Mens i två veckor

Ok. Jag tänker mest att det utifrån din beskrivning inte allas går att säga om det skulle vara något annat än en fortsättning på det problemet som skulle behandlas?
Hur menar du?

Jag slutade med primolut efter tio dagar som jag skulle och dagen efter var det Niagarafallen igen.
 
Jag trodde det var planerat för att fortsätta enligt ett längre schema efter uppehållet som du tänkte avbrtya?
Ta tio dagar, uppehåll 18 osv i minst tre månader var planen. Jag vet inte om jag kommer ta dem igen på dag 18.
Min migrän har varit värre och jag läste i bipacksedeln att primolut kan ha den effekten.
 
Jag må ste fråga. Vad trodde du att du skulle få för hjälp? Något som skulle få blödningen att sluta Pronto? Jag tror inte det finns, och om det finns så hjälper det ju inte en hormonstörning, som I ditt fall ger menorragi (som inte bara betyder riklig blödning utan också onormalt lång blödning där vanligaste orsaken är att man slutar med preventivmedel).

Behandlingen är just att försöka lura in kroppen i vanlig fas genom att provocera blödning enligt schema. Det tar tid.
 
Ja, det är det som händer med progesteron. Det är ju inte meningen att du tar medicinen och så funkar allt. Som jag skrivit flera gånger tar det månader.
Och då kan jag lika gärna köra på utan och slippa alla biverkningar. Efter att ha läst bipacksedeln inser jag varför jag haft sån fruktansvärd huvudvärk..
 
Idiotiskt av mig att väcka upp tråden igen. Uppenbarligen är jag ju korkad som mår dåligt av det här
 
Och då kan jag lika gärna köra på utan och slippa alla biverkningar. Efter att ha läst bipacksedeln inser jag varför jag haft sån fruktansvärd huvudvärk..
Ja det kan du ju göra men det tar troligen mycket längre om det nu funkar alls.

Sen är det ju självklart att du mår skit och alla tycker synd om dig och vill att du ska hitta en lösning. Ingen vill väl ha mens hela jävla tiden. Men det hjälper inte att du blir sur och drar offerkofta över dig.
 
Fast att ta en medicin som bidrar till mer dåligt mående och dessutom är direkt olämplig när man vill bli gravid, låter det bra?

Det är ingen jävla offerkofta.
 
Ja det låter bra eftersom det är så man gör för att återställa balans. Sen börjar man försöka bli gravid. Man tar ju inte dem samtidigt?
Men nu ska jag till läkaren att jag vill bli gravid och han säger att primolut är bra då.

Så nej, jag litar inte på vad den läkaren säger.
 
Alltså, jag undrar om läkaren har blandat ihop Primolut med Provera..... Provera tas just 10 dagar innan slemhinnan byggs, för att den inte ska bli så tjock och det inte ska bli så kraftig mens.

Primolut skjuter på mensen exakt så länge man tar den, efter att man har slutat så tar det typ 1-3 dagar så börjar mensen och i min erfarenhet är mensen då precis som vanligt, ibland lite värre. Dock så kan det vara värt om man ville inte ha nån mens under semestern etc.

Både Primolut och Provera kan användas till att bli mensfri ett längre tag, men det fungerar inte för alla. Med Primolut så kunde jag ta den max två veckor, sen kom mensen ändå. Min gyn ville att jag skulle prova ta Provera varje dag så mensen försvann, men det gjorde den inte, även när vi höjde dosen till 4x 10 mg. Blödde lite varje dag istället och det bara ökade.

Primolut ställde om menscykeln, dvs när jag hade flyttat mensen några dagar så fortsatte den som den blev omställd till. Primolut gav mih också väldigt mycket pms, så jag mådde inte kanon under tiden jag tog den, så visste jag att jag tex.skulle åka bort så började jag skjuta på mensen 2 månader innan, så jag slapp primolut när jag ville må bra.

Varken Primolut, Provera eller Endovelle tog bort mensen för mig, vilket jag hade gärna velat.
 
Kan meddela att, förutom att han inte lyssnat på vad jag sagt, har skrivit i journalen att blödningen beror på hormonspiralen.


Alla läkare är inte förträffliga, oavsett utbildning. Jag har så mycket konstig skit skriven i mina journaler så man kan vrida sig både en och två gånger i skratt. Extra roligt är det när ena läkaren kallar den andra för i princip inkompetent och den andra svarar lika bittert tillbaka... Nåja! de är bara folk de med.


Om jag vore du, så skulle jag avvakta, låt mensen vara mens så länge den brukar normalt vara, slutar den inte så hör du av dig till gyn igen. Be om att få träffa en annan läkare som är mer hörsam.
Tanken är nog att dina hormoner spelar lite i otakt med varan, så rätt sak händer inte vid rätt tillfälle, och då blir primolut som en taktpinne för när man ska sluta och när man ska starta. Då ska du alltså få en vanlig mens nu, sen ett vanligt uppehåll, ta primolut igen, sen ska menscykeln starta igen efter sista pillret.

Av mina gyn jag har träffat så var 1 helt hemsk, hon berättade för mig att jag minsann inte kunde ha så ont (när jag började bli medvetslös på toaletten, kallsvettig och darrig vid mens) 2. En som sa att p-piller var det enda alternativet, samt skrev ut p-piller som man inte skulle ta om man hade migrän med aura (jag har migrän med aura och har berättat det)
Sen en 3 stycken som var ok och 1 som var väldigt bra.
 
Alltså, jag undrar om läkaren har blandat ihop Primolut med Provera..... Provera tas just 10 dagar innan slemhinnan byggs, för att den inte ska bli så tjock och det inte ska bli så kraftig mens.

Primolut skjuter på mensen exakt så länge man tar den, efter att man har slutat så tar det typ 1-3 dagar så börjar mensen och i min erfarenhet är mensen då precis som vanligt, ibland lite värre. Dock så kan det vara värt om man ville inte ha nån mens under semestern etc.

Både Primolut och Provera kan användas till att bli mensfri ett längre tag, men det fungerar inte för alla. Med Primolut så kunde jag ta den max två veckor, sen kom mensen ändå. Min gyn ville att jag skulle prova ta Provera varje dag så mensen försvann, men det gjorde den inte, även när vi höjde dosen till 4x 10 mg. Blödde lite varje dag istället och det bara ökade.

Primolut ställde om menscykeln, dvs när jag hade flyttat mensen några dagar så fortsatte den som den blev omställd till. Primolut gav mih också väldigt mycket pms, så jag mådde inte kanon under tiden jag tog den, så visste jag att jag tex.skulle åka bort så började jag skjuta på mensen 2 månader innan, så jag slapp primolut när jag ville må bra.

Varken Primolut, Provera eller Endovelle tog bort mensen för mig, vilket jag hade gärna velat.
Nej, jag tror absolut inte att gyn blandat ihop dem. Som sagt har primolut mer användningsområden än ett.

"
Primolut N är ett s.k. progestinpreparat (gulkroppshormonpreparat), d.v.s. ett syntetiskt hormonpreparat vars verkan liknar progesteronets, ett naturligt kvinnligt hormon.
Primolut N -tabletter används för behandling av olika typer av blödningsstörningar, för behandling av utebliven menstruation (amenorré), för lindring av premenstruella besvär, för behandling av mastopati, för att skjuta upp menstruationen samt för behandling av endometrios.

Noretisteron som finns i Primolut N kan också vara godkänd för att behandla andra sjukdomar"
 
Du skriver att jag ska vänta med att ens försöka och istället knapra piller. Jag vill inte ta piller som ger mig biverkningar. Eller har du missat att jag skrivit om det?
Ja. Jag tror inte at gyn tänkte att du genast nu idag försöker bli gravid. Du måste ju få ordning på störningen först och därför fick du en medicin för det.

Det suger, men det är ju lite så det funkar tyvärr. Saker tar tid, mediciner har biverkningar.
 
Ja. Jag tror inte at gyn tänkte att du genast nu idag försöker bli gravid. Du måste ju få ordning på störningen först och därför fick du en medicin för det.

Det suger, men det är ju lite så det funkar tyvärr. Saker tar tid, mediciner har biverkningar.
Då lyssnade han inte på mig. Trots att han till och med sa att jag hade ägglossning och kunde bli gravid direkt om jag ville.

Jag kan lika gärna låta det ta tid utan biverkningar.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag skrev i höstas ett dagboksinlägg här om min jobbiga mens ( https://www.bukefalos.se/threads/menshelvete.1472885/ ). Efter att ha...
Svar
1
· Visningar
892
Senast: cewe
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
1 969
Senast: AraSlei
·
Kropp & Själ Jag är inne på min tredje Mirena hormonspiral. De tidigare två har jag varit hur nöjd som helst med, men nu har det vänt. De första två...
2
Svar
25
· Visningar
19 255
Senast: corzette
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Obs. Känsliga läsare varnas – detta inlägg kommer att handla om mens. Läs ej om du tycker att det är äckligt. Och om du ändå läser...
Svar
0
· Visningar
470
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Burkfisk
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp