Men lär er TR!!

Sv: Men lär er TR!!

Splittan skrev:
Och att blir man ex utesluten pga vägran så får man ju lov att hoppa ett hinder innan man lämar banan, dock får man ju inte hoppa ett hinder som man inte har hoppat innan, eller gjort annridning mot, smat att man inte får hoppa kombination. Just det med kombinationen gör många fel. Samt har man sett en hel del tappar i stängda kombinationer!

Stämmer om du är utesluten ja, men jag TROR snuffsan menar att om någon vägrar på B hindret så ska den ju hoppa A först igen men istället försöker snika in och bara tar B hindet och därför blir uteslutna.
 
Sv: Men lär er TR!!

om inte så har ju ridklubben en massa TR att låna ut och man fick ju plugga på det viktigaste inför gröna kortet som 13-åring. Å andra sidan så lär man ju sig av andras misstag o lär sig av det. vad gör en ryttare på reg. nivå som varken hört talas om lr sett en ryttare bli diskad pga avfallning????

fast en tjej på det hästgymnasium jag går på har inte förrän nu lärt sig att se när hästen går i fel galopp, och då hänger hon sig över hästens bog och vet nog inte ens vad TR står för... :( och hon e 17 år... :crazy: .

många äldre ryttare borde faktiskt önska sig ngr TR och Lilla Ridboken innan de fortsätter skämma ut sig.... :mad:
 
Sv: Men lär er TR!!

Kanske inte bara "äldre ryttare" :angel:

Kanske något för de som är ute efter julklappsförslag?
 
Sv: Men lär er TR!!

Faktiskt så får du om du är utesluten hoppa ut på vilket enkel hinder du vill så länge det ingått i klassen.
Det är många både ryttare och domare som inte riktigt har koll på det ;)
 
Sv: Men lär er TR!!

Jezzie skrev:
Faktiskt så får du om du är utesluten hoppa ut på vilket enkel hinder du vill så länge det ingått i klassen.
Det är många både ryttare och domare som inte riktigt har koll på det ;)

Inte om du blir utesluten pga av avsittning. Har för mig (är inte 100% säker) att det står i TR att om du blir utesluten på grund av avsittning får du inte hoppa upp på hästen igen utan den ska ledas ut från banan
 
Sv: Men lär er TR!!

Det är väl bara att läsa här inne på forumet så ser man ju hur insatta folk är i TR. :smirk:
 
Sv: Men lär er TR!!

Har läst något så dumt som att hästryttare får rida ut hästen, medans ponnyryttaren absolut inte får sitta upp...
Det stämmer säkert inte men ändå.
 
Sv: Men lär er TR!!

Sipuli skrev:
Har läst något så dumt som att hästryttare får rida ut hästen, medans ponnyryttaren absolut inte får sitta upp...
Det stämmer säkert inte men ändå.

Det var så för flera år sedan, men du har inte läst det i ett TR från detta århundradet.
 
Sv: Men lär er TR!!

Klart man ska kunna TR. Att man blir utesluten när man trillat av tycker jag är en sjävlklarhet. Sen att alla som inte tävlar har ett eget TR tycker jag inte är konstigt. Jag tävlar och har inte TR, funderar på att införskaffa men då det är väldigt dyrt med TR så förstår jag att inte alla har. Givetvis ska man kunna det och så länge jag tävlar och förstår och kan komma hem från en tävling utan att undar varför det var si eller så kommer ag fortsätta tävla utan att ha ett eget TR utan låna på klubben. Jag ska försöka skaffa ett TR men det är väldigt dyrt för en "reglbok" som många tydligen tycker att man MÅSTE ha. Man borde isåfall få ett TR när man tar sitt Gröna Kort.
 
Sv: Men lär er TR!!

Splittan skrev:
Och att blir man ex utesluten pga vägran så får man ju lov att hoppa ett hinder innan man lämar banan, dock får man ju inte hoppa ett hinder som man inte har hoppat innan, eller gjort annridning mot, smat att man inte får hoppa kombination. Just det med kombinationen gör många fel. Samt har man sett en hel del tappar i stängda kombinationer!

*Lånad knapp*
Jag tror att många vet att man inte får hoppa kombinaton om man stannat ut sej men vissa kanske skiter i det om de haft en häst som krånglat i den och därför vill de ta ett sista försök att få igenom den. Sen om det är bra eller dåligt är jag inte person att avgöra.

Sen tycker jag att tävlings ryttare är skyldiga att kunna TR eller åtminstonde ha ett tillgängligt om det är något som är oklart för dem.

\\ Emma
 
Sv: Men lär er TR!!

Lite kommentarer:
- I grannländerna får du sitta upp och fortsätta. :angel:
- Inte ovanligt att våra "proffs" hoppar en komb innan de går ut om de vägrat ut sej alltså..
- Grönt kort har ju inte alla tagit, alldeles för många tävlar på gamla meriter
- Inte ens grenledningarna kan ju TR :angel:
- Släpp TR fritt på internet som Danskarna har det

Håller med om att det blir pinsamt alldeles för ofta...
 
Sv: Men lär er TR!!

Och det har jag med gjort fast i terrängen. Hästen hade trampat igenom en kulvert och det rann blod från bakbenet. Jag kunde inte se vad som hänt och dommaren sa att det var ok för mig att hoppa av för att kolla hästen vilket jag gjorde.

Jag blev inte belastad för det
 
Sv: Men lär er TR!!

Don_93 skrev:
Klart man ska kunna TR. Att man blir utesluten när man trillat av tycker jag är en sjävlklarhet. Sen att alla som inte tävlar har ett eget TR tycker jag inte är konstigt. Jag tävlar och har inte TR, funderar på att införskaffa men då det är väldigt dyrt med TR så förstår jag att inte alla har. Givetvis ska man kunna det och så länge jag tävlar och förstår och kan komma hem från en tävling utan att undar varför det var si eller så kommer ag fortsätta tävla utan att ha ett eget TR utan låna på klubben. Jag ska försöka skaffa ett TR men det är väldigt dyrt för en "reglbok" som många tydligen tycker att man MÅSTE ha. Man borde isåfall få ett TR när man tar sitt Gröna Kort.

Varje TR kostar ca 125 kr, så tex för TR I och TR III så blir det 250 kr det är väl inte så farligt dyrt att lägga ut?? Du behöver knappast köpa nya varje år uten endast hänga med i ändringarna som finns på förbundets hemsida så du kan ha samma gamla iallafall 5 år innan det kan bli för "mycket ändringar" så det är dags att uppdatera med nya.

Är det verkligen VÄLDIGT DYRT?????
 
Sv: Men lär er TR!!

Olinda skrev:
Det var så för flera år sedan, men du har inte läst det i ett TR från detta århundradet.

I hopp-TR från 2003 står det iaf
Häst : Efter avfallning och/eller omkullridning får ekipaget inte hoppa något hinder på banan.
Ponny Efter avfallning och/eller omkullridning ska ponny ledas ut från banan.
 
Sv: Men lär er TR!!

Nej det är inte vädligt dyrt, men tillräkligt dyrt för att jag inte tänker lägga ut pengar på det så länge jag kan klara mig utan det och känna att jag kan komma hem från en tävling och inte ha fattat var det var si eller så.
 
Sv: Men lär er TR!!

Nej det är inte vädligt dyrt, men tillräkligt dyrt för att jag inte tänker lägga ut pengar på det så länge jag kan klara mig utan det och känna att jag kan komma hem från en tävling och inte ha fattat var det var si eller så.
 
Sv: Men lär er TR!!

Är alla medvetna om att när ni anmäler till en tävling intygar ni på samma gång att ni KAN vad som står i TR. Tyvärr är det nästan på varenda tävling någon som tydligt visar att de inte har TR. Nej skärpning innan första start skall TR införskaffs OCH läsas igenom från pärm till pärm så att man vet vilka regler man har att följa, finns bla många regler som berör säkerheten inte bara för ens egen del utan att bryta dem medför även risker för andra på tävlingsplatsen, är med stor fasa man åker ut på lokaltävlingar just för att de flesta inte har en aning om reglerna (och verkar dessutom inte ha sunt förnuft heller) är det någonstans det håller på att hända olyckor så är det på denna lägsta nivå, tacka vet jag nat/elit tävlingar där folk kan sina regler.
 
Sv: Men lär er TR!!

PÅ stallbacken.com finns TR att läsa. Iofs bara hopp och dressyr.
 

Liknande trådar

Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 158
Senast: Alexandra_W
·
Träning Lite nattliga funderingar sådär....Visste inte var jag skulle lägga tråden, moderatorn får gärna flytta! Nu har jag ridit så gott som...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 467
Western Efter 20 år inom klassisk ridning har jag börjat fundera på att byta till western. En av anledningarna är en gammal nackskada som aldrig...
Svar
8
· Visningar
2 809
Senast: Em-Jay
·
Ridning Ja, som rubriken lyder. Jag har på senare tid letat medryttare till min ena häst pga graviditet, och har haft en del som varit här och...
Svar
17
· Visningar
6 035
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp