Menskoppar - tips och råd!

Jag vill också ha PM!

Jag har en menskopp från me luna som jag gillar. Minns inte storleken, S kanske? Den har funkat bra sen jag fick in snitsen på att få den på plats. Gillar den väldigt mycket och heja dig som vill sprida det!
 
Nu senast köpte jag en kortare kopp för att jag är rätt "grund". Däremot märkte jag att den var lite krångligare än min förra, tror att det beror på att den är lite grundare, men efter första två isättningarna är det inga problem längre. Den passar mig himla mycket bättre än min förra också!

Något som kan vara viktigt är att få tjejerna att våga "gräva runt" lite om det inte känns rätt, jag har ibland behövt peta runt längs kanterna när den sitter i för att få allt rätt. Och om koppen åker upp och man är av lite djupare variant kan man behöva pyssla lite för att få tag i den igen för att kunna dra ut den. Det är ju bra om det vet om det tänker jag så att det inte hindrar dem i användandet.
 
Senast ändrad:
Jag tar också gärna ett PM Niffe! :)

För min egen del har jag en kopp som jag aldrig använder. Har så svårt att få ut den och får typ panik.
Måste börja öva igen. :p
 
Jag har provat några olika koppar men det fungerar inte alls för mig. Jag kan inte använda ob heller :cautious: Jag har så mycket sammanväxningar och endometrios att jag ligger dubbelvikt av smärta en halvtimme efter insättandet. Det kan ju vara bra att veta att har man sådana problem så kan det vara omöjligt att få det att fungera.

Däremot bidrar jag gärna :) Ett pm vore välkommet! Superbra initiativ verkligen :up:
 
@Mint Jättetack för informationen! :bow: Många jag har talat med har sagt samma som du, de tvättar inte koppen varje gång de tömmer den. Däremot är det ju som sagt viktigt med rena händer.

@Emtherlia Olika projekt gör på olika sätt och jag har sett att många bara delar ut utan urskiljning. Det kan man ju göra om man har jättemycket resurser (det har inte vi) och om man sen inte prioriterar att följa upp hur det går för varje tjej (det är väldigt svårt att ta frågor och sådant i grupp eftersom det är ett ämne som få flickor vill prata om öppet). Så för vår del får vi satsa på kvalitet framför kvantitet :D. Tjejen som jobbar på plats med projektet kommer besöka utvald skola och klass flera gånger, prata med tjejerna, prata med lärarna och på så vis försöka välja ut på nåt sorts vettigt och rättvist sätt. Viktigast tycker jag är tjejerna som inte ens kan köpa bindor utan måste använda tyg men man måste ju även titta på förutsättningar vad det gäller vatten etc. Så det är lite pyssel.

Hade vi kunnat hade vi bara gett koppar till höger och vänster och till alla, hela klasser, men vi får börja smått och jobba oss framåt :).
Kan ni inte ordna så de som saknar tillgång till rent vatten kan få möjlighet att prova tygbindor gjorda för ändamålet? Det kanske är en bättre lösning än tygstyckena i alla fall även om jag själv föredrar menskoppen alla dagar i veckan.
 
Kan ni inte ordna så de som saknar tillgång till rent vatten kan få möjlighet att prova tygbindor gjorda för ändamålet? Det kanske är en bättre lösning än tygstyckena i alla fall även om jag själv föredrar menskoppen alla dagar i veckan.
Ja, alltså, tygbindor är en himla god idé i de miljöer där de absolut inte har tillgång till rent vatten, även om även dem har sina nackdelar. Vårt projekt kommer att finansiera menskoppar och vi kommer att se till att de delas ut till tjejer som har förutsättningar för att använda dem. Redan som det är nu är vår budget tajt som attan - många är intresserade men få stödjer med faktiska donationer vilket gör att vi tyvärr inte kan hoppas på att sponsra särskilt mycket mer än kopparna.

Gör vi ett till projekt och har fler kanaler, kan anordna insamlingsevent etc kan det hända att vi gör större projekt med både tygbindor och koppar :). Som det är nu dock måste vi fokusera och försöka att få projektet att realiseras.
 
Hoppas ni får snurr på donationerna. Med paypal eller swish är det ju så himla enkelt. Och man kan ju nöja sig med en 50-lapp om man vill.
Ja, hittills har vi fått bra gensvar men risken är ju att det avstannar liksom. Så vi får jobba på!
:)
 
Ja, alltså, tygbindor är en himla god idé i de miljöer där de absolut inte har tillgång till rent vatten, även om även dem har sina nackdelar. Vårt projekt kommer att finansiera menskoppar och vi kommer att se till att de delas ut till tjejer som har förutsättningar för att använda dem. Redan som det är nu är vår budget tajt som attan - många är intresserade men få stödjer med faktiska donationer vilket gör att vi tyvärr inte kan hoppas på att sponsra särskilt mycket mer än kopparna.

Gör vi ett till projekt och har fler kanaler, kan anordna insamlingsevent etc kan det hända att vi gör större projekt med både tygbindor och koppar :). Som det är nu dock måste vi fokusera och försöka att få projektet att realiseras.
Ja det är klart, det är svårt att driva organisationer baserat på att folk skänker pengar när det inte direkt gynnar dem själva. Förstod att det inte var tal om att göra något nytt projekt nu den här svängen utan tipsade mer om ifall ni vill göra något mer heltäckande framöver.

Jättebra initiativ dock. Hoppas också att ni får lite fart på donationer framöver.
 
Ja det är klart, det är svårt att driva organisationer baserat på att folk skänker pengar när det inte direkt gynnar dem själva.
Ja, det är ju så ideella organisationer fungerar dock. Man kan göra fundraisers och events etc men till syvende och sist hänger det på folks goda vilja. Vi jobbar alla helt ideellt med organisationen, precis som jag gjort för Röda Korset, Afrikagrupperna etc tidigare.

Förstod att det inte var tal om att göra något nytt projekt nu den här svängen utan tipsade mer om ifall ni vill göra något mer heltäckande framöver.
Det finns en del olika produkter som kan fungera i minde utvecklade länder men just tygbindan är jag personligen inte särskilt såld på med tanke på nackdelarna hos produkten. I och med min utbildning och den studie jag har gjort har jag läst en hel del om de olika alternativen och för den målgrupp vi har tror jag att menskoppen är det bästa valet. Ruby Cup, suveränt företag, har haft otrolig framgång i Kenya i områden som är liknande det område där vi kommer genomföra vårt projekt.

Jag tror vi alla vill göra något "heltäckande" men alla kan inte göra allt på en gång - så det bästa är nog att vi alla fokuserar på det vi tror på och tycker är viktigt och stödjer det :).
 
Nu har jag inte läst hela tråden så förlåt om jag skriver något som redan har sagts.
Jag är sjukt nöjd med Lunette.

Var nere i Tanzania förra året, åkte runt i hela landet men framförallt i Västra delen där det är ganska fattigt. Reflekterade själv över om menskoppsprojekt skulle vara möjligt och det som främst gjorde mig osäker är hygienen. Utan tillgång till rent vatten är det svårt att hålla en menskopp ren. Tror att det är väldigt viktigt att utbilda tjejerna i hur viktigt det är att hålla menskoppen ren.
I Västra delen (kagera, karagwe) finns det en väldigt väl etablerad organisation som heter Mavuno. De har många bra projekt på gång så om du vill få större spridning på projektet så kolla upp dem. (skicka gärna pm om du undrar över någonting)
Jättebra initiativ för övrigt! :D
/M
 
@MacW Tack för tipsen! Det absolut viktigaste är att information, och möjligt att koka vatten/tillgång till rent vatten, för att det ska fungera för tjejerna att använda kopparna. Det finns flera studier på menskoppsprojekt och visst har det funnits lyckade sådana i Tanzania! Precis som i Uganda, Kenya, Nepal mm mm. Jag har själv utvärderat ett projekt i norra Tanzania för en uppsats och plöjde då igenom mängder med studier :D.

Viktigt att nämna, som kanske inte framgått av tråden, är att vårt arbete på plats utförs av en tanzanisk kvinna i den staden där hon bor. Hon har alltså utmärkt koll på hur förutsättningarna ser ut just där - och har även tidigare undervisat uppåt en 100 tjejer i hur man använder en menskopp :).
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
311
Senast: Myrten
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 197
Senast: Ridinglady
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 569
Senast: Mabuse
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 148
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp