de mest lokala skämten/numren. Jag blir besviken om de anpassar sig för mycket dock. Jag vill ha Vörådialekt även om jag inte förstår riktigt allt.

Tack :heart det var något sånt jag tänkte mig. Nyanserna av ett språk/ord är det svåraste.
Ja, nu är jag ingen ordsmed hur som helst, men jag märker också att det som kanske avslöjar mig mest som finlandssvensk inte är dialektala ord och finlandismer, jag anser mig ändå ha något så när koll på dessa, utan just ord som finns i både sverige och finland, men som kanske används lite olika, t.ex. så har inte "ensam" samma laddning här i finland som jag förstått att det har i sverige.
Även hur man bygger upp meningar i vardagstal skiljer sig ibland mellan sverige och finland.

Ja, nu är jag ingen ordsmed hur som helst, men jag märker också att det som kanske avslöjar mig mest som finlandssvensk inte är dialektala ord och finlandismer, jag anser mig ändå ha något så när koll på dessa, utan just ord som finns i både sverige och finland, men som kanske används lite olika, t.ex. så har inte "ensam" samma laddning här i finland som jag förstått att det har i sverige.
Även hur man bygger upp meningar i vardagstal skiljer sig ibland mellan sverige och finland.
Att lära sig ord om känslor som leidu är lite vanskligt taget ur en musikal där de ofta överdriver känslorna och i Gambämark så driver de en del med musikaler och känslor också.

Leda (tråkig) finns på svenska också men används sällan ensamt. Jag antar att ledsen är besläktat.

Det är ju annars samma bekymmer när det gäller andra språk också, främst närliggande. Det att man förstår ordet eller kan gissa men inte fullt ut.

• Gilla
Lite likt att vara/bli less kanske?

• Gilla

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur