meningen med nosgrimma??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare pannkakssmet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 146
  • Visningar Visningar 8 053
Sv: meningen med nosgrimma??

lill_flesky skrev:
Den har iaf skydd på frambenen.

Ja , tom en NH:are inser att man skall ha skydd på hästarna under hoppning det lär väl ta död på alla naturliga antiskyddmänniskors kommentarer att man inte behöver det.
Nåt mer Nh-aktigare än såhär får man ju leta efter faktiskt :angel:

Om någon tror att hästen kommit mycket längre med en bättre ryttare så är ni nog ute och cyklar. Dels har hästen fel stamtavla för att ens vara relevant för en tävlingsryttare (korsning med rysk mustang), och dels så var det en rejäl problemhäst innan han kom över PNH (köpte hästen som hingst, då skenade den, drog iväg även med skarpa bett, och sist men inte minst anföll den folk för att få som den ville).

Med tanke på att ryttaren hoppar barbacka så kanske han inte ska hoppa högre för hästens skull. Men från att vara en skenande, människoilsken häst som gjorde som han ville så är det ett mäkta imponerande ekipage.
Hästen har garanterat mera kondition är flertalet av våra stirriga fritidshästar; och jag tror som sagt var fortfarande inte att man behöver varken bett eller nosgrimma för att hoppa svår fälttävlan.

http://www.honzablaha.cz/Obr/obr076.jpg

Det var bara på terrängbanan han hade skydd. Terränghinder är något helt annat eftersom de inte är rivbara och det går inte att jämföra med banhoppning eller dressyr. Samtidigt så bör man inte vara emot skydd på hästar som behöver det; om de kliver på sig är det bättre att ha skydd som ger hästen förtroende för att röra sig så som den behagar; om hästen hela tiden går och är rädd för att slå på sig så förlorar man mycket i både gångart och inställning hos hästen.

Ett par hinder i taget menar jag, kom igen när han galopperar 7 km i 570 m tempo och hoppar 35 språng. Då kan vi börja snacka om man behöver bett eller ej.

Men visst är det imponerande, men som du själv säger hästen har inte stam för fälttävlan säkerligen inte blod och temprament för det heller därför är det knappast jämförbart med dom "riktiga" fälttävlanshästarna och ärligt talat tror jag inte hästen har lungkapacitet nog för att galoppera så fort så långt. Hästen skulle bli oerhört trött efter ett par 3-4 km hamna rejält på bogarna och förmodligen gå omkull eftersom ryttaren inte kan balansera upp hästen i det tempot utan bett och barbacka.

Senast ändrad av en moderator:

Fälttävlanshäst eller inte.
Flera hinder efter varann eller inte...
Dumt att rida utan hjälm osv...
Jag är fortfarande OTROLIGT IMPONERAD!!!

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Ja vad ska jag säga, den är precis lagom tunn för hans huvud och den runda svarta "plattan" gör att hans vackra mörka ögon kommer fram så där lite extra. ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 108
Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 026
Senast: Badger
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har... 2
Svar
25
· Visningar
5 167
Senast: Cilla
·
Hundavel & Ras Då min cockerhane börjar bli till åren(blir 9 i år) så har jag börjat fundera på att skaffa en till inom några år som kan "möta" upp när... 2
Svar
23
· Visningar
3 458
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Minska antalet fästingar på katt
  • Smitare - hur gör ni?