Mens i två veckor

Så pass länge. Ja då förstår jag ännu mer den medicineringen läkaren valde. Jag hade dock sökt hjälp på annat håll.

Därför att man kan inte se om det finns ett ägg i äggblåsan. Äggen är inte synliga för blotta ögat. Först när man plockat ut äggen med nål och tittat i mikroskop kan man se om det var ägg eller inte. Ägganlagen är ett av flera system som styr kroppens hormonsystem. Det är därför mensen blir annorlunda vid klimakteriet. Det finns inte tillräckligt med ägganlag kvar så hormonsystemet blir felaktigt (enkelt förklarat).

Som sagt strulande mens är ett vanligt symtom på att ägglossningen inte fungerar som den ska.

Men en månad är ju tekniskt sätt bara en cykel och blödningen behöver inte komma från livmodern. Så avvakta om det känns bäst så.
Så läkaren ljög. Känns ju bra. Varför han nu skulle ljuga om det.

Nej jag tänker inte söka hjälp igen.
 
Så läkaren ljög. Känns ju bra.

Nej jag tänker inte söka hjälp igen.
Jag tror inte att han ljög. Jag tror bara han uttryckte sig slarvigt. Typ som man säger gjord i stället för sadelgjord.

Ja det avgör du själv bäst. Jag hade sett till att få en second opinion. Speciellt om det inte hade blivit normalt inom en vecka eller så.
 
Jag tror inte att han ljög. Jag tror bara han uttryckte sig slarvigt. Typ som man säger gjord i stället för sadelgjord.
Så han säger "du har ägglossning och kan bli gravid nu" men egentligen menar han ...? Trodde urinprov var tillförlitligt men det kanske det inte är. Konstigt att det säljs då.
 
Så han säger "du har ägglossning och kan bli gravid nu" men egentligen menar han ...? Trodde urinprov var tillförlitligt men det kanske det inte är. Konstigt att det säljs då.
Jag har skrivit för flera inlägg sedan att jag hade vänt mig till en annan gynekolog.

Urinprov är tillförlitligt? I vilket syfte då? Vad är det som säljs? Urinprov?
 
Fast hur många gånger ska jag behöva säga det, jag blöder ju trots tabletterna. Ok, ett uppehåll på några dagar sen börjar det igen. Dessutom mår jag dåligt av dem. Inte värt det

Och jag hittar ingen, INGEN info från andra människor att det hjälpt.

Det mest tråkiga är att läkaren inte förklarade hur Primolut fungerar, så här sitter du och blöder igen och är rättmätigen arg. Det skulle jag också vara.

Men ge det en liten chans iaf. Primolut blir som en "reset" dvs menscykeln startar om. När du har tagit tabletterna (jag mår inte bra av de heller, men det är tillfälligt) så börjar blödningen igen, för då har man startat om, och det blir menscykel dag 1.
Efter det så är det mens som vanligt, sen blödningsfritt uppehåll, sen tabletter 10 dagar, sen mens igen.
Alltså man ska skapa en "normal" menscykel.

Vanligtvis så använder man primolut för att förskjuta mensen, ex.vis om min mens kommer alltid vid slutet av månaden, så räcker det för mig att ta EN omgång med tabletter för att flytta den upp till två veckor senare.
Om jag blöder oregelbundet, dvs det kanske tar ibland 5 veckor att få mens, sen 3, sen 4 igen, så kan man använda primolut för att bestämma när mensen ska komma.

I ditt fall så verkar det som att du både blöder och har ägglossning samtidigt. Så blir det svårt att bli med barn. Då kan man tydligen använda primolut för att ställa om mensklockan så att du blir blödningsfri när du ska vara blödningsfri, och har normal mens när du ska ha normal mens.

Det läkaren inte sa är att man får blödning direkt efter att man har tagit 10 tabletter. Men sen ska det bli som normalt, och nästa cykel får kroppen stöd av Primolut att fortsätta vara i takt, så du blöder när du ska istället för lite hela tiden.

Har läkaren sagt hur länge det är tänkt att du ska ta primolut? 3-4 omgångar eller mer?

Sen har du större chans att bli gravid om det går vägen :) Men det är inte säker att det fungerar, det är väldigt komplext, så därför tycker jag att du tittar efter en annan gyn som du känner att du kan samarbeta med. För det är ändå meningen att man ska förstå vad det är som händer och kan känna att om den här metoden inte fungerar, så får man titta på andra alternativ, prata om fördelar och nackdelar etc.
 
Det mest tråkiga är att läkaren inte förklarade hur Primolut fungerar, så här sitter du och blöder igen och är rättmätigen arg. Det skulle jag också vara.

Men ge det en liten chans iaf. Primolut blir som en "reset" dvs menscykeln startar om. När du har tagit tabletterna (jag mår inte bra av de heller, men det är tillfälligt) så börjar blödningen igen, för då har man startat om, och det blir menscykel dag 1.
Efter det så är det mens som vanligt, sen blödningsfritt uppehåll, sen tabletter 10 dagar, sen mens igen.
Alltså man ska skapa en "normal" menscykel.

Vanligtvis så använder man primolut för att förskjuta mensen, ex.vis om min mens kommer alltid vid slutet av månaden, så räcker det för mig att ta EN omgång med tabletter för att flytta den upp till två veckor senare.
Om jag blöder oregelbundet, dvs det kanske tar ibland 5 veckor att få mens, sen 3, sen 4 igen, så kan man använda primolut för att bestämma när mensen ska komma.

I ditt fall så verkar det som att du både blöder och har ägglossning samtidigt. Så blir det svårt att bli med barn. Då kan man tydligen använda primolut för att ställa om mensklockan så att du blir blödningsfri när du ska vara blödningsfri, och har normal mens när du ska ha normal mens.

Det läkaren inte sa är att man får blödning direkt efter att man har tagit 10 tabletter. Men sen ska det bli som normalt, och nästa cykel får kroppen stöd av Primolut att fortsätta vara i takt, så du blöder när du ska istället för lite hela tiden.

Har läkaren sagt hur länge det är tänkt att du ska ta primolut? 3-4 omgångar eller mer?

Sen har du större chans att bli gravid om det går vägen :) Men det är inte säker att det fungerar, det är väldigt komplext, så därför tycker jag att du tittar efter en annan gyn som du känner att du kan samarbeta med. För det är ändå meningen att man ska förstå vad det är som händer och kan känna att om den här metoden inte fungerar, så får man titta på andra alternativ, prata om fördelar och nackdelar etc.
Fast om jag tar den som läkaren föreskrivit är det helt ur fas med min naturliga cykel (som jag har nedtecknat sen 2019, så jag känner min kropp rätt bra). Do kommer jag ha mens på mens och må dåligt av tabletterna.


Jag ser ingen som helst anledning att ta dem.
 
Fast om jag tar den som läkaren föreskrivit är det helt ur fas med min naturliga cykel (som jag har nedtecknat sen 2019, så jag känner min kropp rätt bra). Do kommer jag ha mens på mens och må dåligt av tabletterna.


Jag ser ingen som helst anledning att ta dem.
Men hade inte du spiral? Eller har du bara haft den en kort tid?
 
Fast om jag tar den som läkaren föreskrivit är det helt ur fas med min naturliga cykel (som jag har nedtecknat sen 2019, så jag känner min kropp rätt bra). Do kommer jag ha mens på mens och må dåligt av tabletterna.


Jag ser ingen som helst anledning att ta dem.

Primolut så behöver man inte ta efter sin "naturliga cykel" utan man ställer om cykeln, och i ditt fall så vart det ju desto snabbare desto bättre. Det finns liksom inget att vänta på. Just nu har du ingen naturlig cykel i med att du blödde hela tiden, så man fick starta om så du kan få en naturlig cykel igen.

Om min "naturliga" cykel är att jag får alltid mens den 1:a i månaden, sen tar jag Primolut i två veckor och vips, så har jag ändrat min cykel så nubörjar den den 14:e istället. Det blir min nya naturliga cykel.

Dvs Primolut kan bestämma när cykel ska börja och sen därefter så blir det naturlig cykel. Även om man bara har tagit Primolut 10 tabletter en omgång.

Du kommer inte ha mens på mens på mens. Du kommer bara ha mens NU, sen ska det vara som vanligt, fast med menscykelbörjan från nu.
Mår dåligt gör man bara exakt när man tar tabletterna, varken före eller efter, de har slutat verka då.
 
Primolut så behöver man inte ta efter sin "naturliga cykel" utan man ställer om cykeln, och i ditt fall så vart det ju desto snabbare desto bättre. Det finns liksom inget att vänta på.

Om min "naturliga" cykel är att jag får alltid mens den 1:a i månaden, sen tar jag Primolut i två veckor och vips, så har jag ändrat min cykel så nubörjar den den 14:e istället. Det blir min nya naturliga cykel.

Dvs Primolut kan bestämma när cykel ska börja och sen därefter så blir det naturlig cykel. Även om man bara har tagit Primolut 10 tabletter en omgång.

Du kommer inte ha mens på mens på mens. Du kommer bara ha mens NU, sen ska det vara som vanligt, fast med menscykelbörjan från nu.
Mår dåligt gör man bara exakt när man tar tabletterna, varken före eller efter, de har slutat verka då.
Det stämmer inte alls med vad jag läst.

Men det spelar ingen roll, jag tar inte bort som får mig att må sämre
 
Det stämmer inte alls med vad jag läst.

Men det spelar ingen roll, jag tar inte bort som får mig att må sämre

Jo, det stämmer visst.

Du får välja iofs, blöda hela tiden eller må dåligt i 10 dagar för att kunna få en normal menscykel igen. Det är du som bestämmer om det är värt besväret. Har du jättetur så kanske du blir gravid och det rättar till sig av sig självt, eller att kroppen rättar till hormonerna själv också. Eller inte, och det bara förtsätter med blödning hela tiden.
 
Trodde urinprov var tillförlitligt men det kanske det inte är. Konstigt att det säljs då.
Ägglossningstest mäter ett särskilt hormon som ökar i kroppen vid ägglossning. Har man en ökning av det hormonet så är det vanliga att man också har ägglossning. Men man kan ha så att hormonet går upp men att ägget inte släpper.

Så har jag förstått det. De med bättre koll får gärna rätta mig om jag är ute och cyklar :) .
 
Fast du kan inte jämföra en cykel på hormonspiral och en ”naturlig” cykel.
Innan det hade jag kopparspiral och exakt samma cykel.

Men visst. Jag känner väl inte min kropp och är dum i huvudet som inte tar en tablett som gör mig sjuk.
 
Innan det hade jag kopparspiral och exakt samma cykel.

Men visst. Jag känner väl inte min kropp och är dum i huvudet som inte tar en tablett som gör mig sjuk.
Och jag hade samma cykel med och utan p-piller men det säger ju ingenting.

Förstår inte vad det sista har att göra med det jag skrivit innan?
 
När man slutar med hormonpreventivmedel så ska kroppen snabbt återgå till normalläge. Det ska inte ta flera månader. Jag vet att det står skrivet ”överallt” att det kan ta flera månader, men det är faktiskt fel.

Det är samma sak med hur lång tid det tar att bli gravid. Det brukar stå att normalt medel är sju månader. Detta är också fel. Eller det är snarare en matematisk felvisning. Det normala är att det tar en till tre månader att bli gravid. Ju längre ifrån en till tre månader man kommer ju högre är risken att något är fel.

Att blöda i princip en månad i sträck är inte normalt. Men det behöver ju inte vara en mensblödning, kan ju vara annat. Därför hade jag sökt hjälp på annat håll. Men vill man avvakta så är ju det också okej. Men det är ju fortfarande inte normalt att blöda så länge eller att ”kroppen fungerar som den ska”.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag skrev i höstas ett dagboksinlägg här om min jobbiga mens ( https://www.bukefalos.se/threads/menshelvete.1472885/ ). Efter att ha...
Svar
1
· Visningar
893
Senast: cewe
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
1 970
Senast: AraSlei
·
Kropp & Själ Jag är inne på min tredje Mirena hormonspiral. De tidigare två har jag varit hur nöjd som helst med, men nu har det vänt. De första två...
2
Svar
25
· Visningar
19 264
Senast: corzette
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Obs. Känsliga läsare varnas – detta inlägg kommer att handla om mens. Läs ej om du tycker att det är äckligt. Och om du ändå läser...
Svar
0
· Visningar
470
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp