Bukefalos 28 år!

Mental könsmognad?

gillaj

Trådstartare
Har en hane på 1½ år som har blivit lite konstig. Häromdagen försökte han rida på mitt ben och när han träffar nya människor, vilket han inte brukar bry sig om alls, så blir han som klistrad intill dem, stirrar på dem och hoppar upp på dem. I vanliga fall hoppar han inte alls. Dessutom åker snoppen ut lite nu och då och det har den inte heller gjort förut.

Märker också att han är mer olydig, tänjer på gränser och är allmänt gnällig.
Har aldrig haft hane förut så det här är nytt för mig. Googling ger lite info men inte så mycket, vill gärna höra erfarna hanhundsägares berättelser!
 
Han har nog upptäckt att det finns en höglöpande tik i närheten. Så blir det lite överslag eftersom han inte lärt sig handskas med hormonerna ännu. Testa att bara vända och gå därifrån när han är på dina ben. Så gör mina äldre hanar när den yngste går på deras bakdel. Mina ben har han aldrig testat, han är 16-17 mån nu. De brukar fatta rätt kvickt att sådär vill inte den som blir påsatt att han ska göra. Be de som han hoppar på att vända sig om och gå iväg även de och ignorera honom helt. Ingen hundkontakt för dem förrän han uppför sig rätt.
 

Liknande trådar

Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 030
R
Övr. Grenar Hej alla därute! :) Hur hanterar man egentligen galopphästar? Hejdå. Nej, det blev lite kortfattat ;) Det är det att hästarna...
Svar
7
· Visningar
2 842
Senast: Ilione
·
Övr. Hund Jag har vissa problem med min hund. I stort sett är han väldigt lydig, trevlig och social, men samtidigt kan han vara väldigt strykrädd...
Svar
7
· Visningar
2 480
Senast: zabby
·
Övr. Hund Till er som är bra på hundpsykologi och beteende. Jättelångt! :eek: Noterat många små förändringar hos min hund och funderar lite...
Svar
2
· Visningar
1 910
Senast: Yrja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp