Menskoppar - tips och råd!

@Mint Jättetack för informationen! :bow: Många jag har talat med har sagt samma som du, de tvättar inte koppen varje gång de tömmer den. Däremot är det ju som sagt viktigt med rena händer.

@Emtherlia Olika projekt gör på olika sätt och jag har sett att många bara delar ut utan urskiljning. Det kan man ju göra om man har jättemycket resurser (det har inte vi) och om man sen inte prioriterar att följa upp hur det går för varje tjej (det är väldigt svårt att ta frågor och sådant i grupp eftersom det är ett ämne som få flickor vill prata om öppet). Så för vår del får vi satsa på kvalitet framför kvantitet :D. Tjejen som jobbar på plats med projektet kommer besöka utvald skola och klass flera gånger, prata med tjejerna, prata med lärarna och på så vis försöka välja ut på nåt sorts vettigt och rättvist sätt. Viktigast tycker jag är tjejerna som inte ens kan köpa bindor utan måste använda tyg men man måste ju även titta på förutsättningar vad det gäller vatten etc. Så det är lite pyssel.

Hade vi kunnat hade vi bara gett koppar till höger och vänster och till alla, hela klasser, men vi får börja smått och jobba oss framåt :).
 
Jag skulle också kunna tänka mig ett info PM om detta projekt! Jättebra intiativ.

Har tyvärr inga erfarenhet av menskopp själv, hade en ett par månader men glömde den på spisen när jag kokade den (ni kan ju själv gissa vad som hände..)

Tänkte dock börja prova igen när jag läkt ihop efter graviditeten :)
 
Har tyvärr inga erfarenhet av menskopp själv, hade en ett par månader men glömde den på spisen när jag kokade den (ni kan ju själv gissa vad som hände..)
Skriver upp det som en grej att understryka; ha koll på kokningen ;) :D.
 
Jag vill gärna också ha PM! :)

Jag hade en Diva stl S förut som jag trivdes med. Köpte en ny i somras av annat märke som jag inte hunnit bli kompis med än och jag har nog inte så mycket info att bidra med. Storleksrekommendationen stämde iaf in på mig när jag köpte Divan (ung och inte fött barn).
 
Tack @Jozze för info! Vad jag förstår finns det oftast bara S eller L, stämmer det? Är det liksom standard?
 
Tack @Jozze för info! Vad jag förstår finns det oftast bara S eller L, stämmer det? Är det liksom standard?
Jag har haft min Diva i minst 8-9 år och den håller än. När jag köpte fanns det S och L och L var om man fött barn eller var över 30 (tror jag?) så jag tog en L eftersom jag var runt 35 då.
Jag tippar alltså att S funkar på de flesta tonårstjejer som inte fött barn :)
 
Jag använder en menskopp som heter Evelina från Belladot i storlek m/l. Storlek s/m är för lätt till måttlig mängd och m/l för måttlig till riklig mängd. Jag använder den största både när jag har mycket mens och när det är nästan obefintligt, och det funkar kanon! Jag har inte fött barn.
 
Jag är nog en av dem som inte är så förtjust i menskopp, tyvärr.

Eller, så här är det. Jag älskar tanken med menskopp, på alla sätt. Praktiskt, ekonomiskt, för miljön, och ABSOLUT som ersättning till tygstycken och andra sämre alternativ för flickor i de delar av världen där menstruationen fortfarande är ett problem för många.
Men jag har aldrig lärt mig komma överens med mina. Jag köpte mina när jag var under 25 och inte hade fått barn (det har jag fortfarande inte) vilket gjorde att jag skulle ta en S. Å andra sidan har jag ganska kraftig mens, så jag skulle ta en L. Köpte helt enkelt en av varje och provade.
Jag får ingen av dem att veckla ut sig korrekt och sitta bra. S läcker, L gör ont att både få på plats och få ut. Jag har Lunette.

Nu har ju jag turen att kunna använda andra skydd, så jag har inte lagt ner så mycket möda på menskoppen utan tänker alltid "nästa mens, då ska jag". För flickorna i ert projekt tror jag alltså att det är viktigt att verkligen trycka på att det kan ta lite tid att lära sig hur man ska göra på bästa sätt. Och så tror jag att en mindre, styvare kopp är att föredra för de flesta flickorna. Styvare gör att de lättare vecklar ut sig, och jag tror också att det är den koppen som passar de flesta unga.

Och jag vill också gärna ha ett PM!
 
Jättebra initiativ! :bow:

Jag tycker menskoppen som idé är jättebra, men jag fick det inte att funka för mig. Köpte den mindre storleken enligt deras rekommendationer samt kontakt med kundtjänst. Jag misstänker att den var för liten alternativt för mjuk (på något annat ställe såg jag att de rekommenderade hårdare för vältränade tjejer, typ såna som rider, men där jag köpte fanns bara en variant i s och l) för jag fick den att läcka mest hela tiden även om koppen bara var fylld till 1/4. Sen har jag också problemet med att vissa dagar ligger min livmoder väldigt lågt och då upplevde jag att det var lite obehagligt och att den nästan blev utputtad så att säga. Men med tanke på vilka alternativ de tilltänkta ibland har, så skulle jag nog välja menskoppen alla dagar även om det inte riktigt funkade för mig. Det jag ser i övrigt som i detta fall är viktigt är tillgång till information. Vi kan ju enkelt googla eller fråga på ett forum om vi stöter på problem eller har funderingar, men det kan ju oftast inte de.
 
Men jag har aldrig lärt mig komma överens med mina. Jag köpte mina när jag var under 25 och inte hade fått barn (det har jag fortfarande inte) vilket gjorde att jag skulle ta en S. Å andra sidan har jag ganska kraftig mens, så jag skulle ta en L. Köpte helt enkelt en av varje och provade.
Jag får ingen av dem att veckla ut sig korrekt och sitta bra. S läcker, L gör ont att både få på plats och få ut. Jag har Lunette.
Ja, det är ju så - i teorin kan man ju tycka att koppen är jättebra idé men det funkar ju inte för alla. Problemet storlek vs mängd mens verkar vara potentiellt bekymmersamt.

För flickorna i ert projekt tror jag alltså att det är viktigt att verkligen trycka på att det kan ta lite tid att lära sig hur man ska göra på bästa sätt
Ja, absolut! Tjejer jag har intervjuat tidigare sa faktiskt precis det: De tyckte att det var lite klurigt och kändes lite konstigt i början men eftersom de blivit varnade för det redan innan så gav dem det lite tid. Jättebra att du nämner detta så att jag kan dubbeltrippelkolla att det här kommer att poängteras och lyftas fram!

Styvare gör att de lättare vecklar ut sig, och jag tror också att det är den koppen som passar de flesta unga.
:up: Du är den andra nu som säger det så jag tror absolut det kan ligga nåt i det. Tack!
 
Men med tanke på vilka alternativ de tilltänkta ibland har, så skulle jag nog välja menskoppen alla dagar även om det inte riktigt funkade för mig. Det jag ser i övrigt som i detta fall är viktigt är tillgång till information. Vi kan ju enkelt googla eller fråga på ett forum om vi stöter på problem eller har funderingar, men det kan ju oftast inte de.
Ja precis, och de här flickorna kommer från en miljö där man inte pratar om mens alls, överhuvudtaget aldrig någonsin oftast, vilket gör information ÄNNU viktigare eftersom de oftast saknar rätt basal kunskap om hygien när man har mens.

Vi ska sätta ihop en informationsbroschyr som de ska få tillsammans med kopparna. Det kan låta som en no-brainer men jag har upptäckt att i många projekt får de bara koppen och sedan muntlig info - vilket ju lätt kan glömmas bort eller missförstås. I den här broschyren ska jag försöka få med så mycket jag bara kan eftersom den lite måste kompensera för bristen på information runt omkring dem. Även om vi gör "återbesök" efter att de fått en chans att testa kopparna är det ju bra om de har infon mer tillgängligt.

Tack för din hjälp!
 
Beror nog på märke, min kopp finns i S, M eller L samt mjuk eller hård och olika knoppar längst ner.
Alltså utbudet av menskoppar är en sån jädra DJUNGEL :arghh:. Men det är ju fantastiskt såklart - att det finns så pass många olika sorter så att det finns nåt för alla.
 
Absolut! Jag skickar ett PM med lite länkar och info :).
Till mig med, om du hinner i störtfloden av pm-önskningar:)

Och jag förstår verkligen ditt/ert dilemma beträffande val av menskopp - jag har inte lyckats komma fram till vilken jag ska ha själv(!) och då har jag ändå tillgång till all info om den som ska använda den...:D
 
Till mig med, om du hinner i störtfloden av pm-önskningar:)
Jadå! :)

Och jag förstår verkligen ditt/ert dilemma beträffande val av menskopp - jag har inte lyckats komma fram till vilken jag ska ha själv(!) och då har jag ändå tillgång till all info om den som ska använda den...:D
:D Ja det är ju fasiken inte lätt! Vi måste ju också ta kostnaden med i beräkningen såklart, för att vi ska kunna genomföra projektet kan de inte kosta alltför mycket. Hoppas du lyckas hitta en som passar dig och att jag lyckas hitta en som passar 20 olika tjejer :D ;).
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 565
Senast: Mabuse
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 144
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 714
Senast: anna_panna
·
Kropp & Själ Jag behöver råd från någon som upplevt liknande. (Inte, ”jag har aldrig haft ont av min kopp, möjligen obehag, det går skitsmidigt, du...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 200
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp