Men lär er TR!!

Sv: Men lär er TR!!

gylle skrev:
Är alla medvetna om att när ni anmäler till en tävling intygar ni på samma gång att ni KAN vad som står i TR. Tyvärr är det nästan på varenda tävling någon som tydligt visar att de inte har TR. Nej skärpning innan första start skall TR införskaffs OCH läsas igenom från pärm till pärm så att man vet vilka regler man har att följa, finns bla många regler som berör säkerheten inte bara för ens egen del utan att bryta dem medför även risker för andra på tävlingsplatsen, är med stor fasa man åker ut på lokaltävlingar just för att de flesta inte har en aning om reglerna (och verkar dessutom inte ha sunt förnuft heller) är det någonstans det håller på att hända olyckor så är det på denna lägsta nivå, tacka vet jag nat/elit tävlingar där folk kan sina regler.

Jag har tävlat i snart 3 år. Lokal/reg hopp/dressyr/Fälttälan/ponnygalop. Har inge TR och har aldrig kommit hem från en tävlingar och undrat varför det var si eller så. Jag har undrat en sak en gång och det var ang. uppklassningspoäng, om en tjej var uppklassad ur LC, så jag har sett två olika saker, på två olika, men seriösa, sidor.
Så som jag har skrivit tidigare, när jag känner att jag inte förstår på en tävling kommer jag skaffa TR. Innan dess klarar jag mig utmärkt.
Har även en kompis som tävlar nat. 125 och vad jag vet har hon inget TR.
Visst finns det människor som verkligen bör läsa TR men jag tycker det är upp till var och en, huvudsaken är att man inte gör så fel att det orsakar skada för dig själv eller sina medtävlande/åskådarna.
 
Sv: Men lär er TR!!

Don_93 skrev:
Jag har tävlat i snart 3 år. Lokal/reg hopp/dressyr/Fälttälan/ponnygalop. Har inge TR och har aldrig kommit hem från en tävlingar och undrat varför det var si eller så.

Nähä.. men vi har undrat varför du inte följer TR :angel:

Allvarlig så tycker jag att ALLA ska ha eget TR. Varför inte ha fri tillgång på Internet. Idag skyller man på att det kostar menhallå.. det kostar inte mer än 240:- för gemensamma + grenspec. (Det är ju inte alla som tävlar i flera grenar. )
 
Sv: Men lär er TR!!

På vilket sätt följer jag inte TR då?
Precis tycker också det borde finns på internet.
 
Sv: Men lär er TR!!

Don_93 skrev:
På vilket sätt följer jag inte TR då?
Det var hypotetiskt.. har ingen aning om vem du är.

Jag tror dock att de flesta som bryter mot TR inte vet om att de gör det... alltså de resonerar som du...
 
Sv: Men lär er TR!!

*Till alla*

Dom flästa klubbar har TR, så man behöver inte köpa om klubben har det, Har innget eget men när jag tävlade så satt jag på klubben och kollade i genom reglerna och kommer oxå att göra det när jag börjar tävla igen.

Kram
 
Sv: Men lär er TR!!

Nej har du trillat av får du inte hoppa något hinder, av säkerhetsskäl måste man leda hästen ut från banan, det är ju inte alltid man känner direkt om något är brutit något eller fått hjärnskakning....
 
Sv: Men lär er TR!!

Bara för att jag inte har det, vem har då sagt att jag inte läst det? Dessutom har någon aldrig sagt åt mig att jag gjort fel o.s.v. Jag känner nog när jag gör rätt. Dessutom tycker jag att alla ska sköta sig själva och inte bry sig om, om andra har TR eller ej bara dom inte förstör för andra!
 
Sv: Men lär er TR!!

gylle skrev:
Om du inte har ett TR, hur vet du då att du följer det ?????

Det var faktiskt bra sagt! Man kan ju inte veta om man bryter mot en regel om man inte har ett TR och reglerna ändras ju konstant!
Har man inte råd att skaffa TR, då tycker jag inte heller att man ska tävla!
Hoppar man över en tävling så har man sparat ihop till ett TR!
 
Sv: Men lär er TR!!

Du är skyldig att följa Sveriges Rikes Lagar.
Kan du dom?
Har du en lagbok hemma?

Näh, men spelar det verkligen någon roll om man har TR hemma eller inte? Kommer ni verkligen ihåg varenda paragraf i allmänna + grenspecifika TR?
Då är ni underbarn!!
Jag har gemensamma + några grenspecifika TR hemma och inte fanken kan jag dem utantill för det! Jag använder dem att slå i när jag är osäker på en regel som jag av någon anledning kommit att tänka på.
Jag vet att jag aldrig kan skylla ett regelbrott jag eventuellt gör, på att jag "inte visste", precis lika lite som man skylla på att man inte känner till lagarna i Sverige om man bryter mot dem och ertappas. Men jag tycker ni är patetiska när ni säger att alla SKA kunna alla regler i TR. Det kan för sjutton inte ens domarna utantill!
 
Sv: Men lär er TR!!

Puppan skrev:
Du är skyldig att följa Sveriges Rikes Lagar.
Kan du dom?
Har du en lagbok hemma?

Näh, men spelar det verkligen någon roll om man har TR hemma eller inte? Kommer ni verkligen ihåg varenda paragraf i allmänna + grenspecifika TR?
Då är ni underbarn!!
Jag har gemensamma + några grenspecifika TR hemma och inte fanken kan jag dem utantill för det! Jag använder dem att slå i när jag är osäker på en regel som jag av någon anledning kommit att tänka på.
Jag vet att jag aldrig kan skylla ett regelbrott jag eventuellt gör, på att jag "inte visste", precis lika lite som man skylla på att man inte känner till lagarna i Sverige om man bryter mot dem och ertappas. Men jag tycker ni är patetiska när ni säger att alla SKA kunna alla regler i TR. Det kan för sjutton inte ens domarna utantill!

Tror inte det är någon som kan varenda liten paragraf MEN om man införskaffar TR så kan man kolla där när man blir osäker istället för att fråga kleti och pleti som tror att de vet och så blir det helt fel, och du skulle bara veta hur många ggr man som domare för höra "det visste jag faktiskt inte" av skitsnea ryttare som är förbannade för att de bli uteslutna av olika saker som de borde ha vetat om de ens hade bläddrat i TR.
 
Sv: Men lär er TR!!

Puppan skrev:
Du är skyldig att följa Sveriges Rikes Lagar.
Kan du dom?
Har du en lagbok hemma?

Näh, men spelar det verkligen någon roll om man har TR hemma eller inte? Kommer ni verkligen ihåg varenda paragraf i allmänna + grenspecifika TR?
Då är ni underbarn!!
Jag har gemensamma + några grenspecifika TR hemma och inte fanken kan jag dem utantill för det! Jag använder dem att slå i när jag är osäker på en regel som jag av någon anledning kommit att tänka på.
Jag vet att jag aldrig kan skylla ett regelbrott jag eventuellt gör, på att jag "inte visste", precis lika lite som man skylla på att man inte känner till lagarna i Sverige om man bryter mot dem och ertappas. Men jag tycker ni är patetiska när ni säger att alla SKA kunna alla regler i TR. Det kan för sjutton inte ens domarna utantill!

Jättebra skrivit :D Dessutom tycker jag att man ska sköta sig själv ang. om folk har ett TR hemma eller ej. Man kan ha tillgång till det på annat sätt. Sköt er själv säger jag och dessutom kan man ju kunna TR även om man inte har det hemma. Finns människor som kan tävla och kan reglerna utan att ha TR hemma!
Tycker inte ni ska säga ngt till folk som inte har TR hemma, att dom inte ska tävla eller ej för ni har inte en blekaste anning om vad perssonen kan/vet. Så om ni inte vet hurvida perssonen kan TR eller ej, så var snäll och var tysta!
 
Sv: Men lär er TR!!

Don_93 skrev:
Jättebra skrivit :D Dessutom tycker jag att man ska sköta sig själv ang. om folk har ett TR hemma eller ej. Man kan ha tillgång till det på annat sätt. Sköt er själv säger jag och dessutom kan man ju kunna TR även om man inte har det hemma. Finns människor som kan tävla och kan reglerna utan att ha TR hemma!
Tycker inte ni ska säga ngt till folk som inte har TR hemma, att dom inte ska tävla eller ej för ni har inte en blekaste anning om vad perssonen kan/vet. Så om ni inte vet hurvida perssonen kan TR eller ej, så var snäll och var tysta!

tycker du att du kan TR?
 
Sv: Men lär er TR!!

Det är en stor skillnad att jämnföra sveriges riks lag och TR! Skulle även de som tävlar Friidrott eller annan gren skylla på att när de gör ett fel, att "kan ni inte all sveriges regler, så ska ni inte uttala er"!

Sedan har ingen sagt att man SKA kunna alla reglerna utan till, absolut inte, för det är omöjligt. Men har man inte TR hemma eller tillgång tilld et så vet man ju inte om man gör rätt eller fel. Och dessutom så räcker det att läsa igenom TR (för de är ju inte speciellt tjocka) för att ha nåtsånär koll på reglerna.

Dessutom att vissa av er blir så upprörda ang TR pekar ju bara på en sak.....
 
Sv: Men lär er TR!!

Olinda skrev:
tycker du att du kan TR?
Ja, jag tycker jag kan TR. Jag har läst igenom det ett flertal gånger så bara för att man inte har det hemma behöver inte det betyda att man inte kan det som många här verkar tro!
 
Sv: Men lär er TR!!

Jag tycker folk är fruktansvärt dåliga på TR men det där var det värsta! :eek:

När jag tog Grönt kort läste jag det med en tjej som verkligen inte brydde sig. "Äh, jag behöver bara kunna det så att jag kan skriva provet" tyckte hon och glömde bort allt strax efter att hon fått sitt kort. Dålig stil tycker jag. :mad:

Många gånger när man är ute och tävlar tycker jag att folk är dåliga på framridningen också. Det rids hit och dit, de struntar i "ridhus reglerna"- som ju faktiskt gäller där också!
Något som jag kan bli otroligt irriterad på är att folk slickar förbi en, oavsett om man har rött band i svansen eller inte. Det är väl rent sunt förnuft som säger att man inte ska rida upp i arslet på en okänd häst? :mad:

Nej, det verkar behövas nåt mer än grönt kort. Folk bryr sig ju inte om att lära sig reglerna.
 
Sv: Men lär er TR!!

För övrigt på samma tävling så var det en ryttare som red tre gånger framför mig i rad när jag skulle hoppa fram på en oxer, fjärde gågnen jag an ann mot hindret så kom tjejen s papa och sänkte hindret, snacka om att jag var ARG!

Sedan finns det även de ryttare som har röd rosett i svansen på sina hästar, men visar ingen hänsyn till andra, utan de kan slicka för bi en, stå på olämpliga ställen m.m.

Jag tycker att det hela börjar bli lite väl slappt!
 
Sv: Men lär er TR!!

Jo det stämmer visst. Av anledningen hårt drivna ponnyungar som tvingas hoppa fast man inte vill/inte känner sig helt bra osv.
 
Sv: Men lär er TR!!

Solvira skrev:
Något som jag kan bli otroligt irriterad på är att folk slickar förbi en, oavsett om man har rött band i svansen eller inte. Det är väl rent sunt förnuft som säger att man inte ska rida upp i arslet på en okänd häst? :mad:

Här är det det sunda förnuftet som borde funka hos folk (men det gör det inte alltid) och inte TR då TR inte reglerar "röda rosetter i svansen".
 

Liknande trådar

Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 158
Senast: Alexandra_W
·
Träning Lite nattliga funderingar sådär....Visste inte var jag skulle lägga tråden, moderatorn får gärna flytta! Nu har jag ridit så gott som...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 467
Western Efter 20 år inom klassisk ridning har jag börjat fundera på att byta till western. En av anledningarna är en gammal nackskada som aldrig...
Svar
8
· Visningar
2 809
Senast: Em-Jay
·
Ridning Ja, som rubriken lyder. Jag har på senare tid letat medryttare till min ena häst pga graviditet, och har haft en del som varit här och...
Svar
17
· Visningar
6 035
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Dejtingtråden del 37
  • Semester.
  • Politik i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp