Bukefalos 28 år!

Men VAD har hänt med min häst ? :S

N

Nora_

Jag håller på att bli tokig..
känner inte igen min häst längre.. har haft henne i snart 3 år och aldrig haft några problem, flyttade henne till ett nytt stall för drygt en månad sen, och hon stadgade sig väldigt bra.. (hon har stått i det stallet med fd. ägaren).

Började med att jag skulle rida henne då hon bara totalt vägrar å håller på att backa en massa när ajg ska rida en viss väg.. annars går det bra... hoppade av.. och från marken gick det bra att gå där...

Sen har jag haft 2 tjejer som provridit henne (söker medryttare) vilket inte har innebärt några större problem.

När jag skulle arbeta med henne på banan för en vecka sen ( NH) så blev hon sur å lite arg när jag bad henne backa hon protesterade hejvilt och högg i luften( vilket hon aldrig brukar göra) lite fundersamt går jag tillbaks till stallet och ryktar byter till vanlig grimma osv.. och då fick jag backa henne utan problem..

Sen har hon börjat springa som en galning i hagen och verkar ha en öm fläck på vänster bakdel vid knäet ungefär...

I övrigt är hon som vanligt.. men hon är inte den jag är van vid.. och hon vill jag ha tillbaks..
Vad kan det bero på?

Några tips och råd?


:confused:
 
Sv: Men VAD har hänt med min häst ? :S

hej

har ridit en häst som gjorde ALLT för att gå emot mig, av rent bus, en riktig illbating. och han fick ofta för sig att itne gå min väg, backa, stegra sig, bocka, alla möjliga varianter för att inte gå dit jag ville. men det låter ju som att din häst inte är någon sån (?)

nu är jag verkligen ingen expert på sånt här och jag tycker det låter himla konstigt. men om jag vore i din sits så skulle jag prata med en veterinär, kolla om det kan ha med någon fysisk smärta och göra.
 
Sv: Men VAD har hänt med min häst ? :S

Kanske ta ut en veterinär som första steg? Eller kontakta fd ägaren och höra vad historien är från detta stall, hon kanske sitter på mer fakta.
 
Sv: Men VAD har hänt med min häst ? :S

Eftersom det inte har varit så innan, du har ju trots alltr haft henne i tre år så bör du nog göra en utredning på klinik. Min häst var likadan, hade då bara haft henne i ett halvår så jag trodde att hon bara testade men efter ett halvt års bråkande belv honplötsligt halt. Vi åkte till klinik och det visade sig att hon hade koledinflammation bägge fram, trlogen har hon haft det känge men inte visat hälta eftersom det var båda fram. Nu är hon frisk och tjurar inte längre! Visst har hon sina dagar, hon är ju trots allt ett sto men skulle hon börja bråka så mkt igen så åker jag raka vägen till kliniken för att inte det riskera att det går så långt igen. Om inte annat så är det jätteskönt att kunna utesluta smärta innan man börjar med diverse problemlösningar. Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 516
Senast: JohannaB
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 428
Senast: zarmino
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 571
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 831
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp