Men alltså elpriserna?

Bukefalos 30 år!

😊 Ja, vi hoppas det.
Tillkommer ju som sagt kostnad för veden, men just nu har vi mycket ved iaf :).
Dessutom beror en hel del på vilken ved man får tag i.
Om det är prima, om det är björk eller barr och hur noga leverantören är.

Köpte ett litet parti av en granne som lovade att det var torrt. Det var torkad rutten ved som brann som papper.
Hos den stadiga leverantör jag har nu kan jag beställa vad jag vill ha och vilken längd. Levereras till gården.

Dessutom beror en hel del på vilken ved man får tag i.
Om det är prima, om det är björk eller barr och hur noga leverantören är.

Köpte ett litet parti av en granne som lovade att det var torrt. Det var torkad rutten ved som brann som papper.
Hos den stadiga leverantör jag har nu kan jag beställa vad jag vill ha och vilken längd. Levereras till gården.

Åh, ja just det.
Vi har tagit ner några björkar och tallar själva och nu ska den veden få ligga och torka.
Men har också en hel del som låg i vedboden när vi köpte huset, så vi tar den först förstås, har funkat bra hittills. Men visst märks det om man råkar ta sån som inte legat och torkat ordentligt.
Men hoppas vår ved ska bli bra.

Om någon vill jämföra.
Februari 2025.
Hel gård med 3 bostadshus 150, 50 och 50 kvm plus uppvärmd sadelkammare 5 kvm och fikabod 12 kvm.
Några uppvärmda värmebaljor och elstaket på det och så litet gårdsbelysning.

5000 kWh plus 8 säckar pellets á 16 kg.
Och så några kassar ved från egen skog.
Bostadshusen har luft/luft-värmepumpar.

Här är våra siffror om nån vill jämföra.
Bor i ett sutteränghus på ca 150+50 kvm i elområde 3. Bergvärme och vedspis. 2 vuxna och en bäb. Motorvärmare sällan (1 bensinbil).

Bifogade filer

• 20251126_122015.webp
    20251126_122015.webp
    30,2 KB · Visningar: 1 761
Bor i ett sutteränghus på ca 150+50 kvm i elområde 3. Bergvärme och vedspis. 2 vuxna och en bäb. Motorvärmare sällan (1 bensinbil).
Bor också i sutterängvilla med bergvärme, två vuxna+två äldre barn och har likande elförbrukning som ni. Ej elbil. Något högre förbrukning sommartid för oss då poolen drar en massa el. Vi har en öppen spis i källaren men den används aldrig.

Det var egentligen väldigt rimligt.
Helt ärligt så har jag svårt att se att det skulle gå att göra så mycket åt det där.
Inte ens en halvering skulle bli så mycket pengar.

Vedeldning mot accumulatortank då.
Men det kostar ju i investering i stället.

1000033987.webp

Norrbottens kustland, kallhål. 120kvm timmer/trähus. Dessa siffror är utan poolen igång men med elstängsel, thermobar, direktverkande el i sadelkammaren. Mycket motorvärmare också. Bergvärme + täljstenskamin som bara används när det är som allra kallast.

Man ser väldigt, väldigt tydligt när det blev riktigt kallt. Och att huset håller värmen bra sålänge det är över nollan, maj och september är ganska kalla månader här (kan ligga mycket snö kvar in i maj).

1000033986.webp

Med pool igång halva maj till början av sept (screenshotten tagen i november). Den lägger på cirka 300-400kWh/månad sommartid.

Här ser man också vilken enorm skillnad det är på januari och februari under olika år pga temperaturen. Varmare ute = mindre ström går åt.

Enkelt svar. Det produceras för lite el. OAVSETT hur många vindkraftverk eller solceller som finns igång nu så kan de inte putta på tillräckligt... Därav att en själv är FÖR kärnkraftverk. Nu är ett lysande exempel på när den behövs !
Njae, vi exporterar ju el till t.ex. Tyskland och där är priserna höga, så då går de upp i Sverige också (främst södra Sverige).

Njae, vi exporterar ju el till t.ex. Tyskland och där är priserna höga, så då går de upp i Sverige också (främst södra Sverige).
Vi exporterar för att vi måste, Sverige hotades med EU för att vi ville begränsa exporten och då fick vi prisområden.

En stor del av elen norrifrån exporteras vidare till kontinenten, har visat en graf från Svenska kraftnät tidigare hur det typiskt ser ut. Tyskland behöver mera el trycker också på för ytterligare elkablar över Östersjön och Svenska kraftnät var med på det och kommit väldigt långt i planeringen, i stort sett bara det allra sista tillståndet som fattades för att de skulle börja bygga kabeln, Hansa Powerbridge, har för mig den skulle ha en kapacitet på 700 MW, nästan lika mycket som en hel kärnkraftreaktor. Förutom då att elpriserna skulle skjuta i höjden ytterligare skulle vi dessutom betala hälften av kostnaden 3-4 miljarder eller nåt. Regeringen har för nu stoppat men beslutet är inte definitivt och om den blir av blir det inte kul för sydsverige.

Räknar man på vad elexporten kostar oss alla i form av högre elpriset är det enorma summor och som det står ovan viker politikerna ner sig nästan helt för vad EU och då Tyskland vill istället för att se till Sveriges intressen.

Enkelt svar. Det produceras för lite el. OAVSETT hur många vindkraftverk eller solceller som finns igång nu så kan de inte putta på tillräckligt... Därav att en själv är FÖR kärnkraftverk. Nu är ett lysande exempel på när den behövs !
Vi exporterar väldigt mycket el, 33,4 TWh vilket är ungefär vad 4 av de 6 kärnreaktorerna som är i drift producerar och det är detsom driver upp priset, importen är närmast noll.

Det är för min del inte elförbrukningen som kostar utan tillkommande avgifter oberoende av elanvändning. Nätavgift och vad det nu heter. Kostnaden för själva elen är minimal på mina räkningar och således inget att spara på om det handlar om pengar.

Det är för min del inte elförbrukningen som kostar utan tillkommande avgifter oberoende av elanvändning. Nätavgift och vad det nu heter. Kostnaden för själva elen är minimal på mina räkningar och således inget att spara på om det handlar om pengar.
Nätavgiften är dock delvis rörlig. Delar av det är fast, dvs samma summa varje månad, men delar av nätavgiften beror på hur mycket el (kWh) du har använt den senaste månaden.

I mitt fall den senaste fakturan var nätavgiften ungefär 340 kr fast avgift och 340 kr för elöverföring och energiskatt som är baserat på användningen. Och, baserat på hela den summan, 25% moms.

Men, jag håller med om att det är störigt att nätavgiften normalt sett (för mig i alla fall) är den dyra saken, och att det inte finns något jag egentligen kan göra med det...

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka