Men lär er TR!!

Splittan

Trådstartare
Det är ju för farao väldigt pinsamt att se folk som inte kan TR! :mad:
Var och tävlade i dag. In kommer en tjej i 1,10 klassen. Hon hoppar ungefär halva banan, kommer till en kombination och hästen vägrar vid A:hindret. Tjejen flyger fram och hamnar framför sadlen.
Men döm av våran förvåning, i stället för att lätt kasa bak och sätta sig i sadlen igen, så hoppar hon av hästen.
Onödigt tyckte jag, då hon lätt hade kunnat sätta sig i sadlen igen.
Men då sätter tjejen sig upp på hästen igen, kort sekund där efter rabblar dommaren upp nästa ryttare och ger startsignal. Då börjar tjejen rida i väg mot dommaren för att protestera, för hon förstår inte att hon är utesluten pga att hon har gjort en "avsittning". Dommaren är snabb och säger: föregående ryttare är utesluten pga avsittning.
Tjejen ser VÄLDIGT förvånad och paff ut, hon rider och och börjar snacka lite upprört utanför banan, hör dock inte vad hon säger!

Alltså deta var ju bara hur pinsamt som helst att se, att man inte får fortsätta rida efter en avsittning (frivillig eller ej) är ju bland det första man lär sig, oavsätt ålder.
Detta var en regional tävling, och då tycker man att sådant här borde absolut inte hända!

Struntar folk i att läsa TR, eller skaffa TR numera. :mad:
 
Sv: Men lär er TR!!

Tyvärr är det nog så att många inte ens har TR och ännu mindre vad som står i dem. Håller med dig helt och hållet. Man måste hålla reda på vad som står i TR, sen kan det i och för sig ske ändringar så man inte riktigt hänger med på det senaste.
Men vissa av reglerna har ju funnits med hur länge som helst och är ganska självklara.
 
Sv: Men lär er TR!!

Tävlar ej, vare sig hoppning eller dressyr. Okej då- kanske ngn klubb för 87 år sedan. Men även jag, utan TR, vet att all form av avsittning inte är bra under en hoppning. Förresten vad blir det för "straff" för ofrivillig avsittning?
 
Sv: Men lär er TR!!

Du blir utesluten för en ofrivillig avsittning i hoppning. ;)

I dressyr har jag för mej (är inte dressyrryttare, så jag har inte riktig koll på dressyr-TR) att man får en nolla på punkten om hästen håller sig kvar inne på banan och du hoppar upp utan någon hjälp. Hoppar hästen ut från banan är du utesluten. Detta r jag alltså inte säker på.
 
Senast ändrad:
Sv: Men lär er TR!!

Om ni bara visste hur lite koll folk har nu för tiden, man är ju skyldig att läsa TR, men jag tvivlar att ens 50% av dom som tävlar ens har tillgång till ett TR....
 
Sv: Men lär er TR!!

Jag har inget TR men det ska införskaffas. Men eftersom jag tävlar i både dressyr, hoppning och fälttävlan så blir det ju en del :crazy:. Fast jag tycker inte att det är en katastrof om man inte kan det utantill. Huvudsaken är att man har koll på det allmänna vad som gäller, och blir man utesluten så ska man inte klaga, bara för att man själv inte visste om det. Det är faktiskt en skyldighet!
 
Sv: Men lär er TR!!

Haha...pinsamt. Även om man inte akn varenda liten regel i TR hör väl ändå den regeln till nåt man lär sig bara av att TITTA på hopptävling. Och tittat på en hopptävling hoppas jag hon gjort nån gång innan hon tävlar själv i regional klass. fast man kan ju undra varför alla ryttare som åker av alltid går ut från banan UTAN ATT HOPPA VIDARE?!?!?!? Sen är det den tävlandes problem tycker jag om dom inte kan reglerna och blir uteslutna. Fast endel regler finns ju för säkerheten och dom kan man ju hoppas att dom flesta kan i alla fall!
 
Sv: Men lär er TR!!

Jag har faktiskt blivit erbjuden att fortsätta hoppa trots att jag satt av frivilligt på banan :angel: Var kanske lite speciella förhållande, händer kanske inte var dag att en häst fastnar genom att lyckas trampa ett bakben ner i och ut genom sidan på en stor tung blomurna inne på banan :p domaren var shysst och gav vänta signal (= stängde av tiden) jag tvekade inte utan satt naturligtvis av direkt när det hände utan en tanke på att fortsätta, när vi pulat loss hästen och kollat benen på den, så frågar domaren om jag vill fortsätta, nu ville jag dock först kolla hästen ordentligt så jag vinkade åt domaren och lämnade banan, varpå domaren säger att ryttaren väljer att utgå på egen begäran :D Hästar som fastnar i inredningen på banan kanske får dispans för att bli hjälpta loss :smirk: kan tillägga att numer håller hästen mkt noga koll på var de satt sina grönsaker ingen risk att den kommer trampa i fler blomurnor.
 
Sv: Men lär er TR!!

Jag tycker att det är märkligt att folk inte vet att om man får ett stopp på andra eller tredje hindret i en kombination så ska man hoppa om hela kombinationen. Jag ser ofta ponnyryttare som blir uteslutna pga detta.
 
Sv: Men lär er TR!!

Det visste inte jag heller :o.

Fast nu vet jag det.

Tack

Nyttigt att läsa sådant här.

Mvh

Tora
 
Sv: Men lär er TR!!

Och att blir man ex utesluten pga vägran så får man ju lov att hoppa ett hinder innan man lämar banan, dock får man ju inte hoppa ett hinder som man inte har hoppat innan, eller gjort annridning mot, smat att man inte får hoppa kombination. Just det med kombinationen gör många fel. Samt har man sett en hel del tappar i stängda kombinationer!
 
Sv: Men lär er TR!!

Vem gav den tjejen grönt kort :smirk: ?!?
 
Sv: Men lär er TR!!

Hon tyckte väl att eftersom hon hoppade av frivilligt, så fick hon lov att fortsätta.
Tycker med det är underligt, det är ju bland det första man lär sig.
Pinsamt var det i alla fall och se det.
 
Sv: Men lär er TR!!

fattar inte hur folket lyckats få grönt kort med tanke på hur fel många är på reglerna...
 
Sv: Men lär er TR!!

suisyola skrev:
fattar inte hur folket lyckats få grönt kort med tanke på hur fel många är på reglerna...

But pleeeease!
När man tar det gröna kortet får man ju en massa frågor på discipliner man inte ens tävlar!
Jag fick sitta och svara på frågor om spölängder i hoppning när jag mest rider distans och kör häst!
Fick nog ingen fråga alls vad gäller distans eller körning.

Det man är ute efter när det gäller det gröna kortet är väl mest att folk har ett hum om de viktigaste reglerna i gemensamma TR samt att man öht fattar att det finns TR att läsa.

Sedan, att man säger att man är skyldig att känna till reglerna i TR - du är skyldig att följa Sveriges lagar också, men inte fanken känner man till varenda lag för det. Grejen är bara att man aldrig kan säga att man är oskyldig för att man "inte visste" och det är väl samma sak här. Klantar man sig på en TR-regel så får man bita i det sura äpplet och så kommer man ihåg den regeln hädanefter.
 

Liknande trådar

Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 158
Senast: Alexandra_W
·
Träning Lite nattliga funderingar sådär....Visste inte var jag skulle lägga tråden, moderatorn får gärna flytta! Nu har jag ridit så gott som...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 467
Western Efter 20 år inom klassisk ridning har jag börjat fundera på att byta till western. En av anledningarna är en gammal nackskada som aldrig...
Svar
8
· Visningar
2 809
Senast: Em-Jay
·
Ridning Ja, som rubriken lyder. Jag har på senare tid letat medryttare till min ena häst pga graviditet, och har haft en del som varit här och...
Svar
17
· Visningar
6 035
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp